Gå til innhold

Hu ER gæærn! (advarsel..mere svigermorpreik!;))


laguna1

Anbefalte innlegg

''Det å ha en diagnose er vel ikke nødvendigvis å "rakke ned" på noen? På mange måter er det lettere å forsvare en som oppfører seg på en bestemt måte pga en diagnose enn å forsvare en som bare er sånn ;)

''

Samtidig så er det ganske belastende for de som har psykiatriske diagnoser at mange ser ut til å forbinde dårlig oppførsel med psykiatriske diagnoser. Jeg har truffet ufordragelige mennesker uten å ha behov for å diagnostisere dem.

Det er stigmatiserende nok for enkelte av de som har psykiatriske diagnoser om ikke de i tillegg skal bli forbundet med all verdens drittsekkoppførsel.

NHD svarte nettopp på flere spørsmål om vanskelige og maktsyke mødre at de trolig hadde en personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 496
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    46

  • frosken

    38

  • cathlin

    35

  • Sør

    26

Mest aktive i denne tråden

NHD svarte nettopp på flere spørsmål om vanskelige og maktsyke mødre at de trolig hadde en personlighetsforstyrrelse.

...men han er tross alt fagperson :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er en god løsning at du ønsker å kutte kontakten. Si fra hvordan dere vil/må ha det. Og at noe annet gidder dere ikke.

Tror også det roer seg ettervhert. Bare sett grenser og unngå diskusjoner som f.eks med kjøringen. Bare si da gjør vi det sånn, også er det ikke noe mer å diskutere.

Mannen din må også være råsterk i begynnelsen og sette ned foten på det dere ikke vil.

''Tror også det roer seg ettervhert. Bare sett grenser og unngå diskusjoner som f.eks med kjøringen. Bare si da gjør vi det sånn, også er det ikke noe mer å diskutere.''

Helt enig. Om en av mine foreldre hadde oppført seg bare en brøkdel av det laguna beskriver så hadde jeg skammet meg så innmari at jeg hadde vurdert å flytte så langt unna som mulig med tanke på en evt. partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermora er jo ikke her, så so what?? Det er jo folk her inne med diagnoser, men jeg sitter jo ikke og prøvediagnostiserer dem selv om det innimellom kan være fristende :P

''Svigermora er jo ikke her, så so what?? Det er jo folk her inne med diagnoser, men jeg sitter jo ikke og prøvediagnostiserer dem selv om det innimellom kan være fristende :P

''

Jeg forestiller meg at det er mindre morsomt for folk som har personlighetsforstyrrelser å bli sammenlignet med svigermoren til laguna. Tenker du at alle som ikke kan oppføre seg oppfyller kriteriene for en psykiatrisk diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg mener at når du skriver "psykt, psykt, psykt", så bruker du en forkortelse for psykiske lidelser som skjellsord. Jeg synes det er en måte å bidra til stigmatisering av mennesker med psykiske lidelser, og jeg synes at voksne folk bør kunne la det være.

Derimot synes jeg man godt kan betegne svigermorens oppførsel som ufordragelig, kjip, umoden, uforskammet osv. osv.

Ok, men det er ihverfall ikke hva jeg tenkte. Bare for å få sagt det. Alle kan få behov for hjelp av psykiatrien, også jeg.

Deriomot tror jeg at det kan være en hjelp for Laguna å betrakte henne som psyk, fordi det lettere kan hjelpe henne i tiden fremover til å være overbærende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sivera

Ok, men det er ihverfall ikke hva jeg tenkte. Bare for å få sagt det. Alle kan få behov for hjelp av psykiatrien, også jeg.

Deriomot tror jeg at det kan være en hjelp for Laguna å betrakte henne som psyk, fordi det lettere kan hjelpe henne i tiden fremover til å være overbærende.

Mener du at det å ha en psykiatrisk diagnose gir folk lov til å oppføre seg som de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår godt at du ikke orker slik oppførsel. Selv har jeg hatt noen episoder med folk som man må veie alle sine ord på gullvekt overfor og hadde ikke orket å leve tett på vedkommende.

Men hvorfor skal dere bo i svigerforeldrenes by når dere, så vidt jeg har forstått, ikke har noen annen tilknytning til byen å snakke om? Jeg tror jeg ville bosatt meg langt unna og sørget for å ikke motta noe som helst hjelp fra den kanten. I tillegg tror jeg at jeg ville satset på samboerskap en god stund før jeg tok sjansen på bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' og husk for all del å ta p-pillene dine!!!''

LOL - ja, du skal se disse egenskapene er dominante :-B

''LOL - ja, du skal se disse egenskapene er dominante :-B''

Ville du hatt en sånn drage til bestemor til ditt barn? ;o)

Jeg er oppriktig glad i svigerfamilien min altså, men av og til priser jeg meg lykkelig over at jeg ikke har felles barn med kjæresten. De synes nok jeg er litt pussig på mine områder allerede og hadde jeg fått baby nå så hadde jeg garantert blitt den stein hakke snåle sære svigerdatra! :o) Og de er ikke noe i nærheten av lagunas svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Jeg har da ikke satt noen diagnose på noen jeg?? Les en gang til... Det må være lov å komme med et tankeinnspill uten at andre skal tro at denne mulige tanken er opplest og vedtatt. Dessuten... når man er livredd for å nevne diagnoser, så gjør man det hele til noe skambelagt, og det tror jeg ikke er særlig smart... Jeg har selv en diagnose som døv. Ikke f.... om jeg ser på det som en skam!

''Jeg har selv en diagnose som døv. Ikke f.... om jeg ser på det som en skam!''

Men om man kaller en som ikke følger helt med og ser noe "fjern" ut, for døv, vil vel være å stigmatisere døve?

Det du gjør blir litt på samme måte for de med psyk.diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du ikke orker slik oppførsel. Selv har jeg hatt noen episoder med folk som man må veie alle sine ord på gullvekt overfor og hadde ikke orket å leve tett på vedkommende.

Men hvorfor skal dere bo i svigerforeldrenes by når dere, så vidt jeg har forstått, ikke har noen annen tilknytning til byen å snakke om? Jeg tror jeg ville bosatt meg langt unna og sørget for å ikke motta noe som helst hjelp fra den kanten. I tillegg tror jeg at jeg ville satset på samboerskap en god stund før jeg tok sjansen på bryllup.

''Men hvorfor skal dere bo i svigerforeldrenes by når dere, så vidt jeg har forstått, ikke har noen annen tilknytning til byen å snakke om?''

Det er virkelig det store mysteriet her. Jeg fatter ikke hvorfor i all verden de velger å flytte dit når de risikerer full familiefeide og at forholdet går dukken. Jeg forstår det bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvorfor skal dere bo i svigerforeldrenes by når dere, så vidt jeg har forstått, ikke har noen annen tilknytning til byen å snakke om?''

Det er virkelig det store mysteriet her. Jeg fatter ikke hvorfor i all verden de velger å flytte dit når de risikerer full familiefeide og at forholdet går dukken. Jeg forstår det bare ikke.

''Det er virkelig det store mysteriet her. Jeg fatter ikke hvorfor i all verden de velger å flytte dit når de risikerer full familiefeide og at forholdet går dukken. Jeg forstår det bare ikke.''

Han jobber jo i tillegg ikke i byen, men pendler... Jeg skjønner heller ikke det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Det er virkelig det store mysteriet her. Jeg fatter ikke hvorfor i all verden de velger å flytte dit når de risikerer full familiefeide og at forholdet går dukken. Jeg forstår det bare ikke.''

Han jobber jo i tillegg ikke i byen, men pendler... Jeg skjønner heller ikke det der.

Det kan jo være flere grunner til det. Økonomi f.eks. Det er dyrt å etablere seg i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er virkelig det store mysteriet her. Jeg fatter ikke hvorfor i all verden de velger å flytte dit når de risikerer full familiefeide og at forholdet går dukken. Jeg forstår det bare ikke.''

Han jobber jo i tillegg ikke i byen, men pendler... Jeg skjønner heller ikke det der.

Jeg tror han fikk seg annen jobb enn pendlerjobben, men uansett. Han kunne jo fått jobb i ny by, og laguna må uansett ut og skaffe seg ny jobb, så jeg er enig med dere i at de burde ha bosatt seg et annet sted.

Kanskje lagunas vordende brudgom er mer knyttet til moren sin enn laguna egentlig setter pris på eller endog forstår/innser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være flere grunner til det. Økonomi f.eks. Det er dyrt å etablere seg i Oslo.

Men "annen by" trenger jo ikke være Oslo. Det kan f eks være Hamar eller Lillesand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Men "annen by" trenger jo ikke være Oslo. Det kan f eks være Hamar eller Lillesand.

Det kan jo være at Laguna ønsker kort vei til Oslo og sin familie også?

Eller det kan være at dette ble bestemt lenge før Laguna skjønte hvor store problemer hun ville komme til å få med svigermor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at Laguna ønsker kort vei til Oslo og sin familie også?

Eller det kan være at dette ble bestemt lenge før Laguna skjønte hvor store problemer hun ville komme til å få med svigermor?

''Det kan jo være at Laguna ønsker kort vei til Oslo og sin familie også?''

Ja, hvilket ville utelukke Lillesand, men ikke Hamar :-) (sammenlognet med nyby)

''Eller det kan være at dette ble bestemt lenge før Laguna skjønte hvor store problemer hun ville komme til å få med svigermor?''

Det er vel ikke usannsynlig.

Men ettersom ingen av dem har barn og de heller ikke har kjøpt bolig der, eetter hva jeg har skjønt, er det ikke for sent å snu ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som en god løsning det heller?

Alternativet tattt i betraktning, en god løsning for oss her i huset.

Laguna får tenke på saken.. de må vel være enige hun og gubben, det er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlins kommentar er vel i samme bås som at du reagerer på at noen sier at noe som er treigt er "skikkelig døvt"? ;-)

Hmm.. jeg ser ikke helt sammenhengen her? Hvis jeg ikke misforsto deg da? ;)

Hadde det handla om ei svigermor som misforsto alt og aldri "hørte etter", så hadde jeg muligens foreslått diagnosen døvhet der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En familieterapeut

Hei Laguna, jeg har fulgt dine beskrivelser av din svigermor en god stund. Nå har jeg jo aldri truffet henne, så det jeg sier nå må jeg ta veldig mange forbehold om. Men de beskrivelser du gir, minner mye om en person med en såkalt borderline personlighetsforstyrrelse (og dem er det svært mange av!).

Det finnes en god del bøker om dette emnet på engelsk, som du får kjøpt på feks Amazon, hvis du googler Borderline + Mother så får du opp mange. Disse bøkene kan gi deg og din forlovede mange gode tips, om hvordan sette grenser og forholde seg i helt konkrete situasjoner. Feks "The borderline mother", "Stop walking on eggshells" med flere.

Igjen, jeg tar forbehold om at jeg ikke har truffet denne kvinnen, og heller ikke kjenner deg og din forlovede. Ofte kan det i en slik familie være flere som fungerer dysfunksjonelt (og som også tiltrekker seg partnere som fungerer dysfunksjonelt), så for all del ikke slå svigermor i hodet med det som står i disse bøkene. Bruk det du syns stemmer i de situasjoner som oppstår, og det kan også være en fordel å se på om man selv har noen av disse trekkene (dette sier jeg på generell basis, ikke fordi jeg har noe inntrykk av deg verken på den ene eller andre måten).

Situasjonen dere står oppe i høres tøft ut, og som jeg har nevnt før, tror jeg at en familieterapeut (for deg og mannen din om hvordan dere skal takle svigermor) også kan være nyttig.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...