Gå til innhold

Greit å hate kollega?


Gjest Nevertheless

Anbefalte innlegg

Gjest Nevertheless

Å "hate" er et veldig sterkt ord i min oppfatning! Så jeg tror at en person måtte gjort noe aldeles grusomt mot meg for at jeg skulle kunne si at jeg hatet vedkommende.

Det du nevner er en bagatell, og noe man må regne med på en arbeidsplass. Vedkommende har jo knapt gitt deg det man kan kalle en liten "irettesettelse, " (snarere en kommentar kan man kanskje si) og tilsynelatende var ikke dette sagt for å være nedlatende eller krenkende.

Ingen liker å få kritikk. Så det er naturlig at du kanskje har fått litt "såret stolthet" og føler litt uvilje mot den som ga deg disse følelsene, selvom fornuften sier deg at det ikke er noen reell grunn til dette.

Men jeg synes det er langt ifra dette, til det å "hate" noen.

Sorry sent svar, ble etter hvert helt fra meg forrige dagen. Men ja, jeg trekker absolutt tilbake "hate". Det er folk som gjør verre ting enn det der. Det er vel heller selvtilliten min som er crap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 267
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    29

  • Mandolaika

    22

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    9

  • tonie

    6

Gjest Nickløsheletiden

Du har sikkert i rett at det er en styrke å takle kritikk og si takk for tilbakemeldingen. Men hva med sin egen stolthet da?

Hvis man innrømmer at man kanskje gjorde det dårlig, så begynner kanskje de og tenke at jeg må passes på og at jeg ikke er god nok og sånn.

ps. skal i gruppeterapi til høsten, er det sånn det foregår? hehe, at man lærer hverandre ting?

''Hvis man innrømmer at man kanskje gjorde det dårlig, så begynner kanskje de og tenke at jeg må passes på og at jeg ikke er god nok og sånn''

Hvilke egeskaper setter du selv pris på? De som aldri vil innrømme feil eller de som ser egne feil? Hvem er klokest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert i rett at det er en styrke å takle kritikk og si takk for tilbakemeldingen. Men hva med sin egen stolthet da?

Hvis man innrømmer at man kanskje gjorde det dårlig, så begynner kanskje de og tenke at jeg må passes på og at jeg ikke er god nok og sånn.

ps. skal i gruppeterapi til høsten, er det sånn det foregår? hehe, at man lærer hverandre ting?

''Du har sikkert i rett at det er en styrke å takle kritikk og si takk for tilbakemeldingen. Men hva med sin egen stolthet da? ''

Blir ikke dette å gjøre det langt mer dramatisk enn det egentlig er. Alle gjør små feil i løpet av en arbeidsdag. Ikke mer å lage drama av enn at man plukker opp noe man mistet på gulvet.

Jeg får som sagt langt mer respekt og synes folk fremstår med større verdighet om de kan innrømme åpenbare feil uten masse ståk og hurlumhei. Innenfor visse grenser legger man mye mer merke til en negativ måte å takle kritikk og feil på enn selve feilene.

''Hvis man innrømmer at man kanskje gjorde det dårlig, så begynner kanskje de og tenke at jeg må passes på og at jeg ikke er god nok og sånn. ''

Tvert imot. Det er mye større grund til å passe på en som ikke eier evnet og/eller vilje til og innrømme og rette på feil. H*n kommer å gjøre de samme feilene gang på gang. Virkerlig frustrerende og tillitsdrepende.

De(n) andre vet allerede at du har gjort en feil. Det man vil forsikre seg om er at du også er klar over det slik at feilen ikke blir gjentatt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert i rett at det er en styrke å takle kritikk og si takk for tilbakemeldingen. Men hva med sin egen stolthet da?

Hvis man innrømmer at man kanskje gjorde det dårlig, så begynner kanskje de og tenke at jeg må passes på og at jeg ikke er god nok og sånn.

ps. skal i gruppeterapi til høsten, er det sånn det foregår? hehe, at man lærer hverandre ting?

''Du har sikkert i rett at det er en styrke å takle kritikk og si takk for tilbakemeldingen. Men hva med sin egen stolthet da?

Hvis man innrømmer at man kanskje gjorde det dårlig, så begynner kanskje de og tenke at jeg må passes på og at jeg ikke er god nok og sånn. ''

Jeg mister ikke tilliten til kolleger som gjør feil, men så finner årsaken til at feilen oppstod, og gjør hva de kan for at det ikke skal skje igjen.

Men jeg mister fort respekten for de som later som om de ikke gjorde feil, eller blir sinte når feilen blir påpekt.

Vi har høyt tempo på min arbeidsplass. Produserer mye. Det gjøres feil hver eneste uke, men feilprosenten er allikevel forsvinnende lav :-) Tenk på alt det du gjør riktig i løpet av en arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Du har sikkert i rett at det er en styrke å takle kritikk og si takk for tilbakemeldingen. Men hva med sin egen stolthet da? ''

Blir ikke dette å gjøre det langt mer dramatisk enn det egentlig er. Alle gjør små feil i løpet av en arbeidsdag. Ikke mer å lage drama av enn at man plukker opp noe man mistet på gulvet.

Jeg får som sagt langt mer respekt og synes folk fremstår med større verdighet om de kan innrømme åpenbare feil uten masse ståk og hurlumhei. Innenfor visse grenser legger man mye mer merke til en negativ måte å takle kritikk og feil på enn selve feilene.

''Hvis man innrømmer at man kanskje gjorde det dårlig, så begynner kanskje de og tenke at jeg må passes på og at jeg ikke er god nok og sånn. ''

Tvert imot. Det er mye større grund til å passe på en som ikke eier evnet og/eller vilje til og innrømme og rette på feil. H*n kommer å gjøre de samme feilene gang på gang. Virkerlig frustrerende og tillitsdrepende.

De(n) andre vet allerede at du har gjort en feil. Det man vil forsikre seg om er at du også er klar over det slik at feilen ikke blir gjentatt.

mvh

Jeg blir stadig like imponert over hvor flink du er til ordlegge deg. Er du journalist eller forfatter? Hvis ikke, burde du ha vært :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

''Hvis man innrømmer at man kanskje gjorde det dårlig, så begynner kanskje de og tenke at jeg må passes på og at jeg ikke er god nok og sånn''

Hvilke egeskaper setter du selv pris på? De som aldri vil innrømme feil eller de som ser egne feil? Hvem er klokest?

Godt spørsmål :) Jeg setter jo faktisk pris på de som innrømmer feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nevertheless

''Du har sikkert i rett at det er en styrke å takle kritikk og si takk for tilbakemeldingen. Men hva med sin egen stolthet da? ''

Blir ikke dette å gjøre det langt mer dramatisk enn det egentlig er. Alle gjør små feil i løpet av en arbeidsdag. Ikke mer å lage drama av enn at man plukker opp noe man mistet på gulvet.

Jeg får som sagt langt mer respekt og synes folk fremstår med større verdighet om de kan innrømme åpenbare feil uten masse ståk og hurlumhei. Innenfor visse grenser legger man mye mer merke til en negativ måte å takle kritikk og feil på enn selve feilene.

''Hvis man innrømmer at man kanskje gjorde det dårlig, så begynner kanskje de og tenke at jeg må passes på og at jeg ikke er god nok og sånn. ''

Tvert imot. Det er mye større grund til å passe på en som ikke eier evnet og/eller vilje til og innrømme og rette på feil. H*n kommer å gjøre de samme feilene gang på gang. Virkerlig frustrerende og tillitsdrepende.

De(n) andre vet allerede at du har gjort en feil. Det man vil forsikre seg om er at du også er klar over det slik at feilen ikke blir gjentatt.

mvh

Hmm, du har sikkert rett. Jeg har mye å lære :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

''Du har sikkert i rett at det er en styrke å takle kritikk og si takk for tilbakemeldingen. Men hva med sin egen stolthet da?

Hvis man innrømmer at man kanskje gjorde det dårlig, så begynner kanskje de og tenke at jeg må passes på og at jeg ikke er god nok og sånn. ''

Jeg mister ikke tilliten til kolleger som gjør feil, men så finner årsaken til at feilen oppstod, og gjør hva de kan for at det ikke skal skje igjen.

Men jeg mister fort respekten for de som later som om de ikke gjorde feil, eller blir sinte når feilen blir påpekt.

Vi har høyt tempo på min arbeidsplass. Produserer mye. Det gjøres feil hver eneste uke, men feilprosenten er allikevel forsvinnende lav :-) Tenk på alt det du gjør riktig i løpet av en arbeidsdag.

Ja, tingen er kommentaren kom etter en veldig stressende periode hvor jeg føler jeg har gjort nesten mer enn det som kan forventes. Så jeg følte kanskje det kom litt urettferdig.

Men jeg må vel ta det som en mann, selv om det er et teit uttrykk,hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...