Gå til innhold

Ømtåelig skjede/prevensjon


mime

Anbefalte innlegg

Anker! Håper du kan svare meg på dette i og med at Moen er bortreist.

Jeg ble under graviditeten plaget med tørr skjede og dette er likens nå et år etter fødselen uansett om jeg føler lyst eller ikke. Jeg går nå på minipille.

Er det noen prevensjon som ikke vil forstyrre skjedens naturlige fuktighet? Er det noen av spiraltypene som er å foretrekke av denne grunn, jeg tenker da på hormonspiral eller vanlig. Jeg brukte hormonspiralen før jeg ble gravid og hadde da ingen problemer, men ettersom jeg skjønner skal det være samme stoffet i denne så i minipillen. Eller er det mindre hormoner i spiralen slik at jeg ikke vil bli så tørr?

Jeg er 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til mime vedr. sår skjede/prevensjon.

Kondom, pessar og ikke hormon-holdige spiraler skal ikke kunne påvirke slim-dannelsen. Jeg synes imidlertid du bør få undersøkt om du kan ha en lett sopp-infeksjon eller skjedekatarr. Dette vil kunne gi sårhet og tørrhetsfølelse.

Verken p-piller eller minipiller skal direkte nedsette funksjonen i de kjertlene som gir fuktighet ved seksuell lyst, men selve sex-lysten kan påvirkes. Det er ganske vanlig å ha nedsatt sex-lyst etter en fødsel, det er viktig å bruke ekstra god tid på forspillet, slik at kjertlene kommer igang. For noen er glidekrem som fåes reseptfritt på apoteket en god hjelp, tørr skjede gir enda mer sårhet etter et samleie..

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...