Gå til innhold

Handikaptoalett, hvem må vike?


Gjest HandikapWC

Anbefalte innlegg

Gjest handikapwc

''Men det jeg er mest redd for er at noen skal stå og hamre på døren fordi de venter på komme inn på do.''

Det er det vel ingen mennesker med vanlig høflighet som gjør.

Mange rullestolbrukere trenger lang tid på å få utført ærendet sitt på toalettet, så det er vanlig med litt ventetid når det er opptatt.

Vel jeg satte meg på et handikaptoalett på universitet en gang. Etter en stund så hamret det i døra. Da var det en rullestobruker som sa at han ikke kunne vente. Jeg måtte da pakke tingene mine,. Jeg stusser litt over at han tok heisen opp til andre etasje hvor det var handikapWC. det var det også i de andre etasjene. Hva om jeg også hadde vært rullestolbruker, hva hadde skjedd da?

Jeg synes det er litt rart at en ikke sonderer terrenget nøyere når en er (funksjonshemmet) student. Da må en også vite hvor toalettene befinner seg. Det kunne jo tenkes at det var noe galt med toalettet etcen annen rullestlbruker var der, og da må en jo ha en nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    15

  • Sør

    4

  • løvinne71

    4

  • Mirabell

    3

Mest aktive i denne tråden

Dokø er vel noe som gjelder for alle slags toaletter? Det er jo helt klart at du har behov for å bruke handikapptoalettet - og har dermed lik rett til det som alle andre som føler at de trenger å bruke et tilrettelagt toalett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest handikapwc

De fleste funksjonsfriske brukere av handikaptoalettet ser meget flaue ut, når de kommer ut og oppdager at det står en rullestolbruker og venter på å få bruke toalettet.

Finnes det noe slags handikapkort en kan vise for synliggjøre beviset for at en trenger tilrettelagt toalett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Vel jeg satte meg på et handikaptoalett på universitet en gang. Etter en stund så hamret det i døra. Da var det en rullestobruker som sa at han ikke kunne vente. Jeg måtte da pakke tingene mine,. Jeg stusser litt over at han tok heisen opp til andre etasje hvor det var handikapWC. det var det også i de andre etasjene. Hva om jeg også hadde vært rullestolbruker, hva hadde skjedd da?

Jeg synes det er litt rart at en ikke sonderer terrenget nøyere når en er (funksjonshemmet) student. Da må en også vite hvor toalettene befinner seg. Det kunne jo tenkes at det var noe galt med toalettet etcen annen rullestlbruker var der, og da må en jo ha en nødløsning.

Han hadde det vel travelt, og syntes det var mindre flaut å hamre på døren enn å gjøre i buksa. Ikke alle klarer å holde seg, hvis de har tarmlidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt vanskelig problemstilling. En som er bevegelseshemmet kan ha store problemer med å komme seg inn på et vanlig avlukke. Mens en som har stomi kan ha store problemer med å skulle ordne med dette i en bås uten vask og med liten plass.

Hvis jeg da er på et stort sted, kjøpesenter osv hvor det er flere toaletter, får jeg da lov til å okkupere dette toalettet den tiden jeg trenger?

Ja, mener jeg. Når det kommer til dobesøk er du like handikappet som han som eventuelt sitter i rullestolen utenfor og venter. Du kan jo ikke ordne deg i en vanlig liten bås uten vask.

Hvorfor skal ikke en i rullestol kunne vente på tur innimellom? Alle andre må jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest handikapwc

Han hadde det vel travelt, og syntes det var mindre flaut å hamre på døren enn å gjøre i buksa. Ikke alle klarer å holde seg, hvis de har tarmlidelser.

Men hvorfor kunne han da ikke ta heisen en etasje til og brukt toalettet der? Han hadde jo allerede tatt heisen en etasje opp for å bruke dette toalettet. Det er HCtoalett i etasjen under også.

Må legge til at dette var utenom rushtiden..Jeg brukte HC fordi jeg trengte en vask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderen

Men hvorfor kunne han da ikke ta heisen en etasje til og brukt toalettet der? Han hadde jo allerede tatt heisen en etasje opp for å bruke dette toalettet. Det er HCtoalett i etasjen under også.

Må legge til at dette var utenom rushtiden..Jeg brukte HC fordi jeg trengte en vask

Hadde vel ikke tid til å sjekke ut et toalett til, da. Siden hun alt hadde tatt heisen en etasje for å finne et ledig toalett, var hun vel redd for en ny bomtur. Det tar tid å vente på heis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen forskjell på retten til å bruke HC-toalett mellom en rullestolbruker og en med stomi. Etter min oppfatning bør man være bevisst også på andres behov, og det å okkupere et toalett i 20 minutter vil fort kunne skape trøbbel for andre dersom det kun er ett tilgjengelig toalett. Men må du, så må du:-)

Forøvrig finnes det etterhvert en god del ikk-HC-toalett, som også har vask inne i avlukket. Der hvor det er slik, så kan du jo velge den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg satte meg på et handikaptoalett på universitet en gang. Etter en stund så hamret det i døra. Da var det en rullestobruker som sa at han ikke kunne vente. Jeg måtte da pakke tingene mine,. Jeg stusser litt over at han tok heisen opp til andre etasje hvor det var handikapWC. det var det også i de andre etasjene. Hva om jeg også hadde vært rullestolbruker, hva hadde skjedd da?

Jeg synes det er litt rart at en ikke sonderer terrenget nøyere når en er (funksjonshemmet) student. Da må en også vite hvor toalettene befinner seg. Det kunne jo tenkes at det var noe galt med toalettet etcen annen rullestlbruker var der, og da må en jo ha en nødløsning.

Det er velkjent at en god del kvinnelige studenter okkuperer HC-toalettet for å sminke seg om morgenen. Sikkert derfor vedkommende banket på. Hadde du da ikke vært i stand til å pakke sammen og forlate toalettet, så kunne du bare ha sagt fra om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest handikapwc

Hadde vel ikke tid til å sjekke ut et toalett til, da. Siden hun alt hadde tatt heisen en etasje for å finne et ledig toalett, var hun vel redd for en ny bomtur. Det tar tid å vente på heis også.

som sagt dette var på ettermiddagen og utenom rushtiden. '

Det var null problem å få tatt heisen. Hvis det var noe galt med toalettet ( som det i blant er),eller en annen rullestolbruker hadde vært der, hadde det gått i buksa da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kunne han da ikke ta heisen en etasje til og brukt toalettet der? Han hadde jo allerede tatt heisen en etasje opp for å bruke dette toalettet. Det er HCtoalett i etasjen under også.

Må legge til at dette var utenom rushtiden..Jeg brukte HC fordi jeg trengte en vask

''Men hvorfor kunne han da ikke ta heisen en etasje til og brukt toalettet der? Han hadde jo allerede tatt heisen en etasje opp for å bruke dette toalettet. Det er HCtoalett i etasjen under også.

''

Hadde kanskje en forelesning å rekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykten er vel heller at en rullestolbruker skal hamre på døren mens jeg sitter der. Ellers er jeg enig i at det er førstemann til mølla.

Det spiller vel ingen rolle om noen banker på døra dersom du vet at du har et legitimt behov for å okkupere rommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest handikapwc

Det er velkjent at en god del kvinnelige studenter okkuperer HC-toalettet for å sminke seg om morgenen. Sikkert derfor vedkommende banket på. Hadde du da ikke vært i stand til å pakke sammen og forlate toalettet, så kunne du bare ha sagt fra om det.

Dette var om ettermiddagen. Ble litt satt ut av det hele. Ikke så enkelt om en plutselig må forsvare seg for bruk av toalettet når det står en person og hamrer på døra. Ble rimelig stressa av det hele og heldigvis flyttet meg til et annet toalett. Men ser jo at jeg i ettertid burde forklart meg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest handikapwc

Det spiller vel ingen rolle om noen banker på døra dersom du vet at du har et legitimt behov for å okkupere rommet?

jeg var faktisk ikke sikker på om han eller jeg hadde mest "rett" på doen, da han var bevegelseshemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Finnes det noe slags handikapkort en kan vise for synliggjøre beviset for at en trenger tilrettelagt toalett?

Nei, ikke etter det jeg kjenner til.

Jeg tenker alltid at de som bruker HC toalettet har en stomi eller annet usynlig handikap, de som ser flaue ut unntatt. Det går jo fint an å fortelle hvorfor en må bruke et tilrettelagt toalett, hvis det er ventende utenfor og en føler for det.

Dessuten er det ofte stelleplass for småbarn på HC toalettene, så en kan ikke alltid regne med at det er ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe slags handikapkort en kan vise for synliggjøre beviset for at en trenger tilrettelagt toalett?

''Finnes det noe slags handikapkort en kan vise for synliggjøre beviset for at en trenger tilrettelagt toalett?

''

Hvem i all verden skulle du vise det til? Det er ikke så veldig vanlig med dovakter som ilegger bøter for feil toalettvalg?

Du får se når du er blitt stomioperert om du hvordan du trenger å ordne deg. Trenger du å bruke HC-toalettet, så er det tilstrekkelig at du selv vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var faktisk ikke sikker på om han eller jeg hadde mest "rett" på doen, da han var bevegelseshemmet.

På universitetet har man tradisjonelt sett forsøkt å reservere HC-toalettene for de som ikke kan benytte andre toaletter. Har ofte vært et problem fo endel av de funksjonshemmede studentene å rekke tilbake til forelesningen i tide hvis de trenger å gå på do i en pause. Så hvis du ønsker å benytte HC-toalettet fordi det er en vask der, så kan du kanskje sørge for å gjøre det utenom tiden mellom hel og kvart over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen forskjell på retten til å bruke HC-toalett mellom en rullestolbruker og en med stomi. Etter min oppfatning bør man være bevisst også på andres behov, og det å okkupere et toalett i 20 minutter vil fort kunne skape trøbbel for andre dersom det kun er ett tilgjengelig toalett. Men må du, så må du:-)

Forøvrig finnes det etterhvert en god del ikk-HC-toalett, som også har vask inne i avlukket. Der hvor det er slik, så kan du jo velge den løsningen.

Når jeg skriver universitetete, så mener jeg UiO. Hva som har vært normen ved andre universitet, vet jeg ingenting om .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste funksjonsfriske brukere av handikaptoalettet ser meget flaue ut, når de kommer ut og oppdager at det står en rullestolbruker og venter på å få bruke toalettet.

Jeg ser ingen grunn til at noen skulle bli flaue over å ha brukt handikapp toalettet selvom en rullestolbruker venter.

Som det allerede er sagt her, så er et handikapp toalett TILRETTELAGT, for rullestol brukere, ikke RESERVERT for dem.

Det kan også være mange andre som har behov for den ekstra plassen et handikapp toalett har. F eks folk med barnevogn (ofte er handikap toalettet samtidig stellerom for barn) eller de med små barn som trenger assistanse, de med 10 store handleposer, eller at man rett og slett benytter alle de toalettene som er tiljgengelige for å få fortgang i "dokøen." og redusere ventetiden for alle.

Man har ikke noen større rett til å komme til et "ledig toalett" selvom man er rullestolbruker. Og hvem som har mest hastverk, må nok vurderes etter andre kriterier enn om man er gående eller rullende...

Men det er jo en selvfølge at en rullestolbruker får førsteprioritet til å bruke handikaptoalettet hvis de andre ventende like gjerne kan benytte vanlige toaletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var om ettermiddagen. Ble litt satt ut av det hele. Ikke så enkelt om en plutselig må forsvare seg for bruk av toalettet når det står en person og hamrer på døra. Ble rimelig stressa av det hele og heldigvis flyttet meg til et annet toalett. Men ser jo at jeg i ettertid burde forklart meg bedre.

''Ble litt satt ut av det hele. Ikke så enkelt om en plutselig må forsvare seg for bruk av toalettet når det står en person og hamrer på døra.''

Jeg skjønner at du ble satt ut, men jeg syns ikke du gjorde noe galt i det hele tatt. Det var utenom forelesningstid, du har behov for et avlukke med vask og du trenger å bruke lang tid. Vedkommende var uhøflig. Neste gang syns jeg du kan rope gjennom døra at "jeg trenger mer tid!", og prøve å ikke bry deg om masingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...