Gå til innhold

Pappaperm 12 uker?


Gjest hmmmmrf.....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    57

  • Mandolaika

    48

  • Mammantil3

    37

  • Katt-ja

    14

Mest aktive i denne tråden

Det er da ikke noe helt nytt at dette reguleres i mor og fars uker og en del som er felles, det er bare det at nå får far flere uker som han har rett på.

Det er slett ikke nytt, men en utbygging av fedrenes rettigheter.

Du kan ikke se dette som en mulighet for fedrene, da, i steden for en svøpe for familien? Du sier at du ikke tror noe på at det første leveåret har noe å si, men hvis du snakker med de som jobber i barnevernet vil du få høre noe helt annet...

Så du mener at de som jobber i barnevernet vet at det var det 1. leveåret som var avgjørende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtten ja, det er jo den største vitsen noensinne.

Det er jeg forsåvidt enig med deg i, men trolig av helt andre årsaker.

Det virker jo som om du bare vil være uenig med "alt", uten å kunne gi noen argumenter for det. Du roper om "tvang", men det er da vitterlig ingen som tvinges til noe som helst.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har lest det. Jeg er faktisk enig med deg stort sett i denne tråden :-)

Men jeg er også enig med de som sier at mor godt kan være hjemme størstedelen av permisjonen for å komme seg etter fødsel, amming og nattevåk. Ikke så greit å gå på jobb når man ikke får sove om natten. Mine gjorde ikke det før de var ca 8 mnd.

Men ekstrauker som kommer nå bør være forbeholdt far.

I ekstremtilfeller kan man be om sykemelding.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg forsåvidt enig med deg i, men trolig av helt andre årsaker.

Det virker jo som om du bare vil være uenig med "alt", uten å kunne gi noen argumenter for det. Du roper om "tvang", men det er da vitterlig ingen som tvinges til noe som helst.

Med vennlig hilsen

Eh... Jeg har gitt masse argumenter. Jeg tror ikke det 1. året er så avgjørende, det er resten av barnets liv som er avgjørende.

Det blir i praksis tvang, det forstår du nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at de som jobber i barnevernet vet at det var det 1. leveåret som var avgjørende?

Det er avgjørende for FAREN også, at han blir vant med å være far, og ta ansvar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh... Jeg har gitt masse argumenter. Jeg tror ikke det 1. året er så avgjørende, det er resten av barnets liv som er avgjørende.

Det blir i praksis tvang, det forstår du nok.

Nei, det er overhodet ikke tvang, mer enn sykemelding er "tvang". Det er tull å påstå noe slikt.

Knytting i løpet av første leveår er åpenbart viktig, både for unge og for far.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Jeg har gitt masse argumenter. Jeg tror ikke det 1. året er så avgjørende, det er resten av barnets liv som er avgjørende.

Det blir i praksis tvang, det forstår du nok.

''Jeg tror ikke det 1. året er så avgjørende, det er resten av barnets liv som er avgjørende.''

Hvorfor skal man da overhode ha permisjon ut over 1-2 måneder? Det er jo en grunn til at permisjonstida faktisk er som den er, det er ikke laget som ferie for syke og svake fødende kvinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avgjørende for FAREN også, at han blir vant med å være far, og ta ansvar.

Med vennlig hilsen

Det får det være opp til det enkelte foreldrepar å stemme.

Det er forøvrig merkelig hvordan enkelte har en sykelig trang til å detalj-styre hvordan andre skal leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når far går ni mnd med morgenkvalme, drar på seg strekkmerker så magen ser ut som krepp-papir, har hemoroidere i månedsvis, godtar at puppene hans ender opp som vrengte baklommer, revner forover og bakover under fødsel og sliter med bekkenløsning i etterkant. Da kan han gladelig få hele permisjonen for min del. Fram til det skjer er permisjonen min!! Har jeg først mått lide så jævlig for å få denne tingen så er det bare på sin plass at jeg skal få kose meg med den også.

Når det er sagt vet jeg mange kvinner ikke koser seg hjemme med ungen de bør absolutt få slippe.

''Har jeg først mått lide så jævlig for å få denne tingen ''

Jeg må si at jeg ikke blir så veldig imponert over en foreldre som omtaler barnet sin som en "ting".

Du er sikkert klar over at selv om det jo følger noen plager med å være gravid, så gir det mor et enormt forsprang i forholdet til barnet. Vi som går med barnet i magen og kjenner det hver dag, har allerede utviklet et nært forhold til barnet før det blir født. Å så insistere på å ha all permisjonen selv frarøver far muligheten til å ta igjen noe av forspranget.

I tillegg klager veldig mange mødre på at fedrene ikke tar selvstendig ansvar i arbeidet med barna etter endt permisjon. Det er faktisk ganske vanskelig å lære seg hva som kreves når man ikke får muligheten til å slippe til. Mor går hjemme i et helt år og lager seg rutiner og lærer seg hva som skal til for at ting skal fungere, mens far ikke får den samme muligheten til å lære på egen hånd.

Jeg personlig synes ikke at svangerskapet og det første leveåret er hovedutfordringen ved å få barn, det er det de neste 15-20 årene som er. Da er det gunstig for både familien og samfunnet at det tilrettelegges for at begge foreldrene kan delta aktivt og likeverdig i barnas liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at de som jobber i barnevernet vet at det var det 1. leveåret som var avgjørende?

Barnets 1. leveår er mye, mye viktigere enn folk tror. Knyttingen til mennesker de blir godt kjent med da, er mye viktigere enn alle andre mennesker de møter senere i livet.

Hvorfor tror du at fars rolle er av så liten betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får det være opp til det enkelte foreldrepar å stemme.

Det er forøvrig merkelig hvordan enkelte har en sykelig trang til å detalj-styre hvordan andre skal leve.

''Det får det være opp til det enkelte foreldrepar å stemme.''

Vel, men det er opp til staten (som er demokratisk valgt) å bestemme at man skal gi begge foreldre permisjon.

''Det er forøvrig merkelig hvordan enkelte har en sykelig trang til å detalj-styre hvordan andre skal leve.''

Ja, høyresiden er fæl til slikt, men heldigvis har vi et demokrati i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får det være opp til det enkelte foreldrepar å stemme.

Det er forøvrig merkelig hvordan enkelte har en sykelig trang til å detalj-styre hvordan andre skal leve.

Det er en _rettighet_ far og barn har, ikke en tvangstrøye. Far MÅ ikke ta ut de forbeholdte ukene. Ikke mor heller, for den saks skyld.

Velger man å ikke benytte seg av sin rettighet, så faller de bort. Naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det får det være opp til det enkelte foreldrepar å stemme.''

Vel, men det er opp til staten (som er demokratisk valgt) å bestemme at man skal gi begge foreldre permisjon.

''Det er forøvrig merkelig hvordan enkelte har en sykelig trang til å detalj-styre hvordan andre skal leve.''

Ja, høyresiden er fæl til slikt, men heldigvis har vi et demokrati i Norge.

''Ja, høyresiden er fæl til slikt,''

Det er ikke pent å legge skylden på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men poenget er jo at ungen også trenger faren. Ikke bare det, for samfunnet er det en gevinst for barn som har hatt faren hjemme.

Jeg synes egentlig det er merkelig hva folk skal hisse seg opp for - bare for å finne den minste ting å klage på regjeringen for.

Med vennlig hilsen

''Joda, men poenget er jo at ungen også trenger faren.''

Hva med enslige mødre? Bør Staten ta ungen og plassere den hos fosterforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Joda, men poenget er jo at ungen også trenger faren.''

Hva med enslige mødre? Bør Staten ta ungen og plassere den hos fosterforeldre?

Tror du det var jomfrufødsler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fra tidligere innlegg fra deg så er det jo du som er kommunist, er det ikke?

Ingen tvinger far til å være hjemme. Akkurat som du har lov til å gå på jobb hvis du er sykemeldt, har du lov til å gå på jobb hvis du har permisjon. Og akkurat som sykemelding kan du ikke bare "gi den til en annen".

Vanskeligere er det ikke.

''Nei, fra tidligere innlegg fra deg så er det jo du som er kommunist, er det ikke?''

Nei, det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det var jomfrufødsler?

Ikke vær dum nå.

Det er mange som vokser opp uten far. Hvis dette er så skadelig, skal disse plasseres i fosterhjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...