Gå til innhold

Teoretisk: Kan leger lyve for pasientene sine?


Gjest hypokonderi

Anbefalte innlegg

  • 7 år senere...

Fortsetter under...

Jeg opplevde i Sverige at en kvinnelig lege lyvde til meg direkte. Hun sa at du står på en stor dose av et visst medikament og hun ville ha objektive bevis for at den er riktig. Men greia var den at hun under et sykehusopphold ikke ville gi meg denne medisinen om jeg ikke kunne bevise det med både det ene og andre. Jeg fremaskaffet tlf nr til beh sykehus i Norge og medisinesker hjemmefra og hun sa at hun måtte kontakte det norske sykehuset. Så når jeg kom på avd så fikk jeg ikke den sm still medisinen jeg har brukt i årevis. Så sier hun at hun har prøvd å kontakte det norske sykehuset 3 ganger i løpet av natta, men den sykepleieren som snakket med meg sa at legen hadde ikke gjort dette på tross av press fra meg om at hun skulle gjøre det. Da jeg visste frem eskene mine og hun leste hva som stod der så sa hun at ja OK du skal få medisinen din og jeg kont avd og sier ifra. 3 timer gikk og jeg hørte ingenting. Jeg spurte spl på avd om legen hadde ringt opp. men det har ikke vært en lyd. Da jeg selv går ned i mottaket igjen så sier denne legen at hun akkurat har kontaktet avd, men igjen så hadde hun IKKE det. Nå ble jeg forbannet og sier at nå vil jeg høre hvorfor lyver du om ting du ikke har gjort? Da fikk jeg beskjed om å passe kjeften av legen. Jeg snakket med avd ledelsen på formiddagen og den kvinnelige legen hadde aldri hverken ringt eller gjort noe for at jeg skulle få medisiner. Denne hendelsen kommer jeg til å sende til Jemtlands LANDSTING som er svensk helsetilsyn og forklare hele saken om en lege som lyver til meg i ren ondskap, ja det er slik det hele fremstod til slutt. Jeg er selv sykepleierutdannet og kjenner mine rettigheter så denne legen skal jeg feste til veggen for alt det er verdt. SLIKT GJØR MAN BARE IKKE. PERIO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Hva man ikke vet - det vet man ikke om folks ulike sygdommer tror jeg bare. Oppfanger legen at pasienten har hatt psykisk problematikk tror jeg kanskje legen underbevisst tror at vedkommende kanskje er hypokonder og lar kanskje være å ta prøver av en kul eller sier at prøven er sendt inn uten at den er det. Slikt kan man dessverre komme ut for tror jeg. Psykisk syke er en svært svak gruppe med ofte dårlig nettverk og kanskje datatakunnskap og det vet andre å utnytte for å slippe billigere i egen jobb. Mange har sikkert også så nok i dag å ta seg av.  Leger støtter seg også veldig på hverandre tror jeg. Mye mer enn i andre yrker. Virker ikke som mennesker som aktivt leser og sjekker fotnoter og litteraturhenvisninger i en tekst. De jobber problembasert har jeg lest og prøver å se hele mennesket. Men jeg tror ofte at det er noe som glipper uten at det kanskje er bevisst løgn. Mere forutinntatte holdninger eller at de har en referansegruppe i sitt yrkesliv som er ganske forstokket. Eller de ønsker å dytte ansvaret over på fastlegen for å vise hvor udugelig det systemet bare er. Enkelte burde virkelig stoppes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg vil heller kalle det systemsvikt. Men jeg tror enkelte av oss er mye mer utsatt for å rammes av slike svikt allerede fra vi er barn. Blir man mye utsatt for gjentatte små og store " hendelser"ja da berøres eller kanskje ødelegges hele livet til pasienten. Pasienten prøver bare å fortrenge da der et ikke annet alternativ. Ellers får man problemer også med rettsapparatet uten tvil. Ingen er jo like uheldig som " Donald Duck" Ingen tror jo det. Om ikke man har vært psykisk syk da med delvis uføretrygd noen år og ble sjikanert på bussen lenge før noe meeto. Men alle kan gjøre feil. Legen i Sverige var sikkert ekstra engstelig som ikke kjente deg. Men jeg synes man jobber lite selvstendig forhold til hva jeg har vært vant til i yrkeslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man er bare et nummer i rekken for helsesystemet som består av alt fra leger til sykepleiere og apotekansatte som vektlegger forskjellige ting utfra bruddstykker av kunnskap de har om pasienten og de nærmeste. Man er bare nok en umælende pasient som forsøker å beskrive sine plager. Jeg har sett ansikter på min vei som forteller sin egen historie om tapte leveår og livsgnist på grunn av ting som er umulig å forsvare seg mot av behandling spesielt som syk. Det er veldig leit og det er veldig vanskelig å forstå hvor man skal ta tak for å rette opp i det vonde som har rammet dem i et system med spark oven på strupen. Hvor man ikke forstår at det å få pasienten på bena er enorme innsparinger i seg selv. En annen sak er alt man ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Psykiske pasienter blir ofte regnet for ingenting i dag.Ikke langt unna sannheten tror jeg så dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, mts65 skrev:

Jeg opplevde i Sverige at en kvinnelig lege lyvde til meg direkte. Hun sa at du står på en stor dose av et visst medikament og hun ville ha objektive bevis for at den er riktig. Men greia var den at hun under et sykehusopphold ikke ville gi meg denne medisinen om jeg ikke kunne bevise det med både det ene og andre. Jeg fremaskaffet tlf nr til beh sykehus i Norge og medisinesker hjemmefra og hun sa at hun måtte kontakte det norske sykehuset. Så når jeg kom på avd så fikk jeg ikke den sm still medisinen jeg har brukt i årevis. Så sier hun at hun har prøvd å kontakte det norske sykehuset 3 ganger i løpet av natta, men den sykepleieren som snakket med meg sa at legen hadde ikke gjort dette på tross av press fra meg om at hun skulle gjøre det. Da jeg visste frem eskene mine og hun leste hva som stod der så sa hun at ja OK du skal få medisinen din og jeg kont avd og sier ifra. 3 timer gikk og jeg hørte ingenting. Jeg spurte spl på avd om legen hadde ringt opp. men det har ikke vært en lyd. Da jeg selv går ned i mottaket igjen så sier denne legen at hun akkurat har kontaktet avd, men igjen så hadde hun IKKE det. Nå ble jeg forbannet og sier at nå vil jeg høre hvorfor lyver du om ting du ikke har gjort? Da fikk jeg beskjed om å passe kjeften av legen. Jeg snakket med avd ledelsen på formiddagen og den kvinnelige legen hadde aldri hverken ringt eller gjort noe for at jeg skulle få medisiner. Denne hendelsen kommer jeg til å sende til Jemtlands LANDSTING som er svensk helsetilsyn og forklare hele saken om en lege som lyver til meg i ren ondskap, ja det er slik det hele fremstod til slutt. Jeg er selv sykepleierutdannet og kjenner mine rettigheter så denne legen skal jeg feste til veggen for alt det er verdt. SLIKT GJØR MAN BARE IKKE. PERIO.

Trist at du hadde en slik opplevelse og du har rett til å sende klage. Jeg forundrer meg likevel over hvor sterke ord du bruker. Dessuten er det folk inne på forumet her som allerede har problemer med å stole på helsevesenet så dette» trigger» jo den usikkerheten. Tror ikke leger vanligvis lyger. Som sykepleier vet du jo at de fleste i helsevesenet strekker seg langt for å imøtekomme pasientens behov. 

Anonymkode: 24aac...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Vi har bare alle vår sak i dag synes jeg det virker som. Leste i avisa at politiet var kjempefortvilet over de mange som isolerte seg og kanskje lot frustrasjonen gå ut over seg selv til slutt. Politiet måtte jo bare prøve å hjelpe og belastningene på dem føltes umenneskelige og er det sikkert også. Enkelte pasienter føler seg jo overvåket og paranoide også inne hos seg selv på toalettet til og med og stoler ikke på noe helseapparatet til slutt kanskje ikke de nærmeste engang. Men det er ikke rart man blir redd og engstelig når man feiler noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

De fleste trenger ikke å frykte det tror jeg her i landet. Men det tar jo tid å avvikle et besøk og ting kan jo alltid skje feil. Kanskje det går an å ha med seg noen pårørende  hvis man ikke har mulighet til å oppsøke annen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Så mange har det usedvanlig vanskelig i dag. Det hender jo leger bare er under opplæring i dag og trenger godkjenning på å gjøre ting. Det kan jo også være en forklaring på hva som er skjedd deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er kanskje bare ting det er veldig vanskelig å svare på. Ingen burde lyve og man tar jo bare avstand fra det. Leger burde være dem som forvalter sannhet best og pasienten burde ha fullt innsyn i alt som gjelder seg og sine synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...