Gå til innhold

hva er det for noe med rom-folket?


Gjest Romfolket

Anbefalte innlegg

Man kan si at rasisme er et spesifikt norsk problem uten å si at alle nordmenn er rasister. Man kan si at alkoholisme er et typisk indianerproblem uten å si at alle indianere er alkoholikere. Dette er noe fundamentalt forskjellig fra å tildele kollektiv skyld.

Men det var jo ikke det som ble sagt her i tråden. Her skrev man f. eks. "De er tyvpakk!".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 473
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    188

  • Angustia

    12

  • hulkert

    11

  • hidi, the scorpion

    10

Jeg kan ikke se at jeg har gjort noen kollektivt ansvarlige.

Hei,

Jeg mente ikke at du hadde gjort det, men saken er at "romfolket" (som gruppe) i denne tråden har fått skylden (av flere debattanter) for at noen hus i Oslo ble ødelagt for noen år siden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hei,

Jeg mente ikke at du hadde gjort det, men saken er at "romfolket" (som gruppe) i denne tråden har fått skylden (av flere debattanter) for at noen hus i Oslo ble ødelagt for noen år siden.

Med vennlig hilsen

''Jeg mente ikke at du hadde gjort det, men saken er at "romfolket" (som gruppe) i denne tråden har fått skylden (av flere debattanter) for at noen hus i Oslo ble ødelagt for noen år siden''

Blir du fornøyd hvis vi bytter ut "romfolket" med "romfolk" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mente ikke at du hadde gjort det, men saken er at "romfolket" (som gruppe) i denne tråden har fått skylden (av flere debattanter) for at noen hus i Oslo ble ødelagt for noen år siden''

Blir du fornøyd hvis vi bytter ut "romfolket" med "romfolk" ?

Jeg blir fornøyd hvis du refererer til individer som faktisk har gjort noe galt (slik man snakker om "Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen"), eller om "kriminelle elementer blant romfolket".

På den måten unngår du å sverte uskyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når man snakker om GJENNOMSNITTS-IQen i en gruppe så ...eh... snakker man om gjennomsnittet.

Og husk ca 50% av gruppen er DUMMERE enn gjennomsnittet!

''Og husk ca 50% av gruppen er DUMMERE enn gjennomsnittet!'' Ikke nødvendigvis. Gjennomsittet er bare sentraltendensen i den utvalgte populasjonen. For å eksemplifisere enkelt: Om fire personer har IQ på 70 og den femte har 130 vil snittet bli 82. 50 % av denne popolasjonen er ikke dummere enn snittet, fire er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og husk ca 50% av gruppen er DUMMERE enn gjennomsnittet!'' Ikke nødvendigvis. Gjennomsittet er bare sentraltendensen i den utvalgte populasjonen. For å eksemplifisere enkelt: Om fire personer har IQ på 70 og den femte har 130 vil snittet bli 82. 50 % av denne popolasjonen er ikke dummere enn snittet, fire er.

Hei,

IQ-distribusjon følger det som kalles normalkurven.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Hei,

Jeg har ikke påstått at noen er rasist her.

Derimot advarer jeg mot å behandle folk på folkegruppenivå (ikke grupper basert på inviduell vurdering av behov, osv.), rett og slett fordi det "pleier" å gå galt, selv om hensikten (i ditt tilfelle) kan være den aller aller beste.

Bare se på "same-prosjektene" i Finnmark. Hva har skjedd? Store deler av resten av befolkningen er "sjalu" på at ikke de også får samme rettigheter, osv.

Med vennlig hilsen

''Bare se på "same-prosjektene" i Finnmark. Hva har skjedd? Store deler av resten av befolkningen er "sjalu" på at ikke de også får samme rettigheter, osv.''

Utdyp hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bare se på "same-prosjektene" i Finnmark. Hva har skjedd? Store deler av resten av befolkningen er "sjalu" på at ikke de også får samme rettigheter, osv.''

Utdyp hva du mener.

At hvis man gir folk rettigheter, basert på at de er i en folkegrupper, så blir "de andre" gjerne misfornøyde.

Det er ekstremt vanskelig å gjøre noe slikt, og fører ofte til en "backlash".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest romfolket

Vel ja, og det hadde vært et langt mer overbevisende argument hvis historien ikke hadde vært som den er.

Ja, det er bekymringsverdig mtp. ungene. Og det INKLUDERER den type fordommer som de blir utsatt for i denne tråden!

Så det er fordommer å stille spørsmål ang et problem? Så hvis jeg stiller meg negativt til tvangsekteskap og omskjæring så er jeg også fordomsfull? Som trådstarter så stiller jeg spørsmål, ikke konstanteringer.

Jeg synes at du bedriver en slags omvendt diskriminering. Å ikke kunne stille spørsmål eller være kritisk til til en del av kulturen til ulike grupper oppfatter jeg som å se ned på noen. Man kommer ingen vei hvis man ikke definerer problemet, og våger å være kritisk. Å ikke kunne stille krav til noen blir stakkarsliggjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er fordommer å stille spørsmål ang et problem? Så hvis jeg stiller meg negativt til tvangsekteskap og omskjæring så er jeg også fordomsfull? Som trådstarter så stiller jeg spørsmål, ikke konstanteringer.

Jeg synes at du bedriver en slags omvendt diskriminering. Å ikke kunne stille spørsmål eller være kritisk til til en del av kulturen til ulike grupper oppfatter jeg som å se ned på noen. Man kommer ingen vei hvis man ikke definerer problemet, og våger å være kritisk. Å ikke kunne stille krav til noen blir stakkarsliggjøring.

''Så det er fordommer å stille spørsmål ang et problem? Så hvis jeg stiller meg negativt til tvangsekteskap og omskjæring så er jeg også fordomsfull?''

Nei, for tvangsekteskap og omskjæring er HANDLINGER. De kan kritiseres, så vel som de som UTFØRER handlingene.

Å snakke om "romfolket", uavhengig av hva individene har gjort, er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "Romfolket"

''oldemor, sigøyner, spåkone

besteforelder, halvt sigøyner, postbetjent

forelder, kvart sigøyner, sivilingeniør

meg selv, 1/8 sigøyner, embedsstudie

''

Jeg har ikke lest hele denne tråden, men la merke til din kommentar.. Vet du hva dine besteforeldre tenkte om situasjone til sigøynerne og storsamfunnets forsøk på å "normalisere" dem.

Jeg synes det er forferdelig å lese om hvilke brutale metoder som periodevis ble brukt mot blant annet sigøynerne. Samtidig så lurer jeg veldig på hva storsamfunnet kan gjøre for å gi barna relle valgmuligheter for egen fremtid.

Ser forresten at du bruker betegnelsen "sigøyner" mens jeg etterhvert har begynt å bruke merkelappen "romfolk". Har du noen synspunkter på dette? Oppfatter du sigøyner som negativt ladet,?

Sigøyner er ikke negativt ladet for meg. Besteforelderen min brukte begrepet og var stolt av sitt eksotiske opphav. Jeg vet desverre ikke hvordan det ble tenkt rundt disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke påstått at noen er rasist her.

Derimot advarer jeg mot å behandle folk på folkegruppenivå (ikke grupper basert på inviduell vurdering av behov, osv.), rett og slett fordi det "pleier" å gå galt, selv om hensikten (i ditt tilfelle) kan være den aller aller beste.

Bare se på "same-prosjektene" i Finnmark. Hva har skjedd? Store deler av resten av befolkningen er "sjalu" på at ikke de også får samme rettigheter, osv.

Med vennlig hilsen

Hvem er sjalu på samene? Jeg er mer flau, i den grad jeg er i stand til å være flau på andres vegne, på hvordan samene har blitt behandlet opp gjennom årene. Kulturimperialisme er sjelden bra. Ja, nedsettende betegnelser på folkegrupper er alltid negativ - selv om det skulle være betimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er sjalu på samene? Jeg er mer flau, i den grad jeg er i stand til å være flau på andres vegne, på hvordan samene har blitt behandlet opp gjennom årene. Kulturimperialisme er sjelden bra. Ja, nedsettende betegnelser på folkegrupper er alltid negativ - selv om det skulle være betimelig.

Hvis du snakker med mange ikke-samer i Finnmark så er de veldig mot at samer skal ha de rettighetene de har.

Det har vært mange konflikter rundt dette, uten at jeg har fått me meg detaljene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...