Gå til innhold

Hvis du vil at dine barn......


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

''Hvis du ikke ønsker at dine barn skal havne i dålig selskap og på "ville veier", skal du sørge for at de står opp før kl 10 på lørdager og søndager.''

Bør de helst også gå i speideren og spille i korps?

De bør spille i korps, skyte med pistol, gå på jakt, bosette seg i indre trøndelag, utdanne seg til lege, og helst jobbe i psykiatrisk sykehus og med forskning 50/50, samt ha et livsmotto. Og ha en båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    51

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Dorthe

    11

  • cathlin

    8

Hei!

Ja dette tror jeg er riktig, håper dette blir fremmet mer aktivt.

Jeg syns det er merkelig at man skal ligge og sove utover dagen i helgen, det har jeg aldri forstått.

Det tror jeg gir dårlige vaner, rutiner er viktige, dessuten er jo skolen lagt opp slik nå med kunnskapsløftet at helgene sjelden er fri fra lekser og prosjekter. Skal man rekke å gjøre noe hyggelig feks gå på museum må man stå opp i vertfall kl 08.00, men da får man jo ligget litt ekstra, men uten å overdrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

De bør spille i korps, skyte med pistol, gå på jakt, bosette seg i indre trøndelag, utdanne seg til lege, og helst jobbe i psykiatrisk sykehus og med forskning 50/50, samt ha et livsmotto. Og ha en båt.

Dette er ikke dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''må du sørge for at de ikke begynner å røyke''

Hvorfor akkurat røyking først, eller spiller det ingen rolle?

Fordi forskning viser at barn som begynner å røyke har klart forhøyet risiko for å få problemer med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis du ikke ønsker at dine barn skal havne i dålig selskap og på "ville veier", skal du sørge for at de står opp før kl 10 på lørdager og søndager.''

Bør de helst også gå i speideren og spille i korps?

Hei!

Speideren er veldig bra da man får gode friluftserfaringer, samt lærer en del interessante ting.

Jeg har selv vært speiderleder, men en kort tid, da jeg er lite pedagogisk.

Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?

Det er rett og slett grusomt å høre korps spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ja dette tror jeg er riktig, håper dette blir fremmet mer aktivt.

Jeg syns det er merkelig at man skal ligge og sove utover dagen i helgen, det har jeg aldri forstått.

Det tror jeg gir dårlige vaner, rutiner er viktige, dessuten er jo skolen lagt opp slik nå med kunnskapsløftet at helgene sjelden er fri fra lekser og prosjekter. Skal man rekke å gjøre noe hyggelig feks gå på museum må man stå opp i vertfall kl 08.00, men da får man jo ligget litt ekstra, men uten å overdrive det.

Noen er utpregede sovemennesker, og jeg kjenner til noen med doktorgrad (i den grad det er relevant, mener at vedkommende har klart seg bra) som fremdeles ligger og sover til over 12 om de har sjansen.

Selv sover jeg svært sjelden lenger enn 9.30, og våkner ofte i helgene før jeg egentlig ønsker (ikke uthvilt, men får ikke sove lenger).

Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte eksempelets makt.

Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke, ikke drikke eller drikke i svært moderate mengder og selv være ute av senga før 10.00.

mvh

''Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke''

Evt. å røyke så mye at ungene dine skyr det som pesten. Det var akkurat det som skjedde hjemme hos oss.

Mine foreldre røykte så tett at man kunne "skjære lufta med kniv" på stua - alle vi unger skyr røyking som pesten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi forskning viser at barn som begynner å røyke har klart forhøyet risiko for å få problemer med alkohol.

Folk som begynner å røyke er kanskje mer glad i - og mer utsatt for å bli avhengige av - rus enn de som ikke røyker.

Men denne tilbøyeligheten vil de jo ha selv om foreldrene klarer å holde dem unna røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Remlow

De bør spille i korps, skyte med pistol, gå på jakt, bosette seg i indre trøndelag, utdanne seg til lege, og helst jobbe i psykiatrisk sykehus og med forskning 50/50, samt ha et livsmotto. Og ha en båt.

Jeg spilte i korps som barn...men så bar det galt av sted likevel, hehehe. Men så vokste jeg opp i en heller belastet drabantby i Oslo på 70/80-tallet også da...og det er vel forklaring nok ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi forskning viser at barn som begynner å røyke har klart forhøyet risiko for å få problemer med alkohol.

Røyking -> alkohol -> narkotika

(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover du til etter 10.00 på lørdag?!

Barnevernet er på vei.

:-)

mvh

''Sover du til etter 10.00 på lørdag?!''

Det hender ja, men etter å ha fått barn har evnen til å sove veldig lenge mer eller mindre forsvunnet, så noe særlig senere enn 10 blir det skjelden.

Heldigvis spiller barna i korps og går på ski, så da holder vel barnevernet seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis du ikke ønsker at dine barn skal havne i dålig selskap og på "ville veier", skal du sørge for at de står opp før kl 10 på lørdager og søndager.''

Det praktiserer ikke vi foreldre en gang, i hvertfall ikke hver helg. Om vi har havnet i dårlig selskap kan sikkert diskuteres, men jeg tror de færreste vil si at vi er på "ville veier"...

Samme her. Jeg står ikke engang opp før kl 10 når jeg skal i kirken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

De bør spille i korps, skyte med pistol, gå på jakt, bosette seg i indre trøndelag, utdanne seg til lege, og helst jobbe i psykiatrisk sykehus og med forskning 50/50, samt ha et livsmotto. Og ha en båt.

Jeg følger jevnlig et nettforum der det i hovedsak dreier seg om jakt.

Jeg synes ikke dette forumet viser (psykisk)sunnhet i positiv retning. Jeg heller mer til det motsatte. Jeg må dog ta forbehold om at forumdeltagerne ikke er representative for norske jegere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja dette tror jeg er riktig, håper dette blir fremmet mer aktivt.

Jeg syns det er merkelig at man skal ligge og sove utover dagen i helgen, det har jeg aldri forstått.

Det tror jeg gir dårlige vaner, rutiner er viktige, dessuten er jo skolen lagt opp slik nå med kunnskapsløftet at helgene sjelden er fri fra lekser og prosjekter. Skal man rekke å gjøre noe hyggelig feks gå på museum må man stå opp i vertfall kl 08.00, men da får man jo ligget litt ekstra, men uten å overdrive det.

Noen er mer glad i å sove enn andre. Hos oss er hele familien b-mennesker og ettersom vi er veldig tidlig oppe på hverdager, benytter vi anledningen til å sove ut i helgene.

Nå er det strengt tatt ikke så ofte vi har anledning til å sove lenge, for vi har ofte aktiviteter som starter relativt tidlig på lørdager og søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke''

Evt. å røyke så mye at ungene dine skyr det som pesten. Det var akkurat det som skjedde hjemme hos oss.

Mine foreldre røykte så tett at man kunne "skjære lufta med kniv" på stua - alle vi unger skyr røyking som pesten!

Det hender nok at det skjer (jeg vet også om tilfeller), men oftere er det jo motsatt - at sjansene for å begynne å røyke øker ganske betraktelig hvis man kommer fra et røykerhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender nok at det skjer (jeg vet også om tilfeller), men oftere er det jo motsatt - at sjansene for å begynne å røyke øker ganske betraktelig hvis man kommer fra et røykerhjem.

Jeg kommer fra et "røykehjem". En av oss røyker (litt), 3 av oss andre gjør det ikke. Og med tanke på hvor MYE våre foreldre har røyket pluss pluss, er det egentlig ganske rart ikke vi også har begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja dette tror jeg er riktig, håper dette blir fremmet mer aktivt.

Jeg syns det er merkelig at man skal ligge og sove utover dagen i helgen, det har jeg aldri forstått.

Det tror jeg gir dårlige vaner, rutiner er viktige, dessuten er jo skolen lagt opp slik nå med kunnskapsløftet at helgene sjelden er fri fra lekser og prosjekter. Skal man rekke å gjøre noe hyggelig feks gå på museum må man stå opp i vertfall kl 08.00, men da får man jo ligget litt ekstra, men uten å overdrive det.

''dessuten er jo skolen lagt opp slik nå med kunnskapsløftet at helgene sjelden er fri fra lekser og prosjekter.''

Hvis man legger opp lekseplanen brukbart i løpet av uka, bør de fleste klare å holde helga nogenlunde fri for leksearbeid (hvis det er et mål i seg selv, da - noen synes jo det er greit å bruke litt tid i helga til sånt).

''Skal man rekke å gjøre noe hyggelig feks gå på museum må man stå opp i vertfall kl 08.00''

Vi klarer fint å besøke museer, dra på skogtur, gå i kirken, handle og gjøre andre hyggelige eller nyttige ting sammen uten å stå opp før kl 10. Og som en familie av B-mennesker er vi adskillig bedre uthvilte og hyggelige å ha med å gjøre da, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er utpregede sovemennesker, og jeg kjenner til noen med doktorgrad (i den grad det er relevant, mener at vedkommende har klart seg bra) som fremdeles ligger og sover til over 12 om de har sjansen.

Selv sover jeg svært sjelden lenger enn 9.30, og våkner ofte i helgene før jeg egentlig ønsker (ikke uthvilt, men får ikke sove lenger).

Folk er forskjellige.

Hei!

Ja det er jo mange unntak, men det var vel på gruppenivå tenkt.

Min erfaring er at soving og sløvhet avler soving og sløvhet, slik ser det ut for meg.

Jeg forstår ikke hvordan man får tid til alt hvis man ikke står opp tidlig. helgene har man jo ofte ganske fult opp med gjøremål, samt at man skal kose seg litt ekstra kanskje med god mat, og en opplevelse. Skal man få gjort alt dette så forstår ikke jeg hvordan man får til det hvis man sover til kl 12.00

Hvis jeg står opp kl 07.30 fordi jeg er trøtt, forter jeg meg med mange ting fordi jeg vet jeg er forsinket i forhold til helgeplanen, frokost, spilling, lekser og skrive liste til min mann, handleliste stresser meg.

Men jeg er jo ikke så effektiv, jeg trenger tid på alle overganger.

men ser jo veldig mye starter tidlig i helgene alt fra cuper til øvelser så det var mere det jeg tenkte på.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra et "røykehjem". En av oss røyker (litt), 3 av oss andre gjør det ikke. Og med tanke på hvor MYE våre foreldre har røyket pluss pluss, er det egentlig ganske rart ikke vi også har begynt.

''Og med tanke på hvor MYE våre foreldre har røyket pluss pluss, er det egentlig ganske rart ikke vi også har begynt.''

Jeg kommer også fra et røykerhjem, og jeg begynte å røyke. Sluttet imidlertid for flere år siden.

Tiden og kulturen er nok på vår side her - det er heldigvis stadig færre som røyker, totalt sett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...