Gå til innhold

hva er det for noe med rom-folket?


Gjest Romfolket

Anbefalte innlegg

''Jo, men da er det (vanligvis) gruppering på *handling* ("røkere") eller diagnose, eller alder.

Å gjøre det på folkegruppe er noe helt annet. Da tillegger man folk egenskaper basert på folkegrupper.

''

Når folk snakker om romfolk eller sigøynere her i Norge, så tror jeg det for de fleste faktisk er en kategorisering basert på livsform og ikke avstamning. Antar at kun eldre mennesker vil kunne være opptatt av hvorvidt noens forfedre har levd som sigøynere.

Det er forøvrig tankevekkende at det ser ut som om svenskene har fått til en bedre samhandling med gruppen enn vi har her i Norge.

http://www.nytid.no/nyheter/artikler/20091120/blank/

Hei,

Jeg er helt enig med det du skriver om Sverige.

Og selv om man definerer romfolket slik du sier, så blir det jo fremdeles feil hvis man gjør "romfolket" ansvarlig for husraseringer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 473
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    188

  • Angustia

    12

  • hulkert

    11

  • hidi, the scorpion

    10

Hvorfor er det annerledes på folkegrupper? Tror du alle ungdommer trenger seksual- og narkotikaopplysning og et sted hvor de bare kan henge? Trenger alle jenter hjelp til å komme seg inn i manndominerte yrker? Selvfølgelig er romanifolket en gruppe som det kan være fornuftig å sette inn spesielle tiltak for. Gratis barnehageplass, spesialutdannede pedagoger innenfor deres språk og kultur (eller en av dem?) er tiltak som kan hjelpe på dette og som kan være verdt å diskutere - på gruppenivå. Også narkomane skriker etter inviduell behandling. Å snakke om generelle likhetstrekk i en gruppe er ikke nødvendigvis det samme som å være fordomsfull. Hvis ei jente løfter mer enn meg i benkpress og jeg blir overraska, har jeg da vært fordomsfull? Å ha en antagelse om hvordan noe er basert på en erfaring er klokt. Å ikke kunne skifte mening når erfaringen ikke passer, er dumt. Fordommer er å være sikker på noe man ikke vet nok om. Å vite at eksempelvis indianere faktisk har en gruppespesifikk lavere toleranse for alkohol er viktig informasjon. Jeg kunne nok ansatt en tidligere narkoman, men han/hun måtte brukt lengre tid enn andre før jeg ga tilgang til kassen. Så lenge jeg holder muligheten åpen for at personen er til å stole på, er ikke det å være fordomsfull, det er å ikke være blåøyd.

Fordi det viser seg igjen og igjen og igjen (Apartheid, hvem som ble sendt til konsentrasjonsleire, diskriminering av svarte, homofile) at når man grupperer etter folkegrupper så "går det til helvete"! ;-)

så snart man begynner å klassifisere etter HVEM folk er, i stedet for HVA de gjør, så ser det ut til å gi problemer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er helt enig med det du skriver om Sverige.

Og selv om man definerer romfolket slik du sier, så blir det jo fremdeles feil hvis man gjør "romfolket" ansvarlig for husraseringer.

Med vennlig hilsen

''Og selv om man definerer romfolket slik du sier, så blir det jo fremdeles feil hvis man gjør "romfolket" ansvarlig for husraseringer.

''

Man kan i allefall ikke ansvarliggjøre de unge i gruppen for å ha stått bak den form for ødeleggelser som skjedde tidligere. Samtidig er det heller ikke noe feil ved å påpeke hvor dårlige samhandlingen mellom representanter fra de som har forsøkt å legge til rette for en annen livsform og romfolket har fungert, og disse husødeleggelsene mener jeg er et godt dokumentert fenomen (og har i ettertid ført til at en del av boligene har blitt sanert) som sier noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og selv om man definerer romfolket slik du sier, så blir det jo fremdeles feil hvis man gjør "romfolket" ansvarlig for husraseringer.

''

Man kan i allefall ikke ansvarliggjøre de unge i gruppen for å ha stått bak den form for ødeleggelser som skjedde tidligere. Samtidig er det heller ikke noe feil ved å påpeke hvor dårlige samhandlingen mellom representanter fra de som har forsøkt å legge til rette for en annen livsform og romfolket har fungert, og disse husødeleggelsene mener jeg er et godt dokumentert fenomen (og har i ettertid ført til at en del av boligene har blitt sanert) som sier noe om dette.

Men Norge er en rettsstat - før man sier noe slikt, så må folk faktisk være dømt for det. Det gjelder da ikke bare for "etniske nordmenn", men selvsagt for romfolket også.

En annen diskusjon, som var det jeg forsøkte å påpeke, er hvor "smart" det er å gi hus-med-grunnmur til folk som gjerne pleier å reise litt. ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det viser seg igjen og igjen og igjen (Apartheid, hvem som ble sendt til konsentrasjonsleire, diskriminering av svarte, homofile) at når man grupperer etter folkegrupper så "går det til helvete"! ;-)

så snart man begynner å klassifisere etter HVEM folk er, i stedet for HVA de gjør, så ser det ut til å gi problemer.

Med vennlig hilsen

Bare for den utsatte gruppa.. For oss andre er det jo slik at ingenting har større samlende effekt enn å ha en felles fiende:-p Har du sett watchmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.olsen

En del av de rettighetene består av å være på reisefot, slik mange av dem har vært i årevis.

Man må gjerne reise rundt. Men ikke samtidig kreve stønad fra staten fordi reisingen gjør det umulig å jobbe. Er man arbeidsfør skal man jobbe. Slik er det for alle. Romfolket skal ikke ha særbehandling her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men Norge er en rettsstat - før man sier noe slikt, så må folk faktisk være dømt for det. Det gjelder da ikke bare for "etniske nordmenn", men selvsagt for romfolket også.

En annen diskusjon, som var det jeg forsøkte å påpeke, er hvor "smart" det er å gi hus-med-grunnmur til folk som gjerne pleier å reise litt. ;-)

Med vennlig hilsen

''Men Norge er en rettsstat - før man sier noe slikt, så må folk faktisk være dømt for det. Det gjelder da ikke bare for "etniske nordmenn", men selvsagt for romfolket også.

''

Nå skjønner jeg ikke hva du mener ? Er ikke dette det samme som å si at så lenge det er uhyre få mennesker er dømt for rasisme i Norge, så er det ikke legitimt å påpeke at rasistiske ytringer og handlinger forekommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for den utsatte gruppa.. For oss andre er det jo slik at ingenting har større samlende effekt enn å ha en felles fiende:-p Har du sett watchmen?

Hei,

Nei, jeg har hørt om den.

Generelt vil jeg si at det er ødeleggende for alle hvis f. eks. homofile, jøder, osv blir demonisert. Selv om det er samlende for storsamfunnet er det likevel ødeleggende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - nå husker jeg Katitzi bøkene som jeg leste da jeg var liten.... De ble ikke fremstilt som kjeltringer der ihvertfall...

''Hm - nå husker jeg Katitzi bøkene som jeg leste da jeg var liten.... De ble ikke fremstilt som kjeltringer der ihvertfall...''

Ja, de husker jeg også! Så vidt jeg veit er forfatteren sigøyner sjøl, levde et omflakkende liv og fikk ikke skolegang før i voksen alder.

Flotte bøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gjerne reise rundt. Men ikke samtidig kreve stønad fra staten fordi reisingen gjør det umulig å jobbe. Er man arbeidsfør skal man jobbe. Slik er det for alle. Romfolket skal ikke ha særbehandling her.

Så lenge "ingen" gir dem jobb uansett, så er det ikke ulovlig å reise når man er arbeidsledig. Da skal man bare oppholde seg innenfor Norges grenser (og 3 mnd utenfor, i EØS-land).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men Norge er en rettsstat - før man sier noe slikt, så må folk faktisk være dømt for det. Det gjelder da ikke bare for "etniske nordmenn", men selvsagt for romfolket også.

''

Nå skjønner jeg ikke hva du mener ? Er ikke dette det samme som å si at så lenge det er uhyre få mennesker er dømt for rasisme i Norge, så er det ikke legitimt å påpeke at rasistiske ytringer og handlinger forekommer?

Jo, men det er ikke legitimt å fremstille "nordmenn-folket" som rasister, eller si at man ikke skal gjøre mer for "nordmenn-folket" fordi de myrdet Benjamin Hermansen.

Dette er å gjøre en gruppe kollektivt ansvarlige.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, jeg har hørt om den.

Generelt vil jeg si at det er ødeleggende for alle hvis f. eks. homofile, jøder, osv blir demonisert. Selv om det er samlende for storsamfunnet er det likevel ødeleggende.

Med vennlig hilsen

I watchmen blir problemet løst :-) Jeg liker filmen, spesielt fordi den bare har grånyanser og ingenting som er svart-hvitt.

Jeg ønsker selvfølgelig også en verden hvor alle bare er snille mot hverandre, ingen har vondt, og ingen dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I watchmen blir problemet løst :-) Jeg liker filmen, spesielt fordi den bare har grånyanser og ingenting som er svart-hvitt.

Jeg ønsker selvfølgelig også en verden hvor alle bare er snille mot hverandre, ingen har vondt, og ingen dør.

Poenget var mer at man vurderte på grunnlag av handling (slik man i stor grad gjør mellom f. eks. etniske nordmenn), og ikke på grunnlag av folkegruppe, legning, osv.

Vi er mye lengre i dag enn for 50 år siden, selv i USA.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest j.olsen

Så lenge "ingen" gir dem jobb uansett, så er det ikke ulovlig å reise når man er arbeidsledig. Da skal man bare oppholde seg innenfor Norges grenser (og 3 mnd utenfor, i EØS-land).

Det kreves også at man er "arbeidssøkende" og ellers møter opp på kurs og annet i NAVs regi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var mer at man vurderte på grunnlag av handling (slik man i stor grad gjør mellom f. eks. etniske nordmenn), og ikke på grunnlag av folkegruppe, legning, osv.

Vi er mye lengre i dag enn for 50 år siden, selv i USA.

Med vennlig hilsen

Jeg vil bare tillegge at mitt eget personlige møte med sigøynere var veldig spennende. Jeg ble fascinert av humoren, samholdet, lekenheten, og koste meg veldig i deres selskap. Ja, det finnes elementer i deres kultur jeg er veldig negativ til, og kanskje må disse løses på gruppenivå. Men jeg forbeholder meg retten til å vurdere slike tiltak uten at noen mener jeg verken er rasist eller fremmer rasisme. Du kan ikke bare slå fast at det aldri er hensiktsmessig å arbeide på gruppenivå (kulturer) selv om jeg er enig i at det alltid vil være en potensiell fare ved å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det er ikke legitimt å fremstille "nordmenn-folket" som rasister, eller si at man ikke skal gjøre mer for "nordmenn-folket" fordi de myrdet Benjamin Hermansen.

Dette er å gjøre en gruppe kollektivt ansvarlige.

Med vennlig hilsen

Jeg kan ikke se at jeg har gjort noen kollektivt ansvarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det er ikke legitimt å fremstille "nordmenn-folket" som rasister, eller si at man ikke skal gjøre mer for "nordmenn-folket" fordi de myrdet Benjamin Hermansen.

Dette er å gjøre en gruppe kollektivt ansvarlige.

Med vennlig hilsen

Man kan si at rasisme er et spesifikt norsk problem uten å si at alle nordmenn er rasister. Man kan si at alkoholisme er et typisk indianerproblem uten å si at alle indianere er alkoholikere. Dette er noe fundamentalt forskjellig fra å tildele kollektiv skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare tillegge at mitt eget personlige møte med sigøynere var veldig spennende. Jeg ble fascinert av humoren, samholdet, lekenheten, og koste meg veldig i deres selskap. Ja, det finnes elementer i deres kultur jeg er veldig negativ til, og kanskje må disse løses på gruppenivå. Men jeg forbeholder meg retten til å vurdere slike tiltak uten at noen mener jeg verken er rasist eller fremmer rasisme. Du kan ikke bare slå fast at det aldri er hensiktsmessig å arbeide på gruppenivå (kulturer) selv om jeg er enig i at det alltid vil være en potensiell fare ved å gjøre det.

Hei,

Jeg har ikke påstått at noen er rasist her.

Derimot advarer jeg mot å behandle folk på folkegruppenivå (ikke grupper basert på inviduell vurdering av behov, osv.), rett og slett fordi det "pleier" å gå galt, selv om hensikten (i ditt tilfelle) kan være den aller aller beste.

Bare se på "same-prosjektene" i Finnmark. Hva har skjedd? Store deler av resten av befolkningen er "sjalu" på at ikke de også får samme rettigheter, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...