Gå til innhold

Teoretisk: Kan leger lyve for pasientene sine?


Gjest hypokonderi

Anbefalte innlegg

Gjest hypokonderi

Teoretisk: Kan leger lyve for pasientene sine?

Dersom han for eksempel var overbevist om at du ikke hadde den sykdommen du ville ha en blodprøvetest på. Hvis han f.eks synes at du er hypokonder?

Har han lov til å narre pasienten sin slik at pasienten skal føle seg trygg?

Det vil si: Ta blodprøve og si at svaret var kommet i posten og var negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hypokonderi

Du mener at han lar deg ta blodprøver for så å lyve om resultatet? Det har han ikke lov til, nei.

Du har forstått meg riktig.

Etisk dilemma: Hvis legen er overbevist om at du har det bedre om du TROR han sender inn blodprøven, men i og med at han ikke selv har tro på et visst blodprøveresultatet, gjør han det ikke. Sparer "staten" noen kroner...?

Du får vite at prøveresultatet ikke påviste sykdom.

Er det lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forstått meg riktig.

Etisk dilemma: Hvis legen er overbevist om at du har det bedre om du TROR han sender inn blodprøven, men i og med at han ikke selv har tro på et visst blodprøveresultatet, gjør han det ikke. Sparer "staten" noen kroner...?

Du får vite at prøveresultatet ikke påviste sykdom.

Er det lov?

Herregud. Nei, det er ikke lov. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har forstått meg riktig.

Etisk dilemma: Hvis legen er overbevist om at du har det bedre om du TROR han sender inn blodprøven, men i og med at han ikke selv har tro på et visst blodprøveresultatet, gjør han det ikke. Sparer "staten" noen kroner...?

Du får vite at prøveresultatet ikke påviste sykdom.

Er det lov?

''Etisk dilemma: Hvis legen er overbevist om at du har det bedre om du TROR han sender inn blodprøven, men i og med at han ikke selv har tro på et visst blodprøveresultatet, gjør han det ikke. Sparer "staten" noen kroner...?''

Hvorfor i himmelens navn og rike skulle en lege gjøre det? En lege er profesjonell og sier i så fall fra om h*n utelukker en diagnose.

Meiner du at legen skulle ta en blodprøve for så å la være å sende den til analyse, og dertil lyge om "resultatet"?? Hva oppnår legen med det? Nei, dette tror jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forstått meg riktig.

Etisk dilemma: Hvis legen er overbevist om at du har det bedre om du TROR han sender inn blodprøven, men i og med at han ikke selv har tro på et visst blodprøveresultatet, gjør han det ikke. Sparer "staten" noen kroner...?

Du får vite at prøveresultatet ikke påviste sykdom.

Er det lov?

Du blir tappet for blod, men prøven blir ikke sendt inn, og så forteller legen deg at prøven var negativ?

Nei, det vil jeg ikke tro er lov.

Helsepersonelloven sier:

''§ 10. Informasjon til pasienter m.v.

Den som yter helsehjelp, skal gi informasjon til den som har krav på det etter reglene i pasientrettighetsloven § 3-2 til § 3-4. I helseinstitusjoner skal informasjon etter første punktum gis av den som helseinstitusjonen utpeker.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om plikten til informasjon.''

Her er du en som har krav på informasjon.

''§ 41. Plikt til å gi pasienter innsyn i journal

Den som yter helsehjelp, skal gi innsyn i journalen til den som har krav på det etter reglene i pasientrettighetsloven § 5-1.

I helseinstitusjoner skal den som har det overordnede ansvaret for journalen etter § 39, sørge for at det gis innsyn etter første ledd. ''

Det vil si at om du trekker legens ord i tvil, så har du rett til å se i journalen din. Der skal også alle prøvesvar foreligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sett på House at det nesten er lovlig.

Det er så bra at vi har slike realistiske legeserier som gir oss et blikk inn i det virkelige livet på sykehus.

Jeg tenker da på House, Greys, Akutten osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det er så bra at vi har slike realistiske legeserier som gir oss et blikk inn i det virkelige livet på sykehus.

Jeg tenker da på House, Greys, Akutten osv ;)

Jepp. House er realisme på høyt nivå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jejejeje

Om du mistenker din lege for slikt løser du dette enkelt ved å be om å få resultatet av prøven skriftlig tilsendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

De gir i alle fall placebomedisin... så??

Ingen leger gir placebomedisin i vanlig praksis.

Placebo kan gis i godkjente forskningsopplegg. Da skal pasienten skriftlig samtykke i deltagelse etter at en er opplyst om alle deler av studien inkl. sannsynligheten for at en får placebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

De gir i alle fall placebomedisin... så??

Jeg har vært med i et forskningsopplegg hvor jeg tok medisiner og ikke visste når det var placebo. Utover det har jeg aldri tatt placebomedisiner. Ingen lege deler ut slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modern77

Det er så bra at vi har slike realistiske legeserier som gir oss et blikk inn i det virkelige livet på sykehus.

Jeg tenker da på House, Greys, Akutten osv ;)

Spesielt Scrubs da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt Scrubs da :-)

Det har jeg ikke sett på, så kan ikke uttale meg. Men om det er i stil med andre sykehusserier så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Nei, legen kan ikke lyve om blodprøver. Så hvis det har blitt tatt blodprøver, og legen forteller at de ikke viste noe galt, så viste de ikke noe galt. Det kan du stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modern77

Det har jeg ikke sett på, så kan ikke uttale meg. Men om det er i stil med andre sykehusserier så...

Det er litt mer useriøst og komedieaktig da :-) Men veldig morsom serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...