Gå til innhold

Fjordman/ytringsfrihet


Gjest Ytringsfrihet

Anbefalte innlegg

Godt skrevet madeleinemie. Det må være lov å innrømme at man ikke er interessert i å leve i samfunn slik de har det idag i Saudi Arabia, Yemen, Marokko, palestina, Iran, Iraq, Afganistan, Pakistan og Indonesia, uten at man skal bli kalt rasist. Veldig typisk om man uttaler seg om det, så får man bare slengt i trynet at man "hater" og er "rasist" og blabla. Jeg hater ingen, kunne godt gifte med med en muslim/araber osv. Men å leve i slike samfunn der jeg som kvinne eller minoritet er mindreverdig og utsatt for trussel, akter jeg ikke.

Hei!

Ja det er bare så enkelt som det, og hører man ikke på menneskers tanker/frykt/spørsmål rundt slike utfordringer ja så får man mennesker som går i dekkning med sine meninger, selvfølgelig, for det er jo ikke lov å stille visse spørsmål i offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    5

  • morsan

    3

  • Mandolaika

    3

  • AnonymBruker

    3

Det er først når du blir presentert for meninger du avskyr, at du får testet ut om du egentlig er for ytringsfrihet.

''Det er først når du blir presentert for meninger du avskyr, at du får testet ut om du egentlig er for ytringsfrihet.''

Adopteres herved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bør tenke gjennom sitt forhold til ytringsfrihet. Samtidig har vi også lovverk vedr ærekrenkelser.

Likeledes bør enhver tenke gjennom hvilket diskusjonsnivå en ønsker å legge seg på for bla å ivareta sin selvrespekt.

Vi må også huske at ytringer, selv ekstreme, er noe helt annet enn handlinger. I det perspektiv er det for meg et hav mellom Fjordman og ABB.

''Alle bør tenke gjennom sitt forhold til ytringsfrihet. Samtidig har vi også lovverk vedr ærekrenkelser.

Likeledes bør enhver tenke gjennom hvilket diskusjonsnivå en ønsker å legge seg på for bla å ivareta sin selvrespekt.

Vi må også huske at ytringer, selv ekstreme, er noe helt annet enn handlinger. I det perspektiv er det for meg et hav mellom Fjordman og ABB.''

Kloke ord som signeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ytringsfrihet

Hei!

Jeg syns også det mangler vilje til å slippe til alle meninger, altså er det er reell begrensing på yttringsfriheten som gjør at mange trekker mot forumer der det er lov å mene det feks Fjordmann og mange mener.

Jeg er ikke uenig i alt han skriver, jeg ser Islam som en reell trussel mot demokrati og yttringsfrihet. Jeg tror ikke moderate muslimer utgjør noen trussel, men selve religionen Islam, sånn som den tolkes av flertallet av tilhengere utgjør en trussel mot demokratiet.

Islam handler ikke bare om en personlig tro på Gud, men om et type styresett med lovgivning som er både konkretisert gjennom Koran og Hadith, der alt fra økonomi til krigføring, samt sterk begrensing av yttringsfrihet er et resultat.

Jeg kommer aldri til å slutte å si min mening om den reelle utfordring som jeg og mange mener Islam er for demokrati og yttringsfrihet, om man ikke vil ha slike terroraksjoner i fremtiden bør man la alle ytringer, der frykt og tvil og ubehagelige spørsmål faktisk kan bli hørt og debatert i offentligheten, og uten at man blir stenmplet som rassist få slippe til.

Så håper jeg det ikke ar et tomt snakk, nå som flere sa at svaret på terroaksjonene er "mer demokrai" mer demokrati får man bare hvis man også kan tåle å høre sine meningsmotstandere.

*Applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns også det mangler vilje til å slippe til alle meninger, altså er det er reell begrensing på yttringsfriheten som gjør at mange trekker mot forumer der det er lov å mene det feks Fjordmann og mange mener.

Jeg er ikke uenig i alt han skriver, jeg ser Islam som en reell trussel mot demokrati og yttringsfrihet. Jeg tror ikke moderate muslimer utgjør noen trussel, men selve religionen Islam, sånn som den tolkes av flertallet av tilhengere utgjør en trussel mot demokratiet.

Islam handler ikke bare om en personlig tro på Gud, men om et type styresett med lovgivning som er både konkretisert gjennom Koran og Hadith, der alt fra økonomi til krigføring, samt sterk begrensing av yttringsfrihet er et resultat.

Jeg kommer aldri til å slutte å si min mening om den reelle utfordring som jeg og mange mener Islam er for demokrati og yttringsfrihet, om man ikke vil ha slike terroraksjoner i fremtiden bør man la alle ytringer, der frykt og tvil og ubehagelige spørsmål faktisk kan bli hørt og debatert i offentligheten, og uten at man blir stenmplet som rassist få slippe til.

Så håper jeg det ikke ar et tomt snakk, nå som flere sa at svaret på terroaksjonene er "mer demokrai" mer demokrati får man bare hvis man også kan tåle å høre sine meningsmotstandere.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns også det mangler vilje til å slippe til alle meninger, altså er det er reell begrensing på yttringsfriheten som gjør at mange trekker mot forumer der det er lov å mene det feks Fjordmann og mange mener.

Jeg er ikke uenig i alt han skriver, jeg ser Islam som en reell trussel mot demokrati og yttringsfrihet. Jeg tror ikke moderate muslimer utgjør noen trussel, men selve religionen Islam, sånn som den tolkes av flertallet av tilhengere utgjør en trussel mot demokratiet.

Islam handler ikke bare om en personlig tro på Gud, men om et type styresett med lovgivning som er både konkretisert gjennom Koran og Hadith, der alt fra økonomi til krigføring, samt sterk begrensing av yttringsfrihet er et resultat.

Jeg kommer aldri til å slutte å si min mening om den reelle utfordring som jeg og mange mener Islam er for demokrati og yttringsfrihet, om man ikke vil ha slike terroraksjoner i fremtiden bør man la alle ytringer, der frykt og tvil og ubehagelige spørsmål faktisk kan bli hørt og debatert i offentligheten, og uten at man blir stenmplet som rassist få slippe til.

Så håper jeg det ikke ar et tomt snakk, nå som flere sa at svaret på terroaksjonene er "mer demokrai" mer demokrati får man bare hvis man også kan tåle å høre sine meningsmotstandere.

Verden hadde vært et deilig sted dersom man hadde blitt kvitt ALL religion!

Det er ufattelig mange grusomheter som er begått i religionens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verden hadde vært et deilig sted dersom man hadde blitt kvitt ALL religion!

Det er ufattelig mange grusomheter som er begått i religionens navn.

''Verden hadde vært et deilig sted dersom man hadde blitt kvitt ALL religion!

''

Det er jeg ikke så sikker på. Tror det er grenser for hva man kan anse for religioners sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Det må fortsatt være lov til å ha andre meninger enn flertallet og hva som er pk.

Tror det er værre om meninger og ideer får vokse i hemmelighet, uten debatt eller innspill fra andre.

Men det blir nok vanskeligere for de som er negative til innvandring og islam å si sin mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden hadde vært et deilig sted dersom man hadde blitt kvitt ALL religion!

Det er ufattelig mange grusomheter som er begått i religionens navn.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi hatt reell ytringsfrihet er det ikke sikkert vi hadde opplevd denne terroraksjonen.

Dersom islamkritikere kunne ytret seg fritt, uten risiko for latterliggjøring eller (trusler om) vold, ikke mistet venner osv. hadde de gjort dette i mer åpne medier. Der kunne deres meningsmotstandere plukket fra hverandre de mest hatefulle argumentene. I tillegg ville vi hatt flere politikere som turte ta opp problemene innvandring fører med seg. Dermed hadde ikke bl.a. ABB blitt så paranoid og følt at norske politikere ofret Norge på det multikulturelle alteret (hans ord). Han og hans meningsfeller ville i større grad følt seg hørt og tatt på alvor.

Jeg synes det er skremmende og farlig å tro at mangel på å kunne utgyde de mest ekstreme meninger uimotsagt og uten sosiale "sanksjoner" kan lede til slike uhyrligheter som vi opplevde 22.7.

Minst like viktig som ytringsfriheten er motytringsfriheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Verden hadde vært et deilig sted dersom man hadde blitt kvitt ALL religion!

''

Det er jeg ikke så sikker på. Tror det er grenser for hva man kan anse for religioners sin skyld.

Det er nok riktig, men det er ytterst betimelig i denne sammenheng å understreke at det begås svært mye urett i religioners navn, herunder i aller høyeste grad også den katolske, og at det ikke eg noen grunn til selvforherligelse av egen religion på bekostning av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hadde vi hatt reell ytringsfrihet er det ikke sikkert vi hadde opplevd denne terroraksjonen.

Dersom islamkritikere kunne ytret seg fritt, uten risiko for latterliggjøring eller (trusler om) vold, ikke mistet venner osv. hadde de gjort dette i mer åpne medier. Der kunne deres meningsmotstandere plukket fra hverandre de mest hatefulle argumentene. I tillegg ville vi hatt flere politikere som turte ta opp problemene innvandring fører med seg. Dermed hadde ikke bl.a. ABB blitt så paranoid og følt at norske politikere ofret Norge på det multikulturelle alteret (hans ord). Han og hans meningsfeller ville i større grad følt seg hørt og tatt på alvor.

Akkurat, så det er det norske samfunnet som fortjente det som skjedde 22.07 fordi de smilte i øst og ikke i nord. Hva er dette for noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er nok riktig, men det er ytterst betimelig i denne sammenheng å understreke at det begås svært mye urett i religioners navn, herunder i aller høyeste grad også den katolske, og at det ikke eg noen grunn til selvforherligelse av egen religion på bekostning av andre.

Det er ikke ordentlig skille mellom religioner og kultur, naturlig nok. Religionene er skapt av kulturer. Derfor er det ikke riktig å si at religionene har skylden. Bare se human-etikere de bruker ritualer som ellers er religiøse, og det er ikke noe minste galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok riktig, men det er ytterst betimelig i denne sammenheng å understreke at det begås svært mye urett i religioners navn, herunder i aller høyeste grad også den katolske, og at det ikke eg noen grunn til selvforherligelse av egen religion på bekostning av andre.

''og at det ikke eg noen grunn til selvforherligelse av egen religion på bekostning av andre.''

Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''og at det ikke eg noen grunn til selvforherligelse av egen religion på bekostning av andre.''

Det er jeg enig i.

Det har mest med forherligjørelse av en selv og hva en står for i mine tanker. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt 'det ville kun skjedd i Norge' , hvor glorien henger over hodet.....

Kultur og religion er sterkt sammensveiset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Verden hadde vært et deilig sted dersom man hadde blitt kvitt ALL religion!

Det er ufattelig mange grusomheter som er begått i religionens navn.

Helt enig.

Problemet er at en ikke kan kritisere en religion på samme måte som en kan kritisere en politisk tankegang. Selv om religionen i stor grad er politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns også det mangler vilje til å slippe til alle meninger, altså er det er reell begrensing på yttringsfriheten som gjør at mange trekker mot forumer der det er lov å mene det feks Fjordmann og mange mener.

Jeg er ikke uenig i alt han skriver, jeg ser Islam som en reell trussel mot demokrati og yttringsfrihet. Jeg tror ikke moderate muslimer utgjør noen trussel, men selve religionen Islam, sånn som den tolkes av flertallet av tilhengere utgjør en trussel mot demokratiet.

Islam handler ikke bare om en personlig tro på Gud, men om et type styresett med lovgivning som er både konkretisert gjennom Koran og Hadith, der alt fra økonomi til krigføring, samt sterk begrensing av yttringsfrihet er et resultat.

Jeg kommer aldri til å slutte å si min mening om den reelle utfordring som jeg og mange mener Islam er for demokrati og yttringsfrihet, om man ikke vil ha slike terroraksjoner i fremtiden bør man la alle ytringer, der frykt og tvil og ubehagelige spørsmål faktisk kan bli hørt og debatert i offentligheten, og uten at man blir stenmplet som rassist få slippe til.

Så håper jeg det ikke ar et tomt snakk, nå som flere sa at svaret på terroaksjonene er "mer demokrai" mer demokrati får man bare hvis man også kan tåle å høre sine meningsmotstandere.

Du skriver som regel helt korrekt - derfor skal jeg bare tipse deg om at rasist skrives med én S i midten, og ytringsfrihet med én T.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver som regel helt korrekt - derfor skal jeg bare tipse deg om at rasist skrives med én S i midten, og ytringsfrihet med én T.

:-)

Hei!

Takk :)

Jeg slurver ofte når jeg skriver fort, men en del ord er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk :)

Jeg slurver ofte når jeg skriver fort, men en del ord er jeg usikker på.

Jeg kan også slurve - og jeg kan som regel se på andres innlegg om de slurver eller rett og slett skriver ordet feil. Slurving gjør ingenting, synes jeg. Jeg liker ikke dersom jeg har innarbeidet et ord ukorrekt, og skriver det feil.

Hvis det er noen jeg "kjenner" her, sier jeg av og til fra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også slurve - og jeg kan som regel se på andres innlegg om de slurver eller rett og slett skriver ordet feil. Slurving gjør ingenting, synes jeg. Jeg liker ikke dersom jeg har innarbeidet et ord ukorrekt, og skriver det feil.

Hvis det er noen jeg "kjenner" her, sier jeg av og til fra :-)

Hei!

:) Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...