Gå til innhold

omskjaering av gutter


Helene Grost

Anbefalte innlegg

Gjest Nosferatu

Merkelig at ikke muslimer skal hevde hva galt som skjer med muslimer selv.

Det er mange omskårede muslimer+jøder. Begge 'grupper' har flinke leger. Leger fra India f.eks sier heller ikke noe slikt.

Nei, Nos! hadde det vært så forferdelig som du prøver å mane frem, så hadde det sannelig ikke vært så akseptabelt. Og det hadde nok heller ikke skjedd av medisinske årsaker. Da hadde de funnet ut en bedre måte å gjøre det på. Tror du ikke?

Du er så tullete når det gjelder dette her, at jeg begynner å tro du er litt sjalu på de omskårede menn :-Þ

Huff

Jeg vet at det er ingen vits i å diskutere vitenskap og filosofi med deg, da du ikke har forutsetning til å kunne forstå.

Før i tiden brente man hekser på bål. Nå vet man bedre.

All dokumentasjon viser at omskjæring av menn er uheldig, akkurat som å omskjære kvinner. Skal se at når det blir forbudt, så kommer muslimene løpende og skal bortforklare det også, og si at det ikke er en del av Islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Taj Mahal

    20

  • Bassisten

    11

  • Ziirine

    9

  • livato

    5

Gjest Nosferatu

Ja, snakket du om kvinner, så skjønner jeg godt hva du snakket om.

Ja, for det er lissom så bra å omskjære menn, mens kvinner er det fy fy på.

*rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Ja livato! hun bør nok sjekke dette mer, for det er jo nesten ingen som har gjort dette før *lol*

Hus hvis dere får barn, så la ikke legen skjære vekk navlestrengen! la den heller råtne bort slik som dyra.

Barnet føler smerte under det.

Slik man føler smerte av all annen hud som ikke har følelser i. Løs hud vet du.

*muff*

Huff du overrasker meg mer og mere.

Kommer du her og påstår at man ikke har følelse i forhuden?

Til opplysning kan jeg fortelle deg at forhuden er rik på nerver og er ett av to primære erogene soner hos mannen.

Du er imot kvinneling omskjæring, fordi folkeopinionen fordømmer dette.

Snart kommer mannlig omskjæring også til å bli fordømt. Man hadde gjort svært lite forskning på dette, inntil for 50 år siden. Men man kjemper imot sterke krefter som vil beholde denne barbariske skikken. Er ikke gjort på en dag å forklare jøder og muslimer at det ikke er bra.

Det tok jo lang tid før man fikk avskaffet heksebrenning også. En annen skikk som ble gjort pga uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Hvis du får barn noen gang Nos, får legen skjære bort navlestrengen da? eller skal den også være naturlig og råttne bort slik som dyras?

Kan du ikke tenke før du skriver da?

Forhuden er rikt på nervevev og er et av de to primære erogene soner hos mannen.

Det er vel ikke å vente at muslimer skal kunne sette seg inn i nyere forskning. P.g.a det en tradisjon som har blitt gjort uten å tenke over det, så ble det ikke forsket på dette, før de siste 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

DDD ( sorry stammingen)

Du skriver:

#For å si 'min' mening om temaet; forstår ikke hvorfor dette skjer - ikke i det hele tatt. Hadde 'skaperen' ment at vi ikke skulle ha forhud, så hadde vi blitt født uten forhud...#

Da burde han vel også sørget for at negler og hår ikke grodde? Noe så barbarisk å klippe neglene på barn!

Neglene er vel ca. like følsomme som løs, død hud? eller hur? eller hva med navlestrengen vi blir født med? Aouths! det er ikke noe godt når de klipper den assa.

Huff

Her kan samtlige leger forklare deg at forhuden ikke er løs død hud.

DEN ER RIK PÅ NERVEVEV!

Og er et av to primære erogene soner hos mannen.

Gå til legen og spør selv, eller begynn å studere medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

#Det har ikke vært noen som helst forskning i Norge om omskjæring, for det er et forholdsvis nytt fenomen.#

Men omskjæring av menn er ikke noe nytt fenomen. Kan ikke se deres lidelser, som nok ville ha kommet frem, siden det er så mange, mange menn som er omskåret vet du.

Men kvinner som blir omskjært er velkent at det har dårlige konsekvenser.

Her skinner din uvitenhet igjennom igjen.

Har du snakket med de omskårede kvinner i somalia?

De er ikke engang klar over at det er en uskikk, før du forteller det.

De tror at det skal være slik. Kvinnelig omskjæring har samme opprinnelse som mannlig omskjæring.

Forhuden er en av de to primære erogene soner hos mannen. Så hvis du forsvarer mannlig omskjæring, så støtter du samtidig kvinnelig omskjæring.

Før du i det hele tatt gidder å svare på dette, så foreslår jeg at du spør en lege eller setter deg litt inn i medisin.

Men du velger antatagelig å tro at vitenskapen tar feil igjen.

Omskjæring i USA ble innført av religiøse grunner, ikke av hygieniske. For å forhindre selvbesmittelse. Altså masturbering. De omskårede menn må bruke salver og greier for å kunne masturbere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nosferatu

Merkelig at ikke muslimer skal hevde hva galt som skjer med muslimer selv.

Det er mange omskårede muslimer+jøder. Begge 'grupper' har flinke leger. Leger fra India f.eks sier heller ikke noe slikt.

Nei, Nos! hadde det vært så forferdelig som du prøver å mane frem, så hadde det sannelig ikke vært så akseptabelt. Og det hadde nok heller ikke skjedd av medisinske årsaker. Da hadde de funnet ut en bedre måte å gjøre det på. Tror du ikke?

Du er så tullete når det gjelder dette her, at jeg begynner å tro du er litt sjalu på de omskårede menn :-Þ

Du rabler: "Du er så tullete når det gjelder dette her, at jeg begynner å tro du er litt sjalu på de omskårede menn :-Þ"

Jeg er akkurat like misunnelig på omskårede menn, som DU er på omskårede KVINNER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DDD ( sorry stammingen)

Du skriver:

#For å si 'min' mening om temaet; forstår ikke hvorfor dette skjer - ikke i det hele tatt. Hadde 'skaperen' ment at vi ikke skulle ha forhud, så hadde vi blitt født uten forhud...#

Da burde han vel også sørget for at negler og hår ikke grodde? Noe så barbarisk å klippe neglene på barn!

Neglene er vel ca. like følsomme som løs, død hud? eller hur? eller hva med navlestrengen vi blir født med? Aouths! det er ikke noe godt når de klipper den assa.

Hva faen mener du med "løs, død hud"? Er du helt på trynet? Klart vi menn har følse i forhuden. Makan til sprøyt har jeg ikke hørt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære piiiiirka, dette er jeg da fullt klar over.

Men du må også være klar over at de kun kverulerer fordi de har mistet ansikt såpass mange ganger, og ikke liker dette. Jeg har ingen ting til overs for kverulantisme. De fleste har skjønt tegninga, men så er det jo alltids noen som tror at de greier å få meg ned på knea. Men neida, jeg har mitt på det tørre.

Tenk at det skal være nødvendig med teskjeer for at voksne folk skal forstå noe som elementært. Ingen trenger 150 sider med dokumentasjon for å forstå at kvinnelig omskjæring er ille. Men det har jo versert så mye røverhistorier og uvitenhet om mannlingomskjæring, at jeg håper at folk vil forstå nå og slutte med barnemishandlinga.

http://cirp.org

http://research.cirp.org

http://www.cirp.org/library/anatomy/taylor/

Ja, kilder.

Moore KL. Clinically Orientated Anatomy. 3rd edn. Baltimore: Williams and Wilkins, 1992: 311

Snell RS. Clinical Anatomy for Medical Students. 4th edn. Boston: Little, Brown and Company, 1992: 385

Tanagho EA. Anatomy of the lower urinary tract. In Walsh PC, Retik AB, Stamey TA, Vaughan ED eds, Campbell's Urology. 6th edn, Vol.1. Philadelphia: WB Saunders, 1992: 61

Romanes GJ ed, Cunningham's Textbook Of Anatomy. 12th edn. London: Oxford University Press, 1981: 561

Witherspoon JD. Human Physiology. New York: Harper and Row, 1984: 311

Woodburne RT. Essentials of Human Anatomy. 6th edn. New York: Oxford University Press, 1973: 466

Sinclair D. Normal anatomy of sensory nerves and receptors. In Jarrett A ed., The Physiology and Pathophysiology of the Skin. Vol.2. London: Academy Press, 1973: 381-6

Winkelmann RK. The mucocutaneous end-organ: the primary organized sensory ending in human skin. AMA Arch Dermatol 1957; 76: 225-35

Hsu SM, Raine L, Fanger H. Use of avidin-biotin peroxidase complex (ABC) in immunoperoxidase techniques: a comparison between ABC and unlabelled antibody (PAP) procedures. J Histochem Cytochem 1981; 291: 577-80

Williams PL, Warwick R, Dyson M, Bannister L, eds., Gray's Anatomy. 3rd edn. Edinburgh: Churchill Livingstone, 1989: 1432

Barreto J, Caballero C, Cubilla A. Penis. In Sternberg SS ed, Histology For Pathologists. New York: Raven Press, 1992: 725-6.

Winkelmann RK. The erogenous zones: their nerve supply and its significance. Proc Mayo Clinic 1959; 34: 38-47.

Winkelmann RK. Nerve Endings in Normal and Pathological Skin. Springfield, Illinois: CC Thomas, 1960

Guyton AG. Human Physiology and Mechanisms of Disease. 5th edn. Philadelphia: WB Saunders Company, 1992: 349

Halata Z, Munger B. The neuroanatomical basis for the protopathic sensibility of the human glans penis. Brain Res 1986; 371: 205-30

Modwing R, Valderrama E. Immunohistochemical analysis of nerve distribution patterns within preputial tissues. J Urol 1989; 141 (Suppl 1): 489A (Abstract)

Dym M. The male reproductive system. In Weiss L ed., Histology: Cell And Tissue Biology. 5th edn. New York: Elsevier Biomedical, 1983: 1051

Le Gros Clark WE. The Tissues of the Body. 5th edn. Oxford: Clarendon Press, 1965: 329

Lakshmanan S, Prakash S. The human prepuce: some aspects of structure and function. Ind J Surg 1980; 44: 134-7.

Sjå det ja, og om du nå legg inn ein setning eller tre om kva som er essensen i kvar enkelt referanse, så byrjar dette å likne noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvor har dere det fra?

#Da jeg ser jeg bort fra den psykiske faktoren.#

Hvilken psykisk faktor?

Nå er det ganske mange muslimer som gjør dette (menn) og jeg har enda ikke sett en psykisk faktor.

Hva mener du med dette?

Kjenner en del norske som har gjort det også( ikke muslimer) og de heller har ingen psykiske problemer.

Det sies at omskjerte menn holder ut lenger i sengen, men dette kan jeg værken bekrefte eller avbekrefte *S*

Noen som har forsøkt det siden de kan utale seg så sikkert?

Jeg har forsøkt det. Og jeg kan si at den sexen jeg hadde med omskjærte gutter ikke var noe å skrive hjem om. Ikke var de noe utholdende heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Ja livato! hun bør nok sjekke dette mer, for det er jo nesten ingen som har gjort dette før *lol*

Hus hvis dere får barn, så la ikke legen skjære vekk navlestrengen! la den heller råtne bort slik som dyra.

Barnet føler smerte under det.

Slik man føler smerte av all annen hud som ikke har følelser i. Løs hud vet du.

*muff*

Forhuden har nervefibre som all annen hud. Det kan enhver mann med forhud bekrefte.

Inngrepet bør og gjøres oftest i lokalbedøvelse.

Navlestrengen har derimot ikke nervefibre, og kan derfor kuttes over uten bedøvelse.

Omskjæring har vært og er til dels fortsatt vanlig i USA både i og utenfor religiøse/kulturelle grupper.

Det har der de siste årene pågått en debatt om denne praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les mitt svar til Helene, så skjønner du.

Mange som omskjærer seg selv i voksen alder?

Nah, men om så er, så er det deres egen kropp. Og som du vet har folk til og med lov til å begå selvmord, uten å havne i fengsel.

Mvh.

når sant skal sies, så er det i Norge faktisk ikke "lovlig" å ta selvmord..men du har rett i at om man gjør det likevel, så kan man vanskelig komme i fengsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Sjå det ja, og om du nå legg inn ein setning eller tre om kva som er essensen i kvar enkelt referanse, så byrjar dette å likne noko.

Hei Pirrka

Jeg ser ikke helt nødvendigheten av det, da alle kan sjekke ut linkene jeg oppga til andre her og få bekreftet infoen.

Men du kan snart lese artikkelen min om emnet med tilstrekkelig dokumentasjon og kilderefereranser i et landsdekkende tidsskrift.

Du skjønner, dette er et så alvorlig tema, at man kan like gjerne la hele folket få ta del i infoen.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nosferatu

Noen som har forsøkt det siden de kan utale seg så sikkert?

Jeg har forsøkt det. Og jeg kan si at den sexen jeg hadde med omskjærte gutter ikke var noe å skrive hjem om. Ikke var de noe utholdende heller.

Det er selvfølgelig kun en av de mange udokumenterte påstander som tilhengengerene av denne uskikken bruker for å forfekte denne.

Det er kun spørsmål om treining. Øvelse gjør mester hvis man går inn for det. Dermed så er det en dårlig unnskyldning for rituelle overgrep mot småbarn.

Jeg ser for meg den voksne gutten som spør om hvorfor han ble omskåret da han var nyfødt. Så svarer moren "Fordi du skulle holde ut lengere i sengen, min sønn".

Nei, du har nok rett i at inntakte menn har mere å bidra med i seksual livet, hvis de går inn for det, annet enn å ta for gitt at en omskåret penis er løsningen.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhuden har nervefibre som all annen hud. Det kan enhver mann med forhud bekrefte.

Inngrepet bør og gjøres oftest i lokalbedøvelse.

Navlestrengen har derimot ikke nervefibre, og kan derfor kuttes over uten bedøvelse.

Omskjæring har vært og er til dels fortsatt vanlig i USA både i og utenfor religiøse/kulturelle grupper.

Det har der de siste årene pågått en debatt om denne praksisen.

Hva debatteres det om? det gis jo bedøvelse i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Fyren din er på bærtur, og ser vel helst at andre også blir utsatt for overgrep, sånn som ham.

Denne uskikken er vanlig blant jøder, muslimer og i USA.

Det var religiøse fundamentalister som innførte omskjæring av guttebarn i USA, dette for at å hindre dem i å masturbere.

Uten forhud så kan det være smertefullt å masturbere, dessuten så blir følelsen redusert.

1% av alle disse inngrep ender katastrofalt, enten med døden, sterilitet og impotens og det som verre er.

Begrunnelsen som ble brukt for å legitimere dette i USA var en liste med påstander, som viste seg å være falske.

Det er ingen kjente fordeler med inngrepet, kun ulemper.

Det vil føre for langt å ramse opp alt det her, og vil antagelig få dere til å grine.

Men jeg kan nevne at følsomheten og nytelsen blir redusert med fra 10% til 90% i de "vellykkede" inngrepene. De resterende inngrep ender meget værre.

Hvor kommer fyren din fra, egentlig?

Mvh.

Nosferatu er ganske feilinformert. Inngrepet kan ikke føre til sterilitet eller impotens.. Ved dette som ved alle kirurgiske inngrep kan det skje skader, men det er usedvanlig sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Der er vist kommentert nok om emnet og egentlig har det ikke noe med gynekologi å gjøre!

PS I USA er nesten alle gutter omskjært uansett religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen mener du med "løs, død hud"? Er du helt på trynet? Klart vi menn har følse i forhuden. Makan til sprøyt har jeg ikke hørt før.

Dumme innlegg fortjener like dumme svar vet du ;O)

Dumme påstander fortjener dumme påstander tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Nosferatu er ganske feilinformert. Inngrepet kan ikke føre til sterilitet eller impotens.. Ved dette som ved alle kirurgiske inngrep kan det skje skader, men det er usedvanlig sjelden.

Beklager, men det er du som ikke er oppdatert innen urologi.

Men du er unnskyldt, da dette ikke er ditt felt.

I 1996 så ble en anatomisk patologisk studie av Taylor, Lockwood, & Taylor publisert i den prestisjetunge British Journal of Urology. Der slo de fast at forhuden inneholder rikt nervevev og at forhuden er en av de to primære erogene soner hos mannen.

Les selv:

http://www.cirp.org/library/anatomy/taylor/'>http://www.cirp.org/library/anatomy/taylor/

http://www.cirp.org

http://research.cirp.org

Med utrykket steril så mente jeg at man ikke er i stand til å få barn. Men selvfølgelig er det ikke en ekte sterilitet, men som følge av alvorlige komplikasjone der man har måttet operere om guttene til jenter p.g.a. store skader. Det sier seg selv at testikkelene må fjernes da, og sterilitet er et faktum.

Dette kan du selv lese om i dine legetidsskrifter hvis du hadde vært urolog.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme innlegg fortjener like dumme svar vet du ;O)

Dumme påstander fortjener dumme påstander tilbake.

Hva faen mener du med det? Var innlegget mitt dumt? Nei... det er nok DU som er dum her. Tenk å påstå at gutter ikke har følse i forhuden. Hvis du ikke har pikk selv kan du bare holde kjeft. Du vet faen ikke hva du snakker om.

Gale kjærring!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...