Gå til innhold

to voldtekter og en kjæreste som slår


carina12345

Anbefalte innlegg

Kunne ikke vært mer enig med deg i det. Hørte på Dagsnytt 18 at han opplevde å være kryssklipp-sitert i avisene (erre mulig;-), og at det han hadde sagt var at man omtaler "korrekte" sosiale koder i en "normal" flørt anneredes dersom en flørt utarter seg til en voldtekt. Når flørten går riktig for seg lærer guttene (fremdeles) at et nei like gjerne betyr "tja" og kanskje "ja", og dette er et rollemønster vi lærer både av hverandre og av eksempelvis film. Gutten skal liksom prøve seg og jenta skal si nei, ellers er hun "billig". Det er når gutten ikke skjønner et _virkelig_ nei'et dette er problem, og derfor er man ikke ærlig om man prøver å si til den oppvoksende generasjon at et nei alltid betyr nei. I en "normal" flørt kan det like gjerne være en del av spillet.

Men da er det den som ikke forstår og respekterer "nei'et" som har det hele og fulle ansvaret hvis noe skjer.

Og sånn må det være, for hvis ikke blir alle rettsløse.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    15

  • ShitDiddelyDo

    12

  • MarieLee

    4

  • Missimo

    3

Mest aktive i denne tråden

Et par generelle observasjoner:

1) Det kan være vel så nyttig å lære sønnen din å sette grenser. Jeg har ikke tall for Norge, men i USA regner man med at ca 25% av voldtektsofre er menn.

2) Den andre siden av å dette er selvsagt å lære sine barn å respektere andres grenser, og at et "nei er et nei".

(skrevet på generelt grunnlag.)

Med vennlig hilsen

Les mitt svar til SSD. Ellers syns jeg som mor (og da dame) til en gutt at vi jenter og dere gutter er like ansvarlige for at begge bare er med på det en selv ønsker. Når det er sagt har dette allerde vært et tema her i huset, men som jeg sa til både Elextra og SSD: Alle er ulike, og jeg tror jentene er bedre skodd om de blir fortalt at det finnes mange der ute som ikke legger det samme i "respekt" som de blir opplært til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det den som ikke forstår og respekterer "nei'et" som har det hele og fulle ansvaret hvis noe skjer.

Og sånn må det være, for hvis ikke blir alle rettsløse.

Med vennlig hilsen

''Men da er det den som ikke forstår og respekterer "nei'et" som har det hele og fulle ansvaret hvis noe skjer.'' Du skjønner ikke at jeg ikke snakker om etisk eller moralsk riktig eller uriktig du. Det jeg sier kan sammenlignes med det en annen i tråden sa: Om man blir overkjørt og drept av en som kjører på rødt, hjelper det lite at skylden ikke var ens egen. Dersom jeg hadde hatt en jente ville jeg forsøkt å realitetsorientere henne, og holdt på at alle ikke har samme oppfatning av ordet "respekt".

Syns forøvrig dete er rart du ikke skjønner dette, du som akkurat argumenterte sterkt mot at en mor skulle sende sin 19-årige datter til Johannesburg, nettopp fordi hun ville møte en annen oppfatning av respekt... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men da er det den som ikke forstår og respekterer "nei'et" som har det hele og fulle ansvaret hvis noe skjer.'' Du skjønner ikke at jeg ikke snakker om etisk eller moralsk riktig eller uriktig du. Det jeg sier kan sammenlignes med det en annen i tråden sa: Om man blir overkjørt og drept av en som kjører på rødt, hjelper det lite at skylden ikke var ens egen. Dersom jeg hadde hatt en jente ville jeg forsøkt å realitetsorientere henne, og holdt på at alle ikke har samme oppfatning av ordet "respekt".

Syns forøvrig dete er rart du ikke skjønner dette, du som akkurat argumenterte sterkt mot at en mor skulle sende sin 19-årige datter til Johannesburg, nettopp fordi hun ville møte en annen oppfatning av respekt... ;-)

''Du skjønner ikke at jeg ikke snakker om etisk eller moralsk riktig eller uriktig du. Det jeg sier kan sammenlignes med det en annen i tråden sa: Om man blir overkjørt og drept av en som kjører på rødt, hjelper det lite at skylden ikke var ens egen. Dersom jeg hadde hatt en jente ville jeg forsøkt å realitetsorientere henne, og holdt på at alle ikke har samme oppfatning av ordet "respekt".''

Du skrev at det var en del av "leken" at kvinner sa "nei", men ikke mente det:

''Når flørten går riktig for seg lærer guttene (fremdeles) at et nei like gjerne betyr "tja" og kanskje "ja", og dette er et rollemønster vi lærer både av hverandre og av eksempelvis film.''

Og jeg påpekte at selv om det skjer (at noen sier nei, men mener ja) så er man fremdeles ansvarlig for et overgrep hvis man ikke respekterer "nei", men tenker at "hun mente sikkert ja, likevel".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du skjønner ikke at jeg ikke snakker om etisk eller moralsk riktig eller uriktig du. Det jeg sier kan sammenlignes med det en annen i tråden sa: Om man blir overkjørt og drept av en som kjører på rødt, hjelper det lite at skylden ikke var ens egen. Dersom jeg hadde hatt en jente ville jeg forsøkt å realitetsorientere henne, og holdt på at alle ikke har samme oppfatning av ordet "respekt".''

Du skrev at det var en del av "leken" at kvinner sa "nei", men ikke mente det:

''Når flørten går riktig for seg lærer guttene (fremdeles) at et nei like gjerne betyr "tja" og kanskje "ja", og dette er et rollemønster vi lærer både av hverandre og av eksempelvis film.''

Og jeg påpekte at selv om det skjer (at noen sier nei, men mener ja) så er man fremdeles ansvarlig for et overgrep hvis man ikke respekterer "nei", men tenker at "hun mente sikkert ja, likevel".

Med vennlig hilsen

Ja? Det er vel ingen uenige med deg i (håper jeg). :) Men det hjelper så lite at det er et enkelt juridisk spørsmål når det først har skjedd, og det skjer gjerne fordi sosiale kodekser ikke er like enkle som juss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Det er vel ingen uenige med deg i (håper jeg). :) Men det hjelper så lite at det er et enkelt juridisk spørsmål når det først har skjedd, og det skjer gjerne fordi sosiale kodekser ikke er like enkle som juss.

Men da er det jo krekene som må lære å respektere et "nei", enten de tror det er ment eller ei.

Selvsagt bør de som sier det være klare, samt "flykte" eller hva som nå passer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da er det jo krekene som må lære å respektere et "nei", enten de tror det er ment eller ei.

Selvsagt bør de som sier det være klare, samt "flykte" eller hva som nå passer.

Med vennlig hilsen

''Men da er det jo krekene som må lære å respektere et "nei", enten de tror det er ment eller ei.'' Hvorfor sa du ikke dét til moren som lurte på om hun skulle sende datteren sin til Sør-Afrika da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Her er jeg uenig med deg. Argumentene dine ligner de om at man skal unngå å kle seg i miniskjørt eller gå alene for å unngå voldtekt. Indirekte lemper man derved ansvaret for voldtekt over på kvinnen, og det provoserer meg.''

Her er jeg uenig med deg.

Hvor ligger forskjellen i å være farer bevisst mht overgrep og andre ting? F.eks. reiseråd? Det var derfor jeg kom med det eksempelet. Alle mennesker i verden er ikke snille og greie. Noen vil oss vondt. Enten det er jeg på byen, eller det er du som kvinne på byen. Rådet til meg er følgende: Ikke drikk deg for full, og ikke hiss deg opp eller bland deg inn i situasjoner. Hvorfor? Fordi fulle menn er mest utsatt for vold. Er dette et dårlig råd? Nei, det er det ikke. Det er sant. Samme med reiseråd. Bør jeg nektes å ta ut penger midt på natta i et fattig land? Selvsagt ikke. Men er det lurt? Nei. Det er definitivt ikke lurt.

På samme måte er det ikke lurt for deg å gå fra sentrum av Oslo til Grunerløkka alene midt på natta. Har du lov til det? Selvsagt. Men rådet er et resultat av at denne strekningen er den i Norge hvor det er mest sannsynlig at du blir utsatt for en overfallsvoldtekt. Dette må det være greit å være bevisst.

Hvis jeg går over veien på grønt lys er det uten tvil sjåførens feil dersom han kjører på meg. Men det hjelper meg jævla lite når jeg kanskje er død. Derfor ser jeg meg både til høyre og venstre selv når lyset er grønt, og jeg sørger for å ha blikkontakt med sjåfører jeg er usikker på.

''Er derimot enig med "hvorfor skjer dette", enkelte kvinner ER mer utsatt enn andre for overgrep, og det har ikke noe med å være på feil sted til feil tid, mye sminke eller korte skjørt å gjøre. Det handler nok mer om at noen, særlig om de har vært utsatt for overgrep allerede, lettere inntar offerrollen. Vet ikke hvorfor det er slik.''

Jeg snakket ikke om korte skjørt. Jeg aner ikke om det er mer sannsynlig at jenter i korte skjørt (eller jenter som er utfordrende kledd) er mer utsatt for voldtekt enn andre.

Men det er ingen tvil om at jenter i en mørk og tilsynelatende tom bakgate alene om natta er mer utsatt enn jenter som går den samme strekningen sammen med noen venner. Det er ingen tvil om at jenter som tar med fremmede menn hjem er mer utsatt enn jenter som ikke gjør det.

Av slike årsaker følger jeg også diverse tips. F.eks. hisser jeg meg aldri opp hvis en eller annen idiot dunker til meg så ølen min fly utover. Det er hans feil, og jeg mener jeg burde kunne hisse meg opp, men jeg vet ingenting om fyren. Kanskje han er spinnvill og lokal mester i boksing, og skader meg for livet hvis jeg brysker meg.

Jeg er også forsiktig mht penger i fattige land. Jeg har aldri med mer ut enn jeg har råd til å miste. Jeg vil ikke at noen skal se en bunke med penger som for meg utgjør noen få hundrelapper når jeg betaler regninga - penger som for dem er en månedslønn.

Det er rett og slett en helt enkel konsekvensanalyse vi alle må forholde oss til, enten vi er menn eller kvinner.

Dere er derimot langt mer utsatt på overgrepsområdet enn meg, og har helt andre analyser dere må gjøre enn meg.

Men jeg er mer utsatt for vold enn deg, og jeg tar her forbehold du slipper å gjøre.

Same shit, men av en eller annen grunn er det ikke lov til å påpeke dette for kvinner. Da gir man dem plutselig skyld. Det gjør jeg selvfølgelig ikke. Ingen har rett til å voldta andre. Dere må likvel være bevisst at enkelte menn driter langt i dette.

Nøyaktig som jeg må være bevisst at enkelte kan finne på å rane meg dersom de ser alle sedlene mine når jeg drar opp lommeboka for å betale regninga i et fattig land.

Her var det mange ord. Jeg snakker mer om hvorfor enkelte, med lik atferd som enkelte andre, er mer utsatt for overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Men dette er alle (muligens med unntak av voldtektsforbryteren) enige i.''

Ofte er ikke den utsatte enig. Hun skylder på seg selv. Også selv om hun overhodet ikke har utsatt seg for noen fare.

Ikke bare er det faktisk mange (særlig de "litt eldre") som "deler skylden", men ofte er det den utsatte som er den "flinkeste" til å banke seg selv opp. Og det er ikke engang snakk om "jeg var dum som gikk naken langs Akerselva midt på natten", men "jeg var dum som ikke hadde 5 låser på døren i 11. etasje fordi noen sparket inn døren", osv.

Så ja, man må kunne gi råd, men man må være klar over at mange av de utsatte vil vri det over til at det "egentlig var deres feil", selv om de hadde låst seg inne i bankhvelvet for helgen. Det er noe som overgrepet ofte forårsaker.

Med vennlig hilsen

Vi mennesker er gode til å skylde på oss selv, men ofte er det ubegrunnet. Det vet også jenta. Det samme er for øvriig tilfelle med voldsofre. "Hadde jeg bare ikke vært så tjukk i hue og gå inn på akkurat den bussen".

Selv satt jeg på dass i Bangkok og spøy i badekaret mens jeg skjelte på meg selv fordi jeg var så tjukk i hue at jeg spise på McDonalds natta før. Hadde jeg ikke spist på McDonalds hadde jeg fått en langt bedre dag.

Sånt kan man bare ikke vite, noe heller ikke jenta- eller fyren som blir utsatt for blind vold kan. Hun kan ikke vite om Mister Nice Guy i baren viser seg å bli Mister Psykopat når hun låser døra bak dem.

Det går heller ikke an å leve livet i frykt, og gå rundt og tenke på den slags.

Men hun bør vite, og ikke bare bør hun vite - hun bør bli fortalt, at det å riste av seg skyhøy promille ved å justere hjemover klokka 3 om natta betyr at hun utsetter seg for unødvendig fare, og hun bør få råd om ikke å gjøre dette uten at de som gir rådene skal få i fleisen at de med det gir henne skyld.

Vi lever ikke i en perfekt verden, og det gjør at vi tar forholdsregler, enten det er generelle reisetips som å holde seg bak gjerder i Sør Afrika etter mørkets frembrudd, eller et generelt råd om å droppe en rusletur rundt Akerselva alene klokken 3 om natta.

Det er mye som ikke er lurt for oss menn også, og jeg er takknemlig for råd - uten at jeg nødvendigvis følger dem. F.eks. vet jeg at politiet i Oslo sier at fremmede ikke skal blande seg inn når de ser bråk i byen. Det kan være livsfarlig, så vi må holde oss unna. Jeg ville likevel ikke klart å stå å se på at en fyr banka dritten ut av en annen uten å gjøre noe. Og det ville ikke vært min feil hvis jeg gikk mellom og ble knivstukket. Det er likevel greit at jeg vet at det kan bli utfallet. For øvrig et latterlig råd fra politiet. Tenke seg til å be folk stå og se på at noen blir slått kvekk ihjel. Et sånt samfunn vil i hvert fall ikke jeg ha. Det er klart vi skal bry oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Men dette er alle (muligens med unntak av voldtektsforbryteren) enige i.''

Ofte er ikke den utsatte enig. Hun skylder på seg selv. Også selv om hun overhodet ikke har utsatt seg for noen fare.

Ikke bare er det faktisk mange (særlig de "litt eldre") som "deler skylden", men ofte er det den utsatte som er den "flinkeste" til å banke seg selv opp. Og det er ikke engang snakk om "jeg var dum som gikk naken langs Akerselva midt på natten", men "jeg var dum som ikke hadde 5 låser på døren i 11. etasje fordi noen sparket inn døren", osv.

Så ja, man må kunne gi råd, men man må være klar over at mange av de utsatte vil vri det over til at det "egentlig var deres feil", selv om de hadde låst seg inne i bankhvelvet for helgen. Det er noe som overgrepet ofte forårsaker.

Med vennlig hilsen

Ja, det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Kunne ikke vært mer enig med deg i det. Hørte på Dagsnytt 18 at han opplevde å være kryssklipp-sitert i avisene (erre mulig;-), og at det han hadde sagt var at man omtaler "korrekte" sosiale koder i en "normal" flørt anneredes dersom en flørt utarter seg til en voldtekt. Når flørten går riktig for seg lærer guttene (fremdeles) at et nei like gjerne betyr "tja" og kanskje "ja", og dette er et rollemønster vi lærer både av hverandre og av eksempelvis film. Gutten skal liksom prøve seg og jenta skal si nei, ellers er hun "billig". Det er når gutten ikke skjønner et _virkelig_ nei'et dette er problem, og derfor er man ikke ærlig om man prøver å si til den oppvoksende generasjon at et nei alltid betyr nei. I en "normal" flørt kan det like gjerne være en del av spillet.

Ja, og jeg kjøper absolutt ikke at noen menn ikke forstår et nei. Det burde ikke engang være noe vi trenger å lære. Nei betyr nei. Det vet selv små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker er gode til å skylde på oss selv, men ofte er det ubegrunnet. Det vet også jenta. Det samme er for øvriig tilfelle med voldsofre. "Hadde jeg bare ikke vært så tjukk i hue og gå inn på akkurat den bussen".

Selv satt jeg på dass i Bangkok og spøy i badekaret mens jeg skjelte på meg selv fordi jeg var så tjukk i hue at jeg spise på McDonalds natta før. Hadde jeg ikke spist på McDonalds hadde jeg fått en langt bedre dag.

Sånt kan man bare ikke vite, noe heller ikke jenta- eller fyren som blir utsatt for blind vold kan. Hun kan ikke vite om Mister Nice Guy i baren viser seg å bli Mister Psykopat når hun låser døra bak dem.

Det går heller ikke an å leve livet i frykt, og gå rundt og tenke på den slags.

Men hun bør vite, og ikke bare bør hun vite - hun bør bli fortalt, at det å riste av seg skyhøy promille ved å justere hjemover klokka 3 om natta betyr at hun utsetter seg for unødvendig fare, og hun bør få råd om ikke å gjøre dette uten at de som gir rådene skal få i fleisen at de med det gir henne skyld.

Vi lever ikke i en perfekt verden, og det gjør at vi tar forholdsregler, enten det er generelle reisetips som å holde seg bak gjerder i Sør Afrika etter mørkets frembrudd, eller et generelt råd om å droppe en rusletur rundt Akerselva alene klokken 3 om natta.

Det er mye som ikke er lurt for oss menn også, og jeg er takknemlig for råd - uten at jeg nødvendigvis følger dem. F.eks. vet jeg at politiet i Oslo sier at fremmede ikke skal blande seg inn når de ser bråk i byen. Det kan være livsfarlig, så vi må holde oss unna. Jeg ville likevel ikke klart å stå å se på at en fyr banka dritten ut av en annen uten å gjøre noe. Og det ville ikke vært min feil hvis jeg gikk mellom og ble knivstukket. Det er likevel greit at jeg vet at det kan bli utfallet. For øvrig et latterlig råd fra politiet. Tenke seg til å be folk stå og se på at noen blir slått kvekk ihjel. Et sånt samfunn vil i hvert fall ikke jeg ha. Det er klart vi skal bry oss.

''Men hun bør vite, og ikke bare bør hun vite - hun bør bli fortalt, at det å riste av seg skyhøy promille ved å justere hjemover klokka 3 om natta betyr at hun utsetter seg for unødvendig fare, og hun bør få råd om ikke å gjøre dette uten at de som gir rådene skal få i fleisen at de med det gir henne skyld. Vi lever ikke i en perfekt verden, og det gjør at vi tar forholdsregler, enten det er generelle reisetips som å holde seg bak gjerder i Sør Afrika etter mørkets frembrudd, eller et generelt råd om å droppe en rusletur rundt Akerselva alene klokken 3 om natta.'' SIGNERES MED CAPS LOCK PÅ! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg kjøper absolutt ikke at noen menn ikke forstår et nei. Det burde ikke engang være noe vi trenger å lære. Nei betyr nei. Det vet selv små barn.

Ikke sant. Men likevel er det sånn at mange ikke gjør det, og som du sier lenger ned; Det må vi fortelle ungene våre, både jentene og guttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi mennesker er gode til å skylde på oss selv, men ofte er det ubegrunnet. Det vet også jenta. Det samme er for øvriig tilfelle med voldsofre. "Hadde jeg bare ikke vært så tjukk i hue og gå inn på akkurat den bussen".

Selv satt jeg på dass i Bangkok og spøy i badekaret mens jeg skjelte på meg selv fordi jeg var så tjukk i hue at jeg spise på McDonalds natta før. Hadde jeg ikke spist på McDonalds hadde jeg fått en langt bedre dag.

Sånt kan man bare ikke vite, noe heller ikke jenta- eller fyren som blir utsatt for blind vold kan. Hun kan ikke vite om Mister Nice Guy i baren viser seg å bli Mister Psykopat når hun låser døra bak dem.

Det går heller ikke an å leve livet i frykt, og gå rundt og tenke på den slags.

Men hun bør vite, og ikke bare bør hun vite - hun bør bli fortalt, at det å riste av seg skyhøy promille ved å justere hjemover klokka 3 om natta betyr at hun utsetter seg for unødvendig fare, og hun bør få råd om ikke å gjøre dette uten at de som gir rådene skal få i fleisen at de med det gir henne skyld.

Vi lever ikke i en perfekt verden, og det gjør at vi tar forholdsregler, enten det er generelle reisetips som å holde seg bak gjerder i Sør Afrika etter mørkets frembrudd, eller et generelt råd om å droppe en rusletur rundt Akerselva alene klokken 3 om natta.

Det er mye som ikke er lurt for oss menn også, og jeg er takknemlig for råd - uten at jeg nødvendigvis følger dem. F.eks. vet jeg at politiet i Oslo sier at fremmede ikke skal blande seg inn når de ser bråk i byen. Det kan være livsfarlig, så vi må holde oss unna. Jeg ville likevel ikke klart å stå å se på at en fyr banka dritten ut av en annen uten å gjøre noe. Og det ville ikke vært min feil hvis jeg gikk mellom og ble knivstukket. Det er likevel greit at jeg vet at det kan bli utfallet. For øvrig et latterlig råd fra politiet. Tenke seg til å be folk stå og se på at noen blir slått kvekk ihjel. Et sånt samfunn vil i hvert fall ikke jeg ha. Det er klart vi skal bry oss.

Veldig enig med deg i det du skriver i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men da er det jo krekene som må lære å respektere et "nei", enten de tror det er ment eller ei.'' Hvorfor sa du ikke dét til moren som lurte på om hun skulle sende datteren sin til Sør-Afrika da?

Og jeg siterer meg selv:

''Selvsagt bør de som sier det være klare, samt "flykte" eller hva som nå passer.''

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ikke sant. Men likevel er det sånn at mange ikke gjør det, og som du sier lenger ned; Det må vi fortelle ungene våre, både jentene og guttene.

Nei, jeg er ikke enig i at de ikke vet det. De vet det, men de gir faen.

Det å bruke forståelsen av et ord, her nei, på denne måten, synes jeg pynter på den avskyelige handlingen. Det blir nesten en slags unnskyldning. "Han forsto jo ikke". Den er tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wery anonym

Ja, du kommer deg videre. Du er ikke ødelagt for livet, selv om dette var et realt slag i trynet :-(

Det er såvidt jeg tør å skrive dette, fordi folk tror jeg må være en hjelpeøsløs idiot. Men jeg har vært voldtatt fire ganger av fire forskjellige menn. Ble misbrukt gjennom barndommen, og utnyttet seksuellt av en i hjelpeapparatet....

Vet ikke hvorfor.... Men jeg nekter å la disse idiotene ødelegge livet for meg. Du kommer deg videre du også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg siterer meg selv:

''Selvsagt bør de som sier det være klare, samt "flykte" eller hva som nå passer.''

Med vennlig hilsen

''Selvsagt bør de som sier det være klare, samt "flykte" eller hva som nå passer'' ? Den skjønte jeg ikke? Hva hadde det med at du i dag sier at alle skal respektere et nei, mens du i går sa "ikke send henne alene til Sør-Afrika, der respekterer de ikke menneskeliv"?

Men - det er ikke så nøye. Jeg tror ikke vi kommer lenger uansett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Interessant tema som er diskutert på utallige lunsjrom i Trondheim i dag etter at advokat Morten Aalberg har sagt til media at det må være lov å fortsette flørten selv om jenta sier nei.

Nå har jeg en sønn, men hadde jeg hatt en datter hadde jeg gjort alt for å bevisstgjøre henne på at hun skal si nei til ting hun ikke vil være med på, men jeg ville samtidig våktet meg vel for å bygge en illusjon om at verden respekterer dette nei'et. Man kan mene hva man vil om dette, men alle er ikke like, og man utsetter seg for fare dersom man tror at grensen er satt ved å si nei.

''Nå har jeg en sønn, men hadde jeg hatt en datter hadde jeg gjort alt for å bevisstgjøre henne på at hun skal si nei til ting hun ikke vil være med på''

Jeg har bare sønner, men har lenge innprentet i dem at de aldri skal la noen gjøre ting med dem de ikke er med på selv. Jeg kan ikke helt se at dette er kjønnsbestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå har jeg en sønn, men hadde jeg hatt en datter hadde jeg gjort alt for å bevisstgjøre henne på at hun skal si nei til ting hun ikke vil være med på''

Jeg har bare sønner, men har lenge innprentet i dem at de aldri skal la noen gjøre ting med dem de ikke er med på selv. Jeg kan ikke helt se at dette er kjønnsbestemt.

Jeg har snakket om det samme, men også ting jeg mener han som gutt trenger å høre. Da de første jentene fikk pupper på 5. trinn fortalte jeg at "sånn var det da jeg gikk også, noen er først og noen sist, og hos oss drev guttene og spionerte på de som var først ute. Dersom det er sånn hos dere også; Ikke vær en av de guttene da du!". Og det tenker jeg her også. Vi har hatt en prat om det å være med på det man ikke vil, om gruppepress etc, og da begge veier - han skal både respektere og kreve respekt for nei. Tror egentlig vi er relativt enige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...