Gå til innhold

Handikaptoalett, hvem må vike?


Gjest HandikapWC

Anbefalte innlegg

Gjest HandikapWC

Jeg venter på en stomioperasjon etter jul. Det er en type stomi som det er litt mye styr med, og kan godt ta tue minutter å få unnagjort. Siden jeg er avhengig av en vask og litt ro rundt meg så vil jeg gjerne bruke Handikapdoen. Jeg har også en god del styr med tanke sårstell etc allerede nå.

Men bør og skal jeg vike hvis det kommer en rullestolbruker? Har de større" rett" til å bruke den,eller er vi i prinsippet like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    15

  • Sør

    4

  • løvinne71

    4

  • Mirabell

    3

Mest aktive i denne tråden

Et godt spørsmål...... For å bruke handikapptoalettet (for et grusomt ord...) så gjelder samme regler som parkering for bevegelseshemmede (da med parkeringsbevis)? Dette har vel ikke du rett på? I mitt hode synes jeg jo det virker som en selvfølge at du har like stor rett til å bruke spesialtoalettet som en som sitter i rullestol, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har dere vel like stor rett til å benytte handicaptoalettet. Men poenget er vel at dersom en rullestolbruker trenger å benytte det, har vedkommende ikke noe annet alternativ. Du KAN benytte et alminnelig toalett, en rullestolbruker har ikke mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har dere vel like stor rett til å benytte handicaptoalettet. Men poenget er vel at dersom en rullestolbruker trenger å benytte det, har vedkommende ikke noe annet alternativ. Du KAN benytte et alminnelig toalett, en rullestolbruker har ikke mulighet til det.

Det er et godt poeng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Jeg synes at det må være mest riktig å ta dette styret i forkant hjemme, før du drar ut.

Hvis du skal være hjemmefra lenge og trenger å stelle deg, så har mange offentlige toaletter håndvask inne på toalettrommene, og da kan du bruke et av disse.

Hvis så ikke er tilfellet da kan du bruke toalettet tilpasset handikappede, men hvis jeg var deg ville jeg la rullestolbrukere får første prioritet, for de har ikke noe annet alternativ, og mange har behov for å komme fort på toalettet pga forskjellige tilleggsplager. Du skal bruke toalettet for å tømme en stomi, så har du sikkert ikke bråhast.

Dessuten synes jeg at det er vel lenge å okkupere et handikaptoalett i inntil tyve minutter, for det et ofte bare ett slikt, mens det finnes opptil flere vanlige toaletter for både menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjelder vel først til mølla-prinsippet. Kommer du først til toalettet, må rullestolbrukeren vente til det blir ledig. Kommer dere likt, så bør nok du vike. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min logikk har dere like mye rett til det. Handikapp er mer enn bare rullestol. Det må da bli fryktelig vanskelig å styre med stomistell på en forsvarlig måte i et knøttlite avlukke på det vanlige toalettet, og du kan jo ikke godt gjøre det ute ved fellesvaskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt spørsmål...... For å bruke handikapptoalettet (for et grusomt ord...) så gjelder samme regler som parkering for bevegelseshemmede (da med parkeringsbevis)? Dette har vel ikke du rett på? I mitt hode synes jeg jo det virker som en selvfølge at du har like stor rett til å bruke spesialtoalettet som en som sitter i rullestol, men...

Det er feil. Et handiptoalett er tilrettelagt for handikappede, men kan benyttes av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil. Et handiptoalett er tilrettelagt for handikappede, men kan benyttes av alle.

Sikker? Jeg sniker meg innimellom på handikaptoaletter, men er kjapp fordi jeg er redd for å okkupere plassen for en som trenger den mer enn meg....

Brukte ofte hk-toalettet når jeg hadde med barnevogn eller når alle tre ungene skulle på toalettet samtidig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest handikapwc

Etter min logikk har dere like mye rett til det. Handikapp er mer enn bare rullestol. Det må da bli fryktelig vanskelig å styre med stomistell på en forsvarlig måte i et knøttlite avlukke på det vanlige toalettet, og du kan jo ikke godt gjøre det ute ved fellesvaskene.

litt vanskelig problemstilling. En som er bevegelseshemmet kan ha store problemer med å komme seg inn på et vanlig avlukke. Mens en som har stomi kan ha store problemer med å skulle ordne med dette i en bås uten vask og med liten plass.

Hvis jeg da er på et stort sted, kjøpesenter osv hvor det er flere toaletter, får jeg da lov til å okkupere dette toalettet den tiden jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest handikapwc

Her gjelder vel først til mølla-prinsippet. Kommer du først til toalettet, må rullestolbrukeren vente til det blir ledig. Kommer dere likt, så bør nok du vike. ;o)

Frykten er vel heller at en rullestolbruker skal hamre på døren mens jeg sitter der. Ellers er jeg enig i at det er førstemann til mølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Sikker? Jeg sniker meg innimellom på handikaptoaletter, men er kjapp fordi jeg er redd for å okkupere plassen for en som trenger den mer enn meg....

Brukte ofte hk-toalettet når jeg hadde med barnevogn eller når alle tre ungene skulle på toalettet samtidig ;)

Jeg hørte et intervju med lederen for handicapforeningen i sommer angående handicaptoalett. Hun også presiserte at habdicaptoalettene kun er tilrettelagt for rullestolbrukere ikke reservert for dem. ,

Men det er en selvfølge at man lar rullestolbrukere slippe foran i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte et intervju med lederen for handicapforeningen i sommer angående handicaptoalett. Hun også presiserte at habdicaptoalettene kun er tilrettelagt for rullestolbrukere ikke reservert for dem. ,

Men det er en selvfølge at man lar rullestolbrukere slippe foran i køen.

Greit å vite, så slipper jeg å være flau over å bruke handikaptoalettet de få gangene jeg gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest handikapwc

I utgangspunktet har dere vel like stor rett til å benytte handicaptoalettet. Men poenget er vel at dersom en rullestolbruker trenger å benytte det, har vedkommende ikke noe annet alternativ. Du KAN benytte et alminnelig toalett, en rullestolbruker har ikke mulighet til det.

Hvis det står mellom meg og en rullestolbruker så ville jeg prioritert rullestolbrukeren. Men det jeg er mest redd for er at noen skal stå og hamre på døren fordi de venter på komme inn på do.

Kan jeg da be vedkommende om å finne seg et annet toalett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt vanskelig problemstilling. En som er bevegelseshemmet kan ha store problemer med å komme seg inn på et vanlig avlukke. Mens en som har stomi kan ha store problemer med å skulle ordne med dette i en bås uten vask og med liten plass.

Hvis jeg da er på et stort sted, kjøpesenter osv hvor det er flere toaletter, får jeg da lov til å okkupere dette toalettet den tiden jeg trenger?

''Hvis jeg da er på et stort sted, kjøpesenter osv hvor det er flere toaletter, får jeg da lov til å okkupere dette toalettet den tiden jeg trenger?

''

Det er klart du har lov til det! Dette er jo hverken regulert i lover eller politivedtekter, bare en tilrettelgging for de som trenger det. Men siden du bruker såpass lang tid, tenker jeg at hvis det skulle komme en bevegelseshemmet samtidig, lar du vedkomende gå først (hvis det bare er ett handicap-toalett).

Jeg har forresten sjelden (aldri?) sett at rullestolbrukere må vente utenfor disse toalettene, så dette er vel uansett et marginalt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Hvis det står mellom meg og en rullestolbruker så ville jeg prioritert rullestolbrukeren. Men det jeg er mest redd for er at noen skal stå og hamre på døren fordi de venter på komme inn på do.

Kan jeg da be vedkommende om å finne seg et annet toalett?

''Men det jeg er mest redd for er at noen skal stå og hamre på døren fordi de venter på komme inn på do.''

Det er det vel ingen mennesker med vanlig høflighet som gjør.

Mange rullestolbrukere trenger lang tid på å få utført ærendet sitt på toalettet, så det er vanlig med litt ventetid når det er opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest handikapwc

Et godt spørsmål...... For å bruke handikapptoalettet (for et grusomt ord...) så gjelder samme regler som parkering for bevegelseshemmede (da med parkeringsbevis)? Dette har vel ikke du rett på? I mitt hode synes jeg jo det virker som en selvfølge at du har like stor rett til å bruke spesialtoalettet som en som sitter i rullestol, men...

jeg hørte faktisk om noen som hadde parkeringsbevis pga at de trengte kort vei til toalettet. I dette tilfellet så var det ikke snakke om bevegelseshemming, men at hun hadde fjernet tykktarmen.

Men om en kan få parkeringsbevis pga inkontinens i seg selv aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står mellom meg og en rullestolbruker så ville jeg prioritert rullestolbrukeren. Men det jeg er mest redd for er at noen skal stå og hamre på døren fordi de venter på komme inn på do.

Kan jeg da be vedkommende om å finne seg et annet toalett?

''Men det jeg er mest redd for er at noen skal stå og hamre på døren fordi de venter på komme inn på do.

''

Har du opplevd dette?! Det er da i så fall veldig uhøflig, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Greit å vite, så slipper jeg å være flau over å bruke handikaptoalettet de få gangene jeg gjør det ;)

De fleste funksjonsfriske brukere av handikaptoalettet ser meget flaue ut, når de kommer ut og oppdager at det står en rullestolbruker og venter på å få bruke toalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

''Hvis jeg da er på et stort sted, kjøpesenter osv hvor det er flere toaletter, får jeg da lov til å okkupere dette toalettet den tiden jeg trenger?

''

Det er klart du har lov til det! Dette er jo hverken regulert i lover eller politivedtekter, bare en tilrettelgging for de som trenger det. Men siden du bruker såpass lang tid, tenker jeg at hvis det skulle komme en bevegelseshemmet samtidig, lar du vedkomende gå først (hvis det bare er ett handicap-toalett).

Jeg har forresten sjelden (aldri?) sett at rullestolbrukere må vente utenfor disse toalettene, så dette er vel uansett et marginalt problem.

''Jeg har forresten sjelden (aldri?) sett at rullestolbrukere må vente utenfor disse toalettene, så dette er vel uansett et marginalt problem.''

Det hender ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...