Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Mulig astma-mamma

''De gjorde ingenting annet enn å ringe meg, men det er greit nok, jeg ville nok ringt legevakta i og med at hun tydelig ikke fikk oksygen nok (svart under øynene).''

Jeg er helt enig i det! Har selv vokst opp med en søster med astma og hadde mye heller reagert på at de ikke ringte legevakta med det samme....

''Jeg mener heller ikke at denne magneten gjorde noen skade, ei heller noen nytte, men poenget mitt er: Er det helt OK å behandle barn med alternative metoder når de blir syke på skolen? Er all alternativ behandling OK, slik som piller, innhalasjoner, tungetale osv - folk tror på ulike ting?''

Nei, det er ikke ok, men jeg ser allikevel på dette som en liten bagatell i forhold til andre alternative metoder.... jeg ville trolig sagt fra at jeg ikke hadde tro på sånt, og heller latt akkurat denne episoden gå i "glemmeboka".... Du får tenke at de sikkert fikk litt panikk og når renholderen kom med tips om dette, så var det sikkert ikke lett å holde hodet kaldt - og tenke PK - der og da.

''Og hva tenker du om at de har dratt opp genseren på ei jente på nesten 11 for å feste magneten? Syns du det er OK at fremmede mennesker drar opp genseren til barna dine?''

Dette er ikke fremmede mennesker, men mennesker barnet ditt trolig kjenner godt fra skolehverdagen. Jeg hadde ikke engang tenkt tanken på at dette var noe problem for ei jente på nesten 11 (har selv ei datter på elleve). Hadde hun blitt tvunget, hadde saken stilt seg litt annerledes.

Jeg mener det er så mye man kan reagere på at hvis skolene skulle hatt foreldre som reagerte på absolutt alt, så hadde de ikke hatt tid til å gjøre den jobben de er satt til å gjøre... å undervise.

Selvfølgelig er dette en bagatell i forhold til mange andre metoder, men jeg er litt overrasket over at man ikke har en klar linje i forhold til alternativ behandling. For hvis man sier ja til magneter, hvorfor da nei til tungetale?

Når det gjelder renholderne, så er de ikke kjente fjes fra hverdagen. Dvs., de er vel omtrent like kjente fjes som kassadama på storsenteret. Min 11-åring begynner å få antydningsvis bryster, og synes det er superflaut og veldig vanskelig. Så jeg er usikker på hvordan de overhode fikk den på (hvilket jeg skal spørre om når hun kommer hjem i dag).

Massasje i skolen: Det er en grunn til at det er noe man gjør i småskolen, i nedre del fortrinnsvis, nettopp fordi man så lett havner over i "private områder". Jeg syns forøvrig det er stor forskjell på massasje elevene utfører på hverandres rygger kontra massasje som utøves av en voksen på et barn på fremsiden av kroppen.

Ellers er jeg enig med deg i at lærerne fortrinnsvis skal undervise, men det blir det lite av med alle de andre ting lærerne skal gjøre. Følge opp unger som ikke kan sitte stille, passe på at unger ikke ødelegger (for) andre, knyte sko, tørke snørr, være sykepleiere. At skolen tar et aktivt standpunkt mot alternativ behandling mener jeg ikke har noe som helst med lærersiden å gjøre, ungene lærer ikke mindre av at enhetsleder er tydelig på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Jeg tenker det var godt ment, og hvis det virket så er det supert og hvis ikke, så er det iallfall prøvd, og ingen skade skjedd. Untatt at det muligens er litt vondt å ta av igjen tapen, men det tåler hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg synes ikke det gjør så mye at renholderen satte en magnet på maven hennes,; intensjonen var sikkert god. Ved en eller annen anledning hadde jeg informert barnets lærer om hva som skjedde og ganske nøytralt formidlet at du nok ikke synes slikt er passende.

Det jeg ville ha fokusert på, er hvorvidt situasjonen generelt sett ble adekvat behandlet fra skolens side, dvs.hvorvidt hun fikk den hjelpen hun trengte.

''Jeg synes ikke det gjør så mye at renholderen satte en magnet på maven hennes,; intensjonen var sikkert god.''

Det var på brystet hennes, mellom de to antydningsvise brystene som hun syns er urflaut at hun har. Og jeg tror også at intensjonen var god, akkurat som de som taler i tunger mener at de har gode intensjoner. Jeg tror ikke magneten gjorde skade, ei heller reparerte noe. Jeg er opptatt av hvorvidt man skal godta alternativ behandling av ufaglærte på syke barn i skolen.

''Ved en eller annen anledning hadde jeg informert barnets lærer om hva som skjedde og ganske nøytralt formidlet at du nok ikke synes slikt er passende.''

Hvorfor lærerne? Det må jo være enhetsleder som er riktig adresse, hvis man ønsker å finne ut hva skolen står for i denne sammenhengen?

''Det jeg ville ha fokusert på, er hvorvidt situasjonen generelt sett ble adekvat behandlet fra skolens side, dvs.hvorvidt hun fikk den hjelpen hun trengte.''

De ringte meg, jeg ville nok ha ringt legevakt og sørget for at hun kom kjapt til lege om jeg hadde hatt ansvaret der og da, siden hun ble svart under øynene og tydelig ikke fikk nok oksygen. Hun har ingen diagnose, så de kunne ikke vite hva som faktisk skjedde, og vi er enige om at de ringer legevakta ved neste anledning. Det har forøvrig skolen egentlig et tydelig regelverk på, så her skjedde en rutinesvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg synes det kommer litt an på situasjonen - hvordan kom vaskepersonalet inn i bildet, og hvem hadde "totalansvaret"?

Var det noen andre voksne der (lærer, SFO-personale,...) da denne vaskeren kom med magneten, og denne ansvarlige lot det skje fordi det virket helt harmløst, ville jeg ikke reagert så veldig. Jeg ville kanskje nevnt at jeg ikke har noen tro på denslags og minnet om hva de bør gjøre neste gang, hvis det passet.

Men hvis hun var overlatt til seg selv og vaskepersonalet kom forbi og begynte å "løse problemet" helt uten godkjenning fra noen, blir det litt annerledes. Det er jo ingen som vet hvem som kommer forbi neste gang og hva vedkommende foreslår. Hvis f.eks. mitt barn får hodepine på skolen, vil jeg helst han skal få noe fra medisinskapet, ikke noe som vaktmesteren / vaskepersonalet / sivilarbeideren har i lomma fordi en h*n kjenner har sagt det skal være så bra.

''Jeg synes det kommer litt an på situasjonen - hvordan kom vaskepersonalet inn i bildet, og hvem hadde "totalansvaret"?''

Vaskepersonalet var på plass i gangen for å vaske. Jeg har ikke fått klarhet i hvem av lærerne som hadde ansvaret, og jeg har også spurt skolen om rutiner rundt dette med barn som blir syke i en helt annen del av bygget enn de har baserom. Det synes som hun gikk alene fra ett bygg til et annet med altfor lite klær i kulda, og hun hadde heller ikke egne klær der jeg fant henne.

''Var det noen andre voksne der (lærer, SFO-personale,...) da denne vaskeren kom med magneten, og denne ansvarlige lot det skje fordi det virket helt harmløst, ville jeg ikke reagert så veldig.''

Læreren som ringte meg kom til etterhvert etter at jeg kom dit, men hvem som sa ja til magnet vet jeg ikke.

''Jeg ville kanskje nevnt at jeg ikke har noen tro på denslags og minnet om hva de bør gjøre neste gang, hvis det passet.''

Jeg var helt tydelig til vaskeren som hadde satt på magneten, men det falt på steingrunn.

''Men hvis hun var overlatt til seg selv og vaskepersonalet kom forbi og begynte å "løse problemet" helt uten godkjenning fra noen, blir det litt annerledes. Det er jo ingen som vet hvem som kommer forbi neste gang og hva vedkommende foreslår.''

Eksempelvis.

''Hvis f.eks. mitt barn får hodepine på skolen, vil jeg helst han skal få noe fra medisinskapet, ikke noe som vaktmesteren / vaskepersonalet / sivilarbeideren har i lomma fordi en h*n kjenner har sagt det skal være så bra.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest javedia

Jeg hadde nok syntes at det var merkelig gjort, men jeg vet ikke om jeg hadde gjort noe med det. Hadde høyst sannsynlig ledd meg "ihjel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg tenker det var godt ment, og hvis det virket så er det supert og hvis ikke, så er det iallfall prøvd, og ingen skade skjedd. Untatt at det muligens er litt vondt å ta av igjen tapen, men det tåler hun.

''Jeg tenker det var godt ment''

Helt sikkert, det tviler jeg ikke på.

''og hvis det virket så er det supert og hvis ikke, så er det iallfall prøvd, og ingen skade skjedd.''

Magneter virker ikke på tette bronkier, naturligvis, og de gjør heller ingen skade. Litt vanskeligere å vite hva det gjør med en hormonell snart 11-åring med brystantydning å ha fremmede hender der det er nest mest flaut, men det finner vi selvfølgelig ut etterhvert.

''Untatt at det muligens er litt vondt å ta av igjen tapen, men det tåler hun.''

Det gjør da selvfølgelig ikke vondt.

Er du like positivt innstilt til tungetale også? Piller? Innhalering av urter? Altså, er det greit med alternativ behandling av syke barn på skolen uten foreldrenes samtykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg hadde nok syntes at det var merkelig gjort, men jeg vet ikke om jeg hadde gjort noe med det. Hadde høyst sannsynlig ledd meg "ihjel".

Hadde du ledd like godt om det var tungetale som ble benyttet? Bønn? Innhalering av urter? Piller? Altså, enhver alternativ behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er dette en bagatell i forhold til mange andre metoder, men jeg er litt overrasket over at man ikke har en klar linje i forhold til alternativ behandling. For hvis man sier ja til magneter, hvorfor da nei til tungetale?

Når det gjelder renholderne, så er de ikke kjente fjes fra hverdagen. Dvs., de er vel omtrent like kjente fjes som kassadama på storsenteret. Min 11-åring begynner å få antydningsvis bryster, og synes det er superflaut og veldig vanskelig. Så jeg er usikker på hvordan de overhode fikk den på (hvilket jeg skal spørre om når hun kommer hjem i dag).

Massasje i skolen: Det er en grunn til at det er noe man gjør i småskolen, i nedre del fortrinnsvis, nettopp fordi man så lett havner over i "private områder". Jeg syns forøvrig det er stor forskjell på massasje elevene utfører på hverandres rygger kontra massasje som utøves av en voksen på et barn på fremsiden av kroppen.

Ellers er jeg enig med deg i at lærerne fortrinnsvis skal undervise, men det blir det lite av med alle de andre ting lærerne skal gjøre. Følge opp unger som ikke kan sitte stille, passe på at unger ikke ødelegger (for) andre, knyte sko, tørke snørr, være sykepleiere. At skolen tar et aktivt standpunkt mot alternativ behandling mener jeg ikke har noe som helst med lærersiden å gjøre, ungene lærer ikke mindre av at enhetsleder er tydelig på dette.

''Selvfølgelig er dette en bagatell i forhold til mange andre metoder, men jeg er litt overrasket over at man ikke har en klar linje i forhold til alternativ behandling. For hvis man sier ja til magneter, hvorfor da nei til tungetale?''

Nettopp det ser jeg på som et sunnhetstegn ;) Man har vel aldri sett på alterntiv behandling som noe skolen skulle blande seg inn i ;) Og ja, jeg skjønner at man kan reagere - men synes fortsatt at man bør velge sine kamper med omhu...

''Når det gjelder renholderne, så er de ikke kjente fjes fra hverdagen. Dvs., de er vel omtrent like kjente fjes som kassadama på storsenteret. Min 11-åring begynner å få antydningsvis bryster, og synes det er superflaut og veldig vanskelig. Så jeg er usikker på hvordan de overhode fikk den på (hvilket jeg skal spørre om når hun kommer hjem i dag).''

Ok, på skolen jeg jobber er renholderne veldg synlige hver eneste dag (svær skole), så jeg tror elevene er på fornavn med dem alle. Uansett tror jeg ikke du skal lage noen stor sak ut av dette, og da mest for ikke å gjøre dette til traumatisk i din datters hode..... Forhåpentligvis så hun kun på denne episoden som skremmende pga astmaanfallet, og følte seg kanskje bare ivaretatt siden en voksen så tydelig forsøkte å hjelpe henne i en ubehagelig situasjon?

''Massasje i skolen: Det er en grunn til at det er noe man gjør i småskolen, i nedre del fortrinnsvis, nettopp fordi man så lett havner over i "private områder". Jeg syns forøvrig det er stor forskjell på massasje elevene utfører på hverandres rygger kontra massasje som utøves av en voksen på et barn på fremsiden av kroppen.''

Uansett - du fikk med deg poenget mitt?

''Ellers er jeg enig med deg i at lærerne fortrinnsvis skal undervise, men det blir det lite av med alle de andre ting lærerne skal gjøre. Følge opp unger som ikke kan sitte stille, passe på at unger ikke ødelegger (for) andre, knyte sko, tørke snørr, være sykepleiere. At skolen tar et aktivt standpunkt mot alternativ behandling mener jeg ikke har noe som helst med lærersiden å gjøre, ungene lærer ikke mindre av at enhetsleder er tydelig på dette.''

Dette har rett og slett ikke vært et tema på skolen før, og det er kanskje et sunnhetstegn? Enkelte ting lar man forbigå i stillhet uten å lage et stort nummer ut av det. Denne renholderen gjorde dette kun fordi hun ønsket å hjelpe - synes heller du skal fokusere på det nå som gjort er gjort. Gi beskjed om at du setter pris på at de tok seg av datteren din, men at du neste gang helst ser at de ringer legevakta med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reagert negativt paa dette. For det foerste fordi jeg ikke oensker at en tilfeldig person skal kle av barnet mitt, men ogsaa fordi jeg og min familie har et klart standpunkt mot overtro. Jeg har ikke noe til overs for at barna mine blir paaprakket slike ting.

Allikevel er det den foerste grunnen som veier tyngst her, ettersom det tross alt "bare" var snakk om en magnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ledd like godt om det var tungetale som ble benyttet? Bønn? Innhalering av urter? Piller? Altså, enhver alternativ behandling?

Men du... hvorfor spør du oss om vår reaksjon når du ikke godtar at flertallet her inne faktisk ikke synes dette er annet enn en smule komisk? -og i mitt hode er det himmelvid forskjell på tungetale og å sette en magnet på brystet til et barn (jeg hadde trolig ledd rått av tungetalen også, så hadde iallefall barnet mitt skjønt at noen mennesker bare er en smule snåle ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest javedia

Hadde du ledd like godt om det var tungetale som ble benyttet? Bønn? Innhalering av urter? Piller? Altså, enhver alternativ behandling?

Synes det virker litt pussig å bruke sånne ting i behandlingen ja. Sett ut ifra jentas ståsted så må det jo bli nesten skremmende. Jeg ble bedd for selv da jeg var barn av en fremmed, og syntes det var meget ubehagelig. Etterpå har jeg sett det komiske i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reagert negativt paa dette. For det foerste fordi jeg ikke oensker at en tilfeldig person skal kle av barnet mitt, men ogsaa fordi jeg og min familie har et klart standpunkt mot overtro. Jeg har ikke noe til overs for at barna mine blir paaprakket slike ting.

Allikevel er det den foerste grunnen som veier tyngst her, ettersom det tross alt "bare" var snakk om en magnet.

Men hvordan "kle av" er det snakk om? Hva gjør man når et barn ikke får puste av f.eks. astmaanfall og man umiddelbart tenker at barnet bør få av seg f.eks. stramme klær på overkroppen... Jeg vet sannelig ikke om jeg nå tør å ta av en elev genseren om jeg selv skulle havne i et slikt dilemma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du... hvorfor spør du oss om vår reaksjon når du ikke godtar at flertallet her inne faktisk ikke synes dette er annet enn en smule komisk? -og i mitt hode er det himmelvid forskjell på tungetale og å sette en magnet på brystet til et barn (jeg hadde trolig ledd rått av tungetalen også, så hadde iallefall barnet mitt skjønt at noen mennesker bare er en smule snåle ;))

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan "kle av" er det snakk om? Hva gjør man når et barn ikke får puste av f.eks. astmaanfall og man umiddelbart tenker at barnet bør få av seg f.eks. stramme klær på overkroppen... Jeg vet sannelig ikke om jeg nå tør å ta av en elev genseren om jeg selv skulle havne i et slikt dilemma...

Det blir jo noe helt annet om du gjoer det for aa gi livredning eller lignende. Om det er for aa feste en meningsloes magnet paa jentas bryst er jo noe helt annet. Det skjoenner de fleste normale, voksne mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo noe helt annet om du gjoer det for aa gi livredning eller lignende. Om det er for aa feste en meningsloes magnet paa jentas bryst er jo noe helt annet. Det skjoenner de fleste normale, voksne mennesker.

For denne vaskehjelpen var dette sikkert en mulig "livreddende" metode, så da skjønner jeg at hun i affekt forsøkte å hjelpe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

For denne vaskehjelpen var dette sikkert en mulig "livreddende" metode, så da skjønner jeg at hun i affekt forsøkte å hjelpe....

Nei-nei-nei, hvis de mente at hun trengte livreddende innsats så får jeg da for guds skyld håpe at de heller hadde ringt 113 og ikke satt på en magnet! De kunne overhode ikke oppfatte situasjonen som særlig alvorlig, siden de heller ikke ringte legevakta.

Forøvrig: Ja, man skal faktisk være forsiktig med å flå klærne av andres barn, med mindre det står om liv. Både som lærer, og som medmenneske. Det man gjør i beste mening behøver aldeles ikke å bli oppfattet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For denne vaskehjelpen var dette sikkert en mulig "livreddende" metode, så da skjønner jeg at hun i affekt forsøkte å hjelpe....

De fleste voksne mennesker forstaar forskjellen paa overtro og livredning. Selv de som bruker tiden sin paa slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Men du... hvorfor spør du oss om vår reaksjon når du ikke godtar at flertallet her inne faktisk ikke synes dette er annet enn en smule komisk? -og i mitt hode er det himmelvid forskjell på tungetale og å sette en magnet på brystet til et barn (jeg hadde trolig ledd rått av tungetalen også, så hadde iallefall barnet mitt skjønt at noen mennesker bare er en smule snåle ;))

Jeg spør både fordi jeg lurer på hvilket bevissthetsnivå folk ligger på i forhold til alternativ behandling, og fordi jeg lurer på hvor jeg ligger i forhold til folk ellers her inne.

Jeg syns du har en interessant vinkling i forhold til bruk av alternativ medisin på andres barn, og det er jo helt greit så lenge du aksepterer det på dine egne og ikke utfører det på alle andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei-nei-nei, hvis de mente at hun trengte livreddende innsats så får jeg da for guds skyld håpe at de heller hadde ringt 113 og ikke satt på en magnet! De kunne overhode ikke oppfatte situasjonen som særlig alvorlig, siden de heller ikke ringte legevakta.

Forøvrig: Ja, man skal faktisk være forsiktig med å flå klærne av andres barn, med mindre det står om liv. Både som lærer, og som medmenneske. Det man gjør i beste mening behøver aldeles ikke å bli oppfattet slik.

''Forøvrig: Ja, man skal faktisk være forsiktig med å flå klærne av andres barn, med mindre det står om liv.''

Jenta mi er omtrent like gammel som di (mi ble 11 i høst) og hun hadde fått hetta om en tildels ukjent vasker på skolen (jeg tror ikke ungene hos oss er på fornavn med vaskerne) hadde begynt å grafse under klærne hennes for å sette på henne en magnet!

Hun er også så smått i gang med å få bryster, men hun har ikke nevnt det selv ennå, men hun vil ikke engang at legen skal lytte på brystet hennes innenfor genseren. Han er heldigvis så omtenksom at han gjør det på ryggen hennes uten at hun trenger si noe om det. :o) Og legen har hun vært hos flere ganger og kjenner ham litt, han er en veldig trivelig type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes ikke det gjør så mye at renholderen satte en magnet på maven hennes,; intensjonen var sikkert god.''

Det var på brystet hennes, mellom de to antydningsvise brystene som hun syns er urflaut at hun har. Og jeg tror også at intensjonen var god, akkurat som de som taler i tunger mener at de har gode intensjoner. Jeg tror ikke magneten gjorde skade, ei heller reparerte noe. Jeg er opptatt av hvorvidt man skal godta alternativ behandling av ufaglærte på syke barn i skolen.

''Ved en eller annen anledning hadde jeg informert barnets lærer om hva som skjedde og ganske nøytralt formidlet at du nok ikke synes slikt er passende.''

Hvorfor lærerne? Det må jo være enhetsleder som er riktig adresse, hvis man ønsker å finne ut hva skolen står for i denne sammenhengen?

''Det jeg ville ha fokusert på, er hvorvidt situasjonen generelt sett ble adekvat behandlet fra skolens side, dvs.hvorvidt hun fikk den hjelpen hun trengte.''

De ringte meg, jeg ville nok ha ringt legevakt og sørget for at hun kom kjapt til lege om jeg hadde hatt ansvaret der og da, siden hun ble svart under øynene og tydelig ikke fikk nok oksygen. Hun har ingen diagnose, så de kunne ikke vite hva som faktisk skjedde, og vi er enige om at de ringer legevakta ved neste anledning. Det har forøvrig skolen egentlig et tydelig regelverk på, så her skjedde en rutinesvikt.

''Det var på brystet hennes, mellom de to antydningsvise brystene som hun syns er urflaut at hun har.''

Beklager, jeg hadde oppfattet det som om magneten satt på magen. Enig i at hun sannsynligvis har følt seg invadert når vedkommende også har eksponert brystet hennes.

Uansett, så hadde jeg neppe villet gjøre noe stort nummer av episoden og det var ut i fra det jeg foreslo å gå gjennom kontaktlæreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...