Gå til innhold

Dere som er allergiske for dyr


Gjest profile

Anbefalte innlegg

Gjest dustoreallverden

Jeg skjønner at hunden din er viktig for deg. Jeg syns likevel på prinsippielt grunnlag at når man vet at en type adferd fører fører til økt sykelighet og behov for medisinering, så bør man velge å unngå denne adferden.

Jeg syns det er provoserende med KOLS-pasienter som nekter å stumpe røyken, og som må legges inn i sykehus igjen og igjen bare for å bli stabile nok til å gå hjem og fyre opp igjen. Jeg syns dette er egoistisk adferd. Og selv om det nok er å dra parallellen lang, syns jeg det kan sammenlignes med at en allergiker velger å utsette seg for det vedkommende er allergisk mot, selv om jeg forstår det som at du er såpass lite plaget at det kun gir seg utslag i noe økt medisinbruk for din del.

Det var å dra den alt for langt ja, og et usakelig slag under beltestedet. Jeg må bruke epilepsimedisin for å kunne opprettholde førerkortet mitt, men forstår jo nå at siden jeg har en sykdom så er ikke livskvalitet av betydning lenger. Så da er det jo bare å slutte å spise piller, selge bil og hytte. Slutte å besøke venner som ikke kan nås uten bil osv, osv.. For selv om jeg har betalt skatt i 40 år så skal jeg jo ikke bruke av fellesskapets midler hvis det kan bidra til å gi meg et godt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    20

  • morsan

    9

  • Colette

    9

  • filiokus81

    7

Mest aktive i denne tråden

Det var å dra den alt for langt ja, og et usakelig slag under beltestedet. Jeg må bruke epilepsimedisin for å kunne opprettholde førerkortet mitt, men forstår jo nå at siden jeg har en sykdom så er ikke livskvalitet av betydning lenger. Så da er det jo bare å slutte å spise piller, selge bil og hytte. Slutte å besøke venner som ikke kan nås uten bil osv, osv.. For selv om jeg har betalt skatt i 40 år så skal jeg jo ikke bruke av fellesskapets midler hvis det kan bidra til å gi meg et godt liv.

Det er overhodet ikke det filiokus81 sier. Ikke engang i nærheten.

Noe mer korrekt var å si at du, som epileptiker, ikke burde sitte og nistirre på blinkende lys, hvis det gjør deg dårlig.

Intet av det filiokus81 skriver handler om å nekte noen medisiner de trenger, men om adferd (røking, osv) som gjør sykdommen verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at hunden din er viktig for deg. Jeg syns likevel på prinsippielt grunnlag at når man vet at en type adferd fører fører til økt sykelighet og behov for medisinering, så bør man velge å unngå denne adferden.

Jeg syns det er provoserende med KOLS-pasienter som nekter å stumpe røyken, og som må legges inn i sykehus igjen og igjen bare for å bli stabile nok til å gå hjem og fyre opp igjen. Jeg syns dette er egoistisk adferd. Og selv om det nok er å dra parallellen lang, syns jeg det kan sammenlignes med at en allergiker velger å utsette seg for det vedkommende er allergisk mot, selv om jeg forstår det som at du er såpass lite plaget at det kun gir seg utslag i noe økt medisinbruk for din del.

''Jeg skjønner at hunden din er viktig for deg. Jeg syns likevel på prinsippielt grunnlag at når man vet at en type adferd fører fører til økt sykelighet og behov for medisinering, så bør man velge å unngå denne adferden.

''

Men så er det dette med helhet og livskvalitet, da. For noen så kan den helsemessige gevinsten ved dyrehold være større enn tapet. Hvis rose23 fungerer bedre totalt sett ved å ha dyr, og ikke blir sykere av sin allergi og astma enn det hun har beskrevet, så ser jeg ingen grunn til å kritisere hennes valg.

Du trekker også frem at det er provoserende med kolsere som ikke slutter å røyke. Det kan jeg på sett og vis være enig i - men samtidig tror jeg at de fleste har gjort sterke forsøk på å slutte. Jeg har vanskelig for å godta manglende vilje til å prøve røykekutt, men også vanskelig for å fordømme dem som ikke klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustoreallverden

Det er overhodet ikke det filiokus81 sier. Ikke engang i nærheten.

Noe mer korrekt var å si at du, som epileptiker, ikke burde sitte og nistirre på blinkende lys, hvis det gjør deg dårlig.

Intet av det filiokus81 skriver handler om å nekte noen medisiner de trenger, men om adferd (røking, osv) som gjør sykdommen verre.

''Dette er sikkert en brannfakkel, men det er vel strengt tatt ikke bare du som bærer kostnadene for astmamedisinene dine? Jeg regner med de er subsidiert fra staten? Jeg må innrømme at jeg syns at dersom dyrehold innebærer økt medisinbruk og dermed større kostnader for samfunnet, så kan man som allergiker leve uten dyr i hjemmet.''

Hva med å lese innlegget til Filiokus en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er sikkert en brannfakkel, men det er vel strengt tatt ikke bare du som bærer kostnadene for astmamedisinene dine? Jeg regner med de er subsidiert fra staten? Jeg må innrømme at jeg syns at dersom dyrehold innebærer økt medisinbruk og dermed større kostnader for samfunnet, så kan man som allergiker leve uten dyr i hjemmet.''

Hva med å lese innlegget til Filiokus en gang til?

Ja, nettopp.

Det handler om å velge aktiviteter som gjør sykdommen verre (enten det er astma, allergi, KOLS, epilepsi, osv.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustoreallverden

Ja, nettopp.

Det handler om å velge aktiviteter som gjør sykdommen verre (enten det er astma, allergi, KOLS, epilepsi, osv.)

Med vennlig hilsen

innlegget handlet om å gi økte utgifter til staten ved å ikke unngå noe som bidrar til økt medisinbruk.

Men hvis du har behov for å kverulere videre rundt dette så velbekomme. Jeg gidder ikke delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

innlegget handlet om å gi økte utgifter til staten ved å ikke unngå noe som bidrar til økt medisinbruk.

Men hvis du har behov for å kverulere videre rundt dette så velbekomme. Jeg gidder ikke delta.

Ja, nettopp.

Ditt eksempel var for noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp.

Det handler om å velge aktiviteter som gjør sykdommen verre (enten det er astma, allergi, KOLS, epilepsi, osv.)

Med vennlig hilsen

''Det handler om å velge aktiviteter som gjør sykdommen verre (enten det er astma, allergi, KOLS, epilepsi, osv.) ''

Nei, det er ikke så enkelt, dessverre :-( Seinest i (dag blei ei "ny" venninne henta etter overnattingsbesøk av en pappa som utbasunerte da han så katten at mamma er kjempeallergisk-... Jeg sa at dattera måtte dusje og skifte klær (hadde jeg viist det hadde jeg shina huset også). F...

Dette har jeg respekt for: For ca 20 år siden holdt jeg på å bli morder. Jeg jobba i en avlastningsbolig for psykisk utviklingshemma, hvor en av beboerne var ekstremt allegiisk mot fisk. Det var nok at han gikk gjennom kjøkkenet der fisk var stekt eller kokt, så blei han alvorlig sjuk.

Denne morgenen var jeg aleine på jobb og spurte hva han ville ha på brødskiva - svaret var leverpostei. Etter å ha servert han brødskiver med leverpostei, blei han akutt dårlig. Det verste var at tunga hovna opp så han ikke fikk puste.

Jeg ringte ambulanse og det gikk bra. Foreldra var forståelig nok rasende - men hvem veit at Stabburets gule bokser innehilder ansjos ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det handler om å velge aktiviteter som gjør sykdommen verre (enten det er astma, allergi, KOLS, epilepsi, osv.) ''

Nei, det er ikke så enkelt, dessverre :-( Seinest i (dag blei ei "ny" venninne henta etter overnattingsbesøk av en pappa som utbasunerte da han så katten at mamma er kjempeallergisk-... Jeg sa at dattera måtte dusje og skifte klær (hadde jeg viist det hadde jeg shina huset også). F...

Dette har jeg respekt for: For ca 20 år siden holdt jeg på å bli morder. Jeg jobba i en avlastningsbolig for psykisk utviklingshemma, hvor en av beboerne var ekstremt allegiisk mot fisk. Det var nok at han gikk gjennom kjøkkenet der fisk var stekt eller kokt, så blei han alvorlig sjuk.

Denne morgenen var jeg aleine på jobb og spurte hva han ville ha på brødskiva - svaret var leverpostei. Etter å ha servert han brødskiver med leverpostei, blei han akutt dårlig. Det verste var at tunga hovna opp så han ikke fikk puste.

Jeg ringte ambulanse og det gikk bra. Foreldra var forståelig nok rasende - men hvem veit at Stabburets gule bokser innehilder ansjos ?!

Tror du må lese tråden (ref. det filiokus81 skriver). :erter:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

''Det handler om å velge aktiviteter som gjør sykdommen verre (enten det er astma, allergi, KOLS, epilepsi, osv.) ''

Nei, det er ikke så enkelt, dessverre :-( Seinest i (dag blei ei "ny" venninne henta etter overnattingsbesøk av en pappa som utbasunerte da han så katten at mamma er kjempeallergisk-... Jeg sa at dattera måtte dusje og skifte klær (hadde jeg viist det hadde jeg shina huset også). F...

Dette har jeg respekt for: For ca 20 år siden holdt jeg på å bli morder. Jeg jobba i en avlastningsbolig for psykisk utviklingshemma, hvor en av beboerne var ekstremt allegiisk mot fisk. Det var nok at han gikk gjennom kjøkkenet der fisk var stekt eller kokt, så blei han alvorlig sjuk.

Denne morgenen var jeg aleine på jobb og spurte hva han ville ha på brødskiva - svaret var leverpostei. Etter å ha servert han brødskiver med leverpostei, blei han akutt dårlig. Det verste var at tunga hovna opp så han ikke fikk puste.

Jeg ringte ambulanse og det gikk bra. Foreldra var forståelig nok rasende - men hvem veit at Stabburets gule bokser innehilder ansjos ?!

Ansjos?? I leverpostei?? Kjenner en gutt i barnehagen "vår" som er allergisk mot fisk, og håper virkelig han selv hadde visst om dette om jeg skulle servert ham det.... Det var oppslag i barnehagen om allergien hans, men leverpostei var ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Dette har jeg diskutert ferdig på dol, lenge før du gjorde din inntreden her. Så sorry..det blir ikke mer av det. Senest for en uke siden var det en lang tråd her inne, hvor jeg og mitt forhold til dyr, ble diskutert. Og jeg så jo i den tråden at du verken angret på dine uttalelser, eller hadde opparbeidet noen forståelse for mennesker som tenker og føler annerledes enn deg selv. Folk som ikke respekterer mine meninger, eller har et fnugg av forståelse for hva jeg mener, har jeg ingen interesse av og diskutere med.

Grunnen til det er at det bare gjør meg frustrert, og i dårlig humør, og jeg føler bare forakt.

Støtter deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Jeg er allergisk for katt, men før jeg ble det hadde jeg ingen tanker om at jeg kunne utvikle allergi. Jeg er veldig glad i dyr, har alltid hatt dyr, og utdannet meg innen veterinærmedisin. Bang ble jeg allergisk, og utdannelsen kunne parkeres på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var å dra den alt for langt ja, og et usakelig slag under beltestedet. Jeg må bruke epilepsimedisin for å kunne opprettholde førerkortet mitt, men forstår jo nå at siden jeg har en sykdom så er ikke livskvalitet av betydning lenger. Så da er det jo bare å slutte å spise piller, selge bil og hytte. Slutte å besøke venner som ikke kan nås uten bil osv, osv.. For selv om jeg har betalt skatt i 40 år så skal jeg jo ikke bruke av fellesskapets midler hvis det kan bidra til å gi meg et godt liv.

Jeg tror du bør lese det jeg skrev en gang til. At du trenger epilepsimedisiner for å kunne kjøre bil har ingen ting med selvvalgt uhensiktsmessig adferd å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke det filiokus81 sier. Ikke engang i nærheten.

Noe mer korrekt var å si at du, som epileptiker, ikke burde sitte og nistirre på blinkende lys, hvis det gjør deg dårlig.

Intet av det filiokus81 skriver handler om å nekte noen medisiner de trenger, men om adferd (røking, osv) som gjør sykdommen verre.

Godt å se at noen skjønte hva jeg mente :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skjønner at hunden din er viktig for deg. Jeg syns likevel på prinsippielt grunnlag at når man vet at en type adferd fører fører til økt sykelighet og behov for medisinering, så bør man velge å unngå denne adferden.

''

Men så er det dette med helhet og livskvalitet, da. For noen så kan den helsemessige gevinsten ved dyrehold være større enn tapet. Hvis rose23 fungerer bedre totalt sett ved å ha dyr, og ikke blir sykere av sin allergi og astma enn det hun har beskrevet, så ser jeg ingen grunn til å kritisere hennes valg.

Du trekker også frem at det er provoserende med kolsere som ikke slutter å røyke. Det kan jeg på sett og vis være enig i - men samtidig tror jeg at de fleste har gjort sterke forsøk på å slutte. Jeg har vanskelig for å godta manglende vilje til å prøve røykekutt, men også vanskelig for å fordømme dem som ikke klarer.

Verden er full av gråsoner. Det er klart livskvalitet er viktig, problemet i dag er at vi er et samfunn fullt av individer som røyker, spiser usunt og velger sofaen fremfor fjellet. De aller fleste som lever slik messer om livskvalitet.

Jeg ser at å overføre det jeg sier her til rose23s situasjon er å tråkke over noen grenser, men jeg hang meg opp i det prinsippielle rundt hennes valg. Det var dette jeg ønsket å formidle, med vekslende hell :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen her sier, skal en da be alle skiløpere som er plaget med kuldeastma om å legge opp?

Jeg ser ikke problemet med å oppfordre utøverne til å gå over til idrettsgrener helsa tåler bedre, type sommeridrett eller innendørsidrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må lese tråden (ref. det filiokus81 skriver). :erter:

Med vennlig hilsen

'''Tror du må lese tråden (ref. det filiokus81 skriver). :erter:''

Det har du rett i! ;-( Men hvorfor i himmelens navn og rike kan ikke folk / foreldre opplyse om allergier? Det er en risikosport jeg ikke har meldt meg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, ser at det er forskellige innfallsvinkler til å håndtere det på. Når det nevnes det med tvangstanker så kan det jo forsåvidt stemme da jeg sliter en del med det, men kan jo ikke gå ut ifra at det er grunnen bare for det. Jeg tenker forresten også at dyr er "skitne" da de ikke vasker seg med såpe og slik. Hva hjelper det å slikke seg når en er skitten, da får en jo det bare inn i seg som vel er enda værre?

Jeg er jo allergisk mot noen planter, slå gress klarer jeg ikke og noen ganger blir jeg dårlig av å være i skogen når det er spesiellt varmt på sommeren, så vet ikke om jeg er mer disponert for allergi fra dyr da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...