Gå til innhold

hva er det for noe med rom-folket?


Gjest Romfolket

Anbefalte innlegg

Gjest merkeligdetder

Og slik som dette:

''Dette er den vanlige måten denne dåsemikkelen diskuterer på. – speer''

og dette:

''NHD "diagnostiserte" jo han visstnok som narsissist for noen år siden. – speer''

og dette:

''Aha! Stakkars fyr... – merkeligdetder''

Kunne laga lista mye lenger, men må hoppe til køys. Håper denne ukulturen ikke slår rot på DOL.

Enig i at det er en ukultur, men jeg blir rett og slett lei meg om du ikke greier å se at Sør også begår personangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 473
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    188

  • Angustia

    12

  • hulkert

    11

  • hidi, the scorpion

    10

Og dette (skrevet av Sør til meg i romfolk-tråden) definerer jeg også som personangrep:

''Nettopp. Du vet ikke, og visste neppe at de engang ble sendt dit.

Slik uvitenhet er flaut.''

(Dette skrev du bare på antakelser bare fordi jeg sa at jeg (i likhet med deg når du fikk et annet spørsmål fra speer) ikke akkurat nå gadd å søke opp den informasjonen som gikk på hvor mange sigøynere som ble sendt til konsentrasjonsleire).

''Nei, hvorfor skulle du det. Du har dine fordommer, og er vel ikke interessert i fakta?''

( Her påstår du at jeg har fordommer og ikke er interessert i fakta).

''Og vips var du over på personangrep.

Takk! Så fornøyelig lett du er å vippe av pinnen!''

Ingen av de er personangrep, og minst ett er et spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er en ukultur, men jeg blir rett og slett lei meg om du ikke greier å se at Sør også begår personangrep.

Nei, for jeg tar deg på det du SKRIVER, og ikke på "diagnoser" eller person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkeligdetder

Ingen av de er personangrep, og minst ett er et spørsmål!

Ikke? Da har du eller jeg misforstått hva personangrep er.

Tydeligvis er det flere måter å tolke hva et personangrep er. Jeg trodde at å påstå at noen er uvitenede, fordomsfull, kunnskapsløs, rasist, osv var personangrep. At å si til noen at det de skriver er pinlig og flaut, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkeligdetder

Nei, for jeg tar deg på det du SKRIVER, og ikke på "diagnoser" eller person.

Jo, du går på person når du sier at jeg er fordomsfull, rasist, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Da har du eller jeg misforstått hva personangrep er.

Tydeligvis er det flere måter å tolke hva et personangrep er. Jeg trodde at å påstå at noen er uvitenede, fordomsfull, kunnskapsløs, rasist, osv var personangrep. At å si til noen at det de skriver er pinlig og flaut, osv.

Sammenlignet med det du skrev er det ikke engang i nærheten av å være i samme klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest merkeligdetder

Sammenlignet med det du skrev er det ikke engang i nærheten av å være i samme klasse.

Det er nå så. Vi er ulike som personer, vet du. Jeg har nok mer temperament enn deg og stiller nok i en lavere sosial klasse enn deg. Men like fullt har du også kommet med personangrep mot meg.

Hvem er det egentlig flauest for? En som tilsynelatende er høyt oppe på rangstigen, har god utdannelse, stor livserfaring og tilsynelatende er intelligent? Eller for en trygdet, syk kjerring med hue fullt av dritt, ikke fullført utdannelse, osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er en ukultur, men jeg blir rett og slett lei meg om du ikke greier å se at Sør også begår personangrep.

''Enig i at det er en ukultur, men jeg blir rett og slett lei meg om du ikke greier å se at Sør også begår personangrep.''

Nå leser ikke jeg alt som står på DOL, har heller ikke kommet meg gjennom heile rom-folk-tråden. Men mitt inntrykk er at Sør kritiserer, debatterer og angriper ytringer og holdninger - ikke person / nick.

God natt fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå så. Vi er ulike som personer, vet du. Jeg har nok mer temperament enn deg og stiller nok i en lavere sosial klasse enn deg. Men like fullt har du også kommet med personangrep mot meg.

Hvem er det egentlig flauest for? En som tilsynelatende er høyt oppe på rangstigen, har god utdannelse, stor livserfaring og tilsynelatende er intelligent? Eller for en trygdet, syk kjerring med hue fullt av dritt, ikke fullført utdannelse, osv.?

1) Nei, jeg har ikke kommet med personangrep.

2) Det er uansett ingen unnskyldning for å oppføre deg som du gjør. Hadde du hatt "en dårlig dag", ville det vært noe annet, men dette fortsetter og fortsetter og fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du skrevet til meg før i andre diskusjoner hvor jeg har brukt andre nick.

Vel, da var det nok fordi det du skrev var rasistisk. Jeg har bodd i Sør Afrika, og slenger ikke ut ordet "rasist" i tide og utide. Det er svært sjeldent jeg bruker det om noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkeligdetder

1) Nei, jeg har ikke kommet med personangrep.

2) Det er uansett ingen unnskyldning for å oppføre deg som du gjør. Hadde du hatt "en dårlig dag", ville det vært noe annet, men dette fortsetter og fortsetter og fortsetter.

''1) Nei, jeg har ikke kommet med personangrep.''

Jo, det har du.

''2) Det er uansett ingen unnskyldning for å oppføre deg som du gjør. Hadde du hatt "en dårlig dag", ville det vært noe annet, men dette fortsetter og fortsetter og fortsetter.''

Ja, det vil nok fortsette helt til du slutter å være så provoserende nedlatende i dine uttalelser, og jeg slutter å la meg provosere så mye over det at jeg må svare deg.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*host* hva med frp'ere?*host*

Da er det jo nettopp DE (individet) som begår en handling ved å melde seg inn i partiet! Og da kan man kritisere dem for å støtte et parti med en bestemt politikk.

(Gjelder selvsagt for alle politiske partier!)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg synes du ødelegger noe som faktisk kunne blitt en interessant diskusjon å lese. Istedet blir det bare hyling om fordommer og sammenlikning med nazister, rasister og gud vet hva. Noe vi har lest fem hundre tusen ganger før.

Det må da være lov å diskutere på generelt nivå hva som kan være årsaken til at utdannelsesnivået er så lavt blant sigøynere, og hvorfor så få er i vanlig arbeid, uten å bli stemplet rasist av den grunn. Hvis man aldri skal kunne identifisere et problem så vil man jo aldri kunne løse problemet heller.

Er så enig med deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du ødelegger noe som faktisk kunne blitt en interessant diskusjon å lese. Istedet blir det bare hyling om fordommer og sammenlikning med nazister, rasister og gud vet hva. Noe vi har lest fem hundre tusen ganger før.

Det må da være lov å diskutere på generelt nivå hva som kan være årsaken til at utdannelsesnivået er så lavt blant sigøynere, og hvorfor så få er i vanlig arbeid, uten å bli stemplet rasist av den grunn. Hvis man aldri skal kunne identifisere et problem så vil man jo aldri kunne løse problemet heller.

''Det må da være lov å diskutere på generelt nivå hva som kan være årsaken til at utdannelsesnivået er så lavt blant sigøynere, og hvorfor så få er i vanlig arbeid, uten å bli stemplet rasist av den grunn. Hvis man aldri skal kunne identifisere et problem så vil man jo aldri kunne løse problemet heller.''

Helt enig!

Men når det er sagt, har ikke en tråd som starter med å omtale dem som "kjeltringer hele gjengen" en vinkling som innbyr til en seriøs og nyansert debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest romvesenet

Jeg synes du ødelegger noe som faktisk kunne blitt en interessant diskusjon å lese. Istedet blir det bare hyling om fordommer og sammenlikning med nazister, rasister og gud vet hva. Noe vi har lest fem hundre tusen ganger før.

Det må da være lov å diskutere på generelt nivå hva som kan være årsaken til at utdannelsesnivået er så lavt blant sigøynere, og hvorfor så få er i vanlig arbeid, uten å bli stemplet rasist av den grunn. Hvis man aldri skal kunne identifisere et problem så vil man jo aldri kunne løse problemet heller.

De snakket om det på tv nylig, og problemet er at sigøynerne alltid har blitt sett på som annenrangs borgere, de har blitt plassert i spesialklasser der de ikke får samme undervisningen som andre barn, en del har også fått diagnosen hjerneskadet. Mange av sigøynerne kommer fra alkoholiserte hjem og har opplevd en del fælt i hjemmet, de er ofte fattige familier.

De blir sett på som pakk og får ikke jobb, så det går i en ond sirkel med fattigdom,

ikke har de rene pene klær heller, så folk ser enda mer som dem som søppel. Rotter i samfunnet kan man kalle de.

Det er faktisk synd på de og om de hadde fått mer hjelp hadde de nok klart seg bedre i samfunnet så de slapp å bli tvunget til å drive med tigging, stjeling og prostitusjon - og dertil alkoholisme, sniffing osv som de blir drevet til pga de har det så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest romvesenet

Du svarer meg ikke.

Integrerte og utvannede sigøynere passer ikke inn i mønsteret ditt?

Du får lese deg litt opp på sterotypier. De opprettholdes ved at de tilfellene som ikke passer inn blir betraktet som unntak.

Alle sigøynere er tyver og lar seg ikke integrere, unntatt...

Alle afrikanere har lav IQ, unntatt...

Alle kvinner er dårlige på lukeparkering, unntatt...

Jeg vet om eksempler hjemmefra på romfolk som har blitt integrert og klarer seg nogenlunde.

Jeg vet f.eks. om en kvinne, hun er vel ca. 30 år nå,

jeg vet at familien hennes var en slik familie, faren drakk, de måtte opp om natta hele familien og samle flasker - hvis ikke ble ungene slått av faren! Husker jeg hjalp han ene gutten med å få tak i en flaske som lå litt vanskelig til...

De gikk i gamle skitne klær, jeg tror faktisk ungene drev litt med rus og...

Men hun som nå er på 30 måtte begynne på vanlig skole osv og fikk seg norske venner, hun fikk seg jobb, samboer og barn.

Når jeg ser henne på butikken nå ser hun utrolig bra ut, det virker som hun har klart seg :)

Vi må ikke gi opp om romfolket og dømme de.

Det er en grunn til at enkelte av de driver med tyveri osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest romvesenet

Hm - nå husker jeg Katitzi bøkene som jeg leste da jeg var liten.... De ble ikke fremstilt som kjeltringer der ihvertfall...

Jeg leste en bok da jeg var ung som het Taterfolket,

eller en romanserie var det vel. En romantisk, sensuell serie om følelser osv.

Jovisst var de ville og rotløse, men de hadde også følelser.

En romantisk beretning om taterlivet, nesten så en fikk lyst til å bli tater selv.

Hva er forskjellen på tatere og sigøynere (romfolk?)

Og rumenere er det romfolk/sigøynere? Hva heter i såfall folk fra Romania? Rumere?

Det var mannen min som ble litt forvirret. Hvorfor heter de romfolk, de har jo ingen tilknytning til Romania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...