Gå til innhold

Forbud kan bli buffer mot ekstremisme


Gjest Nickløsheletiden

Anbefalte innlegg

Noe av det viktigste vi har i Europa er idéene fra Opplysningstiden. Menneskerettigheter, idéen om individets rettigheter, og at det er bedre å la 10 går fri enn å dømme én mann til fengsel, religionsfrihet og ytringsfrihet.

Hele den pakken der.

Voltaire blir ofte tillagt: "Jeg hater det du sier, men jeg vil forsvare til døden din rett til å si det."

For meg kommer niqab under samme kategori - jeg synes det er et grusomt plagg, men folk har faktisk rett til å kle seg etter egen overbevisning. Folk har rett til ikke å "tro" på likestilling, folk har rett til å mene at homofile ikke skal få gifte seg, osv.

Selvsagt er jeg totalt uenig med omtrent alt en fundamentalistisk religiøs person mener, men samtidig har de faktisk rett til å mene det. De har lov til å kle seg med niqab, munkekapper, gå med gule kapper og hva de nå finner på.

Fordi Norge blir sterkere med variasjon, fremfor enfoldighet og åndelig innavl hvor alle tenker likt.

Med vennlig hilsen

Det er helt unødvendig å endre overskriften i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 271
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    95

  • hidi, the scorpion

    21

  • ShitDiddelyDo

    18

  • Holmes

    6

Mest aktive i denne tråden

''Folk som støtte homofil likestilling (og kvinnelig likestilling) var også i mindretall tidligere. Betyr det at likestiling var feil?''

Latterlig sammenligning.

Og den martyr-kappen bør du ta av deg. Den er ikke kledelig.

''

Ellers er det hyggelig å se at du er i mindretall.''

Betyr det at du var mot likestilling for kvinner, da de som forfektet det var i mindretall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som derimot er langt farligere er at man er på full vei ned skråplanet hvor staten dikterer hva borgerne skal få tro på, og hvordan de skal kle seg.''

Det er ingen som dikterer hva borgerne skal få tro på, ei heller hvordan man skal kle seg. Dermot kan vi ikke ha et samfunn hvor folk maskerer seg offentlig.

''Det er ingen som dikterer hva borgerne skal få tro på, ei heller hvordan man skal kle seg. Dermot kan vi ikke ha et samfunn hvor folk maskerer seg offentlig.''

Så motorsykkelhjelm skal bli forbudt?

Og store solbriller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste vi har i Europa er idéene fra Opplysningstiden. Menneskerettigheter, idéen om individets rettigheter, og at det er bedre å la 10 går fri enn å dømme én mann til fengsel, religionsfrihet og ytringsfrihet.

Hele den pakken der.

Voltaire blir ofte tillagt: "Jeg hater det du sier, men jeg vil forsvare til døden din rett til å si det."

For meg kommer niqab under samme kategori - jeg synes det er et grusomt plagg, men folk har faktisk rett til å kle seg etter egen overbevisning. Folk har rett til ikke å "tro" på likestilling, folk har rett til å mene at homofile ikke skal få gifte seg, osv.

Selvsagt er jeg totalt uenig med omtrent alt en fundamentalistisk religiøs person mener, men samtidig har de faktisk rett til å mene det. De har lov til å kle seg med niqab, munkekapper, gå med gule kapper og hva de nå finner på.

Fordi Norge blir sterkere med variasjon, fremfor enfoldighet og åndelig innavl hvor alle tenker likt.

Med vennlig hilsen

Ja, de har rett til alt dette, men det er ingen grunn til å kjempe for denne idiotien. Samtlige vi ser i debatten diskuterer ut fra prinsippene du her nevner - og ja, de er viktige, men de er ikke så viktige, for mange nordmenn bor ikke i Oslo-området, som vi gjør, og de tror faktisk at dette er et problem, for det er alt pressen dreier seg om, og de får feilaktige holdninger om muslimer flest pga konstruerte problemstillinger som burkahysteriet.

Denne støyen skaper problemer for muslimer flest, og det sender mennesker som ikke føler seg velkommen i eget land i feil retning - og det er farlig.

Og alt pga prinsipper - selv om også de som diskuterer mot forbudet ikke liker burka, og selv om muslimene som deltar i debatten ikke ikler seg det selv eller har koner som ikler seg det.

Hele debatten er på et rett ut dumt nivå, og her må det endring til. Første steg er å enes om at heldekkende ansiktsplagg ikke er lovlig i Norge. Etter noen ukers debatt i regi av forbudet er burkakortet til FRP og store deler av AP ute av verden, og vi kan kanskje begynne å fokusere på det som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Det er ingen som dikterer hva borgerne skal få tro på, ei heller hvordan man skal kle seg. Dermot kan vi ikke ha et samfunn hvor folk maskerer seg offentlig.''

Så motorsykkelhjelm skal bli forbudt?

Og store solbriller?

Blir nok forbud mot motorsykkelhjelm innendørs snart;)

http://www.fvn.no/lokalt/lillesand/article811472.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''

Ellers er det hyggelig å se at du er i mindretall.''

Betyr det at du var mot likestilling for kvinner, da de som forfektet det var i mindretall?

Jeg holder meg til denne diskusjonen uten å dra inn alt mulig annet som er irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ingen som dikterer hva borgerne skal få tro på, ei heller hvordan man skal kle seg. Dermot kan vi ikke ha et samfunn hvor folk maskerer seg offentlig.''

Så motorsykkelhjelm skal bli forbudt?

Og store solbriller?

''Så motorsykkelhjelm skal bli forbudt?''

Prøv å gå med motorsykkelhjem inn i en bank, og se hva som skjer.

''Og store solbriller?''

Så store solbriller finnes neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har rett til alt dette, men det er ingen grunn til å kjempe for denne idiotien. Samtlige vi ser i debatten diskuterer ut fra prinsippene du her nevner - og ja, de er viktige, men de er ikke så viktige, for mange nordmenn bor ikke i Oslo-området, som vi gjør, og de tror faktisk at dette er et problem, for det er alt pressen dreier seg om, og de får feilaktige holdninger om muslimer flest pga konstruerte problemstillinger som burkahysteriet.

Denne støyen skaper problemer for muslimer flest, og det sender mennesker som ikke føler seg velkommen i eget land i feil retning - og det er farlig.

Og alt pga prinsipper - selv om også de som diskuterer mot forbudet ikke liker burka, og selv om muslimene som deltar i debatten ikke ikler seg det selv eller har koner som ikler seg det.

Hele debatten er på et rett ut dumt nivå, og her må det endring til. Første steg er å enes om at heldekkende ansiktsplagg ikke er lovlig i Norge. Etter noen ukers debatt i regi av forbudet er burkakortet til FRP og store deler av AP ute av verden, og vi kan kanskje begynne å fokusere på det som betyr noe.

''Hele debatten er på et rett ut dumt nivå, og her må det endring til. Første steg er å enes om at heldekkende ansiktsplagg ikke er lovlig i Norge. Etter noen ukers debatt i regi av forbudet er burkakortet til FRP og store deler av AP ute av verden, og vi kan kanskje begynne å fokusere på det som betyr noe.''

Men hva blir det neste? Forbud mot sex med noen som er gift?

Jeg er helt enig i at dette er en fillesak. Samtidig så er hvordan man behandler minoriteter og "avvikere" noe av det som best definerer et samfunn. Se på hvordan Kina håndterer Liu Xiaobo (han som fikk Nobels Fredspris) - rent praktisk er det jo klart at det er langt mer effektivt for et land som har løftet 400 millioner ut av fattigdom, å si "litt svinn i en stor bedrift". Vi tar vekk hans rettigheter, for det er bedre for resten.

Det er en livsfarlig rute.

Og det handler ikke om "burka" - det handler om å ha lov til å opponere mot likestilling, at homofile skal få gifte seg, og alle de andre som faktisk har meninger og "vil noe".

Benjamin Franklin sa:

''They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.''

Det er veldig sanne ord. Det er et livsfarlig skråplan.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til denne diskusjonen uten å dra inn alt mulig annet som er irrelevant.

Så avslørende at du ikke vil svare.

Det var, for øvrig, DU som dro det inn i diskusjonen:

''Ellers er det hyggelig å se at du er i mindretall.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så motorsykkelhjelm skal bli forbudt?''

Prøv å gå med motorsykkelhjem inn i en bank, og se hva som skjer.

''Og store solbriller?''

Så store solbriller finnes neppe.

Jeg tror ikke nettbanken din bryr seg. Jeg har ikke vært i en bank på flere år.

Solbriller er mer enn store nok til å skjule folks ansikt, og de blir brukt slik også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

''Så motorsykkelhjelm skal bli forbudt?''

Prøv å gå med motorsykkelhjem inn i en bank, og se hva som skjer.

''Og store solbriller?''

Så store solbriller finnes neppe.

''Prøv å gå med motorsykkelhjem inn i en bank, og se hva som skjer.''

De ble mellom 2 og 3 hundretusen rikere....;)

http://www.fvn.no/lokalt/lillesand/article811472.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hele debatten er på et rett ut dumt nivå, og her må det endring til. Første steg er å enes om at heldekkende ansiktsplagg ikke er lovlig i Norge. Etter noen ukers debatt i regi av forbudet er burkakortet til FRP og store deler av AP ute av verden, og vi kan kanskje begynne å fokusere på det som betyr noe.''

Men hva blir det neste? Forbud mot sex med noen som er gift?

Jeg er helt enig i at dette er en fillesak. Samtidig så er hvordan man behandler minoriteter og "avvikere" noe av det som best definerer et samfunn. Se på hvordan Kina håndterer Liu Xiaobo (han som fikk Nobels Fredspris) - rent praktisk er det jo klart at det er langt mer effektivt for et land som har løftet 400 millioner ut av fattigdom, å si "litt svinn i en stor bedrift". Vi tar vekk hans rettigheter, for det er bedre for resten.

Det er en livsfarlig rute.

Og det handler ikke om "burka" - det handler om å ha lov til å opponere mot likestilling, at homofile skal få gifte seg, og alle de andre som faktisk har meninger og "vil noe".

Benjamin Franklin sa:

''They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.''

Det er veldig sanne ord. Det er et livsfarlig skråplan.

Med vennlig hilsen

Men det funker ikke å bruke Franklin-sitater i Norge. Vi er for redd for troll. Det funker i USA - der deres forhold til religionsfrihet er på et absurd nivå, så de synker ikke ned på vårt nivå i debatten.

Jeg mener at det beste er å tenke på innvandrernes- og deres integrerings beste - og hvis debatten fortsetter på dette nivået blir innvandrerne, spesielt muslimer, men også alle som ser ut til å kunne være muslimer (altså de fleste), taperne.

Lik det eller ikke, men sånn er det, og burkahysteriet er meningsløst i utgangspunktet, så det skader ingen at vi forbyr det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det funker ikke å bruke Franklin-sitater i Norge. Vi er for redd for troll. Det funker i USA - der deres forhold til religionsfrihet er på et absurd nivå, så de synker ikke ned på vårt nivå i debatten.

Jeg mener at det beste er å tenke på innvandrernes- og deres integrerings beste - og hvis debatten fortsetter på dette nivået blir innvandrerne, spesielt muslimer, men også alle som ser ut til å kunne være muslimer (altså de fleste), taperne.

Lik det eller ikke, men sånn er det, og burkahysteriet er meningsløst i utgangspunktet, så det skader ingen at vi forbyr det.

''Men det funker ikke å bruke Franklin-sitater i Norge. Vi er for redd for troll. Det funker i USA - der deres forhold til religionsfrihet er på et absurd nivå, så de synker ikke ned på vårt nivå i debatten.''

Men det er ikke like lett for oss ateister der borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så avslørende at du ikke vil svare.

Det var, for øvrig, DU som dro det inn i diskusjonen:

''Ellers er det hyggelig å se at du er i mindretall.''

Som gjaldt denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...