Gå til innhold

Nordmenn som trenger bolig vs flyktninger


Gjest ompalompa

Anbefalte innlegg

Gjest ompalompa

''Vil også nevne at hun har ikke lappen, har skrive og lesevansker, og klarer aldri teorien. så hun er nødt for å bo sentralt.''

Må innrømme at jeg provoseres over stadig flere ting ved denne damen. Vet ikke om det er snakk om Oslo, men det er ingen menneskerett å bo nær sentrum, barn og/eller bil eller ikke. Heldigvis har vi et forholdsvis godt kollektivtilbud og prisforskjellene er meget store.

Blir du provosert av en dame som ikke har klart og ta lappen? Og som pga mannens psyke, nå sitter alene med tre små barn? Som er helt nødt til å bo sentralt, pga det finnes ikke såpass godt utbygget kollektivt tilbud. Her legger de heller ned bussruter. Kan ikke skjønne at du kan bli provosert.Hun er deprimert. Hun har lite venner. Hun har en rar oppførsel, som jeg ikke burde skrevet her, men som "tvang"seg fram etter som jeg måtte forklare litt mer. Trodde heller du vil ha litt medfølelse, om ikke for henne, men for barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    5

  • Lillemus

    4

  • Mrs. Wallace

    3

  • fyrlykt

    3

Gjest Elextra

" hvorfor hun skulle ha større rett til en leilighet enn en flyktningfamilie, selv om hun er "landsmann"."

du skriver dette, og da vil jeg snu på det: hvorfor skal en flyktninge familie ha større rett på denne leiligheten? Jeg skjønner jo at de kommer fra krig og elendighet, men det hjelper ikke en person som virkelig trenger hjelp, at noen har det verre? Og hvis vi ikke kan hjelpe våre landsmenn, hvordan har vi da råd til å hjelpe andre land?

''hvorfor skal en flyktninge familie ha større rett på denne leiligheten? ''

Jeg synes det er fint at det finnes leiligheter som er forbeholdt flyktninger, de har ofte vanskelig for å finne steder å bo. Jeg setter de ikke dermed opp mot hverandre.

''Og hvis vi ikke kan hjelpe våre landsmenn, hvordan har vi da råd til å hjelpe andre land?''

Disse menneskene har lovlig opphold i Norge (antar jeg), da har vi både moralsk og juridisk forpliktelse til å hjelpe dem, på annen måte enn vi hjelper "andre land".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Blir du provosert av en dame som ikke har klart og ta lappen? Og som pga mannens psyke, nå sitter alene med tre små barn? Som er helt nødt til å bo sentralt, pga det finnes ikke såpass godt utbygget kollektivt tilbud. Her legger de heller ned bussruter. Kan ikke skjønne at du kan bli provosert.Hun er deprimert. Hun har lite venner. Hun har en rar oppførsel, som jeg ikke burde skrevet her, men som "tvang"seg fram etter som jeg måtte forklare litt mer. Trodde heller du vil ha litt medfølelse, om ikke for henne, men for barna?

Jeg fikk litt inntrykk av at hun var en som snodde seg litt i systemet, kanskje grunnet din beskrivelse, men jeg kan ta helt feil - jeg kjenner bare en liten brøk av sannheten.

Og selvfølgelig føler jeg med barna uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, det er ikke rett å sette svake grupper opp mot hverandre. Men det er jo akkurat det kommunen her gjør.

''Nei, det er ikke rett å sette svake grupper opp mot hverandre. Men det er jo akkurat det kommunen her gjør.''

Jeg synes ikke det, hvis de har enkelte leiligheter forbeholdt flyktninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Det var vel bruken av ordet "landsmenn" som tente rasismefakkelen hos meg, berettiget eller ikke.

Hva skal jeg heller kalle oss for da? Noe som passer deg? ER interessert i å få vite det. Du mener vel ikke at flyktninger er landsmenn med en gang de kommer over grensa? Jeg ville ikke følt meg som en engelskmann fordi om jeg flyktet til England...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Jeg fikk litt inntrykk av at hun var en som snodde seg litt i systemet, kanskje grunnet din beskrivelse, men jeg kan ta helt feil - jeg kjenner bare en liten brøk av sannheten.

Og selvfølgelig føler jeg med barna uansett.

Takk, begynte å lure på om du var helt kald. Noen lenger nede i tråden forsto i allefall skrivemåten min. og etter som jeg ser så er nhd også enig med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Hva skal jeg heller kalle oss for da? Noe som passer deg? ER interessert i å få vite det. Du mener vel ikke at flyktninger er landsmenn med en gang de kommer over grensa? Jeg ville ikke følt meg som en engelskmann fordi om jeg flyktet til England...

''Jeg bruker ikke ord som "landsmann", nettopp fordi det er så belastet.

Og jeg tror ikke jeg har samme forhold til landegrenser og rettigheter som følger med som deg, men dette er bare en følelse jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

''Nei, det er ikke rett å sette svake grupper opp mot hverandre. Men det er jo akkurat det kommunen her gjør.''

Jeg synes ikke det, hvis de har enkelte leiligheter forbeholdt flyktninger.

Ja, men da burde de heller funnet en leilighet som ikke var forbeholdt flyktninger da, en som hun kunne fått bodd i en stund lenger enn tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

''Jeg bruker ikke ord som "landsmann", nettopp fordi det er så belastet.

Og jeg tror ikke jeg har samme forhold til landegrenser og rettigheter som følger med som deg, men dette er bare en følelse jeg har.

Ok. Vi trenger jo ikke være enig om akkurat den saken. Respekterer din mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, men da burde de heller funnet en leilighet som ikke var forbeholdt flyktninger da, en som hun kunne fått bodd i en stund lenger enn tre måneder.

''Ja, men da burde de heller funnet en leilighet som ikke var forbeholdt flyktninger da, en som hun kunne fått bodd i en stund lenger enn tre måneder.''

Det er jeg selvfølgelig helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da burde de heller funnet en leilighet som ikke var forbeholdt flyktninger da, en som hun kunne fått bodd i en stund lenger enn tre måneder.

''Ja, men da burde de heller funnet en leilighet som ikke var forbeholdt flyktninger da, en som hun kunne fått bodd i en stund lenger enn tre måneder.''

Det beste hadde selvsagt vært om kommunen hadde klart å finne en leilighet som hun kunne bo i mer permanent.

Men tror du ikke at de hadde gjort det, dersom det var mulig?

Når en bolig er øremerket for et bestemt formål, kan man ikke plutselig disponere den til andre formål "sånn uten videre"på permanent basis, da det vil ta bort hele poenget med øremerking. Hvem skal bestemme hvilke formål som er "gode nok" til å sette øremerkingen til side, når det jo dreier seg om to svake grupper?

Jeg skjønner at de kan være lett for henne/deg å fokusere på at hun kan risikere å bli fortrengt av flyktninger, men prøv heller å se det slik: Hvis kommunen IKKE hadde plassert henne i denne boligen, om enn midlertidig, så hadde barnevernet måtte ta fra heenne barna (midlertidig), da det ikke er bra for barna å være i hjem med sin syke far.

Ved at hun fikk dette midlertidige tilbudet, kunne hun fortsette å bo sammen med barna sine, på trygg avstand fra den syke, og både hun og kommunen kan dermed få tid til å områ seg og se etter et mer egnet og permanent sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

''Ja, men da burde de heller funnet en leilighet som ikke var forbeholdt flyktninger da, en som hun kunne fått bodd i en stund lenger enn tre måneder.''

Det beste hadde selvsagt vært om kommunen hadde klart å finne en leilighet som hun kunne bo i mer permanent.

Men tror du ikke at de hadde gjort det, dersom det var mulig?

Når en bolig er øremerket for et bestemt formål, kan man ikke plutselig disponere den til andre formål "sånn uten videre"på permanent basis, da det vil ta bort hele poenget med øremerking. Hvem skal bestemme hvilke formål som er "gode nok" til å sette øremerkingen til side, når det jo dreier seg om to svake grupper?

Jeg skjønner at de kan være lett for henne/deg å fokusere på at hun kan risikere å bli fortrengt av flyktninger, men prøv heller å se det slik: Hvis kommunen IKKE hadde plassert henne i denne boligen, om enn midlertidig, så hadde barnevernet måtte ta fra heenne barna (midlertidig), da det ikke er bra for barna å være i hjem med sin syke far.

Ved at hun fikk dette midlertidige tilbudet, kunne hun fortsette å bo sammen med barna sine, på trygg avstand fra den syke, og både hun og kommunen kan dermed få tid til å områ seg og se etter et mer egnet og permanent sted å bo.

Hun er allerede skilt fra sin mann, etter krav fra barnevernet. Hun har i løpet av det siste året bodd i to forskjellige leiligheter. Hun har altså flyttet med barna nå tre ganger i løpet av kort tid. Eksmannen er ute av livet for en god tid siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Hun og andre kan ikke forvente at NAV lover henne at hun får være i en bolig som er forbeholdt andre. Hun får være der så lenge den er ledig, når den evt. må brukes så finner de noe annet og da må hun ta imot det så lenge hun ikke kan finne noe bedre selv''

Vi betaler skatt for at også slike som henne skal kunne hjelpes til det beste for barna. Hvorvidt hun er egnet eller ikke som mor er det barnevernets oppgave å finne ut av. Det bør ihvertfall ikke være slik i et veldferdssamfunn at ungene skufles fra det ene stedet til det andre. De kan ikke noe for at de har de foreldrene de har.

Mener du at det er noe annet å skyfle barn med mørk hud, brune øyne osv. til forskjellige steder?

Ingen barn skal skyfles noen steder, men trådstarter startet med en sammenligning. Jeg synes ikke disse barna skal rangeres over, under ved siden av eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Hun har et lite barn på 7 mnd, bl.a. Hun har utdannet seg i et yrke som hun ikke vil utøve, og hun er en meget spesiell dame: hun har vært til jobbintervju; og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.

har avlastning til barna sine hver annen helg, har de to største i barnehage og skole hver dag, allikevel synes hun at det er så hektisk med barna. for meg virker det som at barna kommer i andre rekke, når noe skal skje. får hun lyst på en ferietur en uke, så reiser hun; så sant hun får plassert barna rundt forbi.

Så jeg tror ikke hun står først i rekken når de deler ut jobber, pga hennes spesielle utseende, og hennes meninger. (mente bl.a. at svineinfluensavaksinen egentlig var små microgreier som myndighetene ville at alle nordmenn skulle ha i armen, slik at de skulle vite hvor vi er...)

''Hun har utdannet seg i et yrke som hun ikke vil utøve, og hun er en meget spesiell dame: hun har vært til jobbintervju; og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. ''

Å kjære vene, klart hun bør prioriteres framfor krigsskadde barn og enker - hun er jo SPESIELL. Klart at hennes preferanser teller mer enn eventuelle krigstraumer.

For ordens skyld: Jeg liker IKKE å sette grupper opp mot hverandre, men det var du som begynte med det, da du snakket om landsmenn og utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel fått tilskudd til flyktningeboliger, og da blir det feil om andre skal få bo i disse. Da er de øremerket formålet.

Jeg tror ikke at noen blir kastet på gaten for, det ordner seg nok for både denne kvinnen og andre med behov for hjelp. Jeg ville ikke orket å bruke krefter på å bekymre meg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har et lite barn på 7 mnd, bl.a. Hun har utdannet seg i et yrke som hun ikke vil utøve, og hun er en meget spesiell dame: hun har vært til jobbintervju; og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.

har avlastning til barna sine hver annen helg, har de to største i barnehage og skole hver dag, allikevel synes hun at det er så hektisk med barna. for meg virker det som at barna kommer i andre rekke, når noe skal skje. får hun lyst på en ferietur en uke, så reiser hun; så sant hun får plassert barna rundt forbi.

Så jeg tror ikke hun står først i rekken når de deler ut jobber, pga hennes spesielle utseende, og hennes meninger. (mente bl.a. at svineinfluensavaksinen egentlig var små microgreier som myndighetene ville at alle nordmenn skulle ha i armen, slik at de skulle vite hvor vi er...)

''hun har vært til jobbintervju; og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. Så da var det nok, da skulle ikke hun jobbe der. Hun er veldig spesiell hele henne. Hun kler seg spesielt, farger håret kullsort, og ligner på såkalte emo.

''

Hun velger altså bort jobb, vil ha egne barn minst mulig, og forventer at det offentlige skal stille opp med bolig og penger? Slikt gjør meg forbanna.

Hun kan endre sin situasjon, en flyktningefamilie er mennesker i den største nød som flykter fra krig og undertrykkelse, for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de tre barna hennes straffes pga hennes oppførsel?

''Hvorfor skal de tre barna hennes straffes pga hennes oppførsel?

''

Ja, etter å ha lest denne tråden undrer jeg meg litt over at hun har omsorgen for sine barn. Hun virker ikke veldig stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun har utdannet seg i et yrke som hun ikke vil utøve, og hun er en meget spesiell dame: hun har vært til jobbintervju; og ble irritert pga de hadde en spesiell kleskode der. ''

Å kjære vene, klart hun bør prioriteres framfor krigsskadde barn og enker - hun er jo SPESIELL. Klart at hennes preferanser teller mer enn eventuelle krigstraumer.

For ordens skyld: Jeg liker IKKE å sette grupper opp mot hverandre, men det var du som begynte med det, da du snakket om landsmenn og utlendinger.

..og så kan man jo bare spørre seg selv om det hadde ført til et irritasjonsinnlegg på dol hvis denne spesielle damen hadde fått høre at boligen kun var midlertidig fordi den var øremerket for kvinner og barn som kommer fra krisesenteret.

Jeg tipper at svaret her er "nei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...