Gå til innhold

mere prat og møter og....


Madelenemie

Anbefalte innlegg

For oss som jobber med barn som har asperger er det jo utrolig interessant å lese i trådene til madelenemie, for man lærer mer av det enn å lese det i en lærebok:)

Men det er klart... jobber man ikke med mennesker med asperger, eller har venner med den diagnosen, så betyr jo ikke denne informasjonen så mye...

Jeg har vært borti en person med AB. Og det var i jobbsammenheng. Han var utrolig serlvopptatt bl.a. Og han satte skoene sine der ingen andre satte dem, dvs midt på mitt kontor. I tillegg så tok han seg den frihet og sitte foran meg (hans leder) og lese tegneserier og drikke kaffe midt i arbeidstiden. I tillegg til og stå i telefonen og skravle når det passet han, uansett hvor mye det var og gjøre. Han ble ikke gammel i den jobben, nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 404
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    91

  • Sør

    29

  • Colette

    28

  • Dorthe

    23

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Jeg skjønner heller ikke hva som skjer. Og jeg er rystet- langt inn i ryggmargen. Det er få her inne som nøler med og skyve adhd-guttten milevis ut i kulda. Og vi snakker fortsatt om et barn.

?

Det er jo utallige innlegg her inne om å ikke blande inn diagnoser, men om å beskytte barnet som blir slått... Er jo det som er poenget, ingenting annet....

Madelenemie rakker ned på "uintelligente ADHD-barn" og har fått mange motsvar til dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Selv om man ikke jobber med noen som har asperger eller har venner med aspeerger, synes jeg det beriker meg som menneske å lære om hvordan andre oppfatter ulike situasjoner og uttrykk - og at ikke min oppfattelse av "sannheten" alltid er den samme sannheten for alle andre.

Synes også det er veldig interessant og lærerikt. Men Madeleinemie har jo også mange andre sider ved seg enn at hun har asperger. Hun er et interessant og hyggelig menneske på mange måter, synes jeg :-)

Ja, jeg er enig i det:)

Det er allikevel ikke alle mennesker som er spesielt "nysgjerrige" på nye ting.. Jeg har alltid vært nysgjerrig på å lære mer om mellommenneskelige forhold, og dette gir meg mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og hadde enda noen av de andre foreldrene tilbudt seg å se etter minstemann så han kunne vært der, men det gjorde ingen.''

Man kan jo håpe (for deres egen skyld) at de ble såpass satt ut av galskapen at de ikke fikk reagert... Huff.

Det tviler jeg på ;o) Men det var en nydelig afrikansk mamma i klassen som alltid var hyggelig og våre to gutter fikk synge solo på julesangaften fordi de var så flinke til å synge. Og de sang så nydelig og den ene var helt lys med blå øyne og han andre helt svart med mørke krøller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har vært borti en person med AB. Og det var i jobbsammenheng. Han var utrolig serlvopptatt bl.a. Og han satte skoene sine der ingen andre satte dem, dvs midt på mitt kontor. I tillegg så tok han seg den frihet og sitte foran meg (hans leder) og lese tegneserier og drikke kaffe midt i arbeidstiden. I tillegg til og stå i telefonen og skravle når det passet han, uansett hvor mye det var og gjøre. Han ble ikke gammel i den jobben, nei....

Hehe;)

Mennesker med asperger er nok like forskjellige som andre.. Jeg kjenner et par med asperger som nok kan virke "mindre intelligente" og der man lett kan se at det er noe som "feiler" dem.... så kjenner jeg mennesker med asperger som bare virker litt "rare" selv om de nok har normal intelligens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Det har med den forståelsen Madelenemie har gitt meg med sin beskrivelse av alt hun sliter med.''

Så fordi M sliter, så er det greit at hun stigmatiserer ADHD-barn?

Da burde du jo også "omfavne" det barnet som i denne tråden stigmatiseres. Det er vel ingen tvil om at dette barnet sliter?

''Så fordi M sliter, så er det greit at hun stigmatiserer ADHD-barn?''

Jeg har ikke sagt det heller jeg. Jeg har sagt at jeg ikke lar meg provosere pga. av den forståelsen hun har gitt meg gjennom sine tråder.

Forstår du forskjellen?

Jeg synes det er helt greit at folk forteller henne at det ikke er ok og si sånt hun sier og at inteligens er ubetydelig i denne sammenheng.

Det eneste jeg sier er at jeg ikke blir provosert. Jeg vil heller fokusere på det som er viktisk. Få stoppet volden.

Det har pågått lenge. Derfor var det viktig at politiet ble varslet nå, fordi jeg har en tro på at hvis politiet blir varslet, kommer det andre (Skole, barnevern, Pup og det som skal til) raskere på plass også for adhd-gutten. Det er sannsynlig at også han får raskere hjelp da. Så langt ser det ikke ut til at noenting har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe;)

Mennesker med asperger er nok like forskjellige som andre.. Jeg kjenner et par med asperger som nok kan virke "mindre intelligente" og der man lett kan se at det er noe som "feiler" dem.... så kjenner jeg mennesker med asperger som bare virker litt "rare" selv om de nok har normal intelligens..

Sønnen til denne karen fikk samme diagnose. Ingen av dem virker "mindre intelligente" - annet enn rent sosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Sønnen til denne karen fikk samme diagnose. Ingen av dem virker "mindre intelligente" - annet enn rent sosialt.

Nei, de kan ha normal IQ, men meget dårlig EQ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg har vært borti en person med AB. Og det var i jobbsammenheng. Han var utrolig serlvopptatt bl.a. Og han satte skoene sine der ingen andre satte dem, dvs midt på mitt kontor. I tillegg så tok han seg den frihet og sitte foran meg (hans leder) og lese tegneserier og drikke kaffe midt i arbeidstiden. I tillegg til og stå i telefonen og skravle når det passet han, uansett hvor mye det var og gjøre. Han ble ikke gammel i den jobben, nei....

'' Han ble ikke gammel i den jobben, nei..''

Det er jo en helt annen sak. Du har selvfølgelig lov til å ansette den du vil og når en Asperger ikke egner seg i jobben, så egner han seg ikke i jobben. Du hadde din fulle rett til å sparke en som bruker arbeidsdagen på og lese tegneserier, selv om jeg forstår at Aspergere har vanskelig for å løsrive seg fra det de blir opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Han ble ikke gammel i den jobben, nei..''

Det er jo en helt annen sak. Du har selvfølgelig lov til å ansette den du vil og når en Asperger ikke egner seg i jobben, så egner han seg ikke i jobben. Du hadde din fulle rett til å sparke en som bruker arbeidsdagen på og lese tegneserier, selv om jeg forstår at Aspergere har vanskelig for å løsrive seg fra det de blir opptatt av.

Ja, det skal være sikkert at han var :-) Det var helt umulig og ha han i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så fordi M sliter, så er det greit at hun stigmatiserer ADHD-barn?''

Jeg har ikke sagt det heller jeg. Jeg har sagt at jeg ikke lar meg provosere pga. av den forståelsen hun har gitt meg gjennom sine tråder.

Forstår du forskjellen?

Jeg synes det er helt greit at folk forteller henne at det ikke er ok og si sånt hun sier og at inteligens er ubetydelig i denne sammenheng.

Det eneste jeg sier er at jeg ikke blir provosert. Jeg vil heller fokusere på det som er viktisk. Få stoppet volden.

Det har pågått lenge. Derfor var det viktig at politiet ble varslet nå, fordi jeg har en tro på at hvis politiet blir varslet, kommer det andre (Skole, barnevern, Pup og det som skal til) raskere på plass også for adhd-gutten. Det er sannsynlig at også han får raskere hjelp da. Så langt ser det ikke ut til at noenting har skjedd.

Jeg lar meg provosere av stigmatisering. Det spiller ingen rolle om det utøves av ei som i dette tilfellet sliter. Jeg vil vel tillegge at de som stigmatiserer og de som samtykker til det, gjennom enten å stilletiende godta at det foregår eller støtter det, alle sliter med et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Ja, det skal være sikkert at han var :-) Det var helt umulig og ha han i arbeid.

Slik jeg også ser for meg madelenemie når hun holdt på og styra den hanen, men det likte nok dyrekjære Colette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg lar meg provosere av stigmatisering. Det spiller ingen rolle om det utøves av ei som i dette tilfellet sliter. Jeg vil vel tillegge at de som stigmatiserer og de som samtykker til det, gjennom enten å stilletiende godta at det foregår eller støtter det, alle sliter med et eller annet.

Hvis du lar deg provosere så er det ditt problem. Jeg kan ikke noe for at du provoseres. Ikke skader det meg heller, så du må gjerne bli provosert for min del :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg også ser for meg madelenemie når hun holdt på og styra den hanen, men det likte nok dyrekjære Colette :-)

Så du mener jeg også har Aspberger? :-) Jeg hadde for noen år siden et par høner i kjelleren. Svigersønnen min bodde da på en gård hvor de drev med "kyllingoppdrett" i 10 000-klassen. Innimellom oppsto det kyllinger som var små og svake. og faren til svigersønnen min ba han om og "knerte dem". Glad som han er i dyr, så klarte han ikke det, men fraktet dem til meg. Men de levde ikke mer enn en par mnd., og vokste kjempefort. Helt unormalt:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Så du mener jeg også har Aspberger? :-) Jeg hadde for noen år siden et par høner i kjelleren. Svigersønnen min bodde da på en gård hvor de drev med "kyllingoppdrett" i 10 000-klassen. Innimellom oppsto det kyllinger som var små og svake. og faren til svigersønnen min ba han om og "knerte dem". Glad som han er i dyr, så klarte han ikke det, men fraktet dem til meg. Men de levde ikke mer enn en par mnd., og vokste kjempefort. Helt unormalt:-/

''Så du mener jeg også har Aspberger? :-)''

LOL, nei det mener jeg ikke ;o)

Men jeg har faktisk lurt på om jeg selv kan ha et snev av det innimellom, men har kommet til at jeg ganske sikkert ikke har noe snev av det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lar deg provosere så er det ditt problem. Jeg kan ikke noe for at du provoseres. Ikke skader det meg heller, så du må gjerne bli provosert for min del :-)

Å la seg provosere og la det komme til uttrykk skader ikke hverken deg eller meg. Det er viktig at voksne mennesker evner å forstå at stigmatisering av svake grupper ikke er okei, og at de gjennom at de lar seg provosere av de som gjør det og de som støtter det, lar det komme til uttrykk. Jeg ser du ikke tilhører kategorien som lar seg provosere av stigmatisering. Det kan komme til å skade andre i langt større grad enn at jeg lar meg provosere og gjennom det tar avstand fra mennesker som stimatiserer ved å si min mening om det de bedriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så du mener jeg også har Aspberger? :-)''

LOL, nei det mener jeg ikke ;o)

Men jeg har faktisk lurt på om jeg selv kan ha et snev av det innimellom, men har kommet til at jeg ganske sikkert ikke har noe snev av det :-)

Tror ikke det, nei :-) At du har Aspberger, mener jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Å la seg provosere og la det komme til uttrykk skader ikke hverken deg eller meg. Det er viktig at voksne mennesker evner å forstå at stigmatisering av svake grupper ikke er okei, og at de gjennom at de lar seg provosere av de som gjør det og de som støtter det, lar det komme til uttrykk. Jeg ser du ikke tilhører kategorien som lar seg provosere av stigmatisering. Det kan komme til å skade andre i langt større grad enn at jeg lar meg provosere og gjennom det tar avstand fra mennesker som stimatiserer ved å si min mening om det de bedriver.

'' Jeg ser du ikke tilhører kategorien som lar seg provosere av stigmatisering''

Tull! Jeg orker ikke diskutere dette med deg mer. Jeg har sagt tydelig hva jeg mener om saken, men enkelte vil uansett ikke forstå og jeg orker ikke bruke energi på det sånn langt ut på natta. God natt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...