Gå til innhold

Hva spiser du i løpet av en dag på lavkarbo?


Gjest ønsker inspirasjon

Anbefalte innlegg

Alt under 150 gram karbohydrater om dagen regnes som lavkarbo.

Det sier litt om hvor mye karbohydrater en gjennomsnittsnordmann trykker i seg i løpet av en dag.

Men sier man til folk at man "er på lavkarbo" tror automatisk mange at man er på det aller strengeste lavkarbo. SDD omtaler jo lavkarbo som "å kutte ut 1 av de 3 viktige faktorene i kostholdet", og man kan ikke si at man "kutter ut" karbo ved å spise 140 gram om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    37

  • Glimtipper

    16

  • Lillemus

    14

  • wizdom

    7

Det er ikke proteinene som gjør at du fint kan holde deg mett i 6 timer, men fettet.

Jeg har ikke sett Dagbladet i dag. Hva står det der?

Dagens forside: LAVKARBO KAN SKADE HJERNEN DIN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok av studier som viser at man ikke mister mer muskler på lavkarbokosthold. Selv om man ikke spiser fem ganger om dagen.

Les.

Det finnes nok av studier som beviser alt. Det er det første man finner ut når man leser om kosthold. Du finner leger og eksperter som støtter alt av teorier.

Og joda - dette med å miste muskler har jeg god erfaring med. Det var det jeg var mest fokusert på. Jeg vet når jeg mister muskler og når jeg ikke mister muskler, og jeg visste hvor mye proteiner jeg måtte ha i meg om dagen for ikke å miste muskler. Jeg visste også hvor mye proteiner kroppen kunne ta opp på et måltid.

3 måltider om dagen ville gjort at jeg krympet. Det vet jeg fordi både jeg og andre som holdt på med det har prøvd. Det er ganske logisk, da det er grenser for hvor mye proteiner kroppen kan ta opp på et måltid. Maxgrensen ganger 3 ville blitt alt for lite.

Likevel finnes det studier som sier at jeg tar feil. Vekta jeg mistet, musklene som tydelig ble mindre og styrken som ble redusert, var en illusjon. I følge disse ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke proteinene som gjør at du fint kan holde deg mett i 6 timer, men fettet.

Jeg har ikke sett Dagbladet i dag. Hva står det der?

Åjoda, proteinrik føde er svært viktig for metthetsfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det protein+fett som gjør at du er lenge mett.

Selvfølgelig.

Akkurat som at du ikke blir fortere sulten om du spiser proteiner + fett + karbohydrater.

Og ingen spiser kun en av disse. Dvs - det ville i hvert fall ikke vært så lurt.

Ei heller er det lurt å kutte ut en av dem helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig.

Akkurat som at du ikke blir fortere sulten om du spiser proteiner + fett + karbohydrater.

Og ingen spiser kun en av disse. Dvs - det ville i hvert fall ikke vært så lurt.

Ei heller er det lurt å kutte ut en av dem helt.

Vel, for mange er det faktisk lurt å kutte ut det aller meste av karbo og erstatte det med fett. Det handler ikke bare om overvekt, men f.eks. diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for mange er det faktisk lurt å kutte ut det aller meste av karbo og erstatte det med fett. Det handler ikke bare om overvekt, men f.eks. diabetes.

Ja, noen sier så. Andre sier noe helt annet.

Diabetes skal jeg ikke uttale meg om. Jeg snakker om de som vil foreta en livsstilsendring, eller/og gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda, proteinrik føde er svært viktig for metthetsfølelsen.

Ja, ja - selvsagt er det det. Man blir jo mett av bare karbohydrater også. Det er bare det at fett holder deg mett lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lenke - evt. link til forskning?

Jeg tror det bare står i papirutgaven. Og noen andre linker har jeg ikke her og nå.

Og snart må jeg ta med lavkarbohjernen min og få meg litt søvn før det plutselig er jobbdag igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bare står i papirutgaven. Og noen andre linker har jeg ikke her og nå.

Og snart må jeg ta med lavkarbohjernen min og få meg litt søvn før det plutselig er jobbdag igjen.

Hvis du mener link til forskning som støtter at hjernen tar skade, så har jeg ikke det.

Ser snart i kryss, men det er fordi jeg er trett og ikke pga. lavkarbo.;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja - selvsagt er det det. Man blir jo mett av bare karbohydrater også. Det er bare det at fett holder deg mett lenger :)

Usikker på ha som holder deg lengst mett av fett og proteiner, men begge holder deg lenger mett enn dårlige karbohydrater.

Men nå har jeg spist 3 skiver meget kvalitetsbrød, og disse holder meg mett lenger enn 10 skiver loff, så det er også forskjell på karbohydrater.

Metthet eller ikke: For optimal forbrenning bør man spise mindre måltider ofte, og det ideelle er hver tredje time. Dette er vel omtrent den ene tingen du må lete for å finne noen som er uenige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes nok av studier som beviser alt. Det er det første man finner ut når man leser om kosthold. Du finner leger og eksperter som støtter alt av teorier.

Og joda - dette med å miste muskler har jeg god erfaring med. Det var det jeg var mest fokusert på. Jeg vet når jeg mister muskler og når jeg ikke mister muskler, og jeg visste hvor mye proteiner jeg måtte ha i meg om dagen for ikke å miste muskler. Jeg visste også hvor mye proteiner kroppen kunne ta opp på et måltid.

3 måltider om dagen ville gjort at jeg krympet. Det vet jeg fordi både jeg og andre som holdt på med det har prøvd. Det er ganske logisk, da det er grenser for hvor mye proteiner kroppen kan ta opp på et måltid. Maxgrensen ganger 3 ville blitt alt for lite.

Likevel finnes det studier som sier at jeg tar feil. Vekta jeg mistet, musklene som tydelig ble mindre og styrken som ble redusert, var en illusjon. I følge disse ...

''Likevel finnes det studier som sier at jeg tar feil. Vekta jeg mistet, musklene som tydelig ble mindre og styrken som ble redusert, var en illusjon. I følge disse ...''

Du avskriver andres erfaringer. Ingen avskriver dine. Du får spise hva som passer for din kropp, men stol på at andre vet hva som passer for sin. Ikke kall alle andre uvitende, når du slettes ikke sitter med sannheten. Som du selv sier... Man finner studier som støtter det meste. (Det viktigste er faktisk å se dit indisiene peker, ikke se på enkeltstudier eller anekdotiske "bevis".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vedder på at om alle spiste Fedon-mat eller til og med ketogent, så hadde det knapt vært overvekt å snakke om i dette landet.''

Ja, da hadde det ikke vært mat nok heller til alle- og vi måtte importert mye mer kjøttprodukter.

Ketogen diett til alle er egoistisk. Det koster mye energi å produsere proteiner/fett i forhold til karbohydrater i form av kornsorter, ris, grønnsaker....

Der du tar fire skiver salami og margarin på brødskiva, spiser jeg salat med fire skiver salami og litt rømme. Når du steker deg ett par egg i helgene og slenger det på brød, så spiser jeg to egg og agurk pluss paprika.

Når du spiser en kotelett til middag, så spiser jeg en kotelett til middag.

Når du lager pannekakerøre av tre egg og hvetemel, så lager jeg pannekakerøre av tre egg og johannesbrødkjernemel og fiberhusk.

Det eneste jeg mest sannsynlig spiser mer av enn deg er grønnsaker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Likevel finnes det studier som sier at jeg tar feil. Vekta jeg mistet, musklene som tydelig ble mindre og styrken som ble redusert, var en illusjon. I følge disse ...''

Du avskriver andres erfaringer. Ingen avskriver dine. Du får spise hva som passer for din kropp, men stol på at andre vet hva som passer for sin. Ikke kall alle andre uvitende, når du slettes ikke sitter med sannheten. Som du selv sier... Man finner studier som støtter det meste. (Det viktigste er faktisk å se dit indisiene peker, ikke se på enkeltstudier eller anekdotiske "bevis".)

''Du avskriver andres erfaringer. Ingen avskriver dine.''

*he he* Han langet fælt ut mot noen som generaliserte på bakgrunn av egne erfaringer i analsextråden forleden;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Likevel finnes det studier som sier at jeg tar feil. Vekta jeg mistet, musklene som tydelig ble mindre og styrken som ble redusert, var en illusjon. I følge disse ...''

Du avskriver andres erfaringer. Ingen avskriver dine. Du får spise hva som passer for din kropp, men stol på at andre vet hva som passer for sin. Ikke kall alle andre uvitende, når du slettes ikke sitter med sannheten. Som du selv sier... Man finner studier som støtter det meste. (Det viktigste er faktisk å se dit indisiene peker, ikke se på enkeltstudier eller anekdotiske "bevis".)

Jeg kaller ikke alle uvitende. Jeg kaller f.eks. ikke deg uvitende. Jeg ser at du har satt deg inn i dette.

Men det kan ikke sies om mange andre som skriver på denne siden. Deres gigamangler i kunnskap kommer fram i spørsmålene deres, eller svarene de får. Nå er det ikke meningen å late vannet oppetter ryggen deres ved å skrive dette, men alle som er interessert i å gjøre noe med kroppen sin, og det gjelder sannsynligvis 100 % av de som gidder å ta seg tid til å følge en eller annen diett, eller endre livsstil helt, er interessert, og da finner jeg det foruroligende at disse ikke gidder å lese seg opp litt før de setter igang.

Ingen ville begynt å mekke på bilen sin uten å forstå en lyd. Kroppen er langt viktigere (og langt mer kompleks).

Når det gjelder erfaringer er ikke erfaringer over noen måneder verdt en skit. Ikke hvis det er snakk om vektnedgang. Det å gå ned 10 kilo på noen uker er tross alt den enkleste sak i verden. Det er bare å slutte å spise helt til man blir syk, eller tilføre nøyaktig det kroppen trenger for et eksistensminimum, og la det stå til litt lenger.

Mange dietter er kun en variant av dette. Spesielt disse organiserte diettene der man betaler penger for å oppnå noe. Disse er avhengige av raske resultater for å tjene cash, og raske resultater er enkelt. Raske VARIGE resultater krever derimot litt mer, og det er det jeg vil tro de fleste er opptatt av. Varige resultater.

Dessverre syter folk over at de kun har gått ned 1 kilo på en uke, selv om den gylne regel er max 0.5 kilo fett i uka. Og 0.5 kilo fett i uka er sabla mye, og noe nesten ingen klarer. De som klarer det vet virkelig hva de gjør. De som tror de klarer det, eller går ned mer, mister kanskje ikke fett i det hele tatt, eller svært lite fett, men mye muskler og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du avskriver andres erfaringer. Ingen avskriver dine.''

*he he* Han langet fælt ut mot noen som generaliserte på bakgrunn av egne erfaringer i analsextråden forleden;-)

Men jeg baserer ikke det jeg vet på egne erfaringer. Egne erfaringer i forhold til egen kropp har jeg kun nevnt i en bisetning her.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen tror jeg skulle sitte og lire ut av meg dette av andre årsaker enn i et forsøk på å hjelpe. Jeg har ingen interesse av dolerkropper, og bryr meg fint lite i hvorvidt dere øker eller minker i vekt.

Men hvis noen kan lese det jeg skriver og følge hovedessensen i det - og det er 1. Bruk tid! og 2. Les mye! - kan de kanskje lykkes med noe som åpenbart er viktig for dem.

For egen del orker jeg ikke lenger å styre med kosthold - utover det jeg anser som det viktigste av alt: Spis hver tredje time!

Når jeg ikke liker det jeg ser i speilet tar jeg meg heller et par joggeturer ekstra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg baserer ikke det jeg vet på egne erfaringer. Egne erfaringer i forhold til egen kropp har jeg kun nevnt i en bisetning her.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen tror jeg skulle sitte og lire ut av meg dette av andre årsaker enn i et forsøk på å hjelpe. Jeg har ingen interesse av dolerkropper, og bryr meg fint lite i hvorvidt dere øker eller minker i vekt.

Men hvis noen kan lese det jeg skriver og følge hovedessensen i det - og det er 1. Bruk tid! og 2. Les mye! - kan de kanskje lykkes med noe som åpenbart er viktig for dem.

For egen del orker jeg ikke lenger å styre med kosthold - utover det jeg anser som det viktigste av alt: Spis hver tredje time!

Når jeg ikke liker det jeg ser i speilet tar jeg meg heller et par joggeturer ekstra. ;)

Må bare si at jeg synes du skriver veldig mye bra og fornuftig her. Og jeg leser det du skriver.

Jeg prøvde meg jo på en "superkur" i vinter. Som flere her sa, så virket den ikke. Jeg gikk ned fire kilo på 13 dager, gikk dem opp igjen i løpet av et par måneder, og har jammen meg fått enda noen kilo ekstra etter det :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg synes du skriver veldig mye bra og fornuftig her. Og jeg leser det du skriver.

Jeg prøvde meg jo på en "superkur" i vinter. Som flere her sa, så virket den ikke. Jeg gikk ned fire kilo på 13 dager, gikk dem opp igjen i løpet av et par måneder, og har jammen meg fått enda noen kilo ekstra etter det :-(

Du får trøste deg med at du er en erfaring rikere, og at du har forstått det. :)

Mange gjør ikke det. De kjører nye superkurer hver gang det kommer en ny. ;)

(Uten at det er helt på nivå med en livsstilsendring som det lavkarbo tross alt er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...