Gå til innhold

adhd barn er plagsomme!


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 449
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    122

  • Sør

    58

  • PieLill

    30

  • Dorthe

    29

Mest aktive i denne tråden

Hei!

Ja når denne gutten i 6 år nesten har plaget vår sønn så syns jeg det går en grense, hva annet kan han gjøre. Det er ikke slik det burde vært, men jeg syns plageånder/uroskapere blir forstått for mye i norsk skole.

Jeg har lest om konsekvensene for gjenger som mobber og slår barn, de er små, ofrene må være hjemme, min mann har en løsning, ; gi dem bank. (men det skjer jo ikke)

Men sikkert ordner det seg da mange instanser kommer inn nå.

Det må være noe annet enn adhd denne gutten lider av, siden han er så voldelig mot medelever.

Ingen liker han og hjem til oss får han ikke komme da han ikke klarer å sitte i ro med noe, men løper urolig rundt omkring.

Hadde dette vært i India, ville han blitt så banket av læreren at han ikke ville turt å se i vår sønns retning, noe som kanskje ikke er riktig, men det er jo til ettertanke at man i India har elever som sitter stille og har respekt for lærerne.

Også de med adhd.

Tror det er noe feil med hjemmeforholdene når barn blir så voldelige, men kanskje barnevernet kan komme på banen.

Det sier jo litt om saken når lærerne også er fortvilt.

''Ja når denne gutten i 6 år nesten har plaget vår sønn så syns jeg det går en grense, hva annet kan han gjøre. Det er ikke slik det burde vært, men jeg syns plageånder/uroskapere blir forstått for mye i norsk skole. Jeg har lest om konsekvensene for gjenger som mobber og slår barn, de er små, ofrene må være hjemme,...''

Retten til utdanning ser ut til å leveres helt uten forpliktelser og står langt sterkere enn retten til ikke å bli trakkasert og slått helseløs på skolen. Det er et tankekors at barn år etter år må tåle ting som ville vært ulovlig på en arbeidsplass for voksne.

'' min mann har en løsning, ; gi dem bank. (men det skjer jo ikke) Men sikkert ordner det seg da mange instanser kommer inn nå.''

Tidvis tar jeg meg selv i å være enig med din mann. Men det er ikke noe jeg ville gjennomført i praksiss.

Når et barn uforbederlig holder på slik i år etter år er det alltid et voksenproblem. Det er de voksnes ansvar og sørge for et trygt læringsmiljø. Det er de voksnes ansvar å sette grenser.

I Norge kan man oppleve både passive voksne som stikker hodet i sanden og voksne som føler seg for bakbundet av lover og rettigheter til å kunne gripe inn.

Ditt fokus må være på de voksnes innsats. Hjelper ikke å hate guttungen.

Om dette har ekskalert til voldsutøvelse, kan det være nyttig og dra inn både politi og barnevern.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja men denne gutten krever vi nå utvist.

Det er en privatskole og jeg syns man har rett på beskyttelse for voldelige angrep fra barn med atferdsproblemer.''

Nå syns jeg du er urimelig. Har dere tatt det opp med skolen viss det er et gjentakende problem ift denne gutten?

''"Ja men denne gutten krever vi nå utvist.

Det er en privatskole og jeg syns man har rett på beskyttelse for voldelige angrep fra barn med atferdsproblemer."

Nå syns jeg du er urimelig. Har dere tatt det opp med skolen viss det er et gjentakende problem ift denne gutten?''

Hva som er riktig i denne saken vet jeg ikke.

I prisippet synes jeg ikke det er urimelig å utvise elever som over tid utgjør en trussel for andres fysiske og psykiske helse.

Hvor lenge vil du vært på en arbeidsplass hvor du måtte jobbe ganske tett med en du visste kom til å være voldelig mot deg igjen?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Huff, nå fikk jeg frysninger, stakkars gutt!

Viss ikke skolen har tatt initiativ etter mailen din, syns jeg du skal kontakte barnevernet med en bekymringsmelding. Du kan være anonym, og barnevernet har ikke som hovedoppgave å ta barn fra foreldrene, snarere tvert imot.

Håper på en god løsning for alle parter her :)

Hei!

Okey.

men en gang jeg kontaktet barnevernet fordi en person behandlet sine barn forferdelig, sa de at det var meg, selv om jeg bad om å få være anonym, da pappaen var voldelig. Nå gikk det bra, men derfor fikk jeg en ubehagelig opplevelse den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Ja men denne gutten krever vi nå utvist.

Det er en privatskole og jeg syns man har rett på beskyttelse for voldelige angrep fra barn med atferdsproblemer.''

Nå syns jeg du er urimelig. Har dere tatt det opp med skolen viss det er et gjentakende problem ift denne gutten?

Hei!

ja mange er frustrerte, det har pågått i mange år, men de sier nå han har medisiner, men det har ikke hjulpet på hans aggresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Ja når denne gutten i 6 år nesten har plaget vår sønn så syns jeg det går en grense, hva annet kan han gjøre. Det er ikke slik det burde vært, men jeg syns plageånder/uroskapere blir forstått for mye i norsk skole. Jeg har lest om konsekvensene for gjenger som mobber og slår barn, de er små, ofrene må være hjemme,...''

Retten til utdanning ser ut til å leveres helt uten forpliktelser og står langt sterkere enn retten til ikke å bli trakkasert og slått helseløs på skolen. Det er et tankekors at barn år etter år må tåle ting som ville vært ulovlig på en arbeidsplass for voksne.

'' min mann har en løsning, ; gi dem bank. (men det skjer jo ikke) Men sikkert ordner det seg da mange instanser kommer inn nå.''

Tidvis tar jeg meg selv i å være enig med din mann. Men det er ikke noe jeg ville gjennomført i praksiss.

Når et barn uforbederlig holder på slik i år etter år er det alltid et voksenproblem. Det er de voksnes ansvar og sørge for et trygt læringsmiljø. Det er de voksnes ansvar å sette grenser.

I Norge kan man oppleve både passive voksne som stikker hodet i sanden og voksne som føler seg for bakbundet av lover og rettigheter til å kunne gripe inn.

Ditt fokus må være på de voksnes innsats. Hjelper ikke å hate guttungen.

Om dette har ekskalert til voldsutøvelse, kan det være nyttig og dra inn både politi og barnevern.

mvh

Hei!

ja jeg er enig med deg.

Blir bare opprørt.

faktisk for noen år siden var jeg den eneste som inviterte han hjem hit, det fordi jeg fikk høre om hjemmevolden og syns synd på han, men nå bare orker jeg ikke med den plagingen lenger.

Også løp han rundt i huset enda jeg sa at vi holder ikke på sånn her i huset, jeg sa han kunne spille sjakk med min sønn eller tegne eller se film men han klarte ikke sitte stille med noe, sånt gjør meg helt sliten.

Det er en annen liten gutt som får unngjelde mye også, svak og liten som vår sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

''Jeg mente at min sønn har laget ting og lagt ut ting på Internet for å henge ut denne gutten.

Noe jeg syns er helt greit.''

Dette er jo overhodet ikke greit. Det er greit nok at du synes at gutten i klassen er kjip, og at du mener det er "rettferdig" å ta igjen, men det er ikke greit at sønnen din henger han ut på nett uansett.

''Nå har han fjernet det fra diverse netsteder, men jeg vurderer å opprette en egen hjemmeside, noe han ikke er smart nok til å klare.''

Det kan du selvfølgelig ikke gjøre. Du er voksen, og du må vite hva som er rett og galt. Dette er galt. Tro meg.

''Jeg er frustrert.''

Det forstår jeg kjempegodt. Men å tenke "øye for øye, tann for tann" er ikke en løsning på problemet. Og om du som voksen hadde tatt igjen på din måte, hadde dette vært veldig, veldig galt.

Ja da jeg skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Men du kunne risikert at det var din unge som ble utvist fordi han hadde Asberger og de ikke visste hvordan de skulle håndtere det.

Jeg har også hatt min minste på privatskole og der utviste de diagnosebarn hvis de ikke klarte å håndtere dem. Du må prøve å forstå at de fleste unger med diagnoser har problemer som de voksne ikke alltid klarer å ordne opp i, de kunne jo ha sagt at din gutt måtte lære seg å ta igjen for det vil han en eller annen gang trenge.

Jeg har en som ikke tok igjen fordi han var redd og resultatet var at han fikk skikkelig ,med bank i år etter år også på skolen når de voksne ikke så det fordi han ikke visste hvorfor de andre guttene ble så sinte.

Hei!

:) nei faktisk er våre barn litt favoritter, jeg tror det er pga av skoleprestasjoner, lærerne liker flinke elever.

Det er deres styrke, også er de stille og høflige og godt likt blant lærerne. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ja jeg er enig med deg.

Blir bare opprørt.

faktisk for noen år siden var jeg den eneste som inviterte han hjem hit, det fordi jeg fikk høre om hjemmevolden og syns synd på han, men nå bare orker jeg ikke med den plagingen lenger.

Også løp han rundt i huset enda jeg sa at vi holder ikke på sånn her i huset, jeg sa han kunne spille sjakk med min sønn eller tegne eller se film men han klarte ikke sitte stille med noe, sånt gjør meg helt sliten.

Det er en annen liten gutt som får unngjelde mye også, svak og liten som vår sønn.

Forstår godt du blir opprørt. Neste gang du blir så sint kan du kansje skrive ut sinnet på tekstbehandleren din og slette det etterpå. Når du har kjølt deg ned kan du skrive mer konstruktivt om det.

''Også løp han rundt i huset enda jeg sa at vi holder ikke på sånn her i huset, jeg sa han kunne spille sjakk med min sønn eller tegne eller se film men han klarte ikke sitte stille med noe, sånt gjør meg helt sliten.''

Her har kanskje du mindre å gå på enn mange andre? Men de fleste har selvsagt en grense på hva de orker av herjing.

Om saken er så ille som jeg får inntrykk av, bør det tas drastiske grep. Om man så selv må kontakte politi og barnevern. Skal man gjøre det er det kjempeviktig og være saklig og nøktern i språkbruken.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Hei!

:) nei faktisk er våre barn litt favoritter, jeg tror det er pga av skoleprestasjoner, lærerne liker flinke elever.

Det er deres styrke, også er de stille og høflige og godt likt blant lærerne. Heldigvis.

Lærernes favoritter er ofte lite likt blant andre barn, særlig hvis lærerne ikke legger skjul på hvem de liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje ha forventet at en som selv har en diagnose er litt mer forståelsesfull overfor andre med diagnoser - og ikke oppfordrer til mobbing på nettet?

Ikke det at vold skal være lov uansett!

En annen ting - kan det hende at dine barn har problemer med kommunikasjonen med andre - slik du jo har? At de ikke er "diplomatiske" - ikke ber om ting, men kommanderer? Og sier fra til folk akkurat hva de tenker om dem - selv om det ikke er positive ting? At ikke de helt skjønner kodene?

I så fall kan de da kanskje lett komme opp i konflikter?

Omtrent det samme hadde jeg tenkt å skrive, så da bare signerer jeg under dette heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FY!

Uansett din diagnose, "plageåndens" diagnose og bakenforliggende årsaker: Du skal ALDRI tillate at noen henger ut andre på nett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

ja mange er frustrerte, det har pågått i mange år, men de sier nå han har medisiner, men det har ikke hjulpet på hans aggresjon.

Hva mener du skal gjøres med denne gutten da?

Skal han overføres til en annen klasse, som han kan plage i stedet? Det er greit, så lenge det ikke er dine barn som plages? Eller skal han rett og slett stenges ute fra hele samfunnet, slik at han kan få enda flere problemer og juling hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Hei!

Jeg mente at min sønn har laget ting og lagt ut ting på Internet for å henge ut denne gutten.

Noe jeg syns er helt greit.

Nå har han fjernet det fra diverse netsteder, men jeg vurderer å opprette en egen hjemmeside, noe han ikke er smart nok til å klare.

Men man får nok etter så mange år med plaging.

Jeg er frustrert.

...har ingen ord...jeg håper fortsatt at du tuller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min mening også

''Jeg syns man burde få spesialskoler for slike bråkmakere.''

Jeg er så enig, så enig! Barn med store atferdsvansker, hvor alle pedagogiske tilnærminger til problemene er prøvd uten hell, har ingenting i vanlige skoler å gjøre!

De bare ødelegger for andre, både i timene og i friminuttene. Utvis dem, send dem på spesialskoler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Dette er bare en helt tullete overskrift, det går bare ikke an å generalisere barn ut fra en diagnose.

Tenk deg, hvis noen kom med et innlegg som dette:

Alle med asperger er plagsomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min mening også

Men hadde jeg visst om at et barn ble slått hjemme, hadde jeg sagt i fra både til skolen og barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg skjønner at du er fortvila over det som har skjedd med sønnen din, men det er ikke riktig å henge ut gutten som er født med funksjonshemningen ADHD, på samme måten som din sønn ikke kan noe for at han har asperger....

Tenk om alle foreldrene ved skolen krevde at din sønn måtte slutte i klassen sin fordi han hadde asperger? Det kunne vært ditt barn som hadde ADHD...

Det som må skje er at du ALDRI noensinne må tillate barna dine å henge ut noen på nettet!! Det er faktisk forbudt ved lov (så vidt jeg vet).

Du må få til samtale med skolen og f.eks. kreve at en voksen følger spesielt godt med hva som skjer rundt gutten med ADHD i friminuttene osv, for det er viktig at din sønn føler seg trygg..

Når man har ADHD mangler man ofte den impulskontrollen som gjør at man tenker seg om før man handler, og dette er ikke noe gutten kan noe for selv.

Vær et medmenneske og vit at alle negative ting denne gutten opplever gjør ham bare verre.... Han har det sikkert ikke godt siden han er venneløs.. Stakkars gutt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...