Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Snakk om å lage seg problemer da.

Gjort er gjort og skutt er skutt.

Er da ingen krise om klesvasken henger ute - så lenge det ikke regner?

Det var vel fint tørkevær....

men dere er vel så opptatt av de ti bud, at det at andre har jobbet på søndagen og hengt ut klær til spott og spe for naboer er det verste som kan tenkes!

Skjerp dere!

Jeg er ateist, og "til og med" jeg forstår at det betyr noe for Prust.

Hvorvidt svigermor, jeg eller andre synes det er "tullet" er irrelevant her, så lenge det er Prust, Prusts hus og hennes regler som gjelder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest Frk Rosenkranz

...uff. Synes ikke mødre og svigermødre har noe med skittentøyet å gjøre i det hele tatt, jeg da... Familiens brukte truser tar jeg meg av selv ;-)

Men er klesvask noe hun pleier å kaste seg over hos dere, kan jeg skjønne at hun ble sur. Men hun har ikke samme syn på søndagen som dere? Og derfor har hun kanskje ikke oppfattet din mening om å henge ut tøy denne dagen? Eller mener du hun "trosset" deg?

Ja, jeg visste jo ikke at søndagen var SÅ hellig at man ikke kunne henge ut tøy.

Greit nok med gressklipping, det bråker og forstyrrer freden i nabolaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter langt i om naboen henger ut klær - når som helst i uken.

Har mer enn nok med meg selv.

Her jobber jeg fulltid og har ikke tid å henge ut klær ukedagene, så da er lørdag/søndag best... og er det fint klestørkevær så hvorfor ikke?

NÅ har det seg slik at vi har pollenallergi i hus, så vi henger ikke ut klær her,

vi tørker det i tørketrommelen eller henger på stativ på stua.

Makan til utakknemlighet, her prøver svigermor å gjøre svigerdatter glad....

''Makan til utakknemlighet, her prøver svigermor å gjøre svigerdatter glad....''

Men da bør jo svigermor huske på hva som gjør svigerdatter glad...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig gammeldags ut...

Jeg visste ikke en gang at det var "ulovlig" å henge ut klær på søndager.

Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste kirkegjenger som henger klesvasken ut på søndager.

Selv går jeg ikke i kirken, og bryr meg ikke om når andre henger ut tøy, men jeg klarer da likevel å akseptere at andre ikke synes noe om det, og det kunne ikke falle meg inn å henge opp til i hagen til i kirkegjenger på søndager. Det kan godt hende mange kirkegjengere ikke har noe imot tøy til tørk på søndager også, men jeg ville tatt utgangspunkt i at de ikke gjør det. Det er for meg det mest logiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg visste jo ikke at søndagen var SÅ hellig at man ikke kunne henge ut tøy.

Greit nok med gressklipping, det bråker og forstyrrer freden i nabolaget...

Går ikke på den der, altså. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Hvis temaet er å holde hvilkedagen hellig, så har jeg vanskelig å se at stryking av klær er noe bedre enn å henge ut klær til tørk.

Spørsmålet du stilte innledningsvis var hvorvidt svigermor hadde noen grunn til å bli fornærmet, og etter min mening hadde hun det. Ikke fordi hun nødvendigvis trengte å henge ut klær på en søndag, men fordi jeg mener din irettesettelse var mye mer krenkende enn hennes klesvask på morgenkvisten.

Du kunne selvfølgelig ha startet en helt annen tråd, og spurt hvorvidt andre syntes det var vanskelig med innblanding i husarbeidet når de hadde besøk av svigermor. Du gir gode forklaringer på hvorfor du synes det er vanskelig å ha besøk - men jeg synes ikke det rettferdiggjør din irettesettelse av henne.

Enig!

Har selv en slik svigerinne som stadig irettesetter min mor.. og moren min som bare mener alt godt!

Det går an å si fra på en fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk om å lage seg problemer da.

Gjort er gjort og skutt er skutt.

Er da ingen krise om klesvasken henger ute - så lenge det ikke regner?

Det var vel fint tørkevær....

men dere er vel så opptatt av de ti bud, at det at andre har jobbet på søndagen og hengt ut klær til spott og spe for naboer er det verste som kan tenkes!

Skjerp dere!

''Snakk om å lage seg problemer da. Gjort er gjort og skutt er skutt. Er da ingen krise om klesvasken henger ute - så lenge det ikke regner? Det var vel fint tørkevær.... men dere er vel så opptatt av de ti bud, at det at andre har jobbet på søndagen og hengt ut klær til spott og spe for naboer er det verste som kan tenkes!

Skjerp dere!''

Det var da et unødvendig spydig svar :-(

Jeg syns "prust" har forklart situasjonen ganske så godt, og tror ikke det har med fasade å gjøre. Man skal respektere vertskapets regler om det er religiøse eller andre hensyn som ligger til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Vel - vi er uenige om det jeg sa til henne. Greit nok det - det er jo derfor jeg spør dere her.

Jeg kunne selvsagt ha skrevet mye mer om svigermor og meg - men akkurat nå i dag var det faktisk dette med at hun hang ut tøy på en søndag, og det jeg sa til henne og hennes reaksjon som var hovedpoenget.

Jeg må nesten flire av problemstilling jeg.

Å hjelp, svigermor hengte ut tøyet mitt på en søndag!!!! Krise!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

Enig!

Har selv en slik svigerinne som stadig irettesetter min mor.. og moren min som bare mener alt godt!

Det går an å si fra på en fin måte.

Igjen: Hva er ufint med:

''"Vi venter med å henge tøyet ut til i morgen, for jeg liker ikke å ha tøy hengende ute på søndagen."''?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten flire av problemstilling jeg.

Å hjelp, svigermor hengte ut tøyet mitt på en søndag!!!! Krise!!!!

Det er jo ikke prust som har laget en "krise" av det, men svigermoren som "forsvant" da prust påpekte det.

Svigermor er på besøk, og da spør man først.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: Hva er ufint med:

''"Vi venter med å henge tøyet ut til i morgen, for jeg liker ikke å ha tøy hengende ute på søndagen."''?

Jeg synes det hadde vært en vesensforskjell om hun heller hadde foreslått å henge opp tøyet på stativ inne - det at hun la vått tøy i en kurv for å la det ligge der natten over synes jeg understreker at man ikke setter pris på svigermors hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten flire av problemstilling jeg.

Å hjelp, svigermor hengte ut tøyet mitt på en søndag!!!! Krise!!!!

Det er ingen grunn til å latterliggjøre trådstarter, da bør du heller finne deg en annen tråd eller starte en sjøl :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det hadde vært en vesensforskjell om hun heller hadde foreslått å henge opp tøyet på stativ inne - det at hun la vått tøy i en kurv for å la det ligge der natten over synes jeg understreker at man ikke setter pris på svigermors hjelp.

Enig - igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten flire av problemstilling jeg.

Å hjelp, svigermor hengte ut tøyet mitt på en søndag!!!! Krise!!!!

Det handler om å respektere andres syn på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært en vesensforskjell om hun heller hadde foreslått å henge opp tøyet på stativ inne - det at hun la vått tøy i en kurv for å la det ligge der natten over synes jeg understreker at man ikke setter pris på svigermors hjelp.

''det at hun la vått tøy i en kurv for å la det ligge der natten over synes jeg understreker at man ikke setter pris på svigermors hjelp.''

Hmm. Man tenker så forskjellig,- jeg hadde ikke tenkt på at det der var noe ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det at hun la vått tøy i en kurv for å la det ligge der natten over synes jeg understreker at man ikke setter pris på svigermors hjelp.''

Hmm. Man tenker så forskjellig,- jeg hadde ikke tenkt på at det der var noe ille...

Det er jo ikke noe særlig å henge opp tøy som har ligget vått i en kurv et døgns tid, det blir iallfallskrukkete, og kanskje også surt, så da blir vaskinga nærmest bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

Jeg synes det hadde vært en vesensforskjell om hun heller hadde foreslått å henge opp tøyet på stativ inne - det at hun la vått tøy i en kurv for å la det ligge der natten over synes jeg understreker at man ikke setter pris på svigermors hjelp.

Forsåvidt enig i at det var et bedre forslag å henge opp tøyet på et stativ inne, men det kan jo hende de faktisk ikke har noe stativ, eller at de ikke har plass til noe stativ på et ok sted. Dersom man ikke vil henge opp tøyet ute på en søndag vil man kanskje ikke henge det opp midt i stua heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Det er ingen grunn til å latterliggjøre trådstarter, da bør du heller finne deg en annen tråd eller starte en sjøl :-(

Det var ikke for å latterliggjøre trådstarter, men jeg syns hele problemstillingen er å skape seg problemer. Er ikke sikkert svigermor var klar over disse reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Det handler om å respektere andres syn på ting.

Kan jo hende svigermor respekterer hennes syn på dette om hun bare blir forklart.

Ikke alle som vet at søndagen er så hellig at selv klær ikke kan henge ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...