Gå til innhold

Svigermor..Aargh! Klageinnlegg!


laguna1

Anbefalte innlegg

Shit. Enda verre enn jeg trodde.

Du skjønte det var ironisk ment, sant?

Jupps..Skjønte det! :) Jeg bare utbroderte litt om hvorfor ikke allikevell, bare sånn for å få sagt DET og..;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 264
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    59

  • nitty-gritty

    20

  • Lillemus

    18

  • morsan

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Så bare overskriften først, og tenkte at saken sikkert hadde to sider, men her synes jeg du har god grunn til å reagere. Jeg hadde blitt sprø!! Og insistert på å bo langt unna.

Hvor er du hidi?? Hihi, hun tar alltid svigermors parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å guri malla, jeg vet ikke hva jeg skal svare engang jeg!

Det var kanskje litt mye klaging fra meg på en og samme gang! ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit. Enda verre enn jeg trodde.

Du skjønte det var ironisk ment, sant?

Kanskje du skulle sende henne hit for telle tomme vinflasker? Da ville hun nok latt ølboksene deres være i fred :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det må da finnes en mellomløsning?

Jeg er selvsagt ikke interessert i at NOEN skal kutte kontakt med familie, jeg er selv svært interessert i å få dette til å fungere, og på å komme overens.

Samtidig er jeg lite villig til å la mennesket detaljstyre livet mitt & tiden min, og til å stresse meg (unødig) og til å la henne, f.eks baktale meg (uriktig dessuten) til min egen mor. Eller innrede hos meg, eller planlegge alle kommende begivenheter, uten å ta hensyn til at jeg har både egen familie, gode venner og trenger egen-tid imellom.

Jeg synes det er litt urimelig at det ikke skulle finnes noe i mellom å aksepetere å bli lagt kontroll på, og på å forlange noen form for brudd.

Ingen av delene, takk :)

Jeg sier ikke at du skal forlange brudd, tvertimot jeg spurte om du var klar for noe slikt. Men, du forandrer henne ikke. Du må akseptere henne som hun er og lære å leve med det. Hun er tydeligvis en person som snakker før hun tenker. Mødre styrer ofte sønnene sine, og er helt på styr når en annen skal overta. Sannsynligvis er dere bestevenninner om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det var kanskje litt mye klaging fra meg på en og samme gang! ;p

Nei, jeg skjønner godt at du klager for å si det sånn ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bare overskriften først, og tenkte at saken sikkert hadde to sider, men her synes jeg du har god grunn til å reagere. Jeg hadde blitt sprø!! Og insistert på å bo langt unna.

Hvor er du hidi?? Hihi, hun tar alltid svigermors parti.

Det er nesten så jeg begynner å angre på den leiligheten ja! :P

Men alt det andre er jo kjempefint..! Verdens fineste fyr, ny by & nye sjanser, huset er nydelig, jeg & kjæresten er kjempeglade i hverandre..Det er dumt at dette med moren hans skal være så plagsomt!

Jeg prøver knallhardt å ta lett på det, og heller fokusere på de gode sidene hennes, men det er sannelig ikke så lett bestandig, når hun har meninger om ALT, og de er ganske ulike mine, og hennes SKAL veie tyngst! (Jeg har jo knapt fått uttalt mine!) Også det at hun meddeler seg så ofte..Jeg pleier å være ganske glad & lettbeint, men dette blir jeg veldig sliten og lei meg av..Og sint! jeg er redd for å direkte eksplodere og dermed å si noe skikkelig dumt å uopprettelig noe på et punkt, i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner godt at du klager for å si det sånn ;O)

Takk for det! :) Det var utrolig deilig å skrive av seg litt frustrasjoner her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle sende henne hit for telle tomme vinflasker? Da ville hun nok latt ølboksene deres være i fred :-)

Haha, kan jeg? ;D Du må _gjerne_ låne henne av oss innimellom! :D

*raus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at du skal forlange brudd, tvertimot jeg spurte om du var klar for noe slikt. Men, du forandrer henne ikke. Du må akseptere henne som hun er og lære å leve med det. Hun er tydeligvis en person som snakker før hun tenker. Mødre styrer ofte sønnene sine, og er helt på styr når en annen skal overta. Sannsynligvis er dere bestevenninner om noen år.

Nei, jeg aksepterer ikke den kontrollerende atferden hennes, og har heller ikke lyst til å dermed "ta henne som hun er".

Jeg synes det hadde vært betimelig om hun regulerte kontrollbehov & geskjeftighet noe, og tok inn noen klare beskjeder. Det vil ikke si at jeg ønsker, vil være grunn til, eller er klar for, at noen skal bryte med egen famile. Det er forskjell påå barbere seg og på å skjære av seg hue..;)

Håper selvsagt at vi kan ha et fint forhold, men har litt vanskelig for å se det automatisk for meg, om vi ikke får tatt en ordentelig snakk (der kjæresten min er med, og støtter meg der han er enig) Lar vi det her skure & gå tror jeg hodet mitt kommer til å eksplodere! ;)

Samtidig skjønner jeg at en sånn samtale krever at man har tunga _veldig_ rett i munnen, da sånne ting er vanskelig å ta opp uansett, og fordt kan gjøre vondt verre, særlig med folk som er lite vant til å bli motsagt, og som i stor grad mener at de har automatisk "rett"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hehe* Jeg har venta på dette *s* Svigerbeistet er ikke mottakelig for hint i klartekst, eller? Hun har da ingenting med å styre noe som helst i ditt liv. Du må fortelle rett fram hvordan du vil ha det.

Jeg må si jeg er godt fornøyd med mine svigerforeldre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres slitsomt ut :/ Jeg tror at jeg bare hadde oversett henne jeg. Prøvd å være minst mulig sammen, eller sagt at sønnen burde si ifra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg prøver, prøver & prøver,og jeg legger godsiden til, til jeg blir helt sliten i den..;p''

På hvilken måte er det du legger godsiden til rent konkret? Hva er det du gjør eller unnlater å gjøre som gjør deg så sliten?

''Hun er et geskjeftig menneske, og forsåvidt greit nok det, men hun drar det over i direkte kontrollforsøk. Det HUN mener, er rett, og alle bør føle, mene & gjøre det samme.''

På hvilken måte kommer dette til uttrykk? Hva skjer når du uttrykker din oppfatning?

''Jeg tror ikke hun er særlig vant til å bli motsagt. (kjæresten lar, for eksempel, mye gå inn det ene øret og ut det andre..Jeg klarer ikke, i samme grad, mye fordi jeg ikke synes en person skal få bestemme så mye over andre, og fordi, hvis ingen tar til motmæle får det konsekvenser som går ut over trivsel.''

Hva er det kjæresten gjør som du ikke liker?

''Allikevel har jeg ikke sagt spesielt mye i mot, jeg har vært grei, høflig & blid når vi har vært sammen, men satt foten ned ved et par anledninger. Fortsatt på en høflig, men bestemt måte.''

Hva har skjedd når du har sagt i mot?

''Blandt ting jeg reagerer med vantro, sinne og ved å bli lei meg for, er blandt annet dette:

1. Hun har detaljbestemt menyen, dekorasjonene, og mye annet i forbindelse med bryllupet vårt. Hun tok det så langt som å fortelle meg at jeg ikke kan ha veske (!!!), at jeg skulle fortelle gjestene at de ikke skulle komme i kjoler som var kortere enn til knærene(!!!) og at vi ikke trengte å ha bar(!!!)''

Jeg synes det er feil hvis hun har detaljbestemt menyen uten at dere har fått anledning til å komme med motforestillinger. Men jeg skjønner ikke at det gjør så mye at hun sier hva hun mener bør gjøres? Dere trenger jo ikke gjøre det hun mener av den grunn? De skal kanskje være med å betale for bryllupet, og bør muligens av den grunn få lov til å bestemme enkelte ting, men hva svigermor mener om veske er jo ikke noe du trenger å vektlegge.

'' Hun legger seg opp i hva JEG bruker penger på, og legger ikke skjul på at hun synes mye av det er vissvass. Jeg synes mye av det hun bruker penger på er vissvass, men det ville jeg selvsagt aldri si! :o I det hele tatt respekterer hun ikke mine interesser og grunnideer i livet (selvom hun vet svært lite om dem..Det er ikke noe vits i å diskutere, virker det som..:S)'' På hvilken måte er det hun viser manglende respekt?

''Hun er fanatisk opptatt av fasade,renhold og tupperware, og viser ingen forstålsefor at andre igjen kanskje ikke er SÅ interessert..:S OG..baksnakker ALLE som ikke er manisk opptatt av å ha skinnende rene gulvlister til enhver tid. Og sier samtidig at hun ikke legger merke til sånt hos andre. Jadda...;p''

Hvor mange timer i uka er du nødt til å høre på hva hun sier? Jeg blir litt usikker på hvorfor du reagerer så sterkt på at hun er som hun er i denne sammenhengen.

''Hun vil at vi skal være sammen med dem HELE tiden, og tar det som en selvfølge at vi stiller i alt som er av sammenkomster og kakespiserier. Og glemmer at både jeg, kjæresten min,(og dessuten mine snille famile) kunne bruke litt tid alene, eller sammen med bare hverandre, eller noen helt andre innimellom også.''

I såfall kan du jo si at du setter pris på gjestfriheten, men det er mange ting man skal rekke her i livet, inklusive familie på begge sider. (Legger merke til at du omtaler din familie som snill, og at du tydeligvis mener at det er en god ting at dere som par tilbringer tid sammen med dem. )

''Hun har ringt MIN mor (riktignok i forbindelse med noe annet) og tillat seg å bemerke at hun etterhvert har forstått at jeg kan være "både stri og egen" og at hun mistenker at jeg og kjæresten "innimellom bruker penger på restaurant og øl, hvilket vi ikke har råd til"..WTF?! Nå har jeg ikke vært "stri og egen" i det heletatt, snarere patetisk føyelig, og det eneste jeg har satt fot på, er noen av punktene på overnevnte om bryllup, nærmere bestemt det med andres anntrekk, veske, og bar. I tillegg har jeg sagt at hun ikke får nøkkel til leiligheten vår. thats it.''

Kremmmt... ut i fra dine innlegg på dol er jeg overbevist om at du både kan være stri og egen du også (i likhet med en del av oss andre), og du fremstår ikke akkurat som noen onkel Skrue. At svigermor har oppfattet dette, viser forsåvidt bare at hun ikke er dum. Tror ikke helt jeg skjønner at det er så grusomt at hun har tillatt seg å si det høyt til DIN mor, kan liksom ikke se det for meg at din mor ikke vet dette allerede...*s*

''Er i slekt med overnevnte. Hun er hysterisk på både pengebruk og alkohol, og tåler ikke noe særlig at folk tar seg en øl, eller bruker penger på noe hun synes er tullete. Nå HAR jeg nesten ikke penger, så det er sterkt begrensa hvor mye vas jeg kan bruke dem på, men jeg synes uansett ikke dette er hennes sak.''

Jeg synes ikke hun har noe med verken ditt alkoholforbruk eller pengebruk, og det kan du jo bare si til henne.

''HVA skal jeg gjøre med mennesket?! ''

Du kan jo starte med å akseptere at hun er som hun er og bli litt mindre såret over at hun tillater seg å mene noe om deg og kjæresten din. Dere trenger ikke å føye dere etter hennes oppfatninger av den grunn, men det er kanskje ikke en fullt så stor katastrofe som du oppfatter det som , at hun er som hun er. Du får forhandle med kjæresten om hvor mye dere skal ta hensyn til hans mor ønsker i hverdagen.

''Jeg vil jo gjerne komme overens, og jeg ELSKER sønnen hennes, men jeg blir så kjempesliten, og jeg blir irritert, oppgitt og lei meg inni meg.''

Selv om du har en noe vanskelig svigermor, så mener jeg du primært har en jobb å gjøre med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med svigermor i at du som brud ikke bør ha veske :-)

Ellers lurer jeg på om det får an å ta det klassiske dol-svaret "dump henne" når det gjelder svigermødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare overskriften først, og tenkte at saken sikkert hadde to sider, men her synes jeg du har god grunn til å reagere. Jeg hadde blitt sprø!! Og insistert på å bo langt unna.

Hvor er du hidi?? Hihi, hun tar alltid svigermors parti.

Jeg var grei nok til å ta rollen hidi skulle ha hatt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg prøver, prøver & prøver,og jeg legger godsiden til, til jeg blir helt sliten i den..;p''

På hvilken måte er det du legger godsiden til rent konkret? Hva er det du gjør eller unnlater å gjøre som gjør deg så sliten?

''Hun er et geskjeftig menneske, og forsåvidt greit nok det, men hun drar det over i direkte kontrollforsøk. Det HUN mener, er rett, og alle bør føle, mene & gjøre det samme.''

På hvilken måte kommer dette til uttrykk? Hva skjer når du uttrykker din oppfatning?

''Jeg tror ikke hun er særlig vant til å bli motsagt. (kjæresten lar, for eksempel, mye gå inn det ene øret og ut det andre..Jeg klarer ikke, i samme grad, mye fordi jeg ikke synes en person skal få bestemme så mye over andre, og fordi, hvis ingen tar til motmæle får det konsekvenser som går ut over trivsel.''

Hva er det kjæresten gjør som du ikke liker?

''Allikevel har jeg ikke sagt spesielt mye i mot, jeg har vært grei, høflig & blid når vi har vært sammen, men satt foten ned ved et par anledninger. Fortsatt på en høflig, men bestemt måte.''

Hva har skjedd når du har sagt i mot?

''Blandt ting jeg reagerer med vantro, sinne og ved å bli lei meg for, er blandt annet dette:

1. Hun har detaljbestemt menyen, dekorasjonene, og mye annet i forbindelse med bryllupet vårt. Hun tok det så langt som å fortelle meg at jeg ikke kan ha veske (!!!), at jeg skulle fortelle gjestene at de ikke skulle komme i kjoler som var kortere enn til knærene(!!!) og at vi ikke trengte å ha bar(!!!)''

Jeg synes det er feil hvis hun har detaljbestemt menyen uten at dere har fått anledning til å komme med motforestillinger. Men jeg skjønner ikke at det gjør så mye at hun sier hva hun mener bør gjøres? Dere trenger jo ikke gjøre det hun mener av den grunn? De skal kanskje være med å betale for bryllupet, og bør muligens av den grunn få lov til å bestemme enkelte ting, men hva svigermor mener om veske er jo ikke noe du trenger å vektlegge.

'' Hun legger seg opp i hva JEG bruker penger på, og legger ikke skjul på at hun synes mye av det er vissvass. Jeg synes mye av det hun bruker penger på er vissvass, men det ville jeg selvsagt aldri si! :o I det hele tatt respekterer hun ikke mine interesser og grunnideer i livet (selvom hun vet svært lite om dem..Det er ikke noe vits i å diskutere, virker det som..:S)'' På hvilken måte er det hun viser manglende respekt?

''Hun er fanatisk opptatt av fasade,renhold og tupperware, og viser ingen forstålsefor at andre igjen kanskje ikke er SÅ interessert..:S OG..baksnakker ALLE som ikke er manisk opptatt av å ha skinnende rene gulvlister til enhver tid. Og sier samtidig at hun ikke legger merke til sånt hos andre. Jadda...;p''

Hvor mange timer i uka er du nødt til å høre på hva hun sier? Jeg blir litt usikker på hvorfor du reagerer så sterkt på at hun er som hun er i denne sammenhengen.

''Hun vil at vi skal være sammen med dem HELE tiden, og tar det som en selvfølge at vi stiller i alt som er av sammenkomster og kakespiserier. Og glemmer at både jeg, kjæresten min,(og dessuten mine snille famile) kunne bruke litt tid alene, eller sammen med bare hverandre, eller noen helt andre innimellom også.''

I såfall kan du jo si at du setter pris på gjestfriheten, men det er mange ting man skal rekke her i livet, inklusive familie på begge sider. (Legger merke til at du omtaler din familie som snill, og at du tydeligvis mener at det er en god ting at dere som par tilbringer tid sammen med dem. )

''Hun har ringt MIN mor (riktignok i forbindelse med noe annet) og tillat seg å bemerke at hun etterhvert har forstått at jeg kan være "både stri og egen" og at hun mistenker at jeg og kjæresten "innimellom bruker penger på restaurant og øl, hvilket vi ikke har råd til"..WTF?! Nå har jeg ikke vært "stri og egen" i det heletatt, snarere patetisk føyelig, og det eneste jeg har satt fot på, er noen av punktene på overnevnte om bryllup, nærmere bestemt det med andres anntrekk, veske, og bar. I tillegg har jeg sagt at hun ikke får nøkkel til leiligheten vår. thats it.''

Kremmmt... ut i fra dine innlegg på dol er jeg overbevist om at du både kan være stri og egen du også (i likhet med en del av oss andre), og du fremstår ikke akkurat som noen onkel Skrue. At svigermor har oppfattet dette, viser forsåvidt bare at hun ikke er dum. Tror ikke helt jeg skjønner at det er så grusomt at hun har tillatt seg å si det høyt til DIN mor, kan liksom ikke se det for meg at din mor ikke vet dette allerede...*s*

''Er i slekt med overnevnte. Hun er hysterisk på både pengebruk og alkohol, og tåler ikke noe særlig at folk tar seg en øl, eller bruker penger på noe hun synes er tullete. Nå HAR jeg nesten ikke penger, så det er sterkt begrensa hvor mye vas jeg kan bruke dem på, men jeg synes uansett ikke dette er hennes sak.''

Jeg synes ikke hun har noe med verken ditt alkoholforbruk eller pengebruk, og det kan du jo bare si til henne.

''HVA skal jeg gjøre med mennesket?! ''

Du kan jo starte med å akseptere at hun er som hun er og bli litt mindre såret over at hun tillater seg å mene noe om deg og kjæresten din. Dere trenger ikke å føye dere etter hennes oppfatninger av den grunn, men det er kanskje ikke en fullt så stor katastrofe som du oppfatter det som , at hun er som hun er. Du får forhandle med kjæresten om hvor mye dere skal ta hensyn til hans mor ønsker i hverdagen.

''Jeg vil jo gjerne komme overens, og jeg ELSKER sønnen hennes, men jeg blir så kjempesliten, og jeg blir irritert, oppgitt og lei meg inni meg.''

Selv om du har en noe vanskelig svigermor, så mener jeg du primært har en jobb å gjøre med deg selv.

''Kremmmt... ut i fra dine innlegg på dol er jeg overbevist om at du både kan være stri og egen du også (i likhet med en del av oss andre), og du fremstår ikke akkurat som noen onkel Skrue. At svigermor har oppfattet dette, viser forsåvidt bare at hun ikke er dum. Tror ikke helt jeg skjønner at det er så grusomt at hun har tillatt seg å si det høyt til DIN mor, kan liksom ikke se det for meg at din mor ikke vet dette allerede...*s*''

*fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kremmmt... ut i fra dine innlegg på dol er jeg overbevist om at du både kan være stri og egen du også (i likhet med en del av oss andre), og du fremstår ikke akkurat som noen onkel Skrue. At svigermor har oppfattet dette, viser forsåvidt bare at hun ikke er dum. Tror ikke helt jeg skjønner at det er så grusomt at hun har tillatt seg å si det høyt til DIN mor, kan liksom ikke se det for meg at din mor ikke vet dette allerede...*s*''

*fnis*

Hehe.... klarte ikke å dy meg ;-)

Og hvis alle bare skal støtte laguna så blir jo dette fort en kjedelig tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville hun definitivt like _veldig_ godt! Hun tror ikke sine egne ører da vi gang på gang på gang har fortalt at, nei, hun får ikke ha ekstranøkkelen.

Mener på at det hadde jo vært så fantastisk praktisk, samtidig som at hun ikke trenger den for "å snoke"..Mon det. Hun hadde telt panten vår når hun var på besøk forleden (vi hadde hele _SJU- tomme ølbokser, nemlig..kunne hun fortelle;)(De lå dessuten i pose, så godt gjort))

Dessuten har kjæresten diverse skrekkhistorier, der hun HAR fått nøkkelen tidligere i livet hans, og han har kommet hjem til f.eks ubedt påskepyntet hus eller enda mere ubedt skuffevask. Sånt hæler ikke jeg, uansett hvor godt ment det måtte være.

'' Hun hadde telt panten vår når hun var på besøk forleden''

Svigers har nøkkel til vårt hus, og hvilken glede det hadde vært om de ikke bare hadde telt panten, men dertil pantet den! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dessuten har kjæresten diverse skrekkhistorier, der hun HAR fått nøkkelen tidligere i livet hans, og han har kommet hjem til f.eks ubedt påskepyntet hus eller enda mere ubedt skuffevask. Sånt hæler ikke jeg, uansett hvor godt ment det måtte være.''

Jeg hadde klikket i vinkel og inndratt nøkkel med øyeblikkelig virkning! Også fra min egen mor.

Jeg blir jo irritert bare svigerfar lukker garasjeporten så jeg må ut av bilen en ekstra gang når jeg kommer hjem for å åpne den... (hva f*** har han med det å gjøre liksom?!)

''Jeg blir jo irritert bare svigerfar lukker garasjeporten ''

Oi!! Jeg skal slutte å mene at _jeg_ er lettirritert, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir jo irritert bare svigerfar lukker garasjeporten ''

Oi!! Jeg skal slutte å mene at _jeg_ er lettirritert, altså!

''Oi!! Jeg skal slutte å mene at _jeg_ er lettirritert, altså!''

Men hva har han med å lukke min garasjeport!? På denne tiden av året er det gjerne både mye snø og glatt så jeg foretrekker å kjøre rett inn i garasjen og slippe et par ekstra runder til og fra bilen med fare for å gå på trynet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...