Gå til innhold

Forslag til leker/aktiviteter nyttårsaften


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Vi har mye moro med en enkel tegnelek:

Deler inn selskapet i to lag. Lag 1 finner på et ord som en fra lag 2 skal tegne. De andre på lag 2 gjetter hva ordet er.

Når de aller minste skal tegne kan det være konkret, som f.eks. juletre, snøball, nisselue.

De voksne kan få litt mer abstrakte oppgaver, som kjærlighet, trist, spillegalskap.

Både barn og voksne koser seg med dette, og jo mindre flink man er til å tegne jo morsommere blir det faktisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    10

  • mariaflyfly

    6

  • morsan

    4

  • tzatziki1365380058

    2

Mest aktive i denne tråden

Min erfaring er at ungene utmerket godt klarer å leke sammen uten noe mer organisering i slike anledninger. :o)

Det er min erfaring også, men jeg hadde ikke fått fnatt dersom vertskapet hadde arrangert noe slikt. Spesielt lurt dersom alle barna ikke kjenner hverandre så godt og/eller noen er mer sjenerte. Dette kan bryte opp isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine synes det aller morsomste med nyttårsselskapene er nettopp lekene, så for barn er det jo supert at de voksne finner på slikt for dem :)

Og noen selskap er slik at det først og fremst er "voksenselskap", men barna er med og "underholder seg selv", mens nyttårsaften er vel for de fleste en dag der man også vil at dette skal være barnas festdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått litt krampe om jeg hadde kommet bort i selskap og det hadde vært arrangert selskapsleker...

Jeg også. Sånt synes jeg bare er slitsomt. Jeg har til og med latt være å komme i selskaper der jeg vet det skal være sånne greier. Jeg hatet det som barn, og jeg hater det nå, men det kan se ut som folk flest synes det er stor stas. Alt man skal utsettes for i denne jammerdalen vår..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Sånt synes jeg bare er slitsomt. Jeg har til og med latt være å komme i selskaper der jeg vet det skal være sånne greier. Jeg hatet det som barn, og jeg hater det nå, men det kan se ut som folk flest synes det er stor stas. Alt man skal utsettes for i denne jammerdalen vår..;)

Helt enig.

Men jeg kan til nød være med på en liten quiz dersom det ikke tar for lang tid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Men jeg kan til nød være med på en liten quiz dersom det ikke tar for lang tid. ;)

Quiz kan være morsomt! :o) Dog ikke av typen "Hvem kjenner bursdagsbarnet best"-quizer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Quiz kan være morsomt! :o) Dog ikke av typen "Hvem kjenner bursdagsbarnet best"-quizer...

Nei, det må være kunnskapsquiz med forskjellige kategorier. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det fins mange hyggelige leker for dem som liker dem, men kanskje må de som arrangerer dem tenke på at noen hater dem og de ødelegger hele kvelden for enkelte mennesker.

I fjor måtte jeg være med på en lek der man ble inndelt i lag og skulle forklare et ord som stod på et kort uten å si ordet. Alle barna syns det var gøy, men ikke jeg, samtiidig hvis man var riktig uheldig å komme på visse felt, måtte man feks slå seg selv i hodet mens man forklarte uten å si hva noe var, altså ordet man skulle frem til.

Jeg kom til slike felt, men da alle lo fordi jeg ikke både kan slå meg selv i hodet samtidig som jeg forklarer en sak, jeg kan ikke gjøre to ting på en gang, så slapp jeg til slutt å være med.

Min venninne syns synd på meg når det ble jeg som hadde slik uflaks. Det er sikkert gøy for selskapsløver, men for oss som hygger oss med mest mulig ro er slikt uønsket og merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegnelek (to lag som sitter på to ulike steder, lekeleder (du?) har skrevet opp en rekke med ulike ting som skal tegnes. Førstemann på hvert lag får sin oppgave og løper til sitt lag for å tegne slik at laget gjetter hva det er. H*n har kun lov til å svare ja og nei. Den som svarer rett løper til deg og får ny oppgave, og så gjelder det å komme først gjennom listen.

Quiz, gjerne illustrert sådan. Varier oppgavene for ulike aldersgrupper (alt fra barne-TV-figurer, Star Wars, tenåringsidoler og geografi, litteratur og vitenskap).

Men ikke overdriv! De fleste voksne synes en times tid med selskapsleker er mer en nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegnelek (to lag som sitter på to ulike steder, lekeleder (du?) har skrevet opp en rekke med ulike ting som skal tegnes. Førstemann på hvert lag får sin oppgave og løper til sitt lag for å tegne slik at laget gjetter hva det er. H*n har kun lov til å svare ja og nei. Den som svarer rett løper til deg og får ny oppgave, og så gjelder det å komme først gjennom listen.

Quiz, gjerne illustrert sådan. Varier oppgavene for ulike aldersgrupper (alt fra barne-TV-figurer, Star Wars, tenåringsidoler og geografi, litteratur og vitenskap).

Men ikke overdriv! De fleste voksne synes en times tid med selskapsleker er mer en nok.

''De fleste voksne synes en times tid med selskapsleker er mer en nok.''

EN TIME!? Jeg hadde dødd... Og jeg hadde med stor sannsynlighet prøvd så hardt jeg kunne på forhånd å finne på en eller annen unnskyldning for å droppe hele selskapet, evt. kommet så sent at jeg var sikkert på at leken var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ungene utmerket godt klarer å leke sammen uten noe mer organisering i slike anledninger. :o)

''Min erfaring er at ungene utmerket godt klarer å leke sammen uten noe mer organisering i slike anledninger. ''

Ikke alltid så lett om barna er i svært ulik alder, og kanskje det er enkelte barn som er svært langt unna de øvrige i alder.

Der jeg var i fjor på nyttårsaften hadde de arrangert tre barnerom(!) - i det ene rommet var det barnefilmer for de minste, i et annet av rommene var det Playstation og Singstar, og i et tredje rom satt de største barna og bare pratet eller leste tegneserier. Mens vi voksne satt og koste oss med prat og vin før klokken ble 12. Alle storkoste seg :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De fleste voksne synes en times tid med selskapsleker er mer en nok.''

EN TIME!? Jeg hadde dødd... Og jeg hadde med stor sannsynlighet prøvd så hardt jeg kunne på forhånd å finne på en eller annen unnskyldning for å droppe hele selskapet, evt. kommet så sent at jeg var sikkert på at leken var ferdig.

Hehe, da er jeg nok hakket mer leken enn deg! ;P

Men det må være godt organisert - jeg hater dårlig organiserte selskapsleker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De fleste voksne synes en times tid med selskapsleker er mer en nok.''

EN TIME!? Jeg hadde dødd... Og jeg hadde med stor sannsynlighet prøvd så hardt jeg kunne på forhånd å finne på en eller annen unnskyldning for å droppe hele selskapet, evt. kommet så sent at jeg var sikkert på at leken var ferdig.

Haha, samme tenkte jeg! En time.. Jeg hadde dødd etter 20 minutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Min erfaring er at ungene utmerket godt klarer å leke sammen uten noe mer organisering i slike anledninger. ''

Ikke alltid så lett om barna er i svært ulik alder, og kanskje det er enkelte barn som er svært langt unna de øvrige i alder.

Der jeg var i fjor på nyttårsaften hadde de arrangert tre barnerom(!) - i det ene rommet var det barnefilmer for de minste, i et annet av rommene var det Playstation og Singstar, og i et tredje rom satt de største barna og bare pratet eller leste tegneserier. Mens vi voksne satt og koste oss med prat og vin før klokken ble 12. Alle storkoste seg :-).

''Ikke alltid så lett om barna er i svært ulik alder, og kanskje det er enkelte barn som er svært langt unna de øvrige i alder.''

Vi hadde julefrokost forleden dag og det var 5 unger i alderen 2-13 år, merket nesten ikke at de var der engang så fint lekte de sammen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegnelek (to lag som sitter på to ulike steder, lekeleder (du?) har skrevet opp en rekke med ulike ting som skal tegnes. Førstemann på hvert lag får sin oppgave og løper til sitt lag for å tegne slik at laget gjetter hva det er. H*n har kun lov til å svare ja og nei. Den som svarer rett løper til deg og får ny oppgave, og så gjelder det å komme først gjennom listen.

Quiz, gjerne illustrert sådan. Varier oppgavene for ulike aldersgrupper (alt fra barne-TV-figurer, Star Wars, tenåringsidoler og geografi, litteratur og vitenskap).

Men ikke overdriv! De fleste voksne synes en times tid med selskapsleker er mer en nok.

EN TIME??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegnelek (to lag som sitter på to ulike steder, lekeleder (du?) har skrevet opp en rekke med ulike ting som skal tegnes. Førstemann på hvert lag får sin oppgave og løper til sitt lag for å tegne slik at laget gjetter hva det er. H*n har kun lov til å svare ja og nei. Den som svarer rett løper til deg og får ny oppgave, og så gjelder det å komme først gjennom listen.

Quiz, gjerne illustrert sådan. Varier oppgavene for ulike aldersgrupper (alt fra barne-TV-figurer, Star Wars, tenåringsidoler og geografi, litteratur og vitenskap).

Men ikke overdriv! De fleste voksne synes en times tid med selskapsleker er mer en nok.

EN TIME??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De fleste voksne synes en times tid med selskapsleker er mer en nok.''

EN TIME!? Jeg hadde dødd... Og jeg hadde med stor sannsynlighet prøvd så hardt jeg kunne på forhånd å finne på en eller annen unnskyldning for å droppe hele selskapet, evt. kommet så sent at jeg var sikkert på at leken var ferdig.

Hahaha, jeg hadde akkurat samme reaksjon som deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg hadde fått litt krampe om jeg hadde kommet bort i selskap og det hadde vært arrangert selskapsleker...

Ja, selskap hvor barna trasker hvileløst rundt mens de voksne har nok med seg selv, er MYE bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg hadde akkurat samme reaksjon som deg. ;)

Hvis jeg skulle i et selskap der jeg visste det ble arrangert slike leker hadde jeg muligens tatt med meg et blad eller en bok og trukket meg tilbake under leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selskap hvor barna trasker hvileløst rundt mens de voksne har nok med seg selv, er MYE bedre...

''Ja, selskap hvor barna trasker hvileløst rundt mens de voksne har nok med seg selv, er MYE bedre...''

Man kan jo tilrettelegge litt da med film, spill og andre leker som barna kan drive med, men min erfaring er som sagt at ungene selv stort sett finner på noe å gjøre og helst ikke vil ha videre innblanding fra oss voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...