Gå til innhold

Hu ER gæærn! (advarsel..mere svigermorpreik!;))


laguna1

Anbefalte innlegg

''Nei, jeg håper da alle skjønner her at vi snakker om svigermora til Laguna og ingen andre. ..... alle kan vi jo slite med et eller annet uten at vi bør ta det som en fornærmelse når en diagnose blir foreslått. Svigermora er ikke på dol og spør om hjelp.''

Poenget er ikke om man fornærmer _svigermora_ ved å foreslå at hun har en diagnose, men at det er svørt lite hyggelig for alle dem som har en diagnose å bli sammenlignet med svigermora ttil laguna.

Jeg er selvfølgelig helt enig.

I akkurat slike tilfeller er det faktisk "bedre" å formulere det som laguna ("hu er gæærn") eller "slik oppførsel er ikke normal".

Poenget er jo at en typisk svigermor (selv om hun er veldig opptatt av sønnen og vet veldig godt hvordan hun selv vil ha det og er vant til at det blir sånn) ikke oppfører seg så ekstremt.

Men det blir som med umulige barn - det er vanskelig å si om de lider av noe som har et navn, eller om de "bare" har fått styre alt selv så lenge at de ikke er vant til å ta hensyn eller omgås andre på en respektabel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 496
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    46

  • frosken

    38

  • cathlin

    35

  • Sør

    26

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jo mer jeg tenker på det du har skrevet, jo mer spørrende blir jeg til om det er lurt med denne flyttingen dere planlegger. Er det mulig å reversere flytteplanene? Hvis jeg har forstått riktig, så har ikke kjæresten fått jobb i flyttebyen,slik at mht jobb så spiller det ikke noen rolle hvor dere bor? Hvis dere trenger større plass enn dere har nå, så kan dere jo evt. flytte til et billigere område i Oslo.

''Jo mer jeg tenker på det du har skrevet, jo mer spørrende blir jeg til om det er lurt med denne flyttingen dere planlegger.''

Men frosken - tenkte du virkelig dette først nå!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det er ihverfall ikke hva jeg tenkte. Bare for å få sagt det. Alle kan få behov for hjelp av psykiatrien, også jeg.

Deriomot tror jeg at det kan være en hjelp for Laguna å betrakte henne som psyk, fordi det lettere kan hjelpe henne i tiden fremover til å være overbærende.

''Deriomot tror jeg at det kan være en hjelp for Laguna å betrakte henne som psyk, fordi det lettere kan hjelpe henne i tiden fremover til å være overbærende.''

Tror du virkelig at det vil hjelpe laguna og kjæresten nevneverdig? Situasjonen er den samme uansett, diagnose eller ikke. Tror neppe denne "svigerdragen" vil la seg utrede eller behandle nå, ei heller at "liksomsympati" fra laguna vil gagne noe på sikt.

Huff, har ingen konstruktive råd til laguna, men håper det ordner seg på en eller annen måte :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Vi er på et doktorforum nå. Det du sier er at hvis en fortvilet mor skriver inn her om sin vanskelige sønn, kan heller ikke diagnosen ADHD foreslås, fordi noen her inne på forumet kan ha ADHD? Sånn kan det ikke være på et helseforum.

''

Nå synes jeg du kanskje bør lese ditt opprinnelige svar til laguna på nytt. Din bruk av "psyk. psyk, psyk" tilsvarer ikke akkurat noe forsiktig forslag om diagnose til en person som spør.

Laguna spurte forøvrig heller ikke om diagnose såvidt jeg kan huske, hun spurte om hennes forslag til løsning virket ok (fritt omskrevet, jeg gidder ikke finne eksakt formulering)?

'' Din bruk av "psyk. psyk, psyk"''

Jeg blir litt matt av denne pk-heta. Hvis du først skal ta meg for dette, må du også ta selve psykiateren her inne som også bruker dette uttrykket. Det er et helt vanlig uttrykk å bruke om noe som er skikkelig psykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Dette var langt, tungt og komplisert, og jeg tror ikke jeg fikk med meg alle detaljer.

Det jeg definitivt ikke skjønner er hvorfor dere lar henne involveres i livet deres i den grad. Hvorfor har hun nøkkel (det med posten må kunne fikses på annet vis)? Hvorfor vet hun om krangelen/diskusjonen deres? Hvorfor ordner dere ikke transport uavhengig av svigers?

Skjønner godt hun er ufattelig irriterende, men skjønner ikke hvorfor dere ikke forsøker å skape llitt mer avstand.

Laguna har antakelig ønsket å kompromisse der svigermor stiller krav, men så nøyer ikke denne svigermoren seg med lillefingeren - og fortsetter å stille krav og slå seg vrang dersom hun ikke får viljen sin.

Hun tar nok ikke nei for et nei, den dama der.... og da får Laguna ris for tidligere kompromiss - og dama vil dermed fremstille Laguna som vrang.

Min konklusjon etter å ha lest en del av hennes tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo mer jeg tenker på det du har skrevet, jo mer spørrende blir jeg til om det er lurt med denne flyttingen dere planlegger.''

Men frosken - tenkte du virkelig dette først nå!?

Neida, har tenkt det i mange uker. Men nå synes jeg det ser ut til å nærme seg kritisk grense...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er på sin plass og skrive dette om svigermoren til Laguna og det betyr ikke at jeg mener dette om alle som befinner seg på psykiatri. Jeg går ut i fra at folk kan tenke selv.

Har du forresten selv noe å si til Laguna?

Jeg har da vitterlig svart laguna to ganger. Synes du det er for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Din bruk av "psyk. psyk, psyk"''

Jeg blir litt matt av denne pk-heta. Hvis du først skal ta meg for dette, må du også ta selve psykiateren her inne som også bruker dette uttrykket. Det er et helt vanlig uttrykk å bruke om noe som er skikkelig psykt.

Jeg betviler at du er så tungnem som du gjør deg i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

'' Din bruk av "psyk. psyk, psyk"''

Jeg blir litt matt av denne pk-heta. Hvis du først skal ta meg for dette, må du også ta selve psykiateren her inne som også bruker dette uttrykket. Det er et helt vanlig uttrykk å bruke om noe som er skikkelig psykt.

Jeg bør også tas. Jeg vet jeg har det med å bruke ordet psyk i f.eks. samlivstråder.

Det avhenger helt av hvordan setting det blir brukt i. Hvis uttrykk som dette brukes på en måte der det kan virke nedsettende om en hel gruppe (på et forum med en del som sliter med psyken, noe jeg pleier å passe på), vil det være lite anstendig, men det kan da ikke være galt å bruke uttrykket om en svigermor som dette.

Dessuten tror jeg beskrivelsene rundt denne svigermora kan få en del med psykiske problemer her inne til å føle seg bedre, for hvem som helst må da føle seg normale når de leser om denne dama. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det å ha en diagnose er vel ikke nødvendigvis å "rakke ned" på noen? På mange måter er det lettere å forsvare en som oppfører seg på en bestemt måte pga en diagnose enn å forsvare en som bare er sånn ;)

''

Samtidig så er det ganske belastende for de som har psykiatriske diagnoser at mange ser ut til å forbinde dårlig oppførsel med psykiatriske diagnoser. Jeg har truffet ufordragelige mennesker uten å ha behov for å diagnostisere dem.

Det er stigmatiserende nok for enkelte av de som har psykiatriske diagnoser om ikke de i tillegg skal bli forbundet med all verdens drittsekkoppførsel.

''Det er stigmatiserende nok for enkelte av de som har psykiatriske diagnoser om ikke de i tillegg skal bli forbundet med all verdens drittsekkoppførsel.''

Godt sagt! Til tross for økt åpenhet osv er det også min erfaring at en del psykisk syke opplever stigma og fordommer. Det er fortsatt forskjell på "godtatte og forståelige" diagnoser og det motsatte, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg betviler at du er så tungnem som du gjør deg i kveld.

Tungnem er det samme som dum. Var det noe hyggeligere skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg bør også tas. Jeg vet jeg har det med å bruke ordet psyk i f.eks. samlivstråder.

Det avhenger helt av hvordan setting det blir brukt i. Hvis uttrykk som dette brukes på en måte der det kan virke nedsettende om en hel gruppe (på et forum med en del som sliter med psyken, noe jeg pleier å passe på), vil det være lite anstendig, men det kan da ikke være galt å bruke uttrykket om en svigermor som dette.

Dessuten tror jeg beskrivelsene rundt denne svigermora kan få en del med psykiske problemer her inne til å føle seg bedre, for hvem som helst må da føle seg normale når de leser om denne dama. ;)

Da tenker du som meg:-)

Hvis vi hadde brukt ordet psykt inne på psykiatri til noe som sliter, hadde vi fortjent juling, men det denne svigermora gjør er, ja rett og slett psykt ;-)

Til og med psykiateren bruker dette ordet når noe er skikkelig psykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Laguna har antakelig ønsket å kompromisse der svigermor stiller krav, men så nøyer ikke denne svigermoren seg med lillefingeren - og fortsetter å stille krav og slå seg vrang dersom hun ikke får viljen sin.

Hun tar nok ikke nei for et nei, den dama der.... og da får Laguna ris for tidligere kompromiss - og dama vil dermed fremstille Laguna som vrang.

Min konklusjon etter å ha lest en del av hennes tråder.

''Laguna har antakelig ønsket å kompromisse der svigermor stiller krav, men så nøyer ikke denne svigermoren seg med lillefingeren - og fortsetter å stille krav og slå seg vrang dersom hun ikke får viljen sin.''

Med fare for at mitt minne er forvrengt, har ikke jeg hatt inntrykk av at laguna har vært utpreget diplomatisk. Det har hele tiden vært mer snakk om svigermors feil enn hvordan tilpasse seg disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Jeg har da vitterlig svart laguna to ganger. Synes du det er for lite?

Først etter å ha pirket på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja du, at du skulle være en sånn rampejente innerst inne hadde jeg ikke trodd, hehe.

Ikke ta av like mye som han, for da er jeg redd du ender opp med en du også, i alle fall i min bok;)

Neida, jeg skal jobbe hardt for å roe meg ned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Er hun deg?

Tenk om hun hadde vært meg ja.....du har vel samlet nok inforamsjon til å vite om det er mulig eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Og dere er ikke en gang flyttet skikkelig inn. Nei, dette er nok bare den lille begynnelse. Jeg tror nok jeg ville hatt et par fylker mellom for å være sikker på fred i hverdagen. Det kan holde hardt for dere to å bo så nært den dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

''Laguna har antakelig ønsket å kompromisse der svigermor stiller krav, men så nøyer ikke denne svigermoren seg med lillefingeren - og fortsetter å stille krav og slå seg vrang dersom hun ikke får viljen sin.''

Med fare for at mitt minne er forvrengt, har ikke jeg hatt inntrykk av at laguna har vært utpreget diplomatisk. Det har hele tiden vært mer snakk om svigermors feil enn hvordan tilpasse seg disse.

Hm, tja, det er i grunnen vanskelig å si med kun den ene partens versjon.

Uansett er nok ikke nyby stor nok for både Laguna og svigermor. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...