Gå til innhold

Alternativ behandling av syke på skolen


Gjest Mulig astma-mamma

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Syns du, på generell basis, at det er OK med alternativ behandling av barn som blir syke på skolen? Hva om det hadde vært piller, innhalasjoner, tungetale eller annet alternativt?

Hva tenker du om at de fikk en snart 11-åring til å dra opp genseren slik at de fikk festet den magneten?

De gav ingen behandling, hun har ingen diagnose, så dette kom overraskende. De ringte meg, men det tar litt tid før jeg kommer fram. De ringte ikke legevakta.

''Syns du, på generell basis, at det er OK med alternativ behandling av barn som blir syke på skolen? Hva om det hadde vært piller, innhalasjoner, tungetale eller annet alternativt?''

Som sagt, når det er så ufarlig som dette - så hadde jeg ikke brydd meg om det. Pick your fights. Det er verre ting å bry seg om enn dette.

''Hva tenker du om at de fikk en snart 11-åring til å dra opp genseren slik at de fikk festet den magneten?''

Helt uproblematisk.

''De gav ingen behandling, hun har ingen diagnose, så dette kom overraskende. De ringte meg, men det tar litt tid før jeg kommer fram.''

Nei, men da skjønner jeg ikke problemet heller? Om hun ikke har noen diagnose har de ikke gjort noe galt ved å ikke behandle henne (det har de jo verken kompetanse eller mulighet til). Dersom en som var der hadde en løsning som de trodde/mente fungerte og testet dette, så fremt ufarlig, så ser jeg ikke problemet. Hadde du slått like hardt ned på et norsk kjerringråd? Som f.eks å helle urin dersom hun var skadet av en brennmanet? Eller gni blader på brenneslemerker?

''De ringte ikke legevakta.''

Og da var det heller ikke så alvorlig. Hadde det vært det så hadde de ringt legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    51

  • Persille1365381127

    42

  • Sør

    34

  • Mrs. Wallace

    13

Nei-nei-nei, hvis de mente at hun trengte livreddende innsats så får jeg da for guds skyld håpe at de heller hadde ringt 113 og ikke satt på en magnet! De kunne overhode ikke oppfatte situasjonen som særlig alvorlig, siden de heller ikke ringte legevakta.

Forøvrig: Ja, man skal faktisk være forsiktig med å flå klærne av andres barn, med mindre det står om liv. Både som lærer, og som medmenneske. Det man gjør i beste mening behøver aldeles ikke å bli oppfattet slik.

Men kledde de helt av henne? Jeg synes det er en vesens forskjell på å kle barnet nakent oventil eller å dra opp genseren for å kunne komme til med magneten. Datteren min på 11 bruker iallefall alltid en topp under genseren - en i BH-fasong.

-og var det med magneten en traumatisk opplevelse for henne? I så fall skjønner jeg at du reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør både fordi jeg lurer på hvilket bevissthetsnivå folk ligger på i forhold til alternativ behandling, og fordi jeg lurer på hvor jeg ligger i forhold til folk ellers her inne.

Jeg syns du har en interessant vinkling i forhold til bruk av alternativ medisin på andres barn, og det er jo helt greit så lenge du aksepterer det på dine egne og ikke utfører det på alle andres.

Jeg utfører aldri alternativ behandling på mine egne eller andres barn, bare så det er sagt;)

Poenget er at jeg synes du overreagerer, og at det muligens er mer skadelig for datteren din enn den opplevelsen hun hadde av det som ble forsøkt gjort for å stanse astmaanfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Syns du, på generell basis, at det er OK med alternativ behandling av barn som blir syke på skolen? Hva om det hadde vært piller, innhalasjoner, tungetale eller annet alternativt?''

Som sagt, når det er så ufarlig som dette - så hadde jeg ikke brydd meg om det. Pick your fights. Det er verre ting å bry seg om enn dette.

''Hva tenker du om at de fikk en snart 11-åring til å dra opp genseren slik at de fikk festet den magneten?''

Helt uproblematisk.

''De gav ingen behandling, hun har ingen diagnose, så dette kom overraskende. De ringte meg, men det tar litt tid før jeg kommer fram.''

Nei, men da skjønner jeg ikke problemet heller? Om hun ikke har noen diagnose har de ikke gjort noe galt ved å ikke behandle henne (det har de jo verken kompetanse eller mulighet til). Dersom en som var der hadde en løsning som de trodde/mente fungerte og testet dette, så fremt ufarlig, så ser jeg ikke problemet. Hadde du slått like hardt ned på et norsk kjerringråd? Som f.eks å helle urin dersom hun var skadet av en brennmanet? Eller gni blader på brenneslemerker?

''De ringte ikke legevakta.''

Og da var det heller ikke så alvorlig. Hadde det vært det så hadde de ringt legevakten.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kfswfas

Jeg har ikke skolebarn enda, har barnehagebarn. Jeg tror jeg hadde tenkt som så at det var godt ment, om enn litt hjelpesløst gjort fra vaskepersonalets side. Regner med vedkommende kanskje kommer fra en annen kulturbakgrunn?

Hvorvidt det er et overgrep å sette en magnet på en 11-åring må jeg stille spørsmålstegn ved. En 11-åring setter normalt grenser for egen kropp i en slik situasjon (?), og hvis ikke så er det jo et anliggende for foreldrene å jobbe med. Dersom det ble utført noen form for tvang eller makt så er det selvsagt ikke OK. Antar hun ble spurt og at klærne ikke ble flerret av.

Storm i et vannglass spør du meg.

Barnet må lære å ta ansvar for egen helse og kropp og det er foreldrenes ansvar å bidra til at dette skjer. Tilsatte ved skole skal ikke drive alternativ behandling eller behandling på barn uten samtykke fra foreldre, det lovmessige ift det er nok ganske klart. Men hva med alle de som har mer eller mindre terapeutiske samtaler med barna i skolen, er det også fy-fy? Kan jo være manipulering? Undervisningen kan jo også være manipulerende? Kan være de sier ting som er uriktige og kontroversielle også. Pensum blir jo satt fram som en sannhet i både grunnskole og videregående. Nei, seriøst - denne magneten er nok noe jeg hadde bekymret meg lite over med mindre barnet hadde vist eller sagt at det opplevde dette som vanskelig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skolebarn enda, har barnehagebarn. Jeg tror jeg hadde tenkt som så at det var godt ment, om enn litt hjelpesløst gjort fra vaskepersonalets side. Regner med vedkommende kanskje kommer fra en annen kulturbakgrunn?

Hvorvidt det er et overgrep å sette en magnet på en 11-åring må jeg stille spørsmålstegn ved. En 11-åring setter normalt grenser for egen kropp i en slik situasjon (?), og hvis ikke så er det jo et anliggende for foreldrene å jobbe med. Dersom det ble utført noen form for tvang eller makt så er det selvsagt ikke OK. Antar hun ble spurt og at klærne ikke ble flerret av.

Storm i et vannglass spør du meg.

Barnet må lære å ta ansvar for egen helse og kropp og det er foreldrenes ansvar å bidra til at dette skjer. Tilsatte ved skole skal ikke drive alternativ behandling eller behandling på barn uten samtykke fra foreldre, det lovmessige ift det er nok ganske klart. Men hva med alle de som har mer eller mindre terapeutiske samtaler med barna i skolen, er det også fy-fy? Kan jo være manipulering? Undervisningen kan jo også være manipulerende? Kan være de sier ting som er uriktige og kontroversielle også. Pensum blir jo satt fram som en sannhet i både grunnskole og videregående. Nei, seriøst - denne magneten er nok noe jeg hadde bekymret meg lite over med mindre barnet hadde vist eller sagt at det opplevde dette som vanskelig selv.

''En 11-åring setter normalt grenser for egen kropp i en slik situasjon (?)''

Et stort antall voksne ville drept i en presset situasjon med en autoritet som ga ordre. Aa forvente at barn motsetter seg voksne som paastaar de forsoeker aa hjelpe og at en 11-aaring forstaar at dette ikke er behandling, men "alternativ" behandling, er for mye forlangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg har ikke skolebarn enda, har barnehagebarn. Jeg tror jeg hadde tenkt som så at det var godt ment, om enn litt hjelpesløst gjort fra vaskepersonalets side. Regner med vedkommende kanskje kommer fra en annen kulturbakgrunn?

Hvorvidt det er et overgrep å sette en magnet på en 11-åring må jeg stille spørsmålstegn ved. En 11-åring setter normalt grenser for egen kropp i en slik situasjon (?), og hvis ikke så er det jo et anliggende for foreldrene å jobbe med. Dersom det ble utført noen form for tvang eller makt så er det selvsagt ikke OK. Antar hun ble spurt og at klærne ikke ble flerret av.

Storm i et vannglass spør du meg.

Barnet må lære å ta ansvar for egen helse og kropp og det er foreldrenes ansvar å bidra til at dette skjer. Tilsatte ved skole skal ikke drive alternativ behandling eller behandling på barn uten samtykke fra foreldre, det lovmessige ift det er nok ganske klart. Men hva med alle de som har mer eller mindre terapeutiske samtaler med barna i skolen, er det også fy-fy? Kan jo være manipulering? Undervisningen kan jo også være manipulerende? Kan være de sier ting som er uriktige og kontroversielle også. Pensum blir jo satt fram som en sannhet i både grunnskole og videregående. Nei, seriøst - denne magneten er nok noe jeg hadde bekymret meg lite over med mindre barnet hadde vist eller sagt at det opplevde dette som vanskelig selv.

''Regner med vedkommende kanskje kommer fra en annen kulturbakgrunn?''

Nei, hun er ekstrem-FrP'er etter eget utsagn.

''Hvorvidt det er et overgrep å sette en magnet på en 11-åring må jeg stille spørsmålstegn ved. En 11-åring setter normalt grenser for egen kropp i en slik situasjon (?), og hvis ikke så er det jo et anliggende for foreldrene å jobbe med.''

Ja, det er selvfølgelig er det vi foreldrene som ikke har lært henne å sette grenser for egen kropp. Selvfølgelig. Det var jammen godt du satte ord på det.

''Barnet må lære å ta ansvar for egen helse og kropp og det er foreldrenes ansvar å bidra til at dette skjer.''

Med andre ord: Det er barnet og foreldrene som har skylda sjøl når et barn blir misbrukt. Igjen, dette var jammen godt du oppklarte, for dette var jeg virkelig ikke klar over.

Resten av innlegget ditt gidder jeg bare ikke å kommentere, vi har helt ulik oppfatning av hvem som har ansvar for hva her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Men kledde de helt av henne? Jeg synes det er en vesens forskjell på å kle barnet nakent oventil eller å dra opp genseren for å kunne komme til med magneten. Datteren min på 11 bruker iallefall alltid en topp under genseren - en i BH-fasong.

-og var det med magneten en traumatisk opplevelse for henne? I så fall skjønner jeg at du reagerer.

Nei, de kledde selvfølgelig ikke helt av henne, det skulle da bare mangle. Og hun bruker ikke BH eller topp av noe slag, hun er bare snart 11 år. Det opplevdes ubehagelig at noen hadde hendene sine oppunder genseren, sier hun selv, og hun trodde ikke hun hadde noe valg. De sa bare "ta på denne, du, så blir du bedre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg hadde reagert negativt paa dette. For det foerste fordi jeg ikke oensker at en tilfeldig person skal kle av barnet mitt, men ogsaa fordi jeg og min familie har et klart standpunkt mot overtro. Jeg har ikke noe til overs for at barna mine blir paaprakket slike ting.

Allikevel er det den foerste grunnen som veier tyngst her, ettersom det tross alt "bare" var snakk om en magnet.

Takk, jeg tror du tok essensen i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tenker det var godt ment''

Helt sikkert, det tviler jeg ikke på.

''og hvis det virket så er det supert og hvis ikke, så er det iallfall prøvd, og ingen skade skjedd.''

Magneter virker ikke på tette bronkier, naturligvis, og de gjør heller ingen skade. Litt vanskeligere å vite hva det gjør med en hormonell snart 11-åring med brystantydning å ha fremmede hender der det er nest mest flaut, men det finner vi selvfølgelig ut etterhvert.

''Untatt at det muligens er litt vondt å ta av igjen tapen, men det tåler hun.''

Det gjør da selvfølgelig ikke vondt.

Er du like positivt innstilt til tungetale også? Piller? Innhalering av urter? Altså, er det greit med alternativ behandling av syke barn på skolen uten foreldrenes samtykke?

Jeg er positiv så lenge det ikke er noe som kan være skadelig. Men hvis barnet selv har veldige motforestillinger mot behandlingen, så ser jeg helst at det ikke blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg utfører aldri alternativ behandling på mine egne eller andres barn, bare så det er sagt;)

Poenget er at jeg synes du overreagerer, og at det muligens er mer skadelig for datteren din enn den opplevelsen hun hadde av det som ble forsøkt gjort for å stanse astmaanfallet.

''Poenget er at jeg synes du overreagerer, og at det muligens er mer skadelig for datteren din enn den opplevelsen hun hadde av det som ble forsøkt gjort for å stanse astmaanfallet.''

Dattern min leser da ikke her inne, og hun leser heller ikke det jeg kommuniserer med skolen. Jeg snakker selvfølgelig ikke med henne om dette, det ville jo vært komplett idiotisk, men jeg har spurt henne hva som skjedde, hvem som var tilstede osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

Jeg er positiv så lenge det ikke er noe som kan være skadelig. Men hvis barnet selv har veldige motforestillinger mot behandlingen, så ser jeg helst at det ikke blir gjort.

OK, et veldig greit standpunkt, for min del blir det å spille litt for mye hasard med ungene mine. Og da tenker jeg ikke på magneter, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skolebarn enda, har barnehagebarn. Jeg tror jeg hadde tenkt som så at det var godt ment, om enn litt hjelpesløst gjort fra vaskepersonalets side. Regner med vedkommende kanskje kommer fra en annen kulturbakgrunn?

Hvorvidt det er et overgrep å sette en magnet på en 11-åring må jeg stille spørsmålstegn ved. En 11-åring setter normalt grenser for egen kropp i en slik situasjon (?), og hvis ikke så er det jo et anliggende for foreldrene å jobbe med. Dersom det ble utført noen form for tvang eller makt så er det selvsagt ikke OK. Antar hun ble spurt og at klærne ikke ble flerret av.

Storm i et vannglass spør du meg.

Barnet må lære å ta ansvar for egen helse og kropp og det er foreldrenes ansvar å bidra til at dette skjer. Tilsatte ved skole skal ikke drive alternativ behandling eller behandling på barn uten samtykke fra foreldre, det lovmessige ift det er nok ganske klart. Men hva med alle de som har mer eller mindre terapeutiske samtaler med barna i skolen, er det også fy-fy? Kan jo være manipulering? Undervisningen kan jo også være manipulerende? Kan være de sier ting som er uriktige og kontroversielle også. Pensum blir jo satt fram som en sannhet i både grunnskole og videregående. Nei, seriøst - denne magneten er nok noe jeg hadde bekymret meg lite over med mindre barnet hadde vist eller sagt at det opplevde dette som vanskelig selv.

''En 11-åring setter normalt grenser for egen kropp i en slik situasjon (?), og hvis ikke så er det jo et anliggende for foreldrene å jobbe med. ''

Et barn med astmaanfall kan ikke forventes å klare å sette grenser overfor en voksen i en slik situasjon. Hvor alvorlig dette er, er en annen sak.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok først og fremst blitt sint fordi noen fyldte hode til ungen med sprøyt.

I forhold til barnet ville jeg forsøkt å være ikke-ledende, spørrende mhp på både opplevelse og fornuft i handlingen fra den voksne. Og tatt det videre med barnet derfra.

Og jeg ville nok hat problemer med å la være å gi en tilbakemelding til den noe overhjelpsomme voksne. Godt ment, men det er lov å bruke hodet når man mener vel.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mulig astma-mamma

''Syns du, på generell basis, at det er OK med alternativ behandling av barn som blir syke på skolen? Hva om det hadde vært piller, innhalasjoner, tungetale eller annet alternativt?''

Som sagt, når det er så ufarlig som dette - så hadde jeg ikke brydd meg om det. Pick your fights. Det er verre ting å bry seg om enn dette.

''Hva tenker du om at de fikk en snart 11-åring til å dra opp genseren slik at de fikk festet den magneten?''

Helt uproblematisk.

''De gav ingen behandling, hun har ingen diagnose, så dette kom overraskende. De ringte meg, men det tar litt tid før jeg kommer fram.''

Nei, men da skjønner jeg ikke problemet heller? Om hun ikke har noen diagnose har de ikke gjort noe galt ved å ikke behandle henne (det har de jo verken kompetanse eller mulighet til). Dersom en som var der hadde en løsning som de trodde/mente fungerte og testet dette, så fremt ufarlig, så ser jeg ikke problemet. Hadde du slått like hardt ned på et norsk kjerringråd? Som f.eks å helle urin dersom hun var skadet av en brennmanet? Eller gni blader på brenneslemerker?

''De ringte ikke legevakta.''

Og da var det heller ikke så alvorlig. Hadde det vært det så hadde de ringt legevakten.

OK, greit standpunkt, da har du et bevisst forhold til alternativ behandling, og vil takle tungetale, åndeutdrivelse, piller og innhaling. Det vil jeg nemlig ikke.

Det var alvorlig, hun fikk ikke nok oksygen, og de burde ha ringt legevakta. Bare sånn til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kledde selvfølgelig ikke helt av henne, det skulle da bare mangle. Og hun bruker ikke BH eller topp av noe slag, hun er bare snart 11 år. Det opplevdes ubehagelig at noen hadde hendene sine oppunder genseren, sier hun selv, og hun trodde ikke hun hadde noe valg. De sa bare "ta på denne, du, så blir du bedre".

Ok, hvis hun følte det var ubehagelig at noen fikla med hendene under genseren, så skjønner jeg at du reagerer. Min datter på snart tolv hadde ikke reagert på dette, men så går hun gjerne rundt i huset med sine begynnende pupper uten å bry seg en døyt om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget er at jeg synes du overreagerer, og at det muligens er mer skadelig for datteren din enn den opplevelsen hun hadde av det som ble forsøkt gjort for å stanse astmaanfallet.''

Dattern min leser da ikke her inne, og hun leser heller ikke det jeg kommuniserer med skolen. Jeg snakker selvfølgelig ikke med henne om dette, det ville jo vært komplett idiotisk, men jeg har spurt henne hva som skjedde, hvem som var tilstede osv.

Det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skolebarn enda, har barnehagebarn. Jeg tror jeg hadde tenkt som så at det var godt ment, om enn litt hjelpesløst gjort fra vaskepersonalets side. Regner med vedkommende kanskje kommer fra en annen kulturbakgrunn?

Hvorvidt det er et overgrep å sette en magnet på en 11-åring må jeg stille spørsmålstegn ved. En 11-åring setter normalt grenser for egen kropp i en slik situasjon (?), og hvis ikke så er det jo et anliggende for foreldrene å jobbe med. Dersom det ble utført noen form for tvang eller makt så er det selvsagt ikke OK. Antar hun ble spurt og at klærne ikke ble flerret av.

Storm i et vannglass spør du meg.

Barnet må lære å ta ansvar for egen helse og kropp og det er foreldrenes ansvar å bidra til at dette skjer. Tilsatte ved skole skal ikke drive alternativ behandling eller behandling på barn uten samtykke fra foreldre, det lovmessige ift det er nok ganske klart. Men hva med alle de som har mer eller mindre terapeutiske samtaler med barna i skolen, er det også fy-fy? Kan jo være manipulering? Undervisningen kan jo også være manipulerende? Kan være de sier ting som er uriktige og kontroversielle også. Pensum blir jo satt fram som en sannhet i både grunnskole og videregående. Nei, seriøst - denne magneten er nok noe jeg hadde bekymret meg lite over med mindre barnet hadde vist eller sagt at det opplevde dette som vanskelig selv.

''Regner med vedkommende kanskje kommer fra en annen kulturbakgrunn?''

Har du sett deltakerne på alternativmessa? Rotnorske, søkende englebloggere så langt øyet kan se. ;)

''En 11-åring setter normalt grenser for egen kropp i en slik situasjon''

Det er drøyt å forvente at enhver 11-åring skal klare å sette grenser hvis de blir overrumplet av en voksenhandling i en skolesituasjon - særlig hvis den voksne virker vennlig og velmenende.

Mange voksne ville også blitt overrumplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke satt pris på det, selv om det ikke er noen enorm sak.

Jeg ville nok gitt en høflig, men tydelig beskjed om at det er hyggelig at folk gjerne vil hjelpe, men at vi i framtida ikke ønsker denslags alternative behandlingsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kledde selvfølgelig ikke helt av henne, det skulle da bare mangle. Og hun bruker ikke BH eller topp av noe slag, hun er bare snart 11 år. Det opplevdes ubehagelig at noen hadde hendene sine oppunder genseren, sier hun selv, og hun trodde ikke hun hadde noe valg. De sa bare "ta på denne, du, så blir du bedre".

''Det opplevdes ubehagelig at noen hadde hendene sine oppunder genseren, sier hun selv, og hun trodde ikke hun hadde noe valg. De sa bare "ta på denne, du, så blir du bedre".''

Dette er ikke greit. På flere måter: Både at hun syntes det var ubehagelig, at hun ikke opplevde at hun hadde noe valg, og at magneten ble servert med beskjed om at hun kom til å bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...