Gå til innhold

Pappaperm 12 uker?


Gjest hmmmmrf.....

Anbefalte innlegg

Gjest hmmmmrf.....

Hørte noe her om dagen om dette, men er det bestemt? Ble litt engstelig for om far plutselig skal ta 2 uker til av mors permisjon betyr det for meg 2 uker uten jobb og inntekt etter at jeg er ferdig med min permisjon + ferie. Har nemlig allerede ansatt en person i min stilling på jobben fram til far skulle ta sine 10 uker!

Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    57

  • Mandolaika

    48

  • Mammantil3

    37

  • Katt-ja

    14

Mest aktive i denne tråden

'' for om far plutselig skal ta 2 uker til av mors permisjon ''

Hehe, vi forstår i hvertfall ditt syn på saken ;). Minner om at permisjonen ikke er mors, men foreldrenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for lengst ferdig med dette med permisjoner i forbindelse med barn, men lar meg fortsatt engasjere og irriterer meg grenseløst over at politikere skal detaljstyre hvordan familier innretter seg på denne fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for lengst ferdig med dette med permisjoner i forbindelse med barn, men lar meg fortsatt engasjere og irriterer meg grenseløst over at politikere skal detaljstyre hvordan familier innretter seg på denne fronten.

Tror du at pappaer ville tatt permisjon på lik linje med mamma hvis det ikke var en fordelingsnøkkel i bånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du at pappaer ville tatt permisjon på lik linje med mamma hvis det ikke var en fordelingsnøkkel i bånn?

Jeg syns det blir urettferdig ovenfor de som har menn med jobber de ikke kan ta permisjon fra. Selvstendig næringsdrivende f.eks. Da mister man vel en del uker med permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir urettferdig ovenfor de som har menn med jobber de ikke kan ta permisjon fra. Selvstendig næringsdrivende f.eks. Da mister man vel en del uker med permisjon?

Det kommer an på hvilke forsikringer de har kjøpt seg, og forøvrig: Det med selvstendig næringsdrivende gjelder også for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det var min permisjon

'' for om far plutselig skal ta 2 uker til av mors permisjon ''

Hehe, vi forstår i hvertfall ditt syn på saken ;). Minner om at permisjonen ikke er mors, men foreldrenes.

Når far går ni mnd med morgenkvalme, drar på seg strekkmerker så magen ser ut som krepp-papir, har hemoroidere i månedsvis, godtar at puppene hans ender opp som vrengte baklommer, revner forover og bakover under fødsel og sliter med bekkenløsning i etterkant. Da kan han gladelig få hele permisjonen for min del. Fram til det skjer er permisjonen min!! Har jeg først mått lide så jævlig for å få denne tingen så er det bare på sin plass at jeg skal få kose meg med den også.

Når det er sagt vet jeg mange kvinner ikke koser seg hjemme med ungen de bør absolutt få slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilke forsikringer de har kjøpt seg, og forøvrig: Det med selvstendig næringsdrivende gjelder også for kvinner.

Jeg syns det er helt tullete at man ikke selv kan bestemme hvem som skal ta permisjonen, og evt hvor mange uker hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt tullete at man ikke selv kan bestemme hvem som skal ta permisjonen, og evt hvor mange uker hver.

Slik tenkte jeg da jeg var ung også, men etterhvert som årene går får man mer visdom og kunnskap.

Jeg tror enda flere kvinner hadde sakket enda lenger akterut om det ikke var permisjonsfordeling pålagt fra oven. Da hadde de aller fleste kvinner tatt absolutt all permisjonen. Lønnsgapet mellom kvinner og menn hadde vokst, og karrieremulighetene for kvinner hadde sunket.

Enda flere menn hadde gjort enda mindre hjemme, og enda flere menn hadde hatt enda dårligere kontakt med sine barn.

Jeg tror dessverre at vi må ha litt tvang for å se mulighetene for endring.

Hvordan tror du permisjonen hadde vært fordelt om mor og far kunne velge helt fritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når far går ni mnd med morgenkvalme, drar på seg strekkmerker så magen ser ut som krepp-papir, har hemoroidere i månedsvis, godtar at puppene hans ender opp som vrengte baklommer, revner forover og bakover under fødsel og sliter med bekkenløsning i etterkant. Da kan han gladelig få hele permisjonen for min del. Fram til det skjer er permisjonen min!! Har jeg først mått lide så jævlig for å få denne tingen så er det bare på sin plass at jeg skal få kose meg med den også.

Når det er sagt vet jeg mange kvinner ikke koser seg hjemme med ungen de bør absolutt få slippe.

Heldigvis har de færreste kvinner slike svangerskap. Og heldigvis tenker stadig flere kvinner at det er klokt å komme tilbake til jobb og at det er klokt at far får være hjemme med den lille. Heldigvis.

Stadig flere kvinner anser barna som begge foreldrenes, ikke bare sin egen unge som faren aller nådigst kan få holde i litt når det passer mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg har forstått utvides permisjonen med en uke, så det er kun en av mors uker som går til far.

Er det en av mors uker som skal gå til far? Er det ikke av den felles delen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik tenkte jeg da jeg var ung også, men etterhvert som årene går får man mer visdom og kunnskap.

Jeg tror enda flere kvinner hadde sakket enda lenger akterut om det ikke var permisjonsfordeling pålagt fra oven. Da hadde de aller fleste kvinner tatt absolutt all permisjonen. Lønnsgapet mellom kvinner og menn hadde vokst, og karrieremulighetene for kvinner hadde sunket.

Enda flere menn hadde gjort enda mindre hjemme, og enda flere menn hadde hatt enda dårligere kontakt med sine barn.

Jeg tror dessverre at vi må ha litt tvang for å se mulighetene for endring.

Hvordan tror du permisjonen hadde vært fordelt om mor og far kunne velge helt fritt?

''Hvordan tror du permisjonen hadde vært fordelt om mor og far kunne velge helt fritt?''

Så hadde far nok tatt en mindre del av permisjonen, i hvert fall gjennomsnittlig. Jeg bor i Danmark, og her har far kun "plikt" til 14 dagers permisjon i forbindelse med fødselen. Danske fedre tar mindre permisjon enn norske, men det er også mange her som tar flere måneders permisjon.

Jeg er selv på barsel nå, og far skal ikke ha noe permisjon (det har vi ikke råd til for da må han pga. danske regler og arbeidskontrakten sin gå ned med omtrent 50% i lønn under permisjonen). Jeg tror absolutt ikke danske fedre er dårligere fedre enn norske. I barselsgruppa mi er det to av seks mødre som "oppgir" noe av barselen sin.

Personlig synes jeg ikke det i Norge bør dikteres særlig mye mer hvor mye barsel far skal ha. Hvis man skal følge myndighetenes anbefalinger skal barnet fullammes i seks måneder. Så er barnet minst 7,5-8 måneder før mor kan begynne å jobbe igjen uten å skulle ha ammepause i løpet av dagen (særdeles upraktisk for begge foreldre og arbeidsgiver).

Dessuten synes jeg det er noe prinsippielt galt i at far skal komme og ta over barselen når det endelig begynner å ikke bli en evig ork å være på barsel. Barnet sover ofte bedre om natten nå og har faste lurer i løpet av dagen, man føler seg ikke lenger som en ku som må dra fram puppen alle mulige steder hvis man ikke skal isolere seg hjemme, og det er som regel slutt på den verste skrikingen. For enkelte fedre understreker det bare at mor har vært på "barselsferie" de første månedene av barnets liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan tror du permisjonen hadde vært fordelt om mor og far kunne velge helt fritt?''

Så hadde far nok tatt en mindre del av permisjonen, i hvert fall gjennomsnittlig. Jeg bor i Danmark, og her har far kun "plikt" til 14 dagers permisjon i forbindelse med fødselen. Danske fedre tar mindre permisjon enn norske, men det er også mange her som tar flere måneders permisjon.

Jeg er selv på barsel nå, og far skal ikke ha noe permisjon (det har vi ikke råd til for da må han pga. danske regler og arbeidskontrakten sin gå ned med omtrent 50% i lønn under permisjonen). Jeg tror absolutt ikke danske fedre er dårligere fedre enn norske. I barselsgruppa mi er det to av seks mødre som "oppgir" noe av barselen sin.

Personlig synes jeg ikke det i Norge bør dikteres særlig mye mer hvor mye barsel far skal ha. Hvis man skal følge myndighetenes anbefalinger skal barnet fullammes i seks måneder. Så er barnet minst 7,5-8 måneder før mor kan begynne å jobbe igjen uten å skulle ha ammepause i løpet av dagen (særdeles upraktisk for begge foreldre og arbeidsgiver).

Dessuten synes jeg det er noe prinsippielt galt i at far skal komme og ta over barselen når det endelig begynner å ikke bli en evig ork å være på barsel. Barnet sover ofte bedre om natten nå og har faste lurer i løpet av dagen, man føler seg ikke lenger som en ku som må dra fram puppen alle mulige steder hvis man ikke skal isolere seg hjemme, og det er som regel slutt på den verste skrikingen. For enkelte fedre understreker det bare at mor har vært på "barselsferie" de første månedene av barnets liv.

Jeg tror du tenker feil. Mor får X måneder, far får X måneder, og så får de Y måneder de kan velge hvem som skal ta.

At ikke mor kan overta fars uker er like åpenbart som at hun ikke kan overta hans sykemelding. Det er jo han som har permisjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for lengst ferdig med dette med permisjoner i forbindelse med barn, men lar meg fortsatt engasjere og irriterer meg grenseløst over at politikere skal detaljstyre hvordan familier innretter seg på denne fronten.

Detaljstyre?

Far får X ukers permisjon. Mor får X ukers permisjon (i tillegg til fellesukene).

At ikke mor kan overta fars X uker er like åpenbart som at hun ikke kan overta en sykemelding, eller en permittering på jobben.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når far går ni mnd med morgenkvalme, drar på seg strekkmerker så magen ser ut som krepp-papir, har hemoroidere i månedsvis, godtar at puppene hans ender opp som vrengte baklommer, revner forover og bakover under fødsel og sliter med bekkenløsning i etterkant. Da kan han gladelig få hele permisjonen for min del. Fram til det skjer er permisjonen min!! Har jeg først mått lide så jævlig for å få denne tingen så er det bare på sin plass at jeg skal få kose meg med den også.

Når det er sagt vet jeg mange kvinner ikke koser seg hjemme med ungen de bør absolutt få slippe.

''Når far går ni mnd med morgenkvalme, drar på seg strekkmerker så magen ser ut som krepp-papir, har hemoroidere i månedsvis, godtar at puppene hans ender opp som vrengte baklommer, revner forover og bakover under fødsel og sliter med bekkenløsning i etterkant. Da kan han gladelig få hele permisjonen for min del. ''

Ble du gravid frivillig?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan tror du permisjonen hadde vært fordelt om mor og far kunne velge helt fritt?''

Så hadde far nok tatt en mindre del av permisjonen, i hvert fall gjennomsnittlig. Jeg bor i Danmark, og her har far kun "plikt" til 14 dagers permisjon i forbindelse med fødselen. Danske fedre tar mindre permisjon enn norske, men det er også mange her som tar flere måneders permisjon.

Jeg er selv på barsel nå, og far skal ikke ha noe permisjon (det har vi ikke råd til for da må han pga. danske regler og arbeidskontrakten sin gå ned med omtrent 50% i lønn under permisjonen). Jeg tror absolutt ikke danske fedre er dårligere fedre enn norske. I barselsgruppa mi er det to av seks mødre som "oppgir" noe av barselen sin.

Personlig synes jeg ikke det i Norge bør dikteres særlig mye mer hvor mye barsel far skal ha. Hvis man skal følge myndighetenes anbefalinger skal barnet fullammes i seks måneder. Så er barnet minst 7,5-8 måneder før mor kan begynne å jobbe igjen uten å skulle ha ammepause i løpet av dagen (særdeles upraktisk for begge foreldre og arbeidsgiver).

Dessuten synes jeg det er noe prinsippielt galt i at far skal komme og ta over barselen når det endelig begynner å ikke bli en evig ork å være på barsel. Barnet sover ofte bedre om natten nå og har faste lurer i løpet av dagen, man føler seg ikke lenger som en ku som må dra fram puppen alle mulige steder hvis man ikke skal isolere seg hjemme, og det er som regel slutt på den verste skrikingen. For enkelte fedre understreker det bare at mor har vært på "barselsferie" de første månedene av barnets liv.

Det er _barnet_ som skal få så god kontakt med begge foreldrene som mulig, barseltiden er ikke ment som en kosetid for mor m/barn.

Vi har usannsynlig gode rettigheter i dette landet, i de fleste andre land vi kan sammenligne oss med begynner mødrene å jobbe igjen etter bare få måneder. Vi lever i en luksustilværelse, og det er slett ikke urettferdig at også far tar del i dette når det så tydelig er til barnets beste.

Svært mange menn gjør en formidabel innsats for mor under svangerskapet, så selv om mor har de fysiske "plagene" trenger ikke far ligge på latsiden og bare surfe gjennom 9 måneder. Det blir jo opp til hvert enkelt par.

Jeg tror også at danske menn går glipp av noe vesentlig når de ikke har permisjon. Spør norske menn som har hatt permisjon med bare ett av barna kontra de som ikke har hatt noe permisjon. Dessuten blir mor og far mer likestilte på hjemmebane også når far tar sin skjerv der, noe som både kommer mor, barnet og arbeidslivet/samfunnet til gode.

Fortsatt er det slik at mor har det aller, aller meste av permisjonen, så jeg synes ikke at man bør klage på at far får 2 uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...