Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

Hei!

Selvfølgelig leste jeg den.

Det var imidlertid kjent stoff for meg, det kommer med jevne mellomrom slike utspill.

Jeg kan en del om vekselbruk og husdyreforhold i økologisk landbruk slik at jeg vet hvorfor jeg kjøper økologisk mat av den grunn.

Juks kan forekomme, men ofte er økologisk mat, mer lokal, ikke alltid, men feks kjøtt og fisk, kjøper vi fra bønder på bestilling.

Samt at smaken av en økologisk banan eller et eple jo i seg selv viser at det er en forskjell, kjøp, smak og kjenn selv.

Økologisk laks er feks mindre fet og man får mer frem en god fiskesmak og ikke den sterke transmaken som er i vanlig oppdrettslaks osv... prøv det så kjenner du selv.

Noe av poenget i artikkelen var altså at økologisk mat ikke er så "snill" som man skulle tro mhp klima/miljø....selv om maten kanskje er mer kortreist. Akkurat den delen av det, tror jeg ikke har kommet så godt fram før,- det var i alle fall nyheter for meg da jeg leste det....var det i Teknisk Ukeblad, tro?

Det kan også godt hende at den smaker bedre for dem som er så heldige at de har tilgang til - og råd til - den slags mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

''Det du skriver vil redusere "folk på landet" til et slags levende museum, som kun lever der fordi de blir betalt for det.''

Jeg har ikke satt meg nok inn i subsidie-debatten til tross for at jeg bor på bygda. Men jeg kjenner ikke en eneste bonde som er det på heiltid, de aller fleste har fulltidsjobber ved siden av drifta. Slik sett er de med på å opprettholde "en bærekraftig utvikling" også ;)

Det ville vært sørgelig om distriktene blei redusert til "museer", likeledes primærnæringene. Vi trenger mat, vi trenger gode lokalsamfunn og alle kan ikke bo i byene.

Men da er de bonder på hobbybasis - fordi de ønsker det.

Jeg har selvsagt ikke noe mot bønder, men du skriver:

''Det ville vært sørgelig om distriktene blei redusert til "museer", likeledes primærnæringene. Vi trenger mat, vi trenger gode lokalsamfunn og alle kan ikke bo i byene.''

Hva så med alle de andre "gamle næringene" - skomaker, sadelmaker, hundrevis av forskjellige typer industriarbeidsplasser, smed, osv.

Hvorfor skal vi ikke subsidiere dem?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har registrert ditt hat til landsbygda og bønder, og at du heller ville brukt pengene på asylsøkere.

Du har vel egentlig kun registrert at du ikke evner å komme med argumenter, og derfor må du lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har registrert ditt hat til landsbygda og bønder, og at du heller ville brukt pengene på asylsøkere.

Hat til landsbygda og bønder fordi man ikke synes det er riktig å favorisere og subsidiere én yrkesgruppe sånn fremfor en annen?

Jaja, om du velger å se det slik så deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng ja. Bøndene overdrver sin egen betydning for å opprettholde bosetting i distriktene. F.eks er det bare 3% av den yrkesaktive befolkningen som driver med sau selv i den østerdalskommune med flest sauebønder i landet.

''F.eks er det bare 3% av den yrkesaktive befolkningen som driver med sau selv i den østerdalskommune med flest sauebønder i landet.''

Interessant! Jeg har som sagt ikke satt meg godt inn i saken, og ser vel nå at jeg slo ihjel poenget mitt :-/

Men jeg meiner fortsatt at det er viktig å opprettholde primærnæringene og distriktene. Virkemidlene må jeg grunne meir på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Hat til landsbygda og bønder fordi man ikke synes det er riktig å favorisere og subsidiere én yrkesgruppe sånn fremfor en annen?

Jaja, om du velger å se det slik så deg om det.

Nei, dette dreier seg om uttalelser over lang tid (for eksempel om tragedien i Alvdal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ekte bonde

Du har vel egentlig kun registrert at du ikke evner å komme med argumenter, og derfor må du lyve.

Sannheten svir ja, for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er de bonder på hobbybasis - fordi de ønsker det.

Jeg har selvsagt ikke noe mot bønder, men du skriver:

''Det ville vært sørgelig om distriktene blei redusert til "museer", likeledes primærnæringene. Vi trenger mat, vi trenger gode lokalsamfunn og alle kan ikke bo i byene.''

Hva så med alle de andre "gamle næringene" - skomaker, sadelmaker, hundrevis av forskjellige typer industriarbeidsplasser, smed, osv.

Hvorfor skal vi ikke subsidiere dem?

Med vennlig hilsen

Som jeg skreiv til 'Nord og ned' drepte jeg mitt eget poeng pga lite "research". Står fast på at vi trenger primærnæringer og distrikter i Norge, men må oppdatere meg på subsidier før jeg uttaler meg bastant ;)

*Lister meg ut av tråden nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten svir ja, for deg.

Nei, at du er avslørt i løgn bør svi mest for deg selv. For meg er det jo bare enklere når du ikke har noen argumenter, men må henfalle til den slags tåpeligheter som du her demonstrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skreiv til 'Nord og ned' drepte jeg mitt eget poeng pga lite "research". Står fast på at vi trenger primærnæringer og distrikter i Norge, men må oppdatere meg på subsidier før jeg uttaler meg bastant ;)

*Lister meg ut av tråden nå*

Det kommer jo an på hvor mye vi er villige til å betale for det, for kostnaden er så høy at norske produkter i utlandet koster mer.

At man skal ha folk i mange byer er en selvfølge, men det er ikke noen selvfølge at vi skal ha folk subsidiert for å bo spredt ut i hver eneste krok.

Dårlig for miljøet er det også:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/29/504881.html

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Nei, at du er avslørt i løgn bør svi mest for deg selv. For meg er det jo bare enklere når du ikke har noen argumenter, men må henfalle til den slags tåpeligheter som du her demonstrerer.

Ka fasken hvor du lyver. Det er bare å slå opp på hva du har skrevet om Alvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel, som om slikt ikke skjer i byen.

Jeg har da ikke påstått at det ikke skjer i byen.

Det er bare enda noe du tillegger meg for å skjule din mangel på argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Jeg har da ikke påstått at det ikke skjer i byen.

Det er bare enda noe du tillegger meg for å skjule din mangel på argumenter.

Jeg har kommet med en rekke gode argumenter. Problemet ditt er at du ikke evner å ta inn over deg hva andre sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet med en rekke gode argumenter. Problemet ditt er at du ikke evner å ta inn over deg hva andre sier.

Du har vel for det meste flåset om Alvdal og påstander-fra-luften om "fasit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vi trenger norsk landbruk

Hei,

Greit nok med kortreist mat, men det er faktisk kortere vei til Oslo hvis man er i Tyskland (og sikkert Frankrike), enn hvis man er i Finnmark! ;-)

Vedr. sikkerhet: Matsikkerhet er en ting, men det samme kan jo sies om ingeniører, elektrikere, og alle andre som er med på å få landet til å gå rundt. Uten strøm og vann så stopper samfunnet slik vi kjenner det.

Med vennlig hilsen

Snakk om å være naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Bønder har vel ofte agronomutannelse. Fireårig høgskole?

Om man beregner timelønnen vil nok mange bønder tjene mindre enn nyansatte på Tusenfryd.

mvh

''Bønder har vel ofte agronomutannelse. Fireårig høgskole?

''

Agronomutdannelse er på videregående nivå. De fleste bønder har dette. Det finnes selvsagt også bønder med høyskoleutdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Altså, nå er ikke dette noe nytt for de som følger litt med. Her er en eldre artikkel: http://e24.no/naeringsliv/article2416990.ece

og her den som stor her om dagen: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7609959

Når det er sagt, gidder jeg ikke gå inni noen kverulering, fordreining og forsøl på vasking av disse tallene. Er det noe som gjør meg i særdeles dårlig humør er det å tenke på den utplyndringen vi utsettes for av denne utrolig nok lovlige mafiaen, med eget politisk parti på stortinget.

Leste du i det hele tatt artikkelen du linket til?

Der står det jo (også i ingressen) at når en bonde har en gjennomsnitts årslønn på +/- 400.000, så er storparten av inntekten fra alt annet enn gårdarbeid!:

''Et årsverk i landbruket beregnes til 187 500 kroner. Men en gjennomsnittsbonden tjener nå dobbelt så mye - 376 000 i året. Bøndene tjener nemlig mesteparten av pengene sine på alt annet enn jordbruk.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bønder har vel ofte agronomutannelse. Fireårig høgskole?

''

Agronomutdannelse er på videregående nivå. De fleste bønder har dette. Det finnes selvsagt også bønder med høyskoleutdannelse.

Takk for oppklaring.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...