Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Svigermor er på besøk hos oss i 5-6 dager. Som regel pleier det å gå greit når det ikke er lenger vi skal være sammen, men denne gangen føler jeg at jeg ikke slapper av.

I morges hadde hun satt på en vask med tøy og hengt det ut før jeg hadde stått opp. Hun vet godt (i alle fall har jeg i løpet ac de 19 siste årne sagt det flere ganger) at jeg ikke liker å henge ut tøy om søndagen. Vel - jeg sa ingenting om tøyet i morges.

Da ungene og jeg kom fra kirka sa hun at nå var neste vask ferdig, og hun ville henge det ut. Jeg gikk da inn på vaskerommet, tok ut tøyet av maskinen og la det i ei korg, og gikk så ut og tok inn det som hang ute. Så sa jeg til henne: "Vi venter med å henge tøyet ut til i morgen, for jeg liker ikke å ha tøy hengende ute på søndagen."

Hun ble dritsur. Og kunne ikke skjønne at det var noe problem. Så tok hun med seg mannen min på en kjøretur, og de har vært borte i flere timer.

Jeg mener helt klart at dette er mitt hus og at det er jeg og ikke svigermor som bestemmer om tøy skal henge ute i vår hage om søndagen. Om det er viktig eller ikke for andre kan selvsagt diskuteres, men det er ikke poenget her.

Hadde svigermor grunn til å bli fornærmet? Jeg mener nei. jeg synes faktisk at jeg var raus med å ikek si noe om det første tøyet som hang ute....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

''Hadde svigermor grunn til å bli fornærmet? Jeg mener nei. jeg synes faktisk at jeg var raus med å ikek si noe om det første tøyet som hang ute....''

Jeg synes hun har grunn til å bli fornærmet, og at du var alt annet enn raus i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...uff. Synes ikke mødre og svigermødre har noe med skittentøyet å gjøre i det hele tatt, jeg da... Familiens brukte truser tar jeg meg av selv ;-)

Men er klesvask noe hun pleier å kaste seg over hos dere, kan jeg skjønne at hun ble sur. Men hun har ikke samme syn på søndagen som dere? Og derfor har hun kanskje ikke oppfattet din mening om å henge ut tøy denne dagen? Eller mener du hun "trosset" deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...uff. Synes ikke mødre og svigermødre har noe med skittentøyet å gjøre i det hele tatt, jeg da... Familiens brukte truser tar jeg meg av selv ;-)

Men er klesvask noe hun pleier å kaste seg over hos dere, kan jeg skjønne at hun ble sur. Men hun har ikke samme syn på søndagen som dere? Og derfor har hun kanskje ikke oppfattet din mening om å henge ut tøy denne dagen? Eller mener du hun "trosset" deg?

Nei, jeg pleier å legge tøyet på vask, men hun henger det ofte opp og bretter og evt stryker når hun er her. Jeg ante jo ikke at hun hadde satt på det tøyet i morges.

Jeg vet ikek om hun mente å trosse meg, eller om hun rett og slett ikke husket det. Synes det er rart, for jeg vet at jeg har sagt det tidligere mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Jeg hadde en håpløs svigermor. Hun presterte å vaske over skapdørene i kjøkkenet mitt med en fettet oppvaskklut og det bare noen dager etter at jeg hadde gjort det selv, fordi hun skulle komme.

Hun er døde for tretti år siden og nå er jeg selv svigermor til to, jeg håper jeg har vett til å bevare et godt forhold til de. Men jeg ser av dette innlegget at det ikke er noen lett oppgave å være en god svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde svigermor grunn til å bli fornærmet? Jeg mener nei. jeg synes faktisk at jeg var raus med å ikek si noe om det første tøyet som hang ute....''

Jeg synes hun har grunn til å bli fornærmet, og at du var alt annet enn raus i denne sammenhengen.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Hun er på besøk hos dere, og da er det selvsagt dere som bestemmer om tøy skal henge ute på søndager eller onsdager.

Jeg synes ikke du har gjort noe feil.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en håpløs svigermor. Hun presterte å vaske over skapdørene i kjøkkenet mitt med en fettet oppvaskklut og det bare noen dager etter at jeg hadde gjort det selv, fordi hun skulle komme.

Hun er døde for tretti år siden og nå er jeg selv svigermor til to, jeg håper jeg har vett til å bevare et godt forhold til de. Men jeg ser av dette innlegget at det ikke er noen lett oppgave å være en god svigermor.

Jeg er veldig glad i henne, men vi er svært forskjellige. Jeg klarer ikke å slappe av når hun er her, fordi jeg føler at hun synes jeg mye heller burde gjøre husarbeid eller rydde eler gjøre noe annet fornuftig i stedet for å lese, DOL'e eller være med ungene.....

Jeg føler på en måte at det er litt trass når hun kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Fordi svigermoren din etter all sannsynlighet mener å være hjelpsom ved å vaske klær og henge dem ut. Dersom handlingsrommet skal bli så smalt som du nå ser ut til å legge opp til, så må det være svært slitsomt å være på besøk over flere dager. Folk flest ønsker å kunne gjøre noe - og gjerne hjelpe til - under besøk over flere dager.

Når du da i tillegg til å mislike det hun har gjort, så tydelig irettesetter henne, så ville jeg ikke bli overrasket om hun valgte å reise hjem så raskt som mulig. Det skal uhyre mye til før jeg synes den formen for irettesettelse er ok - og det å henge ut klær på søndagen kvalifiserer så avgjort ikke for den typen irettesettelse etter min mening.

Er forøvrig ganske overrasket over reaksjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg pleier å legge tøyet på vask, men hun henger det ofte opp og bretter og evt stryker når hun er her. Jeg ante jo ikke at hun hadde satt på det tøyet i morges.

Jeg vet ikek om hun mente å trosse meg, eller om hun rett og slett ikke husket det. Synes det er rart, for jeg vet at jeg har sagt det tidligere mange ganger.

Hun mener sikkert hun gjør deg en stor tjeneste ved å vaske klær (dere har 3 barn, sant?), og har vel ikke samme forhold til søndagen som deg.

Synes du skulle sagt at det var helt supert av henne å vaske tøyet 8dersom du mener det) men at du ikke pleier å henge ut på søndager, men at du kunne latt det henge denne ene gangen. Om du er redd for å støte naboene kan du vel bare forklare at det var svigermor som svingte seg i helga? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hun er på besøk hos dere, og da er det selvsagt dere som bestemmer om tøy skal henge ute på søndager eller onsdager.

Jeg synes ikke du har gjort noe feil.

Med vennlig hilsen

Takk, Sør.

Mannen min sa før de gikk at hun hadde blitt veldig fornærmet. Og da svarte jeg ham akkurat det du sa, at det er vi som bestemmer over dette.

Det er selvsagt ikke noe veldig big deal - men for meg betyr det noe, og jeg syntes ikke det var noe kjekt å dra til kirka med tøy hengende ute.

Nå blir det til at vi går helt om hverandre - hun var hjemme da jeg var i kirka, og så dro jo de to etter middag (middagen var ferdig da vi kom fra kirka, og det var jo deilig) - og så skal jeg ut å gå tur med ei venninne litt seinere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Jeg er veldig glad i henne, men vi er svært forskjellige. Jeg klarer ikke å slappe av når hun er her, fordi jeg føler at hun synes jeg mye heller burde gjøre husarbeid eller rydde eler gjøre noe annet fornuftig i stedet for å lese, DOL'e eller være med ungene.....

Jeg føler på en måte at det er litt trass når hun kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....

Jeg ville heller ikke likt at svigermoren min hadde overtatt husstellet på en slik måte. Ikke at andre gjester hadde gjort det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener sikkert hun gjør deg en stor tjeneste ved å vaske klær (dere har 3 barn, sant?), og har vel ikke samme forhold til søndagen som deg.

Synes du skulle sagt at det var helt supert av henne å vaske tøyet 8dersom du mener det) men at du ikke pleier å henge ut på søndager, men at du kunne latt det henge denne ene gangen. Om du er redd for å støte naboene kan du vel bare forklare at det var svigermor som svingte seg i helga? :-)

Jeg tror faktisk så mange naboer bryr seg om det (muligens en familie) - men det er først og fremt ift min egen følelse rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi svigermoren din etter all sannsynlighet mener å være hjelpsom ved å vaske klær og henge dem ut. Dersom handlingsrommet skal bli så smalt som du nå ser ut til å legge opp til, så må det være svært slitsomt å være på besøk over flere dager. Folk flest ønsker å kunne gjøre noe - og gjerne hjelpe til - under besøk over flere dager.

Når du da i tillegg til å mislike det hun har gjort, så tydelig irettesetter henne, så ville jeg ikke bli overrasket om hun valgte å reise hjem så raskt som mulig. Det skal uhyre mye til før jeg synes den formen for irettesettelse er ok - og det å henge ut klær på søndagen kvalifiserer så avgjort ikke for den typen irettesettelse etter min mening.

Er forøvrig ganske overrasket over reaksjonen din.

Jeg er vanligvis veldig rask til å rose henne for det hun gjør for oss, for hun ER veldig hjelpsom, og tjenester er absolutt hennes måte å vise at hun er glad i oss på. Dette er jeg veldig klar ovee.

Dette betyr likevel ikek at hun skal kunne gjøre hva hun vil i huset vårt. Hun har krysset noen grenser tidligere som jeg har sagt litt forsiktig fra om, men jeg synes ikke det er lett. For eksempel liker jeg ikke at hun legger på plass tøy i skapet mitt og mannens. Soverommet vårt er privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i henne, men vi er svært forskjellige. Jeg klarer ikke å slappe av når hun er her, fordi jeg føler at hun synes jeg mye heller burde gjøre husarbeid eller rydde eler gjøre noe annet fornuftig i stedet for å lese, DOL'e eller være med ungene.....

Jeg føler på en måte at det er litt trass når hun kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....

''Jeg føler på en måte at det er litt trass når hun kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....''

Skjønner det ligger en del anspenthet bak her ja. Og da er det mulig jeg ville reagert mer som deg, om jeg hadde følt meg kritisert. Å bli kalt syvsover i sitt eget hus er i beste fall en dårlig spøk...

Gud bedre som jeg gruer meg til å bli svigermor selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk så mange naboer bryr seg om det (muligens en familie) - men det er først og fremt ift min egen følelse rundt dette.

''Jeg tror faktisk så mange naboer bryr seg om det (muligens en familie) - men det er først og fremt ift min egen følelse rundt dette.''

Men gir din egen følelse deg rett til å være så autoritær og irettesettende overfor henne?

Jeg synes du forteller at du sliter med egen selvfølelse og derfor raskt oppfatter hennes initiativ som kritikk. Det finnes alternative tolkninger av hvorfor hun er aktiv i huset tidlig om morgenen. En tolkningn vil være at hun trives med å være i aktivitet og gjerne vil få følelsen av å ha gjort noe nyttig tidlig om morgenen. Hvorfor kan du ikke unne henne det mens hun er på besøk? Resten av året slipper du jo å se henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vanligvis veldig rask til å rose henne for det hun gjør for oss, for hun ER veldig hjelpsom, og tjenester er absolutt hennes måte å vise at hun er glad i oss på. Dette er jeg veldig klar ovee.

Dette betyr likevel ikek at hun skal kunne gjøre hva hun vil i huset vårt. Hun har krysset noen grenser tidligere som jeg har sagt litt forsiktig fra om, men jeg synes ikke det er lett. For eksempel liker jeg ikke at hun legger på plass tøy i skapet mitt og mannens. Soverommet vårt er privat.

Glad jeg ikke skal bli svigermor. Det må være den gruppen i befolkningen med minst handlingsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hun er på besøk hos dere, og da er det selvsagt dere som bestemmer om tøy skal henge ute på søndager eller onsdager.

Jeg synes ikke du har gjort noe feil.

Med vennlig hilsen

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror faktisk så mange naboer bryr seg om det (muligens en familie) - men det er først og fremt ift min egen følelse rundt dette.''

Men gir din egen følelse deg rett til å være så autoritær og irettesettende overfor henne?

Jeg synes du forteller at du sliter med egen selvfølelse og derfor raskt oppfatter hennes initiativ som kritikk. Det finnes alternative tolkninger av hvorfor hun er aktiv i huset tidlig om morgenen. En tolkningn vil være at hun trives med å være i aktivitet og gjerne vil få følelsen av å ha gjort noe nyttig tidlig om morgenen. Hvorfor kan du ikke unne henne det mens hun er på besøk? Resten av året slipper du jo å se henne.

Jo, hun liker absolutt å være i aktivitet. og jeg forstår at hun vil være til nytte. Hun vet at det å hjelpe meg med å stryke er noe jeg setter veldig stor pris på - og hun vet hvor styrketøyet er og hvor strykejern og strykebrett ligger. HUn selv liker veldig godt å stryke. Så dette kunen hun jo forsråvidt ha gjort i morges.

Poenget er at jeg ikke vil akseptere all hjelp når det bryter med noen regler eller prinsipper jeg har.

Det er ikke slik at vi ser lite til hverandre. HuUn er hos oss 4-5 ganger i året (og da som regel 5-7 dager), og vi er hos henne 3-5 ganger i året (rundt en uke). Vi skal til henne i høsteferien også. Det er kanskje grunnen til at jeg er litt ektra anspent denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg ikke skal bli svigermor. Det må være den gruppen i befolkningen med minst handlingsrom.

Jeg synes ikke Prust er urimelig på noen som helst måte, og det handler da heller ikke om at det er "svigermor", men at man er på besøk i andre folks hus, og da bør man være sensitiv for hva de som bor der mener/tenker/ønsker.

Jeg ville absolutt ikke likt hvis gjester (familie eller ei) begynte å legge klær inn i skapene våre, osv.

Og hvis Prusts livssyn tilsier at man ikke skal henge klær ut på søndager, så må da gjester respektere det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...