Gå til innhold

Hu ER gæærn! (advarsel..mere svigermorpreik!;))


laguna1

Anbefalte innlegg

''Det å ha en diagnose er vel ikke nødvendigvis å "rakke ned" på noen? På mange måter er det lettere å forsvare en som oppfører seg på en bestemt måte pga en diagnose enn å forsvare en som bare er sånn ;)

''

Samtidig så er det ganske belastende for de som har psykiatriske diagnoser at mange ser ut til å forbinde dårlig oppførsel med psykiatriske diagnoser. Jeg har truffet ufordragelige mennesker uten å ha behov for å diagnostisere dem.

Det er stigmatiserende nok for enkelte av de som har psykiatriske diagnoser om ikke de i tillegg skal bli forbundet med all verdens drittsekkoppførsel.

Ja, jeg ser den... På den annen side blir det jo vanskelig om man aldri skal våge å ymte frampå om det kan være greit å sjekke om personen kan lide av en eller annen sykdom? Det var absolutt ikke vondt ment fra min side, men så har jeg slektninger med psykdommer og jobber daglig med barn med diagnoser som asperger, adhd etc. Samt at jeg har venninner som er bipolare og/eller sliter med angst, så for meg er ikke det å ha en diagnose nødvendigvis noe "stort" - det bare forklarer (og unnskylder) endel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 496
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    46

  • frosken

    38

  • cathlin

    35

  • Sør

    26

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jeg tror han fikk seg annen jobb enn pendlerjobben, men uansett. Han kunne jo fått jobb i ny by, og laguna må uansett ut og skaffe seg ny jobb, så jeg er enig med dere i at de burde ha bosatt seg et annet sted.

Kanskje lagunas vordende brudgom er mer knyttet til moren sin enn laguna egentlig setter pris på eller endog forstår/innser?

''Kanskje lagunas vordende brudgom er mer knyttet til moren sin enn laguna egentlig setter pris på eller endog forstår/innser?''

Dette er antakelig en stor del av selve problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken diagnose fikk hun?

Jeg hadde egentlig ikke så lyst til å si det.... men får legge til at det er mange varianter av den psykdommen... hun utredes nå for asperger og man er rimelig sikker på at det er det hun har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har selv en diagnose som døv. Ikke f.... om jeg ser på det som en skam!

''

Men liker du da uttrykk av typen "er du helt døv " eller "det der er skikkelig døvt" ?

Nei, men har jeg her sagt noe negativt om det å være psyk da?? Det kunne være en _forklaring_ på en uforståelig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han fikk seg annen jobb enn pendlerjobben, men uansett. Han kunne jo fått jobb i ny by, og laguna må uansett ut og skaffe seg ny jobb, så jeg er enig med dere i at de burde ha bosatt seg et annet sted.

Kanskje lagunas vordende brudgom er mer knyttet til moren sin enn laguna egentlig setter pris på eller endog forstår/innser?

''Kanskje lagunas vordende brudgom er mer knyttet til moren sin enn laguna egentlig setter pris på eller endog forstår/innser?''

Du er muligens inne på noe med det aller siste der... Ikke alle er like lite knyttet til sine foreldre som meg. :o) Jeg hadde hatt null problemer i forhold til dem med å flytte halve landet unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en familieterapeut

Hei Laguna, jeg har fulgt dine beskrivelser av din svigermor en god stund. Nå har jeg jo aldri truffet henne, så det jeg sier nå må jeg ta veldig mange forbehold om. Men de beskrivelser du gir, minner mye om en person med en såkalt borderline personlighetsforstyrrelse (og dem er det svært mange av!).

Det finnes en god del bøker om dette emnet på engelsk, som du får kjøpt på feks Amazon, hvis du googler Borderline + Mother så får du opp mange. Disse bøkene kan gi deg og din forlovede mange gode tips, om hvordan sette grenser og forholde seg i helt konkrete situasjoner. Feks "The borderline mother", "Stop walking on eggshells" med flere.

Igjen, jeg tar forbehold om at jeg ikke har truffet denne kvinnen, og heller ikke kjenner deg og din forlovede. Ofte kan det i en slik familie være flere som fungerer dysfunksjonelt (og som også tiltrekker seg partnere som fungerer dysfunksjonelt), så for all del ikke slå svigermor i hodet med det som står i disse bøkene. Bruk det du syns stemmer i de situasjoner som oppstår, og det kan også være en fordel å se på om man selv har noen av disse trekkene (dette sier jeg på generell basis, ikke fordi jeg har noe inntrykk av deg verken på den ene eller andre måten).

Situasjonen dere står oppe i høres tøft ut, og som jeg har nevnt før, tror jeg at en familieterapeut (for deg og mannen din om hvordan dere skal takle svigermor) også kan være nyttig.

Ønsker deg lykke til!

P.S. Borderline personlighetsforstyrrelse er det samme som det som i dag gjerne kalles Emosjonelt ustabil Personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Svigermora er jo ikke her, så so what?? Det er jo folk her inne med diagnoser, men jeg sitter jo ikke og prøvediagnostiserer dem selv om det innimellom kan være fristende :P

''

Jeg forestiller meg at det er mindre morsomt for folk som har personlighetsforstyrrelser å bli sammenlignet med svigermoren til laguna. Tenker du at alle som ikke kan oppføre seg oppfyller kriteriene for en psykiatrisk diagnose?

Nei, herregud, rull inn da!!! Men jeg lover å aldri mer nevne psykiske diagnoser her inne, selv om vi er på _doktor_ online :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laguna, jeg har fulgt dine beskrivelser av din svigermor en god stund. Nå har jeg jo aldri truffet henne, så det jeg sier nå må jeg ta veldig mange forbehold om. Men de beskrivelser du gir, minner mye om en person med en såkalt borderline personlighetsforstyrrelse (og dem er det svært mange av!).

Det finnes en god del bøker om dette emnet på engelsk, som du får kjøpt på feks Amazon, hvis du googler Borderline + Mother så får du opp mange. Disse bøkene kan gi deg og din forlovede mange gode tips, om hvordan sette grenser og forholde seg i helt konkrete situasjoner. Feks "The borderline mother", "Stop walking on eggshells" med flere.

Igjen, jeg tar forbehold om at jeg ikke har truffet denne kvinnen, og heller ikke kjenner deg og din forlovede. Ofte kan det i en slik familie være flere som fungerer dysfunksjonelt (og som også tiltrekker seg partnere som fungerer dysfunksjonelt), så for all del ikke slå svigermor i hodet med det som står i disse bøkene. Bruk det du syns stemmer i de situasjoner som oppstår, og det kan også være en fordel å se på om man selv har noen av disse trekkene (dette sier jeg på generell basis, ikke fordi jeg har noe inntrykk av deg verken på den ene eller andre måten).

Situasjonen dere står oppe i høres tøft ut, og som jeg har nevnt før, tror jeg at en familieterapeut (for deg og mannen din om hvordan dere skal takle svigermor) også kan være nyttig.

Ønsker deg lykke til!

''Igjen, jeg tar forbehold om at jeg ikke har truffet denne kvinnen, og heller ikke kjenner deg og din forlovede.''

Ja, kanskje du skulle ta dine forbehold å holde deg for god til å uttale deg, og ikke dele ut diagnoser på nett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke satt noen diagnose på noen jeg?? Les en gang til... Det må være lov å komme med et tankeinnspill uten at andre skal tro at denne mulige tanken er opplest og vedtatt. Dessuten... når man er livredd for å nevne diagnoser, så gjør man det hele til noe skambelagt, og det tror jeg ikke er særlig smart... Jeg har selv en diagnose som døv. Ikke f.... om jeg ser på det som en skam!

Hjertens enig med deg!

Tausheten, skammen og kjeft fra alle er med på å skape distanse. Man vil ikke "ta i slike".

Har dama en diagnose så lar man seg ikke såre. Hun oppfører seg ikke dårlig med vilje. Det kommer ut som dårlig oppførsel fordi hun ikke har det bra. Ikke dermed sakt at alle som har en eller annen diagnose oppfører seg akkurat slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har selv en diagnose som døv. Ikke f.... om jeg ser på det som en skam!''

Men om man kaller en som ikke følger helt med og ser noe "fjern" ut, for døv, vil vel være å stigmatisere døve?

Det du gjør blir litt på samme måte for de med psyk.diagnoser.

Det er ikke normalt å ha "rar" oppførsel om man er døv, men det er normalt å snakke "rart". Hvis en person snakka "rart", så ville jeg trolig foreslått at hørselen burde blitt sjekka, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig med deg!

Tausheten, skammen og kjeft fra alle er med på å skape distanse. Man vil ikke "ta i slike".

Har dama en diagnose så lar man seg ikke såre. Hun oppfører seg ikke dårlig med vilje. Det kommer ut som dårlig oppførsel fordi hun ikke har det bra. Ikke dermed sakt at alle som har en eller annen diagnose oppfører seg akkurat slik.

Tusen takk!! Akkurat sånn jeg tenker også:) Jeg har ei venninne som er bipolar... Fordi jeg kjenner hennes diagnose, så kan jeg ta nødvendige hensyn. Jeg hadde neppe orka å tilbringe tid med henne om jeg ikke visste årsaken til den, til tider, vanskelige oppførselen.

Jeg har også en venninne med asperger og om jeg ikke visste om hennes diagnose, så hadde jeg helt sikkert mista tålmodigheten og sagt henne noen sannhetens ord innimellom ;) Men pga at jeg forstår litt av hennes verden, så har jeg ikke behov for å bli irritert på henne heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...men han er tross alt fagperson :-)

Jeg tror jeg skal utdanne meg til fagperson slik at jeg kan få lov å ymtre frampå om mulige psykiatriske tilfeller her inne uten å bli "halshugd" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg ser ikke helt sammenhengen her? Hvis jeg ikke misforsto deg da? ;)

Hadde det handla om ei svigermor som misforsto alt og aldri "hørte etter", så hadde jeg muligens foreslått diagnosen døvhet der :P

Jeg bare mente det som frosken og andre har vært inne på etter meg: Den som har en diagnose kan føle seg støtt over at man omtaler ufordragelige folk som at de 'må ha en diagnose', og at det er i noenlunde samme kategori som at du kan føle deg støtt over at døvt brukes som et negativt ladet adjektiv som ikke har noe som helst med manglende hørsel å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg tror jeg skal utdanne meg til fagperson slik at jeg kan få lov å ymtre frampå om mulige psykiatriske tilfeller her inne uten å bli "halshugd" :P

åhohå det har ikke mye å si på dol;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ja, det holder egentlig å kalle henne bulldoseren:) Jeg skjønner ikke helt vitsen med å stemple diagnose på henne. Det går an å vise laguna støtte uten å gi dama en personlighetsforstyrrelse.

En annen ting, laguna er så åpen om livet sitt at det da fort kan være noen som kjenner dem igjen? Det er sikkert mange dolere fra byen hun har nevnt ved navn her inne, og de med god husk vil til og med kjenne igjen laguna. Jeg ville uten problemer kjenne henne igjen på gata. Hun har postet bilder av seg selv før her hun, og en trenger ikke å være Einstein for å avsløre identiteten til en eller flere her. Det er unødvendig og det kan skape problemer, men nå er det nå uansett gjort.

Det kunne igrunnen vært ganske greit om svigermora fikk lest denne tråden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare mente det som frosken og andre har vært inne på etter meg: Den som har en diagnose kan føle seg støtt over at man omtaler ufordragelige folk som at de 'må ha en diagnose', og at det er i noenlunde samme kategori som at du kan føle deg støtt over at døvt brukes som et negativt ladet adjektiv som ikke har noe som helst med manglende hørsel å gjøre.

Jeg tenker at man gjør språk så "farlig" at folk heller velger å tie. Hva er verst. At man har et så greit forhold til ting at tunga glipper, eller at alle later som ikke noe?

Er folk tjente med å være så hårsåre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare mente det som frosken og andre har vært inne på etter meg: Den som har en diagnose kan føle seg støtt over at man omtaler ufordragelige folk som at de 'må ha en diagnose', og at det er i noenlunde samme kategori som at du kan føle deg støtt over at døvt brukes som et negativt ladet adjektiv som ikke har noe som helst med manglende hørsel å gjøre.

Jeg hadde ikke blitt fornærma om man omtalte en som snøvla fælt som en som muligens hadde nedsatt hørsel, nei ;)

Alle vet at endel psykdommer kan medføre ufordragelig oppførsel (det betyr slett ikke at alle psyke har dette..det er vel trolig mindretallet av dem som oppfører seg ufordragelig vil jeg tro) - og når denne oppførselen virker så gjennomført, så tenker jeg at det er naturlig å lure på om denne personen har en psykdom. Igrunnen prøvde jeg bare å unnskylde svigermora til laguna, men ser nå at det ikke burde skjedd:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhohå det har ikke mye å si på dol;-)

NHD ble jo ikke "halshugd" den gangen han nevnte at "gærne mødre" muligens hadde en eller annen psykdom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...