Gå til innhold

Pedofili-diagnose


Gjest Mattiasen

Anbefalte innlegg

kanskje fordi ikke alle pedofile _vil_ styre sin legning?

Hvorfor skulle de ikke ville det? De vet at det er straffbart, de vet trolig også at det er skadelig for barnet. Så hvorfor gjør så mange det? Det var vel nettopp en artikkel om at det også er veldig oppegående folk med lange utdannelser eller bra jobber som gjør det. Det virker på meg som en sykdom der en del av sykdommen er at du fornekter hvor skadelig det er. De må jo derfor rett og slett være litt dumme.

Husk at det skjer utrolig mange overgrep. Kanskje i en skoleklasse på 20 så er 1-2 barn utsatt for overgrep.

Så hver så snill og ikke sitt her og gi denne mannen grunn til å søke seg en jobb hvor han kan jobbe med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 434
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    43

  • mariaflyfly

    31

  • frosken

    19

  • PieLill

    16

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

Hvorfor skulle de ikke ville det? De vet at det er straffbart, de vet trolig også at det er skadelig for barnet. Så hvorfor gjør så mange det? Det var vel nettopp en artikkel om at det også er veldig oppegående folk med lange utdannelser eller bra jobber som gjør det. Det virker på meg som en sykdom der en del av sykdommen er at du fornekter hvor skadelig det er. De må jo derfor rett og slett være litt dumme.

Husk at det skjer utrolig mange overgrep. Kanskje i en skoleklasse på 20 så er 1-2 barn utsatt for overgrep.

Så hver så snill og ikke sitt her og gi denne mannen grunn til å søke seg en jobb hvor han kan jobbe med barn.

'' Så hver så snill og ikke sitt her og gi denne mannen grunn til å søke seg en jobb hvor han kan jobbe med barn.''

Jeg oppfordrer han til å søke hjelp. Jeg har ikke oppfordret han til å søke jobb hvor han kan jobbe med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle de ikke ville det? De vet at det er straffbart, de vet trolig også at det er skadelig for barnet. Så hvorfor gjør så mange det? Det var vel nettopp en artikkel om at det også er veldig oppegående folk med lange utdannelser eller bra jobber som gjør det. Det virker på meg som en sykdom der en del av sykdommen er at du fornekter hvor skadelig det er. De må jo derfor rett og slett være litt dumme.

Husk at det skjer utrolig mange overgrep. Kanskje i en skoleklasse på 20 så er 1-2 barn utsatt for overgrep.

Så hver så snill og ikke sitt her og gi denne mannen grunn til å søke seg en jobb hvor han kan jobbe med barn.

Det er svært mange som overbeviser seg selv om at det ikke er skadelig for barnet, og at det derfor er "OK" å gjøre det.

I en rettssak i Bergen for noen år siden, stod tiltalte frem for retten og fortalte at han var offeret, og at den ansvarlige var 4 åringen som hadde trukket ned buksene hans, mot hans vilje (!). Det som nesten var mest skremmende var at han faktisk forventet at retten skulle tro på dette.

Det er også derfor at lange fengselsstraffer ikke virker særlig preventivt - fordi de ikke tror de blir tatt uansett. Det er mer effekivt å ta folk for "mindre kriminalitet", slik at de forhåpentligvis stopper før det blir virkelig alvorlig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Så hver så snill og ikke sitt her og gi denne mannen grunn til å søke seg en jobb hvor han kan jobbe med barn.''

Jeg oppfordrer han til å søke hjelp. Jeg har ikke oppfordret han til å søke jobb hvor han kan jobbe med barn.

Hvis dere sammenligner det med at en heterofil klarer å styre seg når han er gynekolog .....så ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en ganske interessant tråd.... Får meg til å tenke.... Du virker som en oppegående fyr som føler deg helt sikker på at du ikke vil kunne begå overgrep mot et barn. De fleste her mener at slike ting kan man ikke styre...

Jeg kan kun snakke for meg selv (er heterofil) og jeg føler meg sikker på at jeg lett vil kunne styre mine lyster fordi jeg vet hva som er rett/galt. Dvs at jeg vet at om en gift mann jeg virkelig likte hadde lagt an på meg, så hadde jeg holdt meg unna. Jeg ble også utsatt for fristelser når jeg selv var gift (og i et ekteskap som ikke fungerte), men jeg greide fint å la være å være utro, nettopp fordi jeg har det verdisynet jeg har...

Hvorfor skulle ikke du kunne klare det dersom du har et solid verdisyn i bunnen? Nå kaster jeg vel ut dette spørsmålet fordi jeg gjerne skulle vite hva folk tenker om dette.... Er vi virkelig så dårlige til å kunne styre våre lyster?

Jeg har ikke svaret, og hadde aldri latt deg passe mine barn alene.... ikke fordi jeg tror du ville begått overgrep, men fordi jeg kanskje ikke kunne vært 110 % sikker...

Jeg har sett noen intervjuer med pedofile som har gjort overgrep, og som ikke ønsker å gjøre det igjen. Da handler det alltid om at de har strategier for å unngå å komme i en situasjon som gir dem mulighet til å gjøre overgrep. Det handler også om å styre tankene sine vekk fra fantasier rundt barn og hva man kunne gjort. Når den pedofile i stedet søker disse situasjonene, så er vel ikke det et sunnhetstegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært mange som overbeviser seg selv om at det ikke er skadelig for barnet, og at det derfor er "OK" å gjøre det.

I en rettssak i Bergen for noen år siden, stod tiltalte frem for retten og fortalte at han var offeret, og at den ansvarlige var 4 åringen som hadde trukket ned buksene hans, mot hans vilje (!). Det som nesten var mest skremmende var at han faktisk forventet at retten skulle tro på dette.

Det er også derfor at lange fengselsstraffer ikke virker særlig preventivt - fordi de ikke tror de blir tatt uansett. Det er mer effekivt å ta folk for "mindre kriminalitet", slik at de forhåpentligvis stopper før det blir virkelig alvorlig.

Med vennlig hilsen

Derfor må jo pedofili være noe mer enn en legning. Bør det sidestilles med psykopat, og andre overgripere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor må jo pedofili være noe mer enn en legning. Bør det sidestilles med psykopat, og andre overgripere?

At én/mange tenker slik, behøver ikke bety at alle tenker slik. Det viser dog hvor komplisert det er.

Det sagt, man trenger ikke sidestille det med verken det ene eller det andre, for det er jo forskjellig. Det er noe eget, og vi må forholde oss til det deretter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At én/mange tenker slik, behøver ikke bety at alle tenker slik. Det viser dog hvor komplisert det er.

Det sagt, man trenger ikke sidestille det med verken det ene eller det andre, for det er jo forskjellig. Det er noe eget, og vi må forholde oss til det deretter.

Med vennlig hilsen

Leste litt om det på nettet. Og vistnok trenger ikke alle pedofilie å begå overgrep. Og alle de som begår overgrep mot barn er ikke nødvendigvis pedofilie.

Likevel synes jeg ikke det er sunt å ha legningen og likevel ønske å jobbe med barn, eller å skaffe seg egne barn. Men det får jo eventuelt en terapaut avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen intervjuer med pedofile som har gjort overgrep, og som ikke ønsker å gjøre det igjen. Da handler det alltid om at de har strategier for å unngå å komme i en situasjon som gir dem mulighet til å gjøre overgrep. Det handler også om å styre tankene sine vekk fra fantasier rundt barn og hva man kunne gjort. Når den pedofile i stedet søker disse situasjonene, så er vel ikke det et sunnhetstegn?

Det tenker jeg også. Jobber du med barn vil du trolig komme svært nært noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luftslott

Det viktigeste jeg har å si er: søk hjelp. Diskuter dette med din behandler.

Du sier du er HELT sikker på at du aldri kommer til å begå overgrep. Du sier også at du vil jobbe med barn, og helst ha barn selv. Du mener at du har fullstendig kontroll på deg selv. Hvordan vet du det? Har du noengang vært i en situasjon der et barn som stoler på deg legger seg inntil deg og vil ha kos? Har du badet et barn uten å tenke en eneste seksuell tanke om kroppen som leker seg i vannet? Hvordan vet du at du har 100% kontroll, om du ikke har vært i en situasjon der fristelse og anledning foreligger? Og vennligst ikke tro at jeg med dette oppfordrer deg til å sette deg selv i en sånn situasjon! Jeg mener at en som er klar over sin pedofile legning bør ta ansvar og holde seg langt unna barn.

Jeg tror ikke at noen har 100% kontroll over sine lyster hele livet sitt. Jeg har sett og hørt så mange historier om utroskap der den ene parten sier " jeg hadde aldri trodd jeg kunne gjøre noe sånt". Men ting skjer som svekker dømmekraften, alkohol er en hyppig faktor her. Det som skiller en pedofil fra hetero/homofile her, er at når heteofile/homofile gjør ting de ikke trodde de kunne gjøre er det som oftest med en annen voksen person. En voksen, uavhengig person som selv kan si nei, som ikke har noe avhengighetsforhold til den det gjelder, som selv bestemmer hva de vil være med på. Det valget har ikke det lille barnet som får lide for det om en pedofil gjør noe han ikke trodde han kunne gjøre.

Å unnlate å søke hjelp fordi du tror en diagnose vil gjøre det vanskeligere for deg å komme i kontakt med barn, ville for meg vært et stort faresignal. Du ønsker å ha barn tilgjengelig, du ønsker å ha muligheten. For meg er ikke det å ta ansvar for din legning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det viktigeste jeg har å si er: søk hjelp. Diskuter dette med din behandler.

Du sier du er HELT sikker på at du aldri kommer til å begå overgrep. Du sier også at du vil jobbe med barn, og helst ha barn selv. Du mener at du har fullstendig kontroll på deg selv. Hvordan vet du det? Har du noengang vært i en situasjon der et barn som stoler på deg legger seg inntil deg og vil ha kos? Har du badet et barn uten å tenke en eneste seksuell tanke om kroppen som leker seg i vannet? Hvordan vet du at du har 100% kontroll, om du ikke har vært i en situasjon der fristelse og anledning foreligger? Og vennligst ikke tro at jeg med dette oppfordrer deg til å sette deg selv i en sånn situasjon! Jeg mener at en som er klar over sin pedofile legning bør ta ansvar og holde seg langt unna barn.

Jeg tror ikke at noen har 100% kontroll over sine lyster hele livet sitt. Jeg har sett og hørt så mange historier om utroskap der den ene parten sier " jeg hadde aldri trodd jeg kunne gjøre noe sånt". Men ting skjer som svekker dømmekraften, alkohol er en hyppig faktor her. Det som skiller en pedofil fra hetero/homofile her, er at når heteofile/homofile gjør ting de ikke trodde de kunne gjøre er det som oftest med en annen voksen person. En voksen, uavhengig person som selv kan si nei, som ikke har noe avhengighetsforhold til den det gjelder, som selv bestemmer hva de vil være med på. Det valget har ikke det lille barnet som får lide for det om en pedofil gjør noe han ikke trodde han kunne gjøre.

Å unnlate å søke hjelp fordi du tror en diagnose vil gjøre det vanskeligere for deg å komme i kontakt med barn, ville for meg vært et stort faresignal. Du ønsker å ha barn tilgjengelig, du ønsker å ha muligheten. For meg er ikke det å ta ansvar for din legning.

Det du skriver her om utroskap som eksempel for å ikke alltid ha 100% kontroll er korrekt.

Innlegget ditt er godt, og illustrerer hvorfor pedofile ikke bør være alene med små barn uansett hvor godt de mener de har kontroll over sine lyster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlingen er jo ment å hjelpe deg. Det er jo slik det er nå det er vanskelig for deg. Å jobbe med, adoptere eller få egne barn vil jo være mye vanskeligere uten hjelp og behandling enn med? Dette er jo sikkert veldig sentrale temaer en slik behandling vil ta opp. Akkurat å jobbe med barn og adoptere gjør jo de aller færreste, og egne barn er heller ingen menneskerett eller nødvendighet for et godt liv, det innebærer jo først å fremst et sterkt og forpliktemde forhold til en kvinne, og for at et slikt samliv skal være vellykket for deg (og henne) vil jeg tro behandling er essensielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen intervjuer med pedofile som har gjort overgrep, og som ikke ønsker å gjøre det igjen. Da handler det alltid om at de har strategier for å unngå å komme i en situasjon som gir dem mulighet til å gjøre overgrep. Det handler også om å styre tankene sine vekk fra fantasier rundt barn og hva man kunne gjort. Når den pedofile i stedet søker disse situasjonene, så er vel ikke det et sunnhetstegn?

Men det få egne barn er nok noe som ligger iboende i de fleste av oss... Dette er sikkert ikke annerledes for en pedofil?

Jeg tenker også at dersom jeg var pedofil så ville jeg nok ikke våget å ta sjansen på å få barn eller å passe barn... På den annen side vet jeg at jeg har et så trygt verdigrunnlag at det ville styrt meg i mye sterkere grad enn lystene mine. Sånn er det for meg nå og jeg vil tro det ville vært sånn om jeg var pedofil også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannlige gynekologer har pasienter som er voksne kvinner, og ikke hjelpeløse barn. Det er to veldig forskjellige situasjoner.

Og selv da er det veldig vanlig å ha en sykepleier (vanligvis kvinne) tilstede som "anstand".

Hva med lesbiske gynekologer? ;-)

Med vennlig hilsen

Grunnen til at man har kvinnelige assistenter/sykepleiere tilstede er først for fremst for gynekologens skyld (har jeg blitt fortalt). Da har man bevis for at ingenting usømmelig har skjedd... Forøvrig har jeg aldri opplevd å ha assistent der når jeg har vært hos gynekologen (og jeg vet at gynekologene ikke har vært homser ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det hadde kanskje vært noe helt annet hvis denne mannen:

1) var helt avhengig av deg, og ikke kunne si/gjøre noe.

2) var din eneste mulighet. (Altså, tenk deg at du levde i et samfunn med BARE "gifte menn".)

3) var i sammen med deg 24 timer i døgnet, og sov i nabosoverommet.

Det er veldig forskjellig fra å være tiltrukket av en mann som er "off limits", fordi da vil det være mange andre menn. Da er det også snakk om en voksen mann, som kan si "nei".

Med vennlig hilsen

Gode poeng du kom med der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man har kvinnelige assistenter/sykepleiere tilstede er først for fremst for gynekologens skyld (har jeg blitt fortalt). Da har man bevis for at ingenting usømmelig har skjedd... Forøvrig har jeg aldri opplevd å ha assistent der når jeg har vært hos gynekologen (og jeg vet at gynekologene ikke har vært homser ;-))

Ja, jeg vet at det også er for å forhindre falske anklager.

Likevel, det er noe helt forskjellig når det er "mellom likeverdige voksne".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. Hvis man bare kan styre sin pedofili legning hvorfor er det da så mange barn som dessverre blir utsatt for overgrep?

Jeg sier ikke at man med letthet kan styre sin legning. Det jeg sier er at det sikkert finnes pedofile som har et så sterkt verdigrunnlag at de vet at de aldri vil kunne påføre et barn smerte psykisk/fysisk. Verdigrunnlaget står mye sterkere enn lysten.... Mange pedofile forelsker seg også i voksne mennesker og får utløp for sitt seksuelle behov der. Dette, sammen med verdigrunnlaget, vil kanskje gjøre at vedkommende ikke er til noen fare for barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng du kom med der...

Takk.

Jeg tror også det er vanskelig å forutsi hva som vil skje "hvis...". Jeg har sett de mest standhaftige vike fra sine prinsipper (f. eks. hva angår utroskap), og når det gjelder et barn så er det jo kun en selv som styrer dette. Et barn på 2 år har ikke "stemmerett".

Der jeg bodde før (i Sør Afrika) ble nyfødte solgt til hvem-som-helst for ned til 200 kr. Ungene ble ikke sett igjen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at det også er for å forhindre falske anklager.

Likevel, det er noe helt forskjellig når det er "mellom likeverdige voksne".

Med vennlig hilsen

Helt klart... Men hva da med å jobbe med multifunksjonshemmede voksne? Mennesker som ikke kan si fra når noe skjer... Det blir på en måte noe av det samme... Heterofile må kun jobbe med de av samme kjønn og homser/lesber med de av motsatt kjønn. Pedofile kunne jobba med begge kjønn fordi de kun jobba med voksne.... Nei, huff... man skal ikke tøyse med dette, men du skjønner hvor jeg vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Jeg tror også det er vanskelig å forutsi hva som vil skje "hvis...". Jeg har sett de mest standhaftige vike fra sine prinsipper (f. eks. hva angår utroskap), og når det gjelder et barn så er det jo kun en selv som styrer dette. Et barn på 2 år har ikke "stemmerett".

Der jeg bodde før (i Sør Afrika) ble nyfødte solgt til hvem-som-helst for ned til 200 kr. Ungene ble ikke sett igjen.

Med vennlig hilsen

Mennesket er komplisert :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...