Gå til innhold

Nordmenn som trenger bolig vs flyktninger


Gjest ompalompa

Anbefalte innlegg

Gjest ompalompa

Slik du beskriver henne så beskriver du en egoist. Hvorfor skal hun da prioriteres fremfor andre som kommer fra krig, har sultet, blitt voldtatt etc.

Hvorfor skal de tre barna hennes straffes pga hennes oppførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    5

  • Lillemus

    4

  • Mrs. Wallace

    3

  • fyrlykt

    3

Hvorfor skal de tre barna hennes straffes pga hennes oppførsel?

Jeg synes ikke barna hennes skal straffes. Tvert i mot så håper jeg at moren får hjelp til gradvis å kunne fungere i jobb, og gradvis enten helt eller delvis blir i stand til å forsørge seg selv og sine barn. Inntil mor er i stand til det, mener jeg at hun må få offentlig støtte slik at barna ikke lider alt for mye som følge av hennes valg.

Derimot tror jeg ikke løsningen ligger i å gi henne løfter om "varig trygghet og mangel på krav". Tipper som jeg sa et annet sted i tråden, at NAV etterhvert vil sette betingelser for mottak av økonomisk støtte, så fremt de ikke anser henne som varig ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Oida... Pass deg nå for å ikke bli oppfattet som rasistisk! Du får så ørene flagrer hvis du så mye som ymter innpå at det faktisk kan være en smule forskjellsbehandlig på innvandrere og "egne nordmenn".

Jeg er ikke rasist. Men er ikke overrasket over at folk kan bli det, når kommuner/stat gjør sånn tydelig forskjell på folk. Her jeg bor, så FINNES DET IKKE EN ENESTE LEDIG KOMMUNAL BOLIG. Men da bygda tok i mot ørten flyktninger, så var det ikke måte på hvordan kommunen stod på og klarte å skaffe bolig til alle flyktningene. Men kommer en selv til kommunen og spør om hjelp, så heiser de bare på skuldrene og sier at de har ingenting å tilby. Har erfaring med dette da vi prøvde å finne bolig til vår funksjonshemmede datter. Fikk beskjed om at de kunne kun hjelpe hvis vi kastet henne ut, og hun satt på gaten...Men de ville slite da også, sa de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Jeg synes ikke barna hennes skal straffes. Tvert i mot så håper jeg at moren får hjelp til gradvis å kunne fungere i jobb, og gradvis enten helt eller delvis blir i stand til å forsørge seg selv og sine barn. Inntil mor er i stand til det, mener jeg at hun må få offentlig støtte slik at barna ikke lider alt for mye som følge av hennes valg.

Derimot tror jeg ikke løsningen ligger i å gi henne løfter om "varig trygghet og mangel på krav". Tipper som jeg sa et annet sted i tråden, at NAV etterhvert vil sette betingelser for mottak av økonomisk støtte, så fremt de ikke anser henne som varig ufør.

Jeg håper også at hun kommer i jobb snart, og at ting ordner seg for henne og barna. Mener ikke at hun skal bo kommunalt resten av livet. men nå er hun i en såpass vanskelig situasjon, og kunne trengt litt forutsigbarhet, kanskje i et år eller to?

Hvis flyktninger skal flytte inn i den leiligheten etter hvert, så får ikke de samme problemet. De blir ikke kastet ut av leiligheten når som helst. og sånn skal det være, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hvorfor skal de tre barna hennes straffes pga hennes oppførsel?

Hverken hennes eller andres barn skal straffes pga. hennes oppførsel, men hvis hun har en oppførsel som gjør at hun ikke kan ta vare på barna må de tas fra henne.

Hun og andre kan ikke forvente at NAV lover henne at hun får være i en bolig som er forbeholdt andre. Hun får være der så lenge den er ledig, når den evt. må brukes så finner de noe annet og da må hun ta imot det så lenge hun ikke kan finne noe bedre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper også at hun kommer i jobb snart, og at ting ordner seg for henne og barna. Mener ikke at hun skal bo kommunalt resten av livet. men nå er hun i en såpass vanskelig situasjon, og kunne trengt litt forutsigbarhet, kanskje i et år eller to?

Hvis flyktninger skal flytte inn i den leiligheten etter hvert, så får ikke de samme problemet. De blir ikke kastet ut av leiligheten når som helst. og sånn skal det være, synes jeg.

Jeg synes også at hun bør kunne gis en minimumsleietid på f.eks. ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Hverken hennes eller andres barn skal straffes pga. hennes oppførsel, men hvis hun har en oppførsel som gjør at hun ikke kan ta vare på barna må de tas fra henne.

Hun og andre kan ikke forvente at NAV lover henne at hun får være i en bolig som er forbeholdt andre. Hun får være der så lenge den er ledig, når den evt. må brukes så finner de noe annet og da må hun ta imot det så lenge hun ikke kan finne noe bedre selv.

''Hun og andre kan ikke forvente at NAV lover henne at hun får være i en bolig som er forbeholdt andre. Hun får være der så lenge den er ledig, når den evt. må brukes så finner de noe annet og da må hun ta imot det så lenge hun ikke kan finne noe bedre selv''

Vi betaler skatt for at også slike som henne skal kunne hjelpes til det beste for barna. Hvorvidt hun er egnet eller ikke som mor er det barnevernets oppgave å finne ut av. Det bør ihvertfall ikke være slik i et veldferdssamfunn at ungene skufles fra det ene stedet til det andre. De kan ikke noe for at de har de foreldrene de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

''Hun og andre kan ikke forvente at NAV lover henne at hun får være i en bolig som er forbeholdt andre. Hun får være der så lenge den er ledig, når den evt. må brukes så finner de noe annet og da må hun ta imot det så lenge hun ikke kan finne noe bedre selv''

Vi betaler skatt for at også slike som henne skal kunne hjelpes til det beste for barna. Hvorvidt hun er egnet eller ikke som mor er det barnevernets oppgave å finne ut av. Det bør ihvertfall ikke være slik i et veldferdssamfunn at ungene skufles fra det ene stedet til det andre. De kan ikke noe for at de har de foreldrene de har.

Godt skrevet! Og akkurat det jeg mener med innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes bestandig det er en uting når svake grupper settes opp mot hverandre. Det vil alltid finnes noen som trenger ressursene bedre, også blant de to grupper du nevner.

''Det som jeg da lurer på; hvorfor kan de holde av leiligheter til flyktninger, men ikke til egne landsmenn? ''

Dette synes jeg oser av rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hun har et lite barn på 7 mnd, bl.a. Hun har utdannet seg i et yrke som hun ikke vil utøve, og hun er en meget spesiell dame: hun har vært til jobbintervju; og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.

har avlastning til barna sine hver annen helg, har de to største i barnehage og skole hver dag, allikevel synes hun at det er så hektisk med barna. for meg virker det som at barna kommer i andre rekke, når noe skal skje. får hun lyst på en ferietur en uke, så reiser hun; så sant hun får plassert barna rundt forbi.

Så jeg tror ikke hun står først i rekken når de deler ut jobber, pga hennes spesielle utseende, og hennes meninger. (mente bl.a. at svineinfluensavaksinen egentlig var små microgreier som myndighetene ville at alle nordmenn skulle ha i armen, slik at de skulle vite hvor vi er...)

''og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.''

Som sagt liker jeg ikke å prioritere mellom svake, men om jeg skulle, skjønner jeg absolutt ikke hvorfor hun skulle ha større rett til en leilighet enn en flyktningfamilie, selv om hun er "landsmann".

Hun høres noe bortskjemt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan trøste deg med at du ikke er den eneste normale personen som undres over slikt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

''og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.''

Som sagt liker jeg ikke å prioritere mellom svake, men om jeg skulle, skjønner jeg absolutt ikke hvorfor hun skulle ha større rett til en leilighet enn en flyktningfamilie, selv om hun er "landsmann".

Hun høres noe bortskjemt ut.

Men barna hennes trenger vel ikke straffes pga henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ompalompa

Jeg synes bestandig det er en uting når svake grupper settes opp mot hverandre. Det vil alltid finnes noen som trenger ressursene bedre, også blant de to grupper du nevner.

''Det som jeg da lurer på; hvorfor kan de holde av leiligheter til flyktninger, men ikke til egne landsmenn? ''

Dette synes jeg oser av rasisme.

Unnskyld at jeg spør; men hva mener du at det oser av rasisme? Mener du at siden jeg spør, så er jeg rasist? Eller mener du at det er rasistisk av kommunen å kun hjelpe flyktninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

''og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.''

Som sagt liker jeg ikke å prioritere mellom svake, men om jeg skulle, skjønner jeg absolutt ikke hvorfor hun skulle ha større rett til en leilighet enn en flyktningfamilie, selv om hun er "landsmann".

Hun høres noe bortskjemt ut.

" hvorfor hun skulle ha større rett til en leilighet enn en flyktningfamilie, selv om hun er "landsmann"."

du skriver dette, og da vil jeg snu på det: hvorfor skal en flyktninge familie ha større rett på denne leiligheten? Jeg skjønner jo at de kommer fra krig og elendighet, men det hjelper ikke en person som virkelig trenger hjelp, at noen har det verre? Og hvis vi ikke kan hjelpe våre landsmenn, hvordan har vi da råd til å hjelpe andre land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men barna hennes trenger vel ikke straffes pga henne?

Det var vel ikke snakk om noen straff her? Som sagt annet sted i tråden kjenner jeg ikke til behovene til flyktningefamilien, antakelig var det barn der også.

Jeg mener ikke at hennes barn bør lide fordi moren evt. tar dårlige valg, men som sagt liker jeg ikke at svake grupper settes opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Vil også nevne at hun har ikke lappen, har skrive og lesevansker, og klarer aldri teorien. så hun er nødt for å bo sentralt.''

Må innrømme at jeg provoseres over stadig flere ting ved denne damen. Vet ikke om det er snakk om Oslo, men det er ingen menneskerett å bo nær sentrum, barn og/eller bil eller ikke. Heldigvis har vi et forholdsvis godt kollektivtilbud og prisforskjellene er meget store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Det var vel ikke snakk om noen straff her? Som sagt annet sted i tråden kjenner jeg ikke til behovene til flyktningefamilien, antakelig var det barn der også.

Jeg mener ikke at hennes barn bør lide fordi moren evt. tar dårlige valg, men som sagt liker jeg ikke at svake grupper settes opp mot hverandre.

Nei, det er ikke rett å sette svake grupper opp mot hverandre. Men det er jo akkurat det kommunen her gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Unnskyld at jeg spør; men hva mener du at det oser av rasisme? Mener du at siden jeg spør, så er jeg rasist? Eller mener du at det er rasistisk av kommunen å kun hjelpe flyktninger?

Det var vel bruken av ordet "landsmenn" som tente rasismefakkelen hos meg, berettiget eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Vil også nevne at hun har ikke lappen, har skrive og lesevansker, og klarer aldri teorien. så hun er nødt for å bo sentralt.''

Må innrømme at jeg provoseres over stadig flere ting ved denne damen. Vet ikke om det er snakk om Oslo, men det er ingen menneskerett å bo nær sentrum, barn og/eller bil eller ikke. Heldigvis har vi et forholdsvis godt kollektivtilbud og prisforskjellene er meget store.

''Må innrømme at jeg provoseres over stadig flere ting ved denne damen''

Vi vet jo ingeting ut i fra dette innlegget. Hun kan være borskjemt , hun kan være lat, men hun kan også være psyk eller hun kan være litt evneveik f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...