Gå til innhold

to voldtekter og en kjæreste som slår


carina12345

Anbefalte innlegg

Nei, jeg er ikke enig i at de ikke vet det. De vet det, men de gir faen.

Det å bruke forståelsen av et ord, her nei, på denne måten, synes jeg pynter på den avskyelige handlingen. Det blir nesten en slags unnskyldning. "Han forsto jo ikke". Den er tynn.

Klart de vet at et nei er et nei, men de respekterer det ikke. Det er jo derfor vi har en rekke sånne saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    15

  • ShitDiddelyDo

    12

  • MarieLee

    4

  • Missimo

    3

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Klart de vet at et nei er et nei, men de respekterer det ikke. Det er jo derfor vi har en rekke sånne saker.

De respekterer ikke neiet, og utfører en kriminell handling av laveste sort.

Men sakene vi ser er ingenting. De aller færreste anmelder noe som helst. Det vi ser i avisa er stort sett soleklare saker av overfallstypen.

Disse utgjør ikke engang noen promille av helheten. De fleste gjør som trådstarter - de anmelder ikke.

Og det er ofte like greit. Det er nesten alltid ord mot ord, og offeret kommer uansett ingen vei. De færreste har videovervåket soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De respekterer ikke neiet, og utfører en kriminell handling av laveste sort.

Men sakene vi ser er ingenting. De aller færreste anmelder noe som helst. Det vi ser i avisa er stort sett soleklare saker av overfallstypen.

Disse utgjør ikke engang noen promille av helheten. De fleste gjør som trådstarter - de anmelder ikke.

Og det er ofte like greit. Det er nesten alltid ord mot ord, og offeret kommer uansett ingen vei. De færreste har videovervåket soverommet.

Hva er det de sier- en av ti anmelder, en av ti anmeldte saker havner i retten og atter en av ti i retten dømmes. Deprimerende tall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det de sier- en av ti anmelder, en av ti anmeldte saker havner i retten og atter en av ti i retten dømmes. Deprimerende tall!

Ut av ca 16000 saker er det kun ca 500 som anmeldes.

Ut av det 500 blir ca 90% henlagt etter bevisets stilling eller lignende.

Ut av de siste 50 som havner i retten (ut av 16000 voldtekter), så blir ca 25 dømt.

Dvs. 25 ut av 16000.

Hvert år.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av ca 16000 saker er det kun ca 500 som anmeldes.

Ut av det 500 blir ca 90% henlagt etter bevisets stilling eller lignende.

Ut av de siste 50 som havner i retten (ut av 16000 voldtekter), så blir ca 25 dømt.

Dvs. 25 ut av 16000.

Hvert år.

Med vennlig hilsen

Måtte nesten google litt jeg også da... I 2006 var dette tilfelle i følge www.rights.no http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=46&tekstid=1450 ''t sted mellom 8.000 – 16.000 blir voldtatt eller forsøkt voldtatt hvert år i Norge, kunne utvalgets leder, Rita Sletner (V), fortelle under gårsdagens pressekonferanse, da hun overleverte rapporten til justisminister Knut Storberget (Ap). I 2006 ble det anmeldt 974 voldtekter og voldtektsforsøk, hvilket tilsier 6 - 12 prosent av de antatte voldtektene og voldtektsforsøkene.

Som om ikke andelen voldtekter eller voldtektsforsøk er rystende nok i seg selv, er det også slik at bare én av ti voldtekter anmeldes. Dette tilsier at om lag 90 prosent av tilfellene aldri blir kjent for politiet. Færre enn én prosent av gjerningspersonene blir dømt, og utsatte grupper, som prostituerte, innvandrere og menn, anmelder svært sjelden eller aldri overgrepet.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hva er det de sier- en av ti anmelder, en av ti anmeldte saker havner i retten og atter en av ti i retten dømmes. Deprimerende tall!

Ser ut som om Sør ga deg tallet under.

Selv ble jeg sjokka da jeg så at tallet var 16000. Enda mer sjokka ble jeg da jeg leste videre i artikkelen og så at dette samsvarte nøyaktig med samme typer undersøkelser utført i Sverige og Danmark. Her tre av verdens beste land å leve i.

Det sier noe om mange unge menn med fucka opp holdninger. De fleste overgriperne er helt vanlige unge menn.

Det er litt skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AtHomeMom

Ja, og jeg kjøper absolutt ikke at noen menn ikke forstår et nei. Det burde ikke engang være noe vi trenger å lære. Nei betyr nei. Det vet selv små barn.

''Nei betyr nei. Det vet selv små barn.''

Dagens barneoppdragelse vil også føre til flere voldtekter, slik jeg ser det. For barn betyr ikke lenger nei et nei, de kan forhandle om det fordi det dreier seg om noe de ønsker, og hvis de ikke får viljen sin gjør de det likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Nei betyr nei. Det vet selv små barn.''

Dagens barneoppdragelse vil også føre til flere voldtekter, slik jeg ser det. For barn betyr ikke lenger nei et nei, de kan forhandle om det fordi det dreier seg om noe de ønsker, og hvis de ikke får viljen sin gjør de det likevel...

Det skal jeg ikke uttale meg om, men det er helt sikkert noen mødre her inne med bortskjemte barn som har sitt å si til den. ;)

Et sted er det i hvert fall noe som går galt når så mange tilsynelatende normale unge menn kan få seg til å begå en forbrytelse av denne typen. Her snakker vi ikke akkurat om smånasking i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei betyr nei. Det vet selv små barn.''

Dagens barneoppdragelse vil også føre til flere voldtekter, slik jeg ser det. For barn betyr ikke lenger nei et nei, de kan forhandle om det fordi det dreier seg om noe de ønsker, og hvis de ikke får viljen sin gjør de det likevel...

''

Dagens barneoppdragelse vil også føre til flere voldtekter, slik jeg ser det. For barn betyr ikke lenger nei et nei, de kan forhandle om det fordi det dreier seg om noe de ønsker, og hvis de ikke får viljen sin gjør de det likevel...''

Dette henger ikke på greip.

Voldtekt handler ikke om å "forhandle" eller "ikke forstå", men å forgripe seg på andre mennesker, eller å straffe noen. Få dem til å underkaste seg krekets vilje.

Så i et samfunn med mer likeverd/likestilling blir det færre voldtekter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''

Dagens barneoppdragelse vil også føre til flere voldtekter, slik jeg ser det. For barn betyr ikke lenger nei et nei, de kan forhandle om det fordi det dreier seg om noe de ønsker, og hvis de ikke får viljen sin gjør de det likevel...''

Dette henger ikke på greip.

Voldtekt handler ikke om å "forhandle" eller "ikke forstå", men å forgripe seg på andre mennesker, eller å straffe noen. Få dem til å underkaste seg krekets vilje.

Så i et samfunn med mer likeverd/likestilling blir det færre voldtekter.

Med vennlig hilsen

Men stemmer det i Norge? Er det noe som tyder på at det blir færre voldtekter i verdens mest likestilte land? Jeg vet ikke om det finnes tall før i de senere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stemmer det i Norge? Er det noe som tyder på at det blir færre voldtekter i verdens mest likestilte land? Jeg vet ikke om det finnes tall før i de senere år.

Jeg er rimelig sikker på det, hvis man tenker på hvordan forhodet mellom menn og kvinner var for "100 år" siden, og hvor det fremdeles var kvinners feil dersom de ble voldtatt.

Jeg tror ikke det er mulig å lage god statistikk, for det er alt for mye annet som har endret seg i løpet av de siste 100 årene - den "seksuelle revolusjon" for eksempel.

Men jeg er meget sikker på at en god start mot voldtekt (og annen vold) er gjensidig respekt (og ikke at det ene kjønnet forventer at det andre skal gjøre som de bestemmer).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om Sør ga deg tallet under.

Selv ble jeg sjokka da jeg så at tallet var 16000. Enda mer sjokka ble jeg da jeg leste videre i artikkelen og så at dette samsvarte nøyaktig med samme typer undersøkelser utført i Sverige og Danmark. Her tre av verdens beste land å leve i.

Det sier noe om mange unge menn med fucka opp holdninger. De fleste overgriperne er helt vanlige unge menn.

Det er litt skremmende.

Ja det er utrolig høyt! I den linken fra 2006 stod det mellom 8 og 16.000, men det er uansett mellom ufattelige 22 til 44 voldtatt pr dag! Gjennom hele året - til å bli både fly forbanna og redd av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er utrolig høyt! I den linken fra 2006 stod det mellom 8 og 16.000, men det er uansett mellom ufattelige 22 til 44 voldtatt pr dag! Gjennom hele året - til å bli både fly forbanna og redd av.

De fleste voldtekter skjer av noen offeret kjenner. Og jeg tror de helst skjer i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste voldtekter skjer av noen offeret kjenner. Og jeg tror de helst skjer i hjemmet.

Godt poeng. I den linken jeg viste til heter det ''Men det spørs om de hadde opplevd noen hjelp i å anmelde. Av 100 kvinner som anmelder, opplever hele 80 at saken blir henlagt. De fleste anmeldte voldtekter har skjedd i privat bolig, og det er få av gjerningspersonene som er helt fremmed. Men samtidig er det slik at jo nærmere relasjon, jo mindre sannsynlig er anmeldelse''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

De fleste voldtekter skjer av noen offeret kjenner. Og jeg tror de helst skjer i hjemmet.

Voldtekt, er en grusom forbrytelse, uansett hvor /når det skjer:(

Hjemmevoldtekter er vanskelig å forhindre, men de bør anmeldes.

Ellers, er jeg enig med de som snakker om at jenter generelt være forsiktige...

Har ingenting med korte skjørt eller annen påkledning, men jenter bør ikke gå alene natterstid, og _aldri_ gå alene med fremmende på nachspiel.

Som i alle situasjoner i livet ellers, gjelder å være føre var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, det spørs hvordan du klarer å leve med det i dag. Sliter det på deg i dag, er det lurt å oppsøke fastlegen din og komme deg i terapi fortest mulig. Jeg skjønner at du vegrer deg for å anmelde voldtektene, men det som er skummelt er jo at det nå går to voldteksmenn fri der ute, som kan voldta andre. Så jeg oppfordrer deg til å melde fra, når du er klar for det. Søk først støtte i en terapeut som kan hjelpe deg på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må moderere meg en smule. Ser jeg har skrevet "er gjerne slik at noen...". Det kan høres ut som om jeg mener et flertall, men det har jeg ingen forutsetning til å uttale meg om.

Det er kanskje ikke helt politisk korrekt å antyde at voldtektsoffer kan ha nytte av veiledning med tanke på oppførsel. Okke som: Det er en kjennsgjerning at noen blir voldtatt flere ganger, mens andre aldri blir det. Da må en stikke finger'n i jorda og spørre hvorfor det skjer slik. Om noen samtaler med en dyktig terapeut kan skape bevissthet rundt mindre gunstige og bevisste sider ved ens oppførsel, er det vel verdt å gi det et forsøk? I beste fall kan det forhindre voldtekt nr tre?

Forøvrig mener jeg på ingen måte å være følelseskald. Voldtekt er grusomt, og skal forhindres og straffes hardt! Jeg beklager hvis trådstarter oppfattet innlegget som kritikk mot seg selv. Hennes situasjon vet jeg ikke mer om enn hun skrev, svaret mitt var på et såkalt "generelt grunnlag".

Enig, synes dette var et godt innlegg, på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Men dette er alle (muligens med unntak av voldtektsforbryteren) enige i.''

Ofte er ikke den utsatte enig. Hun skylder på seg selv. Også selv om hun overhodet ikke har utsatt seg for noen fare.

Ikke bare er det faktisk mange (særlig de "litt eldre") som "deler skylden", men ofte er det den utsatte som er den "flinkeste" til å banke seg selv opp. Og det er ikke engang snakk om "jeg var dum som gikk naken langs Akerselva midt på natten", men "jeg var dum som ikke hadde 5 låser på døren i 11. etasje fordi noen sparket inn døren", osv.

Så ja, man må kunne gi råd, men man må være klar over at mange av de utsatte vil vri det over til at det "egentlig var deres feil", selv om de hadde låst seg inne i bankhvelvet for helgen. Det er noe som overgrepet ofte forårsaker.

Med vennlig hilsen

Jeg synes du ga meget gode råd til moren som hadde en datter som ville reise til Sør-Afrika. Jeg mener det handler om det samme. Selv om det er gjerningspersonen som har det hele og fulle ansvar, er det offeret som betaler regningen.

Derfor er SSDs råd i denne tråden så utmerkede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du ga meget gode råd til moren som hadde en datter som ville reise til Sør-Afrika. Jeg mener det handler om det samme. Selv om det er gjerningspersonen som har det hele og fulle ansvar, er det offeret som betaler regningen.

Derfor er SSDs råd i denne tråden så utmerkede.

Hei,

og takk!

Jeg er helt enig med SSD at man selvsagt skal ta forhåndsregler.

Men SDD spør hvorfor "reiseråd" er forskjellig fra råd om overgrep.

Derfor skrev jeg:

''Få personer får idéen om at "det er deres egen feil" og "synd & skam" hvis noen stikker av med kredittkortet deres.

Hvis man møter kredittkorttyven i retten vil de neppe hevde at du "ville det selv, og at du nøt det". Og at dette bare er noe du sier fordi du angrer at du ga en helt fremmed mann passet ditt og kredittkortene.

Det er en tradisjon som er tusenvis av år gammel (og den sitter fremdeles) med å skylde på offeret i overgrepssaker.

For øvrig er jeg helt enig med deg i at man selvsagt bør kunne snakke om råd (særlig når noen spør om det), men man må huske at det ligger en helt annen dimensjon som et tilleggsspørsmål (enten blant spørreren eller en del lesere), og det går på dette med "synd og skam" (hvem sin feil det var).''

Altså, det jeg snakker om her er hvorfor man ordlegger seg forskjellig. At man skal ta sine forhåndsregler er jeg helt enig med.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feather in a cap

Hei,

og takk!

Jeg er helt enig med SSD at man selvsagt skal ta forhåndsregler.

Men SDD spør hvorfor "reiseråd" er forskjellig fra råd om overgrep.

Derfor skrev jeg:

''Få personer får idéen om at "det er deres egen feil" og "synd & skam" hvis noen stikker av med kredittkortet deres.

Hvis man møter kredittkorttyven i retten vil de neppe hevde at du "ville det selv, og at du nøt det". Og at dette bare er noe du sier fordi du angrer at du ga en helt fremmed mann passet ditt og kredittkortene.

Det er en tradisjon som er tusenvis av år gammel (og den sitter fremdeles) med å skylde på offeret i overgrepssaker.

For øvrig er jeg helt enig med deg i at man selvsagt bør kunne snakke om råd (særlig når noen spør om det), men man må huske at det ligger en helt annen dimensjon som et tilleggsspørsmål (enten blant spørreren eller en del lesere), og det går på dette med "synd og skam" (hvem sin feil det var).''

Altså, det jeg snakker om her er hvorfor man ordlegger seg forskjellig. At man skal ta sine forhåndsregler er jeg helt enig med.

Med vennlig hilsen

Klokt sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...