Gå til innhold

mere prat og møter og....


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hvis det ikke er penger og det ikke er aktuelt å la foreldrene til den utagerende eleven ta noe som helst av ansvaret, så må da eleven flyttes til en spesialskole.

Det kan hende eleven vil ha nytte av å bli flyttet til en spesialskole.

Men elever bør ikke plasseres i spesialskole om det grunnleggende problemet er at skolen har gjort en spesielt dårlig jobb.

I denne saken lurer jeg virkelig på hvor mye av problemet som skyldes guttens hang til utagering og hvor mye som skyldes svikt fra voksne som har tillatt dette å ekskalere.

Kan hende ville denne gutten både hatt det bedre og oppført seg bedre om han gikk på en annen skole.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 404
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    91

  • Sør

    29

  • Colette

    28

  • Dorthe

    23

Mest aktive i denne tråden

Jeg har nettopp startet en ny tråd på denne problemstillingen.

Jo, jeg mener samfunnet skal bruke resurser på å hjelpe denne eleven. Men i praksiss vet vi at skoler, ikke minst de private tildeles begrensede midler til elever med spesielle behov.

Så det er høys relevant å spørre hvor pengene skal tas fra.

mvh

''Jo, jeg mener samfunnet skal bruke resurser på å hjelpe denne eleven. Men i praksiss vet vi at skoler, ikke minst de private tildeles begrensede midler til elever med spesielle behov.

''

Her hvor jeg bor, er det ingen skoler som lettere får ekstramidler til barn med spesielle behov.enn privatskolene. Det gjøres enkeltvedtak, og ressursene er "øremerket" det barnet som har spesielle behov.

Jeg mener du setter opp en kunstig problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende eleven vil ha nytte av å bli flyttet til en spesialskole.

Men elever bør ikke plasseres i spesialskole om det grunnleggende problemet er at skolen har gjort en spesielt dårlig jobb.

I denne saken lurer jeg virkelig på hvor mye av problemet som skyldes guttens hang til utagering og hvor mye som skyldes svikt fra voksne som har tillatt dette å ekskalere.

Kan hende ville denne gutten både hatt det bedre og oppført seg bedre om han gikk på en annen skole.

mvh

Men hvor mange plasser har spesialskolene i Oslo? På ungdomstrinnet tror jeg de har 60 plasser for unger med diagnoser og det er jo som å vinne i lotto å få en av de plassene.

http://www.oslosurf.com/Katalog/Skoler_og_barnehager/Spesialskoler/

Jeg kan ikke finne en eneste skole som tar i mot elever med adhd blandt barneskolene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo, jeg mener samfunnet skal bruke resurser på å hjelpe denne eleven. Men i praksiss vet vi at skoler, ikke minst de private tildeles begrensede midler til elever med spesielle behov.

''

Her hvor jeg bor, er det ingen skoler som lettere får ekstramidler til barn med spesielle behov.enn privatskolene. Det gjøres enkeltvedtak, og ressursene er "øremerket" det barnet som har spesielle behov.

Jeg mener du setter opp en kunstig problemstilling.

Da er det nok forskjellig fra hvor jeg bor.

Det opprinnelige forslaget var en opp til 100% stilling på den utagerende eleven. Dette koster penger. Og disse pengene må komme fra et eller annet sted.

Jeg synes det er høyst relevant å spørre seg hvordan man rent praktisk innenfor de systemene man må forholde seg til skal skaffe pengene.

I vår kommune ville det ganske garantert gått på bekostning av resurser til andre elever, privat eller offentlig skole.

Jeg vet ikke hva du definerer som en kunstig problemstilling. At jeg spør hvor pengene skal komme fra eller at jeg i en ny tråd tar opp at barn som ikke utagerer alt for ofte ignoreres, tross store behov.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange plasser har spesialskolene i Oslo? På ungdomstrinnet tror jeg de har 60 plasser for unger med diagnoser og det er jo som å vinne i lotto å få en av de plassene.

http://www.oslosurf.com/Katalog/Skoler_og_barnehager/Spesialskoler/

Jeg kan ikke finne en eneste skole som tar i mot elever med adhd blandt barneskolene her

Jeg synes den systematiske nedbyggingen i integreringens og enhetsskolens navn er en tragedie.

Spesialskoler skal selvsagt ikke bli en sovepute for skoler som ikke gidder ta den minste utfordring. Men jeg tror mange ville fått det langt bedre og ikke minst lært mye mer om de fikk en skolehverdag bedre tilpasset det de trengte.

Det er naivt å tro at man kan favne alle elever på en god måte innenfor veggene av et vanlig klasserom.

(I den aktuelle saken har jeg ingen formening om hvor vidt spesialskole vil være det mest hensiktsmessige.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...