Gå til innhold

Låne/skaffe penger / NAV


Gjest hehe ja det skulle du gjerne visst

Anbefalte innlegg

Gjest hehe ja det skulle du gjerne visst

Jeg trenger 2000 kr for å betale en uforutsett regning. Har rett og slett ikke penger...

Har jeg krav på lån hos NAV?

Jeg har vel ikke krav på "nødhjelp" (er det ikke det det heter?), i og med at jeg eier en bil... og en tv... hehe.

Hvordan går jeg frem? Trenger pengene i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hehe ja det skulle du gjerne visst

Kan du ikke få en kontokreditt i banken din? Ingen har krav på lån fra NAV.

Hva vil kontokredtitt si?

Jeg trodde man kunne søke om lån hos NAV, ved "kriser"... at det var et "krav" var kanskje å ta litt mye i, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marsipanbrød

Vel, jeg trodde også at det var mulig å få hjelp ved kriser, men oppdaget fort at det jeg definerte som krise ikke var det samme som NAV sin definisjon.

Var nylig separert, sto der uten en krone og skulle etablere meg på nytt. Måtte vente i to mnd før jeg fikk penger jeg hadde krav på, ( ver uføretrygdet, men som gift ble jeg trukket både i trygd og skattet så det monnet på et allerede lite beløp)

Vel, fikk ikke annen hjelp enn et råd om å tusle i banken og be om lån, gikk ikke det kunne jeg søke om startlån hos NAV, noe som tok opp til 14 dager å behandle. ( startlånet krever ikke minstetrygd.)

Men det koster jo ikke noe å prøve, men de er nøye på inntekt, tror det er ca 5000 kr i mnd igjen når strøm og husleie er betalt for å ha "krav" på hjelp.

Jeg har solgt unna alt, bil og " tråsykkel" fikk beholde tv-en gitt.

Vel lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil kontokredtitt si?

Jeg trodde man kunne søke om lån hos NAV, ved "kriser"... at det var et "krav" var kanskje å ta litt mye i, men.

Kontokreditt... Jeg har forstått det som at man har en egen konto som er tilknyttet kredittkortet - at man evt. får regning om man har noe kreditt der. Er noe slikt Skadiabanken gjør i alle fall.

Men.. Hvordan er det med framtida da? Vet du om du får penger så du kan betale regninga? Ofte går det an å få en avtale med den som har sendt regning om trinnvis nedbetaling eller en utsettelse. Ta opp forbrukslån er en dårlig ide, for da får man et rentekjør som bare griper hardere i lommeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til

Hvis ikke kan du prøve å låne litt her og der, om en venn ikke vil låne deg 2000 så kan jo 200 hjelpe

200 her og 200 der... har du ti venner - så har du plutselig 2000 :-)

men skriv opp hvem du har lånt av så du husker på det da.

Også kan du gå rundt og samle flasker og pante....

hørte om en som tjente 10 000 på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tullete å tro det

Dette er ingen krise. Alle får uforutsette regninger i blandt. Vent medå betale den. Ring og avtal å betale i avdrag. Gå til banken din, eller lån penger hos venner.

NAV er ikke en institusjon som skal hjelpe alle ut av sine påståtte "kriser"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøk aller først der du skylder pengene, om du kan få delt opp regningen eller utsatt den uten at beløpet øker nevneverdig.

Hvis du har fast inntekt, hør med banken om du kan få kreditt knyttet til kontoen din.

Se om du har noe som kan selges, privat eller via finn.no Lån evt. privat, men betal tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede mottar sosialhjelp, kan du prøve. Ellers så får du avslag for du burde ha lagt til side penger til uforutsette utgifter. Det blir anbefalt å ha spart opp en ekstra månedslønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...