Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

Nja, å være bonde er jo et lavtlønnsyrke fra gammelt av som industriarbeidere så de burde vel tjene omtrent like mye. Som kassadamen på Rimi og andre uten utdannelse.

Bønder har vel ofte agronomutannelse. Fireårig høgskole?

Om man beregner timelønnen vil nok mange bønder tjene mindre enn nyansatte på Tusenfryd.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

Hei!

jeg vet det, helseeffekter lar seg vanskelig påvise, men det er lett å påvise forskjeller i sprøytegift i feks bananer og epler osv...

Jeg tror ikke sprøyegift er bra, selv om jeg ikke er redd for de norkse nivåene er det likevel bedre uten, jeg kan mye om temaet.

For min del er vekselbruk og dyrevelferd vel så viktige grunner til å handle økologisk mat, samt at den har høyere kvalitet, mindre vann i seg, mer smak og det er lett å påvise:)

det er bare å smake og bare å steke kylling elle fisk :)

Leste du artikkelen? Det er en god del fakta der som nok er overraskende for dem som sverger til økologiske varer - og tror det er bra miljømessig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har registeret er det første gang på et tiår at du skriver noe fornuftig og riktig. Gratulerer!

Det bør tilføyes at i henhold til artikler i pressen forrige uke har en gjennomsnitts norsk bonde, enten han har det som hoved eller binæring, allerede nå i dag en inntekt på rundt 450 000, eller nesten 100 tusen mer enn gjennomsnittet i befolkningen. Dette gapet skal nå tydligvis økes.

Hvordan denne moderne mafiaen aka.bønder, får lov av folket å holde på med løgn, manipulasjon og utbytting for å holde matprisene på topp og utvalget på bunn, er for meg en ubesvart gåte.

Skulle likt å vite hva den lønnstatistikken ble om den ble beregnet ut fra antall reelle årsver i landbruksnæringen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting og tang kan skje i verden.

Da kan noe av det viktigste for et land være å kunne produsere sin egen mat.

Landbrukspolitikk er på mange måter et sikkerhetsspørsmål.

For øvrig går det meste av det du betaler for norskprodusert mat til mellomledd og sisteledd. Bonden sitter igjen med smuler. Hadde ikke disse vært så grådige kunne både bonden fått mer betalt og du billigere mat.

mvh

Norge hadde stoppet like brått uten industriarbeidere (bøndene hadde ikke engang hatt diesel til maskinene, eller strøm til melkemaskinen), så i et moderne samfunn er alt viktig.

Hvis det er slik at andre ledd er så grådige, hvorfor selger ikke bøndene selv?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel like viktige? Trodde denne tråden handla om bønder? Men du kan jo starte en tråd om industriarbeiderimport også, så kan vi svare der også? ;)

Fordi vi åpenbart ikke kan subsidiere alle. De andre gruppene må klare seg selv, i stor utstrekning. Så saken er egentlig forskjellsbehandlingen. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vi trenger norsk landbruk

Vi trenger jordbruk i Norge for å være selvforsynte, vi skal ikke stole på at vi alltids kan kjøpe i utlandet... dessuten føler mange at norsk mat er tryggere. Jeg vil aldri spise utenlandsk kjøtt!

En annen ting er dessverre er norsk jordbruk avhengig av statsstøtte for å kunne overleve. Kjenner selv flere bønder som driver tungtdrevne gårder,

de får utrolig lite for både kjøttet og melka, litt av grunnen er jo at butikkene skal selge det så billig som mulig til oss forbrukerne. Joda, jeg er for billig mat gjerrig som jeg er,

men bøndene har dette som levebrød. Og skal de overleve -og kunne selge kjøttet og andre produkter så billig som nå, må de få statsstøtte. Hvis ikke må vi forbrukerne betale mer.. men da ender det med at vi heller kjøper importert mat,

bøndene får ikke solgt varene sine, ender med underskudd og ender opp med å måtte gi opp jobben.

Jeg syns statsstøtteordningen er noe urettferdig.

Norge er et langstrakt land og det er forskjell på hvor lett det er å drive en gård på flate østlandet med godt jordsmonn og f.eks. i Sunnmøre og Sogn og Fjordane, her er det bratt og kupert terreng, ikke så god dyrkningsjord, lenger transportvei - dårligere veier osv...... Burde ikke de få mer i statsstøtte?

Ser de bøndene på østlandet, store gårder, flotte store maskiner, ser ut til at de går gått, mens de i midtnorge strever. Skal det være så urettferdig at kun de på østlandet skal få drive? En bonde har sin stolthet, han har arvet gården etter sin far som arvet gården etter sin far, alle i håp om at neste generasjon vil ta over.

Mine svigerforeldre driver en gård som har gått i generasjoner,

men pga dårlig inntjening (de går i 0 hvert år), blir det til at gården blir nedlagt den gang foreldrene blir for gamle til å drive den, ingen av barna orker å jobbe så hardt for så lite.... gårdsarbeid er tungt arbeid!

Dere er naive dere osloborgere som får ting rett i hendene og ikke har sett i distriktsnorge hvordan ting er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vi trenger norsk landbruk

..... Og ikke gidder de å passe på sauene sine en gang.

For noe fjas! Klart de passer på dyra.

Men en ting sagt, før hadde de gjetere - den tiden er forbi.

De har rett og slett ikke råd til å lønne gjetere, dessuten vil ingen jobbe som gjetere nå til dags.

Men passe på dyra gjør de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder har vel ofte agronomutannelse. Fireårig høgskole?

Om man beregner timelønnen vil nok mange bønder tjene mindre enn nyansatte på Tusenfryd.

mvh

Men litt satt på spissen - hvis du så at din kiosk, eller restaurant, eller elektrikerbutikk gikk så dårlig økonomisk at du tjente dårligere enn en nyansatt på Tusenfryd, så ville kioskeiere, resturantører og elektrikere flest forsøkt å funnet seg noe annet å gjøre....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger jordbruk i Norge for å være selvforsynte, vi skal ikke stole på at vi alltids kan kjøpe i utlandet... dessuten føler mange at norsk mat er tryggere. Jeg vil aldri spise utenlandsk kjøtt!

En annen ting er dessverre er norsk jordbruk avhengig av statsstøtte for å kunne overleve. Kjenner selv flere bønder som driver tungtdrevne gårder,

de får utrolig lite for både kjøttet og melka, litt av grunnen er jo at butikkene skal selge det så billig som mulig til oss forbrukerne. Joda, jeg er for billig mat gjerrig som jeg er,

men bøndene har dette som levebrød. Og skal de overleve -og kunne selge kjøttet og andre produkter så billig som nå, må de få statsstøtte. Hvis ikke må vi forbrukerne betale mer.. men da ender det med at vi heller kjøper importert mat,

bøndene får ikke solgt varene sine, ender med underskudd og ender opp med å måtte gi opp jobben.

Jeg syns statsstøtteordningen er noe urettferdig.

Norge er et langstrakt land og det er forskjell på hvor lett det er å drive en gård på flate østlandet med godt jordsmonn og f.eks. i Sunnmøre og Sogn og Fjordane, her er det bratt og kupert terreng, ikke så god dyrkningsjord, lenger transportvei - dårligere veier osv...... Burde ikke de få mer i statsstøtte?

Ser de bøndene på østlandet, store gårder, flotte store maskiner, ser ut til at de går gått, mens de i midtnorge strever. Skal det være så urettferdig at kun de på østlandet skal få drive? En bonde har sin stolthet, han har arvet gården etter sin far som arvet gården etter sin far, alle i håp om at neste generasjon vil ta over.

Mine svigerforeldre driver en gård som har gått i generasjoner,

men pga dårlig inntjening (de går i 0 hvert år), blir det til at gården blir nedlagt den gang foreldrene blir for gamle til å drive den, ingen av barna orker å jobbe så hardt for så lite.... gårdsarbeid er tungt arbeid!

Dere er naive dere osloborgere som får ting rett i hendene og ikke har sett i distriktsnorge hvordan ting er...

''Jeg vil aldri spise utenlandsk kjøtt! ''

Men du vil jo ikke betale den reelle prisen for det? Du ønsker at andre skal være med på å betale for den.

===

Ja, det er vanskelig å drive gård i Norge. Det er også vanskelig å ha en arbeidsintensiv fabrikk i Norge - derfor gjør ikke de fleste det - nettopp fordi de (i motsetning til bøndene) ikke får statsstøtte.

===

''Dere er naive dere osloborgere som får ting rett i hendene og ikke har sett i distriktsnorge hvordan ting er...''

Nå var det egentlig meningen at denne tråden skulle handle om subsidier, men siden du insisterer: Det er jo "distriktsnorge" som blir subsidiert, og "får ting i hendene", og da sier det seg selv at det er "ikke-distriktsnorge" som må betale, for noen må jo betale.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om landrbukspolitikk og har ingen formening om hva som er lurt eller ikke lurt, men jeg vet at jeg ønsker at det fortsatt skal være et visst landbruk i dette karrige, grissgrendte landet vårt.

Dette både fordi det har en viss sikkerhetsmessig side å kunne produsere sin egen mat, med tanke på krisesituasjoner, men også at det har en miljømessig side i å spise kortreist mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

..... Og ikke gidder de å passe på sauene sine en gang.

''..... Og ikke gidder de å passe på sauene sine en gang''

Jeg er sauepasser om dagen. Tro meg, det er såpass mye jobb med de ulldottene at jeg ikke skal bli sauebonde!

Nå har de løpt i fjøsen ørten ganger i døgnet fordi sauene får lam. Det er jordmoraktiviteter på høyt plan, om natta må det sjekkes flere ganger. Det er ikke bare enkler fødsler *urk* Frihelg? Nope, sauene har en irriterende tendens til å få på helligdager og fridager også.

Så kommer de ut. Nå har jeg en haug av dem rundt huset. Så stikker jo selvsagt noen av dem av, for vips var det en liten passasje en plass. Jeg løper etter, ser sauen hånflire for å så ta lett spurt FEIL vei! *mumler stygge ord*

Så skal de på fjellet. Grei skuring, det er sti oppover. Går de på stien? Ikke de jeg skal følge, de går sikksakk!

Så er det opp ørten ganger å sjekke dem, telle, se at alle har det bra, løpe opp på fjelltopper med sånn saltstener, en hel sommerjobb i seg selv.

Så skal de hjem. Da har beista tatt høyfjellsferie og spredd seg på alle topper som finnes i nærheten! Går de strake veien hjem? Trenger jeg svare på det?

Så er det påan igjen på gården og passe dem. Å der ja, der var det en i bilveien.

Nevnte jeg bjelleklangen? Hyling av lammene som roper på mor? De starter med det sånn rundt klokka halv 6 om morgenen, fin tid å våkne på.

Hvordan i svarte har jeg rotet meg borti dette her? Og vi har nedlagt gård vi jo! *vurderer husmorleilighet i asfaltjungelen*

(Forøvrig var dette en noget frustert avsporing. Jeg har ikke sett meg inn i lønnsøkningen, annet at jeg hadde ett lite raserianfall på at brieosten kom til å bli svindyr, så jeg har ikke noe bidrag til selve debatten her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt satt på spissen - hvis du så at din kiosk, eller restaurant, eller elektrikerbutikk gikk så dårlig økonomisk at du tjente dårligere enn en nyansatt på Tusenfryd, så ville kioskeiere, resturantører og elektrikere flest forsøkt å funnet seg noe annet å gjøre....

Med vennlig hilsen

Påstanden jeg svarte på gjaldt i utgangspunktet bøndenes høye? inntekt.

Om det er noe man brenner for eller det finnes utsikter for bedre inntjening på sikt, kan det hende man fortsetter.

Så er det sikkerhetspolitiske spørsmålet om vi ønsker at bøndene skal finne noe annet å gjøre slik at vi sulter ihjel her på berget om utlendingene stenger igjen krana.

Konkuransemessig stiller norsk landbruk langt svakere enn de fleste andre næringer pga klimaet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge hadde stoppet like brått uten industriarbeidere (bøndene hadde ikke engang hatt diesel til maskinene, eller strøm til melkemaskinen), så i et moderne samfunn er alt viktig.

Hvis det er slik at andre ledd er så grådige, hvorfor selger ikke bøndene selv?

Med vennlig hilsen

Nå handlet det om landbruket i denne omgangen.

En grunn til at bøndene har store problemer med å selge selv er at innkjøpskjedene har så enorm makt.

Når du kjøper et brød til over 30,- kroner i butikken, sitter bonden igjen med to-tre kroner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke noe om landrbukspolitikk og har ingen formening om hva som er lurt eller ikke lurt, men jeg vet at jeg ønsker at det fortsatt skal være et visst landbruk i dette karrige, grissgrendte landet vårt.

Dette både fordi det har en viss sikkerhetsmessig side å kunne produsere sin egen mat, med tanke på krisesituasjoner, men også at det har en miljømessig side i å spise kortreist mat.

Hei,

Greit nok med kortreist mat, men det er faktisk kortere vei til Oslo hvis man er i Tyskland (og sikkert Frankrike), enn hvis man er i Finnmark! ;-)

Vedr. sikkerhet: Matsikkerhet er en ting, men det samme kan jo sies om ingeniører, elektrikere, og alle andre som er med på å få landet til å gå rundt. Uten strøm og vann så stopper samfunnet slik vi kjenner det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstanden jeg svarte på gjaldt i utgangspunktet bøndenes høye? inntekt.

Om det er noe man brenner for eller det finnes utsikter for bedre inntjening på sikt, kan det hende man fortsetter.

Så er det sikkerhetspolitiske spørsmålet om vi ønsker at bøndene skal finne noe annet å gjøre slik at vi sulter ihjel her på berget om utlendingene stenger igjen krana.

Konkuransemessig stiller norsk landbruk langt svakere enn de fleste andre næringer pga klimaet.

mvh

''Konkuransemessig stiller norsk landbruk langt svakere enn de fleste andre næringer pga klimaet. ''

Nettopp. Det i seg selv er jo en indikasjon på at "potetdyrking" kanskje ikke er det Norge egner seg best for.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handlet det om landbruket i denne omgangen.

En grunn til at bøndene har store problemer med å selge selv er at innkjøpskjedene har så enorm makt.

Når du kjøper et brød til over 30,- kroner i butikken, sitter bonden igjen med to-tre kroner.

mvh

Ja, men da må man jo avskaffe kapitalismen og det frie markedet, og bli kommunister, hvis man skal forhindre det.

Jeg tror tiden hvor folk i Norge aksepterte dyr norsk mat (fordi importavgiften på utenlandsk mat er skyhøy) er over. Jeg tror mange bønder både bør og må tenke nytt.

Kanskje det er bedre bruk av alle subsidiene at man faktisk kanaliserer dem vekk fra "poteter" ;-) og over på nye/andre ting?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Konkuransemessig stiller norsk landbruk langt svakere enn de fleste andre næringer pga klimaet. ''

Nettopp. Det i seg selv er jo en indikasjon på at "potetdyrking" kanskje ikke er det Norge egner seg best for.

Med vennlig hilsen

Potetdyrking er blant det norsk klima engner seg best til. Poteter skal ikke ha det så varmt.

Det er et sikkerhetspolitisk spørsmål om vi skal opprettholde landbruket for å kunne brøfo befolkningen i en krisesituasjon.

Helt greit om du ikke synes det er verdt å bruke penger på. Der er vi uenige.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da må man jo avskaffe kapitalismen og det frie markedet, og bli kommunister, hvis man skal forhindre det.

Jeg tror tiden hvor folk i Norge aksepterte dyr norsk mat (fordi importavgiften på utenlandsk mat er skyhøy) er over. Jeg tror mange bønder både bør og må tenke nytt.

Kanskje det er bedre bruk av alle subsidiene at man faktisk kanaliserer dem vekk fra "poteter" ;-) og over på nye/andre ting?

Med vennlig hilsen

Det var da voldsomt svulstig.

Spørsmålet er om man skal bruke penger på å opprettholde et landbruk som økonomisk sett ikke har muligheter til å bli konkuransedyktig med sydligere land for å sikre matforsyningen til befolkningen. Det kan man være enig eller uenig i.

Det dårlige utvalget i butikkene er ikke bøndenes, men matvarekjedenes og til dels norske forbrukeres skyld. Det langes mange spennende produkter som aldri slipper til i butikkhyllene og dermed kun blir tilgjengelig for spesielt interesserte som bor riktig til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Såvidt jeg har registeret er det første gang på et tiår at du skriver noe fornuftig og riktig. Gratulerer!

Det bør tilføyes at i henhold til artikler i pressen forrige uke har en gjennomsnitts norsk bonde, enten han har det som hoved eller binæring, allerede nå i dag en inntekt på rundt 450 000, eller nesten 100 tusen mer enn gjennomsnittet i befolkningen. Dette gapet skal nå tydligvis økes.

Hvordan denne moderne mafiaen aka.bønder, får lov av folket å holde på med løgn, manipulasjon og utbytting for å holde matprisene på topp og utvalget på bunn, er for meg en ubesvart gåte.

''Det bør tilføyes at i henhold til artikler i pressen forrige uke har en gjennomsnitts norsk bonde, enten han har det som hoved eller binæring, allerede nå i dag en inntekt på rundt 450 000, eller nesten 100 tusen mer enn gjennomsnittet i befolkningen. ''

Har du link til denne påstanden? Har veldig lyst til å se hva som ligger til grunn for dette tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Det bør tilføyes at i henhold til artikler i pressen forrige uke har en gjennomsnitts norsk bonde, enten han har det som hoved eller binæring, allerede nå i dag en inntekt på rundt 450 000, eller nesten 100 tusen mer enn gjennomsnittet i befolkningen. ''

Har du link til denne påstanden? Har veldig lyst til å se hva som ligger til grunn for dette tallet.

Altså, nå er ikke dette noe nytt for de som følger litt med. Her er en eldre artikkel: http://e24.no/naeringsliv/article2416990.ece

og her den som stor her om dagen: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7609959

Når det er sagt, gidder jeg ikke gå inni noen kverulering, fordreining og forsøl på vasking av disse tallene. Er det noe som gjør meg i særdeles dårlig humør er det å tenke på den utplyndringen vi utsettes for av denne utrolig nok lovlige mafiaen, med eget politisk parti på stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...