Gå til innhold

Pedofili-diagnose


Gjest Mattiasen

Anbefalte innlegg

Få ting er så nederlagsdømt som hvis man blir forhåndsdømt. Hvor motiverende tror du det er å høre: Du kommer til å mislykkes?

Hvis alle sier at du kommer til å mislykkes på jobben eller med en eksamen, tror du det blir lett å lykkes da? Hvis 20.000 tilskuere roper "Du kommer til å bomme på straffen!" Tror du ikke han som skyter blir psyket ut så mye at han da vil bomme, i stedet for å ha 20.000 som gir positiv støtte?

Det er mye bedre for personer i min situasjon å høre "Dette skal du greie!" Vi trenger den støtten rundt oss. Dette er psykologi!

Jeg forstår din bekymring, men jeg vil aldri begå noe overgrep. Og da er det bedre med støtte, enn å høre "du vil før eller siden mislykkes". Det er ikke det jeg trenger å høre.

Det er jo ikke så rart at det er mye uvitenhet omkring pedofili. Ikke akkurat noen som står fram på framsiden av VG og forteller om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 434
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    43

  • mariaflyfly

    31

  • frosken

    19

  • PieLill

    16

Mest aktive i denne tråden

Få ting er så nederlagsdømt som hvis man blir forhåndsdømt. Hvor motiverende tror du det er å høre: Du kommer til å mislykkes?

Hvis alle sier at du kommer til å mislykkes på jobben eller med en eksamen, tror du det blir lett å lykkes da? Hvis 20.000 tilskuere roper "Du kommer til å bomme på straffen!" Tror du ikke han som skyter blir psyket ut så mye at han da vil bomme, i stedet for å ha 20.000 som gir positiv støtte?

Det er mye bedre for personer i min situasjon å høre "Dette skal du greie!" Vi trenger den støtten rundt oss. Dette er psykologi!

Jeg forstår din bekymring, men jeg vil aldri begå noe overgrep. Og da er det bedre med støtte, enn å høre "du vil før eller siden mislykkes". Det er ikke det jeg trenger å høre.

En ting er at du selvfølgelig skal ha hjelp å støtte.

Men husk hvor ødeleggende overgrep er for barn. Det er ikke deg dette handler om. Det handler om at barn skal slippe å ha pedofilie som omsorgspersoner. Er du veldig glad i barn burde du sette de foran deg selv.

Det finnes mange andre måter å bli lykkelig på i livet enn å jobbe med barn, eller skaffe seg noen selv.

Gå ut og gjør noe for andre som har det vondt foreksempel. Men vær så respektfull for din diagnose og ikke jobb for å ha mest mulig med barn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Hvorfor skal ikke mennesker som sliter med dette kunne få hjelp og støtte?

Men du vil bare ha hjelp og støtte i at du bør kunne omgåes barn som hovedomsorgsperson/forelder eller i andre omsorgsstillinger/jobbe med barn. det er det folk her ikke støtter deg i, ikke at du ikke har det vanskelig og trenger hjelp. Hvis jeg skulle ta en straffespark på Ullevål ville jeg være svært dårlig skikket til det, og måtte jeg ta det hadde det vært fint om folk støttet meg og sa at "dette greier du", men det beste er at jeg ikke forsøker, da jeg ikke har forutsetninger til å gjøre det. Den beste støtten fra folk rundt meg nå ville vært om de sa: "gjør noe annet du er flink til istedet". Kanskje etter årelang trening (behandling) kunne jeg gått ut der og tatt det, men jeg ville ikke hatt noen garanti for at det skulle gå bra, selvom andre var oppmuntrende. Ingen tvinges til å skyte straffer, og ingen tvinger deg til å jobbe med barn. Alle her mener bare det er best at du ikke gjør det. Jeg skjønner ikke argumentasjonen din. du sier du ønsker du ikke var pedofil og ikke forelkset deg i barn. Hvorfor vil du da utsette deg for stuasjoner der du lett kan forelske deg i barn? vil det ikke være bedre for deg å unngå det, unngå den kjærlighetssorgen og smerten du skriver om her? det virker som du vil oppsøke den, og det kan da ikke være bra for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Men du vil bare ha hjelp og støtte i at du bør kunne omgåes barn som hovedomsorgsperson/forelder eller i andre omsorgsstillinger/jobbe med barn. det er det folk her ikke støtter deg i, ikke at du ikke har det vanskelig og trenger hjelp. Hvis jeg skulle ta en straffespark på Ullevål ville jeg være svært dårlig skikket til det, og måtte jeg ta det hadde det vært fint om folk støttet meg og sa at "dette greier du", men det beste er at jeg ikke forsøker, da jeg ikke har forutsetninger til å gjøre det. Den beste støtten fra folk rundt meg nå ville vært om de sa: "gjør noe annet du er flink til istedet". Kanskje etter årelang trening (behandling) kunne jeg gått ut der og tatt det, men jeg ville ikke hatt noen garanti for at det skulle gå bra, selvom andre var oppmuntrende. Ingen tvinges til å skyte straffer, og ingen tvinger deg til å jobbe med barn. Alle her mener bare det er best at du ikke gjør det. Jeg skjønner ikke argumentasjonen din. du sier du ønsker du ikke var pedofil og ikke forelkset deg i barn. Hvorfor vil du da utsette deg for stuasjoner der du lett kan forelske deg i barn? vil det ikke være bedre for deg å unngå det, unngå den kjærlighetssorgen og smerten du skriver om her? det virker som du vil oppsøke den, og det kan da ikke være bra for deg?

Jeg har også skrevet her at jeg ikke jobber med barn nettopp fordi det ville vært tungt og vanskelig emosjonelt, og fordi jeg ikke ønsker å gå rundt med evig kjærlighetssorg. Men man kan ikke si på generelt grunnlag at jeg ikke burde det, fordi pedofile er ikke én type menneske. "Den pedofile" finnes ikke, og vi er like forskjellige som andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skrevet her at jeg ikke jobber med barn nettopp fordi det ville vært tungt og vanskelig emosjonelt, og fordi jeg ikke ønsker å gå rundt med evig kjærlighetssorg. Men man kan ikke si på generelt grunnlag at jeg ikke burde det, fordi pedofile er ikke én type menneske. "Den pedofile" finnes ikke, og vi er like forskjellige som andre mennesker.

Du har mest skrevet at ønsker å jobbe med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få ting er så nederlagsdømt som hvis man blir forhåndsdømt. Hvor motiverende tror du det er å høre: Du kommer til å mislykkes?

Hvis alle sier at du kommer til å mislykkes på jobben eller med en eksamen, tror du det blir lett å lykkes da? Hvis 20.000 tilskuere roper "Du kommer til å bomme på straffen!" Tror du ikke han som skyter blir psyket ut så mye at han da vil bomme, i stedet for å ha 20.000 som gir positiv støtte?

Det er mye bedre for personer i min situasjon å høre "Dette skal du greie!" Vi trenger den støtten rundt oss. Dette er psykologi!

Jeg forstår din bekymring, men jeg vil aldri begå noe overgrep. Og da er det bedre med støtte, enn å høre "du vil før eller siden mislykkes". Det er ikke det jeg trenger å høre.

Med den mestringsstrategien du har valgt øker du sjansen for å gå på trynet mange ganger. Du mangler en gjennomtenkt plan for _hvordan_ du skal lykkes, du har i hvert fall ikke kommet med noen i denne tråden. Dessuten ser du ikke ut til å ha noen B-plan eller kriseplaner for når det røyner på.

Slik jeg oppfatter det du skriver benekter du behovet for kriseplaner. Du benekter også muligheten for at dine følelser skal skinne gjennom og derved skade et barn selv om du ikke har gjort noen seksuelle handlinger.

En strategi som over hodet ikke tar høyde for egen sårbarhet har små sjanser til å lykkes.

Jeg vil heller ikke sagt til noen at de kommer til å klare eksamen uten å jobbe en døyt, bare for å låte oppmuntrende. Tvert imot ville jeg, om det var et tema, sagt min ærlige mening om deres sjanser uten innsats.

På samme måte anser jeg dine sjanser til å lykkes ut fra den strategien du velger, som for små til at man kan ta sjansen på det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skrevet her at jeg ikke jobber med barn nettopp fordi det ville vært tungt og vanskelig emosjonelt, og fordi jeg ikke ønsker å gå rundt med evig kjærlighetssorg. Men man kan ikke si på generelt grunnlag at jeg ikke burde det, fordi pedofile er ikke én type menneske. "Den pedofile" finnes ikke, og vi er like forskjellige som andre mennesker.

Skal jeg ta utgangspunkt i de holdningene, synspunktene og mestringsstrategiene - og til dels mangelen på disse - mener jeg at du ikke bør jobbe med barn. Ikke ut fra merkelappen pedofil, men ut fra det stådstedet du har valgt å ta i forhold til din pedofili.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ta utgangspunkt i de holdningene, synspunktene og mestringsstrategiene - og til dels mangelen på disse - mener jeg at du ikke bør jobbe med barn. Ikke ut fra merkelappen pedofil, men ut fra det stådstedet du har valgt å ta i forhold til din pedofili.

mvh

Må bare si at du (som vanlig) skriver kloke innlegg her, Pie LiIll! Du er flink til å formulere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg bryr meg mye om barn, det er vel god nok grunn.

Noen vil jobbe med barn, andre vil jobbe med voksne. Legning har ingenting å si for hvem som passer til hva. Men jeg orker ikke diskutere dette noe videre, denne dehumanisering er bare helt vanvittig latterlig.

''Noen vil jobbe med barn, andre vil jobbe med voksne. Legning har ingenting å si for hvem som passer til hva. Men jeg orker ikke diskutere dette noe videre, denne dehumanisering er bare helt vanvittig latterlig.''

Noen mennesker egner seg av ulike grunner ikke til å jobbe med barn. Det er ikke mer dehumaniserende å si enn at noen ikke egner seg til å jobbe på en Pub.

Noen mangler tålmodighet til å jobbe med barn. Noen er for hissige. Noen takler ikke grupper godt nok. Noen tåler ikke støy. Noen forstår seg lite på barn. Noen risikerer å forelske seg i et eller flere av barna de jobber med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigeste jeg har å si er: søk hjelp. Diskuter dette med din behandler.

Du sier du er HELT sikker på at du aldri kommer til å begå overgrep. Du sier også at du vil jobbe med barn, og helst ha barn selv. Du mener at du har fullstendig kontroll på deg selv. Hvordan vet du det? Har du noengang vært i en situasjon der et barn som stoler på deg legger seg inntil deg og vil ha kos? Har du badet et barn uten å tenke en eneste seksuell tanke om kroppen som leker seg i vannet? Hvordan vet du at du har 100% kontroll, om du ikke har vært i en situasjon der fristelse og anledning foreligger? Og vennligst ikke tro at jeg med dette oppfordrer deg til å sette deg selv i en sånn situasjon! Jeg mener at en som er klar over sin pedofile legning bør ta ansvar og holde seg langt unna barn.

Jeg tror ikke at noen har 100% kontroll over sine lyster hele livet sitt. Jeg har sett og hørt så mange historier om utroskap der den ene parten sier " jeg hadde aldri trodd jeg kunne gjøre noe sånt". Men ting skjer som svekker dømmekraften, alkohol er en hyppig faktor her. Det som skiller en pedofil fra hetero/homofile her, er at når heteofile/homofile gjør ting de ikke trodde de kunne gjøre er det som oftest med en annen voksen person. En voksen, uavhengig person som selv kan si nei, som ikke har noe avhengighetsforhold til den det gjelder, som selv bestemmer hva de vil være med på. Det valget har ikke det lille barnet som får lide for det om en pedofil gjør noe han ikke trodde han kunne gjøre.

Å unnlate å søke hjelp fordi du tror en diagnose vil gjøre det vanskeligere for deg å komme i kontakt med barn, ville for meg vært et stort faresignal. Du ønsker å ha barn tilgjengelig, du ønsker å ha muligheten. For meg er ikke det å ta ansvar for din legning.

Godt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Noen vil jobbe med barn, andre vil jobbe med voksne. Legning har ingenting å si for hvem som passer til hva. Men jeg orker ikke diskutere dette noe videre, denne dehumanisering er bare helt vanvittig latterlig.''

Noen mennesker egner seg av ulike grunner ikke til å jobbe med barn. Det er ikke mer dehumaniserende å si enn at noen ikke egner seg til å jobbe på en Pub.

Noen mangler tålmodighet til å jobbe med barn. Noen er for hissige. Noen takler ikke grupper godt nok. Noen tåler ikke støy. Noen forstår seg lite på barn. Noen risikerer å forelske seg i et eller flere av barna de jobber med.

mvh

Uansett skal ingen pedofile arbeide med barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moderator

Vi foreslår at denne diskusjon nå avsluttes. Tråden inneholder etter redaksjonens oppfatning mange nyanserte og innsiktsfulle innspill, og vi ønsker ikke at den skal skli ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...