Gå til innhold

Det å bole...


Gjest Hanne Cathrine

Anbefalte innlegg

Argumentene dine er vel ikke noe å skryte av de heller. Viser til FEKS ditt første innlegg.

Jeg oppnådde akkurat det jeg var ute etter med mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    20

  • Synch

    20

  • Semafor

    14

  • jacob

    12

Mest aktive i denne tråden

Jeg er klar over, og enig i, det du sier. Det vi er uenige om er innfallsvinkelen. At det teknomedisinske fortrinnet til enkelte utøvere allerede er å betrakte som konkuransefortrinn, bør ikke være en sovepute - tvert i mot. Det bør snarere fungere som en injeksjon i arbeidet mot doping.

Dessuten synes jeg de retoriske premissene for debatten er svært passive hos enkelte her på forumet; det virker som argumentene er designet for å underbygge handlingen - og ikke omvendt. I klartekst betyr det at man doper seg, og leter etter gode forutsetninger for å legitimere denne handlingen i etterkant. En slik form for argumentasjon er både feig og lite troverdig - synes jeg.

Men såvidt jeg forstår så arbeider de stadig mer målrettet mot doping, så at dette er noen sovepute kan jeg ikke si meg enig i.

En ren idrett hvor alle stiller på startstreken med nøyaktig samme fortrinn er selvsagt å foretrekke, men vi lever ikke i en perfekt verden og uansett hvor mye folk vil arbeide mot doping vil idretten stadig utvikle seg i negativ rettning.

Dette er vår egen feil rett og slett fordi det er vi som tilskuere som stadig vil ha nye rekorder på 100 meter, nye rekorder i høydehåp og spydkast, og så lenge det er sånn, samt at pengepremiene i de ulike idrettene stadig når syke nivåer, så vil idrettsmenn dope seg. Når sannsynligheten for å bli tatt i tillegg er ekstremt liten, og så lenge det å være nummer enn og nummer 4 i en idrett skiller så til de grader iforhold til berømmelse og rikdom, så ser man at kampen mot doping forlengst er tapt.

Når det gjelder folk utenfor organsisert idrett som vil pynte på kroppene sine (dette er vel en definisjonsak da langt fra alle mener "jo større jo bedre") så synes jeg det bør bli opp til hver og en person.

Personlig er jeg imot alle lover og regler som går på å inskrenke min handlefrihet, det være seg latterlige alkholavgifter, avgifter på røyken min, det at jeg ikke dersom jeg har lyst til det kan røyke meg en joint uten å begå en kriminell hanling, eller om jeg rett og slett bestemmer meg for at jeg vil ta meg en kur med steroider.

Dette bør være hver enkelt sitt eget valg, og anngående steroider så har det også vært det til nå, men også det ser ut til å bli kriminalisert til sommern noe som vil føre til enda mere salg i det skjulte, enda mere falske produkter noe som igjen medfører fare da man ikke vet hva man dytter i seg og en eller annen seriøst trenende person kan faktisk risikere fengsel om han skulle teste positivt på AS.

Jupp du har rett, ett samfunn i totalt forfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men såvidt jeg forstår så arbeider de stadig mer målrettet mot doping, så at dette er noen sovepute kan jeg ikke si meg enig i.

En ren idrett hvor alle stiller på startstreken med nøyaktig samme fortrinn er selvsagt å foretrekke, men vi lever ikke i en perfekt verden og uansett hvor mye folk vil arbeide mot doping vil idretten stadig utvikle seg i negativ rettning.

Dette er vår egen feil rett og slett fordi det er vi som tilskuere som stadig vil ha nye rekorder på 100 meter, nye rekorder i høydehåp og spydkast, og så lenge det er sånn, samt at pengepremiene i de ulike idrettene stadig når syke nivåer, så vil idrettsmenn dope seg. Når sannsynligheten for å bli tatt i tillegg er ekstremt liten, og så lenge det å være nummer enn og nummer 4 i en idrett skiller så til de grader iforhold til berømmelse og rikdom, så ser man at kampen mot doping forlengst er tapt.

Når det gjelder folk utenfor organsisert idrett som vil pynte på kroppene sine (dette er vel en definisjonsak da langt fra alle mener "jo større jo bedre") så synes jeg det bør bli opp til hver og en person.

Personlig er jeg imot alle lover og regler som går på å inskrenke min handlefrihet, det være seg latterlige alkholavgifter, avgifter på røyken min, det at jeg ikke dersom jeg har lyst til det kan røyke meg en joint uten å begå en kriminell hanling, eller om jeg rett og slett bestemmer meg for at jeg vil ta meg en kur med steroider.

Dette bør være hver enkelt sitt eget valg, og anngående steroider så har det også vært det til nå, men også det ser ut til å bli kriminalisert til sommern noe som vil føre til enda mere salg i det skjulte, enda mere falske produkter noe som igjen medfører fare da man ikke vet hva man dytter i seg og en eller annen seriøst trenende person kan faktisk risikere fengsel om han skulle teste positivt på AS.

Jupp du har rett, ett samfunn i totalt forfall!

I så fall har du lagt premisser for en interessant diskusjon; nemlig hvorvidt legemidler generelt og prestasjonsstimulerende midler spesielt skal være legalt å bruke gud og enhver man generelt og idrettsutøvere spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I så fall har du lagt premisser for en interessant diskusjon; nemlig hvorvidt legemidler generelt og prestasjonsstimulerende midler spesielt skal være legalt å bruke gud og enhver man generelt og idrettsutøvere spesielt.

Men sånn er det jo allerede. En idrettutsøver skal være veldig forsiktig med alt han dytter i seg av medikamenter. Bare en enkelt hostesaft som inneholder forbudte stoffer (f.eks. små mengder effedrin) kan være nok til at han ryker.

Samme når det gjelder alkohol og annet også! En idrettsutøver skal holde seg så mye som mulig unna dette, mens vi normale ikke trenger å bry oss med hva vi stapper i oss.

Sånn er det, og siden doping blei forbudt innen idretten har det vært sånn, og jeg ser ingen grunn til at dette skal forandres på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Hva med å få den personen som har sagt at steroider er ulovlig å snakke om på dol til å skrive sin begrunnelse til at dette ikke er lov?

Alternativet er at unge uvitende mennesker dytter i seg medikamenter som ved feil bruk (som alle medikamenter) kan være farlig.

Er det bedre at de eksprimenterer selv, eller at folk her disskuterer seriøst rundt temaet?

Innlegg som oppfordrer til bruk, det snakkes om kurforslag osv skal selvsagt slettes, men det er trossalt ikke dette som blir disskutert her, og det er ikke det Anne C over her spør om.

Få doktoren som har forbudt oss og snakke om noe som så godt som alle trenende før eller senere på en eller annen måte kommer borti, enten iform at kammerater som trøkker i seg ting, eller tilbud om å kjøpe steroider, til å ta seg en tur rundt på de lokale gymmene og faktisk forstå at dette er noe som er svært vanlige å bruke på mange av landenes studioer.

Kan ikke fatte at en doktor med litt respekt for seg selv foretrekker at unge uvittende mennesker trøkker i seg steroider uten å vite noe som helst om hva man tilfører kroppen sin, framfor å la folk på en saklig måte fortelle personen hva som kan gjøres for å ivareta den enkelte brukers helse.

Det blir som å nekte unge jenter prevansjon fordi de er for unge for sex. De gjør det uansett, men uten hjelp blir de gravide!

Etter et langt liv i idretten som lege fra OL -72 til siste gang nå i Australia i 2000, sitter jeg igjen med noen klare synspunketer som kort kan summeres slik:

Anabolesteroider og veksthormon (HGH) og liknende stoffer er helse-farlig brukt på friske mennesker. En ting er at aldringsprosessen blir akselerert, hyppigheten av ondartete sykdommer øker, plutselig uforklarlig død skjer, men for meg er det vel så alvorlig å se de psykiske/mentale endringene som skjer. Alvorlige depresjoner som i værste fall ender med suicid er ikke uvanlig. Økt tendens til agressiv adferd som ender i kriminalitet. At det også kan være start på videre medikamentmisbruk, er også kjent.

Vi ser så alvorlig på dette at mye tyder på at bruken også også blir straffbar, og ikke bare import og handel.

At det er juks og uetisk i konkurranseidretten er jo en selvfølge men faktisk et mindre samfunnsproblem en bruken blandt unge friske personer som har hastverk for "å bygge" seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det tar opp så mye av tida mi, hehe

Vet ikke helt hvorfor jeg gidder å skrive noe som helst her. Du svarte jo omtrent ikke på det jeg skrev forrige innlegg.

Dop i idretten var ikke det vi diskuterte her. Hadde det vært mulig å få "alle" til å konkurere på like premisser uten dop, så GREAT!

Men du henger deg opp i sprøytestikkingen... Hmmm? Bedre med lever-toksiske tabletter? Skjønner ikke hva det er å mase for. Visste du at mange idrettsutøvere får vitaminer i sprøyteform? Er det å gå for langt bare fordi en benytter sprøyte? Eller har du rett og slett sprøyteskrekk? Det virker som en personlig skepsis. Dersom du får negative assosiasjoner til sprøyter, hvordan forventer du å kunne ha en objektiv holdning til den inledningsvise problemstillingen?

Samfunnsmessig skjønner jeg ikke argumentet ditt helt. Jo, idealet er jo "en perfekt kropp". Men hvor mange synes en svær kroppsbygger har "perfekt kropp"?

Du tar visst ikke helt poenget mitt med personlige mål. Det har ikke så mye med strømlinjeformet vestlig reklame-inspirert livsstil å gjøre. Jeg støtter overhodet ikke bol som "quick-fix", men jeg ser heller ikke sykdoms-symptomet med at en som har trent i 6-7 år og stagnerer bruker det for å "komme seg videre". Hvis det er dedikasjonen til den livsstilen du synes er syk - hvor går da grensen? Ved å gå på gymmet 4-5 ganger i uka? Ved å spise 400 gram proteiner om dagen? Ved å nesten aldri gå ut på byen? Eller ved å sette ei sprøyte?

Er det bedre at folk sitter på rævva og røyker, drikker, ser på TV og forfaller? Bare fordi det er akseptert av samfunnet? Det er også akseptert av samfunnet å ønske raske resultater, easy money, slankekurer uten å gjøre en dritt, sixpack av 5 minutter daglig trening med et eller annet apparat osv. osv. Jantelov, spiseforstyrrelser, drittkasting mot og mistenkeliggjøring av vellykkede individer... dette er resultatet når "alle" streber etter visse idealer, men bare noen få har vilje til å oppnå dem. Jeg vil si at dette er et langt større sykdoms-symptom enn noe annet. Å sammenligne anoreksia med kroppsbygging viser jo hvor lite du egentlig vet. Det er et faktum at fett binder østrogen i kvinnekroppen, det er naturlig for en kvinne å ha et visst fettlager. Det kan være skadelig å fjerne det, og vi snakker i tillegg om en alvorlig psykisk forstyrrelse og svært skadelige metoder. Det kvinnelige idealet idag har mye mindre fett enn det som har vært vanlig gjennom historien. Muskler er derimot et mannlig kjønnskarakteristika, og det er et faktum at dagens vestlige "mann" har mindre muskler enn noensinne. Så jeg ser overhodet ikke sammenligningen. Vi snakker nedbryting kontra oppbygging.

At noe er akseptert av samfunnet trenger forøvrig ikke å bety at det er "rett". Så når du inntar den holdningen du gjør, så holder jeg deg mistenkt for å gjøre det av indoktrinert skepsis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et langt liv i idretten som lege fra OL -72 til siste gang nå i Australia i 2000, sitter jeg igjen med noen klare synspunketer som kort kan summeres slik:

Anabolesteroider og veksthormon (HGH) og liknende stoffer er helse-farlig brukt på friske mennesker. En ting er at aldringsprosessen blir akselerert, hyppigheten av ondartete sykdommer øker, plutselig uforklarlig død skjer, men for meg er det vel så alvorlig å se de psykiske/mentale endringene som skjer. Alvorlige depresjoner som i værste fall ender med suicid er ikke uvanlig. Økt tendens til agressiv adferd som ender i kriminalitet. At det også kan være start på videre medikamentmisbruk, er også kjent.

Vi ser så alvorlig på dette at mye tyder på at bruken også også blir straffbar, og ikke bare import og handel.

At det er juks og uetisk i konkurranseidretten er jo en selvfølge men faktisk et mindre samfunnsproblem en bruken blandt unge friske personer som har hastverk for "å bygge" seg opp.

Takk for svar!

Jeg skulle likevel gjerne likt å vite hvorfor steroider på generell basis ikke er lov å disskutere her. Det er trossalt som du må vite etter så mange år i idretten et utbredt problem på svært mange av landets helsestudioer, og om ikke annet må det da være lov til å fortelle en person hva han burde bruke av vitaminer, andre medikamenter osv for å UNNGÅ de bivirkningene du nevner over her.

Det er trossalt ingen som med litt omløp kan komme å fortelle at steroider ikke kan være farlig, men de fleste av bivirkningene over her kan som du helt sikkert vet unngås ved bruk av vitaminer, diverse helsekostprodukter, arimidex, clomid for å unngå de depressjonene du nevner over her som kommer av lavt testosteronnivå etter kuren.

Det er nå også sånn at av mange mange tusen brukere landet over, så er det bare et fåtall som plages av disse bivirkningene du nevner over, men det er klat det kan skje! Ingen som nekter for det, men dersom man gjør ting riktig så reduserer man faren vesntlig iforhold til å skulle bli belastet med mange av disse bivirkningene du nevner over.

Når du snakker om kriminalitet og aggresiv atferd må du også tenke på at mange som tiltrekkes av det å skulle bli størst mulig og derfor benytter steroider i utgangspunktet er ustabile vesener, og mange kriminielle begynner med AAS.

Jeg kjenner mange brukere men har ALDRI hørt om noen som har blitt kriminelle som følge av AAS bruk. Det jeg derimot har sett er at mange i kriminelle miljøer bruker AAS.

Den aggresiviteten du snakker om har jeg heller aldri sett med unntak av folk som alltid har vært aggresive selv om jeg er fullstendig klar over at et høyt testosteronnivå i mange tilfeller kan føre til økt aggresivitet.

At aggresiviteten øker så mye at en normal oppegående person totalt mister beherskelsen har jeg derimot aldri sett, og det har jeg heller ikke noen tro på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette er et tema som vekker et stort engasjement. "Boling" er vel noe vi alle har et forhold til, bevisst eller ubevisst. Vi har vel alle sett folk med bra kropper og uttalt at det bare er dop, helst med en litt misunnelig undertone. For det er klart at steroider gir effekt. Enkelte har nærmest eksplodert som følge at steroider kombinert med seriøs trening og kosthold.

"de fleste av bivirkningene [...] her kan som du helt sikkert vet unngås"

AS gir bivirkninger, det er det ingen som helst tvil om. Ja, de kan reduseres, men de er der. Det er en stor risiko å ta. Og langt fra alle som bruker det/skal bruke det kan tilstrekkelig. Og for å være helt ærlig, det kan ikke vi heller. Skal man få god oversikt over det her, kreves det nærmest en doktoravhandling innenfor emnet.

Om det er et samfunnsproblem? Tja, det kan vel ses på det som et samfunnsproblem. Men det er også mye som kan ses på som et samfunnproblem!

Men endel av grunnen til at politiet vil kriminalisere også bruken av AS er at de har problemer med å hanskes med svære slåsskjemper. Ja, disse folkene har nok vært aggressive fra før, men AS gir kortere lunte. Kombinert med alkohol kan effekten bli meget stor.

Jeg kommer fra et område hvor det er endel folk som boler, og har sett og hørt hvordan endel av disse oppfører seg. Og det er ikke bare bra. Om det kan tilskrives AS vites ikke, men jeg er ikke i tvil om at det er en betydelig årsak.

AS kan faktisk være et tegn på mental sykdom. Man har mindreverdighetskomplekser. Mange som trener skammer seg litt over kroppen (det er også derfor mange begynner å trene). Det er ikke mange byggere som tar av seg t-skjorta om de ikke er i bra form.

Og om det er forfengelighet å bry seg om hvordan man ser ut, så er vi vel alle forfengelige? Er vel også noen år siden mannen ikke skulle bry seg om klær og sånn.

Personlig er jeg mot AS. Jeg synes det er juks, og det står ikke så stor respekt av prestasjonene til en utøver som har dopet seg.

De som har kommet seg ned hit, har vel blitt veldig søvnige. Var bare mine meninger dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette er et tema som vekker et stort engasjement. "Boling" er vel noe vi alle har et forhold til, bevisst eller ubevisst. Vi har vel alle sett folk med bra kropper og uttalt at det bare er dop, helst med en litt misunnelig undertone. For det er klart at steroider gir effekt. Enkelte har nærmest eksplodert som følge at steroider kombinert med seriøs trening og kosthold.

"de fleste av bivirkningene [...] her kan som du helt sikkert vet unngås"

AS gir bivirkninger, det er det ingen som helst tvil om. Ja, de kan reduseres, men de er der. Det er en stor risiko å ta. Og langt fra alle som bruker det/skal bruke det kan tilstrekkelig. Og for å være helt ærlig, det kan ikke vi heller. Skal man få god oversikt over det her, kreves det nærmest en doktoravhandling innenfor emnet.

Om det er et samfunnsproblem? Tja, det kan vel ses på det som et samfunnsproblem. Men det er også mye som kan ses på som et samfunnproblem!

Men endel av grunnen til at politiet vil kriminalisere også bruken av AS er at de har problemer med å hanskes med svære slåsskjemper. Ja, disse folkene har nok vært aggressive fra før, men AS gir kortere lunte. Kombinert med alkohol kan effekten bli meget stor.

Jeg kommer fra et område hvor det er endel folk som boler, og har sett og hørt hvordan endel av disse oppfører seg. Og det er ikke bare bra. Om det kan tilskrives AS vites ikke, men jeg er ikke i tvil om at det er en betydelig årsak.

AS kan faktisk være et tegn på mental sykdom. Man har mindreverdighetskomplekser. Mange som trener skammer seg litt over kroppen (det er også derfor mange begynner å trene). Det er ikke mange byggere som tar av seg t-skjorta om de ikke er i bra form.

Og om det er forfengelighet å bry seg om hvordan man ser ut, så er vi vel alle forfengelige? Er vel også noen år siden mannen ikke skulle bry seg om klær og sånn.

Personlig er jeg mot AS. Jeg synes det er juks, og det står ikke så stor respekt av prestasjonene til en utøver som har dopet seg.

De som har kommet seg ned hit, har vel blitt veldig søvnige. Var bare mine meninger dette.

er helt enig i det du skrev på slutten...

"Jeg synes det er juks, og det står ikke så stor respekt av prestasjonene til en utøver som har dopet seg. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt enig i det du skrev på slutten...

"Jeg synes det er juks, og det står ikke så stor respekt av prestasjonene til en utøver som har dopet seg. "

Er helt enig med dere i at organisert idrett burde utøves på likt grunnlag - UTEN dop.

Det er bare det at dette er en utopi - der dop gir en entydig fordel, der vil det bli brukt dop, særlig når sjansen for å bli tatt er så liten som idag (bare de verste "idiot"-tilfellene blir tatt. Se f.eks nevnte CJ Hunter. Tror han hadde 4-5 tusen ganger for høye verdier på måling av nortestosterone, som er en markør på nandrolone. Dette stoffet kan spores i 18mnd)

Dersom du får vite at verdensmesteren på 100meter har brukt dop, vil det da gjøre prestasjonen mindre i dine øyne? Enn hvis du får vite at ALLE topputøverene i den idretten har "jukset", ville da prestasjonen vært mindre? Verdens sterkeste mann, Mr. Olympia? Her vet vi at de beste utøverene jukser. Beklageligvis er det slik.

Når det gjelder de som ikke konkurerer så synes jeg folk burde få velge dette selv. De bolerne jeg kjenner er hyggelige, de :-) At kriminelle og mentalt ustabile ikke går bra overens men bol kan i mange tilfellervære sant. MEN dette gjelder i større grad f.eks alkohol. Men det er ingenting som tyder på at bol leder til "galskap" og vold generellt, vil heller si det er omvendt i mange tilfeller. At voldelige personer og kriminelle (mis)bruker dette for å bli større/sterkere/farligere. Men hvis en kriminaliserer bol... tror dere "kriminelle miljøer" vil la være å bruke det? Å kriminalisere det fordi kriminelle bruker det høres ikke så effektivt ut akkurat. Synes folk skal få styre og ordne slik de vil... "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, men forøvrig.............." :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig med dere i at organisert idrett burde utøves på likt grunnlag - UTEN dop.

Det er bare det at dette er en utopi - der dop gir en entydig fordel, der vil det bli brukt dop, særlig når sjansen for å bli tatt er så liten som idag (bare de verste "idiot"-tilfellene blir tatt. Se f.eks nevnte CJ Hunter. Tror han hadde 4-5 tusen ganger for høye verdier på måling av nortestosterone, som er en markør på nandrolone. Dette stoffet kan spores i 18mnd)

Dersom du får vite at verdensmesteren på 100meter har brukt dop, vil det da gjøre prestasjonen mindre i dine øyne? Enn hvis du får vite at ALLE topputøverene i den idretten har "jukset", ville da prestasjonen vært mindre? Verdens sterkeste mann, Mr. Olympia? Her vet vi at de beste utøverene jukser. Beklageligvis er det slik.

Når det gjelder de som ikke konkurerer så synes jeg folk burde få velge dette selv. De bolerne jeg kjenner er hyggelige, de :-) At kriminelle og mentalt ustabile ikke går bra overens men bol kan i mange tilfellervære sant. MEN dette gjelder i større grad f.eks alkohol. Men det er ingenting som tyder på at bol leder til "galskap" og vold generellt, vil heller si det er omvendt i mange tilfeller. At voldelige personer og kriminelle (mis)bruker dette for å bli større/sterkere/farligere. Men hvis en kriminaliserer bol... tror dere "kriminelle miljøer" vil la være å bruke det? Å kriminalisere det fordi kriminelle bruker det høres ikke så effektivt ut akkurat. Synes folk skal få styre og ordne slik de vil... "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, men forøvrig.............." :-)

Selfølgelig ville det ikke blitt en like stor prestasjon om jeg fikk vite at alle som springer f.eks 200 metern må bruke dop for å vinne.. Sier jo seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig ville det ikke blitt en like stor prestasjon om jeg fikk vite at alle som springer f.eks 200 metern må bruke dop for å vinne.. Sier jo seg selv..

Er det ikke en like stor prestasjon om alle konkurrerer på likt grunnlag?

Idag gjør de det, MED dop!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en like stor prestasjon om alle konkurrerer på likt grunnlag?

Idag gjør de det, MED dop!

Er ikke i tvil om at samtlig på startstreken i 100 m-finalen i VM/OL har benyttet seg av ulovlige midler. Og det er klart at det de gjør er rått. Men jeg ville heller ha foretrukket at de løp på 10,30 enn på 9,80 hvis det hadde vært resultatet av et rent felt. Men det ville nok ikke majoriteten av publikum, og ihvertfall ikke sponsorene. Og der har du nøkkelen til hele "elendigheten"; penger.

Men det er neppe penger som lokker en vanlig bygger til å bruke AS. Tipper det er prestisje, status, respekt og personlig tilfredsstillelse (resultatet av de nevnte faktorer) de er på jakt etter.

Men jeg blir ikke imponert av en kar som f.eks. tar 180 kg i benken hvis jeg vet at han har brukt AS. Like lite som de som har ræva høyere enn holderne til stanga, slik at de kan løfte mer.

Kall meg gjerne naiv, men jeg er nok litt idealistisk. Foretrekker bare at det blir gjort på den rette måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i tvil om at samtlig på startstreken i 100 m-finalen i VM/OL har benyttet seg av ulovlige midler. Og det er klart at det de gjør er rått. Men jeg ville heller ha foretrukket at de løp på 10,30 enn på 9,80 hvis det hadde vært resultatet av et rent felt. Men det ville nok ikke majoriteten av publikum, og ihvertfall ikke sponsorene. Og der har du nøkkelen til hele "elendigheten"; penger.

Men det er neppe penger som lokker en vanlig bygger til å bruke AS. Tipper det er prestisje, status, respekt og personlig tilfredsstillelse (resultatet av de nevnte faktorer) de er på jakt etter.

Men jeg blir ikke imponert av en kar som f.eks. tar 180 kg i benken hvis jeg vet at han har brukt AS. Like lite som de som har ræva høyere enn holderne til stanga, slik at de kan løfte mer.

Kall meg gjerne naiv, men jeg er nok litt idealistisk. Foretrekker bare at det blir gjort på den rette måten.

Hvis han tar 180 i benken vil du tro han har brukt AS uansett.... så hva er forskjellen?

Jeg ble stemplet som boler 3 år etter at jeg begynte å trene fordi jeg hadde bra framgang, men dette var flere år før jeg tok meg en kur.

Folk trodde allerede jeg gjorde det, jeg nektet noe som var sant, nå har jeg gjort det, jeg nekter og ingen flere tror jeg har brukt noe nå enn før jeg gjorde det.

Personlig tilfredstillelse er nok det viktigste her ja, pluss nyskjerrigheten iforhold til hva en kur kan gjøre med en kropp.

Personlig lever jeg et litt for utragerende liv (som vår prinsesse ville sagt det..) så jeg kommer ikke i framtiden til å benytte meg av slike produkter, men jeg angrer ikke på at jeg har prøvd det, ei heller skammer jeg meg over det.

Jeg forteller det derimot ikke til noen i RL, og grunnen til det er rett og slett folks syn på AAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i tvil om at samtlig på startstreken i 100 m-finalen i VM/OL har benyttet seg av ulovlige midler. Og det er klart at det de gjør er rått. Men jeg ville heller ha foretrukket at de løp på 10,30 enn på 9,80 hvis det hadde vært resultatet av et rent felt. Men det ville nok ikke majoriteten av publikum, og ihvertfall ikke sponsorene. Og der har du nøkkelen til hele "elendigheten"; penger.

Men det er neppe penger som lokker en vanlig bygger til å bruke AS. Tipper det er prestisje, status, respekt og personlig tilfredsstillelse (resultatet av de nevnte faktorer) de er på jakt etter.

Men jeg blir ikke imponert av en kar som f.eks. tar 180 kg i benken hvis jeg vet at han har brukt AS. Like lite som de som har ræva høyere enn holderne til stanga, slik at de kan løfte mer.

Kall meg gjerne naiv, men jeg er nok litt idealistisk. Foretrekker bare at det blir gjort på den rette måten.

Litt av problemet med dopfri idrett er at resultatene blir langt svakere. Dermed går publikumsvennligheten ned. Ta bare diskos for eksempel. Synes huske VR er drøyt 76 meter av Jürgen Schultz satt for rundt 15 år siden. I dag driver de å kaster like oppunder 70 meter. Resultatet er at den gamle paradegrenen knapt nok vekker interesse i det hele tatt. Hvis alle resultatene på friidrettsarenaen plutselig skulle bli liggende håpløst bak VR vil nok friidretten etterhvert dø ut på topplan. Som et resultat av manglende publikum, sponsorene trekker seg, penga forsvinner, talentene finner andre idretter. Idrettsarenaene ombygges til fotballstadioner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en like stor prestasjon om alle konkurrerer på likt grunnlag?

Idag gjør de det, MED dop!

Nei. Om ingen hadde brukt dop, hadde jeg beundra de mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mange synspunkter. Er noen av dem basert på fakta eller er dette kun din personlige erfaring alt sammen? Du viser jo ikke til noen studier i det hele tatt og den eneste studien jeg har sett tyder på det stikk motsatte av det du sier.

Synes det er rart at motstanderne ikke kan argumentere for sine synspunkt i det hele tatt. Mens de som er for stadig viser evne til å se begge sider av saken og diskutere objektivt.

Du hever at AAS og HGH akselerer aldringsprossesen. Vel, ta en titt på de første MR Olympia konkurrentene, De som ikke hadde penger til å være "på" hele året, sprekere 60 og 70 åringer enn dem finnes knapt i dag. HGH gir sterkere ben bygning/hår/negler/ynger hud. Så vidt jeg vet er ikke dette de første tegnene på alderdom. Og hvorfor er anti-ageing industrien så interesert i nettopp disse to stoffene?

Også glemmer du dette med dosering da. Alle motstandere er flinke til å bruke dette argumentet når de skal demonstrere forskjelden på medisinsk bruk og så kalt "missbruk". Når det snakkes om skrekk eksemplene derimot, er dette argumentet glemt. Da er det plutselig likt for alle. Husk at enkelte idrettsutøvere har brukt opptil 2 gram testosteron om dagen!!! Plus andre AAS og HGH.

"se de psykiske/mentale endringene som skjer.

Alvorlige depresjoner som i værste fall ender med suicid er ikke uvanlig. Økt tendens til agressiv adferd som ender i kriminalitet. At det også kan være start på videre medikamentmisbruk, er også kjent."

-Igjen kommer det ann på individene og på doseringene. Ja, jeg har vært gretten "på" og jeg har blitt slapp og mindre motivert når jeg gikk "av", men jeg følte aldri noen trang til å drepe meg selv eller andre. Ble ikke nyssgjerrig på "partydop" heller. Dette er rett og slett 100% usaklig. Enkelte menesker har lavere terskel enn andre, også når det gjelder å prøve AAS. Det er ikke AAS som gjøre dem til den type meneske. Medisiner som gjør "gode" menesker til onde er fortsatt sience fiction.

Vi ser så alvorlig på dette at mye tyder på at bruken også også blir straffbar, og ikke bare import og handel.

-Ja, så mye har dere klart å krisemaksimere. Og så mye personlig frihet er dere villige til å gledlig ofre for litt falsk trygghet.

At det er juks og uetisk i konkurranseidretten er jo en selvfølge men faktisk et mindre samfunnsproblem en bruken blandt unge friske personer som har hastverk for "å bygge" seg opp.

-At det er juks i konkurranse sammenheng er jeg 100% enig i, når det gjelder de unge friske, så må de få ta sine egne valg. Ikke valgene til en gjeng bestemødre.

Synes at staten og leger burde ta sin del av ansvaret for mange av de bivirkninger endel folk har opplevd. Dere kommer ikke med noen tips om hvordan en kan redusere disse. Selv ikke til folk dere vet at bruker og kommer til å fortsette å bruke. Kun fy fy. Det er direkte uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...