Gå til innhold

hva er det for noe med rom-folket?


Gjest Romfolket

Anbefalte innlegg

Hei,

Men selv om de med "våre øyne" ser like ut, så er de nok like forskjellige, de som oss. Og uansett så fortjener de å bli behandlet som individer - det er det som det handler om.

Med vennlig hilsen

Alle fortjener å bli behandlet som individer, men hvis man har en problematikk som er særlig knyttet opp mot en gruppe må man kunne snakke om hva som særegner denne gruppen og skaper disse problemene. Det er heller ikke fjernt å tenke at man kan sette inn konkrete tiltak rettet direkte imot gruppen det er snakk om. Altså, jeg snakker nå helt generelt og ikke nødvendigvis i forhold til rom-folket (de jeg har snakka med kaller seg forøvrig sigøynere..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 473
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    188

  • Angustia

    12

  • hulkert

    11

  • hidi, the scorpion

    10

hidi, the scorpion

Men da forstår jeg ikke helt hvorfor du skrev det tli meg? Jeg har jo skrevet det samme.

Som jeg sa, har ikke lest hele tråden, bare at du er i trøbbel som vanlig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkeligdetder

Vel, da var det nok fordi det du skrev var rasistisk. Jeg har bodd i Sør Afrika, og slenger ikke ut ordet "rasist" i tide og utide. Det er svært sjeldent jeg bruker det om noen.

''Vel, da var det nok fordi det du skrev var rasistisk.''

Ja, i dine øyne var det nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor tror du en halv million romfolk ble sendt til konsentrasjonsleirer?

Nu diskuterer vi dagens situasjon. Fortiden er ikke en unnskyldning for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, jeg glemte at du hadde så mange.

I denne tråden gjelder det dine fordommer mot romfolket, som du har gitt uttrykk for.

''I denne tråden gjelder det dine fordommer mot romfolket, som du har gitt uttrykk for.''

Sludder. Alt jeg har skrevet er basert på fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu diskuterer vi dagens situasjon. Fortiden er ikke en unnskyldning for noe som helst.

''Nu diskuterer vi dagens situasjon. Fortiden er ikke en unnskyldning for noe som helst.

''

Fortiden gir ikke fritak for eget ansvar i forhold til handlinger som går ut over andre på negativ måte. Men jeg synes rom-folkets historie er svært tankevekkende, og vi trenger å ha innsikt i hvordan majoriteten på ulike vis har forsøkt å disiplinere minoriteter opp gjennom historien. Det har vært gjort utallige normaliseringsforsøk; en del av dem har vært svært brutale - og resultatene har ikke gavnet verken minoriteten eller majoriteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oldemor, sigøyner, spåkone

besteforelder, halvt sigøyner, postbetjent

forelder, kvart sigøyner, sivilingeniør

meg selv, 1/8 sigøyner, embedsstudie

''oldemor, sigøyner, spåkone

besteforelder, halvt sigøyner, postbetjent

forelder, kvart sigøyner, sivilingeniør

meg selv, 1/8 sigøyner, embedsstudie

''

Jeg har ikke lest hele denne tråden, men la merke til din kommentar.. Vet du hva dine besteforeldre tenkte om situasjone til sigøynerne og storsamfunnets forsøk på å "normalisere" dem.

Jeg synes det er forferdelig å lese om hvilke brutale metoder som periodevis ble brukt mot blant annet sigøynerne. Samtidig så lurer jeg veldig på hva storsamfunnet kan gjøre for å gi barna relle valgmuligheter for egen fremtid.

Ser forresten at du bruker betegnelsen "sigøyner" mens jeg etterhvert har begynt å bruke merkelappen "romfolk". Har du noen synspunkter på dette? Oppfatter du sigøyner som negativt ladet,?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.olsen

''Nu diskuterer vi dagens situasjon. Fortiden er ikke en unnskyldning for noe som helst.

''

Fortiden gir ikke fritak for eget ansvar i forhold til handlinger som går ut over andre på negativ måte. Men jeg synes rom-folkets historie er svært tankevekkende, og vi trenger å ha innsikt i hvordan majoriteten på ulike vis har forsøkt å disiplinere minoriteter opp gjennom historien. Det har vært gjort utallige normaliseringsforsøk; en del av dem har vært svært brutale - og resultatene har ikke gavnet verken minoriteten eller majoriteten.

Har ikke sigøynere samme rettigheter OG PLIKTER som andre i samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sigøynere samme rettigheter OG PLIKTER som andre i samfunnet?

En del av de rettighetene består av å være på reisefot, slik mange av dem har vært i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu diskuterer vi dagens situasjon. Fortiden er ikke en unnskyldning for noe som helst.

Så hva "romfolket" gjorde i går er altå ikke en unnskyldning.

Da har du jo ikke noe å klage over, hvis du kun skal ta det som skjer i dag.

For det er nemlig ikke du som bestemmer hvor langt tilbake man skal se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''I denne tråden gjelder det dine fordommer mot romfolket, som du har gitt uttrykk for.''

Sludder. Alt jeg har skrevet er basert på fakta.

Slettes ikke.

Ta saken om noen raserte hus. Det angår maks. de som utførte det, og ikke noen av det store flertallet av romfolket.

Likevel forsøker du å generalisere det til å være allmenngyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

En hvilken som helst bortforklaring for dine fordommer!

Hvis tiltak ikke kan settes inn på gruppenivå, men utelukkende basert på et kulturuavhengig individnivå, vil det kreve et byråkrati så stort og komplekst at jeg bare må si gratulerer, Sør; du har løst all verdens arbeidsledighet. Bare så synd at det ikke blir folk igjen til å gjøre de andre jobbene..

Så godt som enhver tiltaksplan i enhver administrasjon snakker om gruppenivåer. Ungdommer, eldre, arbeidsledige, rusmisbrukere, sigøynere, ikke-vestlige innvandrere, røykere, elever med spesielle behov, psykisk utviklingshemmede, jenter, hvor lenge skal jeg holde på? Å snakke om en gruppe, å sette inn tiltak på gruppenivå, å lære om fellestrekk i en gruppe, trenger ikke, selv om det kan, være til hinder for at man også tar hensyn til individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tiltak ikke kan settes inn på gruppenivå, men utelukkende basert på et kulturuavhengig individnivå, vil det kreve et byråkrati så stort og komplekst at jeg bare må si gratulerer, Sør; du har løst all verdens arbeidsledighet. Bare så synd at det ikke blir folk igjen til å gjøre de andre jobbene..

Så godt som enhver tiltaksplan i enhver administrasjon snakker om gruppenivåer. Ungdommer, eldre, arbeidsledige, rusmisbrukere, sigøynere, ikke-vestlige innvandrere, røykere, elever med spesielle behov, psykisk utviklingshemmede, jenter, hvor lenge skal jeg holde på? Å snakke om en gruppe, å sette inn tiltak på gruppenivå, å lære om fellestrekk i en gruppe, trenger ikke, selv om det kan, være til hinder for at man også tar hensyn til individet.

Jo, men da er det (vanligvis) gruppering på *handling* ("røkere") eller diagnose, eller alder.

Å gjøre det på folkegruppe er noe helt annet. Da tillegger man folk egenskaper basert på folkegrupper.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg leste en bok da jeg var ung som het Taterfolket,

eller en romanserie var det vel. En romantisk, sensuell serie om følelser osv.

Jovisst var de ville og rotløse, men de hadde også følelser.

En romantisk beretning om taterlivet, nesten så en fikk lyst til å bli tater selv.

Hva er forskjellen på tatere og sigøynere (romfolk?)

Og rumenere er det romfolk/sigøynere? Hva heter i såfall folk fra Romania? Rumere?

Det var mannen min som ble litt forvirret. Hvorfor heter de romfolk, de har jo ingen tilknytning til Romania?

Jeg vet egentlig ikke men leste akkurat noe om dette i en tråd her på DOL. Om forskjellen på Sigøynere og Romfolket altså. Du kan jo prøve å søke.

I Katitzi bøkene betegnet de seg selv som sigøynere ihvertfall. Språket var Romani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da er det (vanligvis) gruppering på *handling* ("røkere") eller diagnose, eller alder.

Å gjøre det på folkegruppe er noe helt annet. Da tillegger man folk egenskaper basert på folkegrupper.

Med vennlig hilsen

''Jo, men da er det (vanligvis) gruppering på *handling* ("røkere") eller diagnose, eller alder.

Å gjøre det på folkegruppe er noe helt annet. Da tillegger man folk egenskaper basert på folkegrupper.

''

Når folk snakker om romfolk eller sigøynere her i Norge, så tror jeg det for de fleste faktisk er en kategorisering basert på livsform og ikke avstamning. Antar at kun eldre mennesker vil kunne være opptatt av hvorvidt noens forfedre har levd som sigøynere.

Det er forøvrig tankevekkende at det ser ut som om svenskene har fått til en bedre samhandling med gruppen enn vi har her i Norge.

http://www.nytid.no/nyheter/artikler/20091120/blank/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da er det (vanligvis) gruppering på *handling* ("røkere") eller diagnose, eller alder.

Å gjøre det på folkegruppe er noe helt annet. Da tillegger man folk egenskaper basert på folkegrupper.

Med vennlig hilsen

Hvorfor er det annerledes på folkegrupper? Tror du alle ungdommer trenger seksual- og narkotikaopplysning og et sted hvor de bare kan henge? Trenger alle jenter hjelp til å komme seg inn i manndominerte yrker? Selvfølgelig er romanifolket en gruppe som det kan være fornuftig å sette inn spesielle tiltak for. Gratis barnehageplass, spesialutdannede pedagoger innenfor deres språk og kultur (eller en av dem?) er tiltak som kan hjelpe på dette og som kan være verdt å diskutere - på gruppenivå. Også narkomane skriker etter inviduell behandling. Å snakke om generelle likhetstrekk i en gruppe er ikke nødvendigvis det samme som å være fordomsfull. Hvis ei jente løfter mer enn meg i benkpress og jeg blir overraska, har jeg da vært fordomsfull? Å ha en antagelse om hvordan noe er basert på en erfaring er klokt. Å ikke kunne skifte mening når erfaringen ikke passer, er dumt. Fordommer er å være sikker på noe man ikke vet nok om. Å vite at eksempelvis indianere faktisk har en gruppespesifikk lavere toleranse for alkohol er viktig informasjon. Jeg kunne nok ansatt en tidligere narkoman, men han/hun måtte brukt lengre tid enn andre før jeg ga tilgang til kassen. Så lenge jeg holder muligheten åpen for at personen er til å stole på, er ikke det å være fordomsfull, det er å ikke være blåøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...