Gå til innhold

Hu ER gæærn! (advarsel..mere svigermorpreik!;))


laguna1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 496
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    46

  • frosken

    38

  • cathlin

    35

  • Sør

    26

Mest aktive i denne tråden

Ah, nå vet jeg diagnosen!!!! Schisofren!!!!

''Ah, nå vet jeg diagnosen!!!! Schisofren!!!!

''

Jeg skjønner ikke at du gidder å fortsette på denne måten. Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ah, nå vet jeg diagnosen!!!! Schisofren!!!!

''

Jeg skjønner ikke at du gidder å fortsette på denne måten. Hva er poenget ditt?

Å ha det litt humoristisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det finnes kanskje en forklaring. Kvinnen høres ut som et psykisk case.''

Du er herved advart SDD!!! *lusker seg stille og umerkelig ut av tråden*

Jeg har flere ganger lært ting her på dol, eller blitt gjort ekstra oppmerksom på ting som jeg ikke tenkte på før. Og en av disse tingene er at dem som har en psykiatrisk diagnose ikke liker at det settes likhetstegn mellom det og det å ha en dårlig oppdragelse. Det hadde heller ikke jeg tenkt over før jeg leste det her på dol en gang. Er det ikke bedre å ta akkurat det poenget innover seg nå, fremfor å fortsette å harselere med at dette påpekes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha det litt humoristisk :)

''Å ha det litt humoristisk :)

''

Siden jeg vet hvor mye rare forestillinger som finnes om schizofreni, og hvor uhyre stigmatiserende og ofte alvorlig det er å få denne diagnosen, så er jeg ikke i stand til å se at det var noe morsomt med det du skrev.

Ville du synes det var kjempegøy å fleipe med enhver diagnose? Som f.eks. at dersom du skriver om at datteren din oppfører seg dårlig, så er det fritt frem for en eller annen å foreslå at hun sikkert bare har fått en hjernesvulst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere ganger lært ting her på dol, eller blitt gjort ekstra oppmerksom på ting som jeg ikke tenkte på før. Og en av disse tingene er at dem som har en psykiatrisk diagnose ikke liker at det settes likhetstegn mellom det og det å ha en dårlig oppdragelse. Det hadde heller ikke jeg tenkt over før jeg leste det her på dol en gang. Er det ikke bedre å ta akkurat det poenget innover seg nå, fremfor å fortsette å harselere med at dette påpekes?

Jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å ha det litt humoristisk :)

''

Siden jeg vet hvor mye rare forestillinger som finnes om schizofreni, og hvor uhyre stigmatiserende og ofte alvorlig det er å få denne diagnosen, så er jeg ikke i stand til å se at det var noe morsomt med det du skrev.

Ville du synes det var kjempegøy å fleipe med enhver diagnose? Som f.eks. at dersom du skriver om at datteren din oppfører seg dårlig, så er det fritt frem for en eller annen å foreslå at hun sikkert bare har fått en hjernesvulst?

Nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zitter

Haha, jeg husker aldri hvordan schizofren skrives ;) Riktig nå?;)

Haha, jeg måtte sjekke selv. Ville jo vært pinlig å påpeke din skrivefeil for så å si at det var riktig og så var det egentlig feil osv osv. Ser bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo...

:-) Men jeg er ikke ute etter å ta deg - på noen som helst måte :-)

Det er nesten som med negerdebatten - jeg har blitt enda mer oppmerksom på min egen og andres språkbruk når det gjelder dette pga diskusjoner her på dol. Og det er litt av det samme her, synes jeg, om enn ikke like "kjent" problemstilling som det andre. :-)

Stor klem til deg og god natt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Først vil jeg understreke at jeg er helt enig med deg i at lagunas svigermor ikke er god, og jeg tror også på laguna.

Men til temaet "en sak har alltid to sider", som det jo nå debatteres i denne delen av tråden, er det svært sannsynlig at lagunas svigermor har en helt annen virkelighetsoppfatning enn laguna.

For å ta et par ting som du skriver:

''Vi snakker om en kvinne tar seg til rette i deres hjem vel vitende om at det ikke er populært,''

Det er ikke sikkert at det er riktig at svigermoren er vel vitende om at det ikke er populært. Dvs hun skjønner vel at det ikke settes pris på, men hun skjønner neppe _hvorfor_. Jeg betviler at svigermoren tenker: Nå vasker jeg tøy og bretter truser bare på pur faen. Hun forstår bare ikke hvorfor dette føles invaderende og at dette ikke blir satt pris på. Det samme med nipsen og at hun har meninger om salg av tv og jegvetikkehva.

Hun er invaderende og manipulerende, men jeg anser det som temmelig sannsynlig at hun i egne øyne mener at hun er snill og at hun 'hjelper' laguna med å få det fint, både i heimen og i bryllupet. Og med en slik oppfatning blir veien kort til at hun ser seg selv som et offer - en hjelpsom svigermor som ikke settes tilstrekkelig pris på av svigerdatteren (OG sønnen).

''og som tar en dramatisk telefon til lagunas foreldre der hun blant annet forteller dem at datteren er skyld i at forlovelsen ble brutt (en løgn).''

Var det slik det var? Hun sa vel heller at laguna var skyld i at sønnen nå snakket stygt til sin mor, noe han ike har gjort før.

Og det er vel heller ikke utenkelig at han har jattet med moren i alle de 40 (?) årene han har levd, fordi det har gått greit for han å forholde seg til henne når det kun er mor-sønn-relasjonen det gjelder. Det at han nå får andre hensyn å ta, og dermed sier i fra til moren sin om at hun må slutte å være så invaderende og blande seg opp i hans (og lagunas) liv, så har jo svigermoren på en måte rett i at det er pga lagunas inntreden i familien at sønnen ikke er den dotten (?) han var før?

Angående det jeg skrev om bruddet: Ja, laguna skriver at de skal ha brutt forlovelsen og blitt sammen igjen. Jeg forstår det sånn at dette ikke skjedde, men var noe svigermor sa til lagunas foreldre. Jeg glemte for øvrig dette om at de satt og drakk på torget. Den er også litt artig. ;)

Jeg skjønner jo at Svigermor og laguna lever i to ulike verdener, og jeg tar her forbehold om at lagunas verden er den virkelige verden, mens svigermor lever i et slags ... tja, det er uvisst, men at det høres ut som et annet univers enn universet laguna (og det jeg vil tro er brorparten av oss andre) lever i, skal jeg ikke argumentere mot. :)

Ellers er jeg helt enig med deg i det du skriver om mulige årsaker til forviklingene, men her må jeg si som laguna: Hvis dette er første gang mannfolket sier imot sin mor, er det faen skjære meg på tide.

Og da kommer argumentene om at han, som har tillatt dette i muligens 40 år, kan klandres for dette, og svaret på det er selvfølgelig ja.

Jeg kjenner litt til sånne dominerende folk. Ikke foreldre, men slekt, og da jeg sa fra begynte den eldre å gråte. Det hadde visst aldri skjedd før. Jeg var rundt 12 da jeg tilta, og det var ikke et sekund for sent.

Vi hadde et godt forhold resten av hennes levetid, og jeg vet hun mente godt. En velmenende, men akk så bestemt, dame, men hun trengte å høre noen ganger hun også, og det tragiske er egentlig at jeg, så vidt jeg vet, da jeg var rundt tolvårsalderen, var en av de første som sa det til henne i stedet for til alle andre.

Det kan jo være at denne kvinnen alltid har turet fram som hun nå gjør, men hun har aldri hatt noen som har sagt fra til henne. Det blir jo fort sånn. Folk vil ikke såre heller, og de mener jo ikke vondt. Det er bare det at jorden faktisk ikke dreier rundt disse menneskene, og det kan enkelte trenge å høre, for noen ser ut til å tro universet vil gå helt amok hvis de ikke får styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg måtte sjekke selv. Ville jo vært pinlig å påpeke din skrivefeil for så å si at det var riktig og så var det egentlig feil osv osv. Ser bra ut :)

Hehe, godt å høre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Men det finnes kanskje en forklaring. Kvinnen høres ut som et psykisk case.''

Du er herved advart SDD!!! *lusker seg stille og umerkelig ut av tråden*

'' Du er herved advart SDD!!! *lusker seg stille og umerkelig ut av tråden*''

Ja, der gikk jeg over streken. Det der var skikkelig døvt av meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:-) Men jeg er ikke ute etter å ta deg - på noen som helst måte :-)

Det er nesten som med negerdebatten - jeg har blitt enda mer oppmerksom på min egen og andres språkbruk når det gjelder dette pga diskusjoner her på dol. Og det er litt av det samme her, synes jeg, om enn ikke like "kjent" problemstilling som det andre. :-)

Stor klem til deg og god natt! :-)

Joda, ser den. Som døv selv og med venner som feiler både det ene og det andre så er jeg nok litt "herda" og ganske opptatt av at livet ofte straks blir enklere når man bruker galgenhumor og snakker rett fra levra uten å "pakke inn" tilsynelatende "skamfulle" diagnoser som absolutt ikke burde vært sett på som skambelagte.... men jeg skjønner jo at ikke alle synes det er like greit å ha et så avslappa forhold til det, og det tar jeg til etterretning ;)

God natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Du er herved advart SDD!!! *lusker seg stille og umerkelig ut av tråden*''

Ja, der gikk jeg over streken. Det der var skikkelig døvt av meg. ;)

Ja, guri!!! :DD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ja, guri!!! :DD

Hehe, tenkte at du ikke ville rable på den, men det kommer sikkert noen som rabler på dine vegne. :)

Jeg skjønner at det er mulig å tråkke i salaten, men min erfaring er nå engang at de fleste har litt selvironi. Og det er faktisk veldig sjelden jeg tråkker i salaten med denne trua på mennesket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det jeg skrev om bruddet: Ja, laguna skriver at de skal ha brutt forlovelsen og blitt sammen igjen. Jeg forstår det sånn at dette ikke skjedde, men var noe svigermor sa til lagunas foreldre. Jeg glemte for øvrig dette om at de satt og drakk på torget. Den er også litt artig. ;)

Jeg skjønner jo at Svigermor og laguna lever i to ulike verdener, og jeg tar her forbehold om at lagunas verden er den virkelige verden, mens svigermor lever i et slags ... tja, det er uvisst, men at det høres ut som et annet univers enn universet laguna (og det jeg vil tro er brorparten av oss andre) lever i, skal jeg ikke argumentere mot. :)

Ellers er jeg helt enig med deg i det du skriver om mulige årsaker til forviklingene, men her må jeg si som laguna: Hvis dette er første gang mannfolket sier imot sin mor, er det faen skjære meg på tide.

Og da kommer argumentene om at han, som har tillatt dette i muligens 40 år, kan klandres for dette, og svaret på det er selvfølgelig ja.

Jeg kjenner litt til sånne dominerende folk. Ikke foreldre, men slekt, og da jeg sa fra begynte den eldre å gråte. Det hadde visst aldri skjedd før. Jeg var rundt 12 da jeg tilta, og det var ikke et sekund for sent.

Vi hadde et godt forhold resten av hennes levetid, og jeg vet hun mente godt. En velmenende, men akk så bestemt, dame, men hun trengte å høre noen ganger hun også, og det tragiske er egentlig at jeg, så vidt jeg vet, da jeg var rundt tolvårsalderen, var en av de første som sa det til henne i stedet for til alle andre.

Det kan jo være at denne kvinnen alltid har turet fram som hun nå gjør, men hun har aldri hatt noen som har sagt fra til henne. Det blir jo fort sånn. Folk vil ikke såre heller, og de mener jo ikke vondt. Det er bare det at jorden faktisk ikke dreier rundt disse menneskene, og det kan enkelte trenge å høre, for noen ser ut til å tro universet vil gå helt amok hvis de ikke får styre.

''Angående det jeg skrev om bruddet: Ja, laguna skriver at de skal ha brutt forlovelsen og blitt sammen igjen. Jeg forstår det sånn at dette ikke skjedde, men var noe svigermor sa til lagunas foreldre. ''

Tror det er rom for litt ulike tolkninger av det laguna skrev. Slik jeg forstår det hun skrev, så var det faktisk slik at hun og kjæresten slo opp - og ble sammen igjen - oppe i alt dette. Jeg forsto det som at uhyret ringte til lagunas foreldre og beklaget seg over måten hennes sønn nå snakket til sin mor som følge av lagunas påvirkning, og at det var dette som var temaet for telefonsamtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at hun var egosentrisk, ikke egoistisk. Jeg har ingen grunn til å tro at hun ikke skriver om sine egne oppfatninger, men jeg har god grunn til å tro at det finnes andre oppfatninger av samme sak.

Essensen er at laguna har problemer med svigermor, ikke hvem av dem er kul og morsom og moderne. Svigermor har også problemer med laguna.

En sak har alltid to sider, men du ser vel at endel av de tingene laguna forteller viser at svigermoren går langt over streken?

Det er ikke dermed sagt at det alltid er svigermødre som er problematiske. Sikkert minst like ofte svigerdøtre ;) Men her snakker vi altså om en ganske spesiell svigermor som rett og slett tar kontrollen over sønnens og svigerdatterens liv, og det har hun selvfølgelig ingen rett til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke ganske innlysende at vi her bare har hørt lagunas versjon av sannheten? Og selv en som har kjent laguna over tid kanskje ikke har hørt svigermors versjon?

"Svigermor har pynta i huset, laga middag for hele uka og vaska klær uten å spørre om lov..."

"Laguna og mann får beskjed om at de behandler henne dårlig fordi de gir beskjed om at de ikke kan være mer enn 2-3 timer i et fam.selskap..."

"Lagunas kjæreste får "ikke lov" å selge TV'n sin..."

"Laguna og kjæresten får ikke bestemme selv hvordan de skal komme seg til Oslo... Svigernor truer svigerfar med skilsmisse dersom han kjører dem og/eller støtter laguna..."

"Svigermor ringer lagunas foreldre for å klage over deres datter fordi hun har satt sønnen deres opp mot dem..."

"Svigermor setter ut løgner om at laguna og mann sitter på torget og drikker, samt at de har slått opp og blitt sammen igjen..."

Selv om bare en eller to av disse tingene er sanne, så synes jeg det virker helt sprøtt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser den. Som døv selv og med venner som feiler både det ene og det andre så er jeg nok litt "herda" og ganske opptatt av at livet ofte straks blir enklere når man bruker galgenhumor og snakker rett fra levra uten å "pakke inn" tilsynelatende "skamfulle" diagnoser som absolutt ikke burde vært sett på som skambelagte.... men jeg skjønner jo at ikke alle synes det er like greit å ha et så avslappa forhold til det, og det tar jeg til etterretning ;)

God natt:)

I de fleste miljøer jeg kjenner til, så fungerer det greit å fleipe med egen diagnose/problematikk - men det settes uhyre liten pris på om utenforstående prøver seg på samme type humor. Tipper at det samme gjelder også for døve.

Noen grupper funksjonshemmede er høyere på prestisjestigen enn andre grupper, og for de som nyter liten prestisje, så er det sannsynligvis ekstra sårbart med bemerkninger som bidrar til ytterligere stigmatisering.

Du kjenner sikkert til hvordan de døve i sin tid kjempet for å ikke bli kategorisert sammen med de andre "abnorme "- nemlig de "åndssvake" og blinde. Så lite satte de pris på å tilhøre samme hovedkategori som de åndssvake, at det ble ansett som et problem at skoler for åndssvake, blinde og døve sto under samme budsjettpost i nasjonalbudsjettet (selv om hver diagnosegruppe hadde egne skoler). (Åndssvake var den korrekte betegnelsen på utviklingshemmede i den tidsepoken jeg nå omtaler, derfor bruker jeg den også i denne sammenhengen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...