Gå til innhold

25 år og snart 4 barn-for ung til sterilisering?


evig gravid?

Anbefalte innlegg

jeg blir så veldig lett gravid. har vært gift i 5 år og er nå på vei med nr.4.det blir 4 barn på drøyt 4 år!er ikke komfortabel med visse prev. metoder av trosgrunner og andre tåler jeg ikke(kondom-p-piller).tror vi er ganske fornøyde med 4 barn og vurderer sreilisering etter dette barnet,men man vet jo aldri hva man synes senere i livet.er jeg for ung til å sterilisere meg? hvor raskt etter fødselen kan man gjøre det også med tanke på at man ammer barnet og må ha narkose?får man noen bivirkninger nå eller senere i livet?hvor lang ventetid er det i gjennomsnitt?må man være ekstra forsiktig etterpå med løft og å bære rundt på barna o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er 26 år og sterilisert,har 3 barn. Det ble gjort veldig smerte fritt 2mnd etter fødselen,fikk vanlig narkose og kunne amme etter 2timer.Hadde litt luftsmerter i 1 døgn etterpå.Hadde en legekonsultasjon før inngrepet. Aldergrensen er 25 år.De sier det er 6mnd ventetid men det er bare tull,de vil bare at du skal ha litt tid så du kan være helt sikker på at det er det du vil.

MVH en som var 100% sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Har man fylt 25 år kan man 'begjære' seg sterilisert. Man skal være helt sikker i sin sak. Man kan steriliseres i barselseng, noen dager etter fødselen. Man venter noen timer med å amme til narkosen er ute av kroppen. Inngrepet innvirker ikke på menstruasjoner eller tid for overgangsalder, man fjerner ikke noe fra kroppen, 'stenger bare av egglederne'. Noen steder gjøres det som anført få dager etter fødselen, andre ganger må man stå på venteliste som kan vare i flere år. Man behøver ikke utvise spesiell forsiktighet etter sterilisering. Hvis du skal stå på venteliste, eller hvis du er usikker ang inngrepet, vil jeg anbefale p-sprøyte som er så godt som 100% sikker og som man kan bruke også under amming.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...