Gå til innhold

Nordmenn som trenger bolig vs flyktninger


Gjest ompalompa

Anbefalte innlegg

Gjest ompalompa

Har en bekjent. Hun er ca 27 år. er gift med en person som er "farlig" syk, dvs psykotisk til tider. Hun måtte skilles fra ham, ellers hadde barnevernet tatt barna. Fikk streng beskjed om dette. Hun leide, ved hjelp av Nav, en leilighet. Så ble hun kastet ut, jeg vet ikke den riktige grunnen. Hun har tre barn i alderen 7 mnd til 7 år.

I siste øyeblikk hjalp nav henne inn i en kommunal bolig. i det hun skriver under leieavtalen, får hun vite at dette egentlig kun blir brukt som flyktingebolig, og kan forvente å bli kastet ut når som helst. med tre måneder oppsigelse.( Hun annonserte i flere måneder selv, uten hell. fikk ikke napp. ) Hun har i dette lange løp med nav, selv blitt deprimert, og går jevnlig til psykolog.

der hun bor, det er faktisk en by, så finnes det ikke en passende leilighet til henne. hun har ingen mulighet til å kjøpe noe bolig. HVA I ALLE DAGER SKAL HUN GJØRE?

Det som jeg da lurer på; hvorfor kan de holde av leiligheter til flyktninger, men ikke til egne landsmenn? Hvorfor skal ikke kommunen hjelpe denne damen, så hun og barna får det trygt og forutsigbart? Skal hun og barna alltid være på flyttefot? Vil også nevne at hun har ikke lappen, har skrive og lesevansker, og klarer aldri teorien. så hun er nødt for å bo sentralt.

Blir rett og slett litt hissig her jeg sitter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    5

  • Lillemus

    4

  • Mrs. Wallace

    3

  • fyrlykt

    3

I Oslo var det tidligere to års ventetid på kommunal leilighet og jeg tror det er sjeldent at folk får leilighet sånn omtrent på dagen. Jeg kjenner folk som har bodd på gamlehjem i ventetiden for å få leid en tilrettelagt kommunal leilighet.

Kan hun ikke søke kommunalt lån gjennom Husbanken, det er jo lov å prøve. Jeg vil absolutt anbefale å eie framfor å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vil også nevne at hun har ikke lappen, har skrive og lesevansker, og klarer aldri teorien. så hun er nødt for å bo sentralt.''

Tidligere kunne man ta teorien muntlig i slike tilfeller, er det slutt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

''Vil også nevne at hun har ikke lappen, har skrive og lesevansker, og klarer aldri teorien. så hun er nødt for å bo sentralt.''

Tidligere kunne man ta teorien muntlig i slike tilfeller, er det slutt på det?

Hun har prøvd alt, det nytter ikke. og poenget var heller ikke at hun ikke hadde lappen. jeg skrev det hvis noen mente at hun da burde flytte langt inn i granskauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

I Oslo var det tidligere to års ventetid på kommunal leilighet og jeg tror det er sjeldent at folk får leilighet sånn omtrent på dagen. Jeg kjenner folk som har bodd på gamlehjem i ventetiden for å få leid en tilrettelagt kommunal leilighet.

Kan hun ikke søke kommunalt lån gjennom Husbanken, det er jo lov å prøve. Jeg vil absolutt anbefale å eie framfor å leie.

Hun har søkt om start lån og alt som er. Men hun har ingen egenkapital, og ingen utsikter til jobb, så hun får ikke lån. dvs, det finnes ikke så billige boliger som hun kunne hatt råd til.

og poenget var heller ikke at det er så og så lang tid å få en kommunal bolig, poenget var: kommunen fant en passelig stor leilighet til henne og barna. sentralt og greit. samtidig får hun slengt at det egentlig er en flyktningebolig, og at den er forbeholdt flyktninger. og at hun kan risikere at hun må ut med kort varsel.

Hvorfor kan ikke denne leiligheten bli forbeholdt trengende nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden hun nå bor trygt foreløpig, så kan hun jo følge med på annonser om ledige leiligheter. Før eller senere vil noe dukke opp. Dersom hun får napp, så kan hun spørre kommunen om å få slippe å betale leie i det som evt. gjenstår av oppsigelsestiden etter at hun har flyttet ut.

Selv om hun ikke kan forvente å få bo i den kommunale leiligheten til "evig tid", så tror jeg det skal en del til at hun brått blir sagt opp med den bakgrunnshistorien du oppgir.

Dersom hun har fast inntekt, så kan hun også kontakte boligkonsulenten (eller hva vedkommende kalles i kommunen) og diskutere muligheter for å søke tilskudd, rimelig lån osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har søkt om start lån og alt som er. Men hun har ingen egenkapital, og ingen utsikter til jobb, så hun får ikke lån. dvs, det finnes ikke så billige boliger som hun kunne hatt råd til.

og poenget var heller ikke at det er så og så lang tid å få en kommunal bolig, poenget var: kommunen fant en passelig stor leilighet til henne og barna. sentralt og greit. samtidig får hun slengt at det egentlig er en flyktningebolig, og at den er forbeholdt flyktninger. og at hun kan risikere at hun må ut med kort varsel.

Hvorfor kan ikke denne leiligheten bli forbeholdt trengende nordmenn?

Hvorfor har hun ingen utsikter til jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er vel ikke særlig sannsynlig at venninna di blir satt på gata med alle disse barna. At hun må flytte til et annet sted i tilfelle er en mulighet og når den situasjonen oppstår tar de problemet med hva de finner.

Å sammenligne på den måten du gjør og hisser seg over det også er unødvendig og lite konstruktivt. Norge tar imot flyktninger og takk og pris for at vi kan gjøre deg. Bare se på den grusomme verdenssituasjonen nå.

Jeg har sympati for mange og det går ikke på statsborgerskap eller utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hun har prøvd alt, det nytter ikke. og poenget var heller ikke at hun ikke hadde lappen. jeg skrev det hvis noen mente at hun da burde flytte langt inn i granskauen.

At hun ikke har lappen er selvfølgelig en opplysning, men det er mange som har lappen som har lese- og skrivevansker. Det må være andre grunner til at hun ikke har lappen.

Jeg liker dårlig tanken på at lese- og skrivevansker blir brukt til å dekke over noe som anses som mer stigmatiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Hvorfor har hun ingen utsikter til jobb?

Hun har et lite barn på 7 mnd, bl.a. Hun har utdannet seg i et yrke som hun ikke vil utøve, og hun er en meget spesiell dame: hun har vært til jobbintervju; og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.

har avlastning til barna sine hver annen helg, har de to største i barnehage og skole hver dag, allikevel synes hun at det er så hektisk med barna. for meg virker det som at barna kommer i andre rekke, når noe skal skje. får hun lyst på en ferietur en uke, så reiser hun; så sant hun får plassert barna rundt forbi.

Så jeg tror ikke hun står først i rekken når de deler ut jobber, pga hennes spesielle utseende, og hennes meninger. (mente bl.a. at svineinfluensavaksinen egentlig var små microgreier som myndighetene ville at alle nordmenn skulle ha i armen, slik at de skulle vite hvor vi er...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

At hun ikke har lappen er selvfølgelig en opplysning, men det er mange som har lappen som har lese- og skrivevansker. Det må være andre grunner til at hun ikke har lappen.

Jeg liker dårlig tanken på at lese- og skrivevansker blir brukt til å dekke over noe som anses som mer stigmatiserende.

samma det vel, hun har uansett ikke lappen. så hun kan ikke bo langt fra folk. det var poenget mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hun har et lite barn på 7 mnd, bl.a. Hun har utdannet seg i et yrke som hun ikke vil utøve, og hun er en meget spesiell dame: hun har vært til jobbintervju; og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.

har avlastning til barna sine hver annen helg, har de to største i barnehage og skole hver dag, allikevel synes hun at det er så hektisk med barna. for meg virker det som at barna kommer i andre rekke, når noe skal skje. får hun lyst på en ferietur en uke, så reiser hun; så sant hun får plassert barna rundt forbi.

Så jeg tror ikke hun står først i rekken når de deler ut jobber, pga hennes spesielle utseende, og hennes meninger. (mente bl.a. at svineinfluensavaksinen egentlig var små microgreier som myndighetene ville at alle nordmenn skulle ha i armen, slik at de skulle vite hvor vi er...)

Det er vel noe som tyder på at hun ikke bare er spesiell, men psykisk psyk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ompalompa

Det er vel noe som tyder på at hun ikke bare er spesiell, men psykisk psyk kanskje?

Ja, jeg skrev jo i første innlegg at hun er deprimert, og går til psykolog. og er antakelig hjernevasket av sin eks, som hadde noen ekstreme meninger.

men nå forteller jeg alt for mye her, det var egentlig ikke meningen. synes bare at det er for galt at ikke kommunen kan hjelpe til å gi henne og barna en trygg og forutsigbar framtid. Så hadde hun kanskje følt seg mer vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har et lite barn på 7 mnd, bl.a. Hun har utdannet seg i et yrke som hun ikke vil utøve, og hun er en meget spesiell dame: hun har vært til jobbintervju; og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.

har avlastning til barna sine hver annen helg, har de to største i barnehage og skole hver dag, allikevel synes hun at det er så hektisk med barna. for meg virker det som at barna kommer i andre rekke, når noe skal skje. får hun lyst på en ferietur en uke, så reiser hun; så sant hun får plassert barna rundt forbi.

Så jeg tror ikke hun står først i rekken når de deler ut jobber, pga hennes spesielle utseende, og hennes meninger. (mente bl.a. at svineinfluensavaksinen egentlig var små microgreier som myndighetene ville at alle nordmenn skulle ha i armen, slik at de skulle vite hvor vi er...)

Siden det yngste barnet kun er 7 mnd, så er det forståelig at hun ikke er i jobb nå. Etterhvert vil sannsynligvis nav sette betingelser for utbetaling av stønad, og forhåpentligvis vil det hjelpe henne i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

samma det vel, hun har uansett ikke lappen. så hun kan ikke bo langt fra folk. det var poenget mitt

Men er det greit for flykninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hun har et lite barn på 7 mnd, bl.a. Hun har utdannet seg i et yrke som hun ikke vil utøve, og hun er en meget spesiell dame: hun har vært til jobbintervju; og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.

har avlastning til barna sine hver annen helg, har de to største i barnehage og skole hver dag, allikevel synes hun at det er så hektisk med barna. for meg virker det som at barna kommer i andre rekke, når noe skal skje. får hun lyst på en ferietur en uke, så reiser hun; så sant hun får plassert barna rundt forbi.

Så jeg tror ikke hun står først i rekken når de deler ut jobber, pga hennes spesielle utseende, og hennes meninger. (mente bl.a. at svineinfluensavaksinen egentlig var små microgreier som myndighetene ville at alle nordmenn skulle ha i armen, slik at de skulle vite hvor vi er...)

Slik du beskriver henne så beskriver du en egoist. Hvorfor skal hun da prioriteres fremfor andre som kommer fra krig, har sultet, blitt voldtatt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Oida... Pass deg nå for å ikke bli oppfattet som rasistisk! Du får så ørene flagrer hvis du så mye som ymter innpå at det faktisk kan være en smule forskjellsbehandlig på innvandrere og "egne nordmenn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ja, jeg skrev jo i første innlegg at hun er deprimert, og går til psykolog. og er antakelig hjernevasket av sin eks, som hadde noen ekstreme meninger.

men nå forteller jeg alt for mye her, det var egentlig ikke meningen. synes bare at det er for galt at ikke kommunen kan hjelpe til å gi henne og barna en trygg og forutsigbar framtid. Så hadde hun kanskje følt seg mer vel?

Og det er jeg helt enig med deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har søkt om start lån og alt som er. Men hun har ingen egenkapital, og ingen utsikter til jobb, så hun får ikke lån. dvs, det finnes ikke så billige boliger som hun kunne hatt råd til.

og poenget var heller ikke at det er så og så lang tid å få en kommunal bolig, poenget var: kommunen fant en passelig stor leilighet til henne og barna. sentralt og greit. samtidig får hun slengt at det egentlig er en flyktningebolig, og at den er forbeholdt flyktninger. og at hun kan risikere at hun må ut med kort varsel.

Hvorfor kan ikke denne leiligheten bli forbeholdt trengende nordmenn?

Har du ikke skjønt at det for de fleste mennesker ikke finnes trengende nordmenn? Men det gjør det og de pleier å få hjelp tilslutt, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...