Gå til innhold

Utøyaofrene


Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Fordi? Reagerer dere like sterkt på andre tragedier? Eller gjelder det kun innenfor landets grenser?

''Fordi? Reagerer dere like sterkt på andre tragedier? Eller gjelder det kun innenfor landets grenser?''

Norge er et lite land og mange kjenner noen som ble rammet. Jeg mistet en kollega i sentrum. Jeg har hørt rykter om hvordan det var. Det var grusomt nok. Er det neste at slike bilder skal publiseres også, av stygt kvestede mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    17

  • Persille1365381127

    6

  • XbellaX

    5

  • Sør

    4

Gjest Lurer jeg på

''Fordi? Reagerer dere like sterkt på andre tragedier? Eller gjelder det kun innenfor landets grenser?''

Norge er et lite land og mange kjenner noen som ble rammet. Jeg mistet en kollega i sentrum. Jeg har hørt rykter om hvordan det var. Det var grusomt nok. Er det neste at slike bilder skal publiseres også, av stygt kvestede mennesker?

Mange ble rammet, hardt. Mange har også blitt rammet hardt i andre tragedier, is my point.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Mange ble rammet, hardt. Mange har også blitt rammet hardt i andre tragedier, is my point.

Du har så enkle poenger nedover tråden her, at jeg ser ingen grunn til å diskutere dette med deg. Jeg synes ikke det er mer å dikutere. Linken er nå slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer jeg på

Du har så enkle poenger nedover tråden her, at jeg ser ingen grunn til å diskutere dette med deg. Jeg synes ikke det er mer å dikutere. Linken er nå slettet.

Jeg synes de er alt annet enn enkle men at vi er uenige er ok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Vi har blitt så vanvittig tandre når det gjelder Utøya''

Hvem er vi? Dette handler ikke om meg eller deg, om vi er tandre eller ei. Jeg er ikke tander. Jeg tåler å se dem.

Men det er ikke meg eller Nhd som ligger der drept til dolernes beskuelse. Det kunne det ha vært. Det må gå an tenke lenger en til sin egen nesetipp. Og hvor skal grensen gå, hvis den ikke skal gå her? Hva blir det neste?

Det må da kunne gå an å tenke akkurat det samme når vi får trykket bilder fra krigsherjede områder opp i alle aviser og nyhetssendinger??

Bare fordi DU kanskje kjenner noen her, så skal det tas bort?

Hva med alle flyktninger og innvandrere vi har her i landet som daglig får presentert bilder fra sine landsbyer, nabohus, venner og bekjente som fortsatt er igjen i hjemlandene sine? Skal vi ikke utvise samme omsorgen for dem?

Enten får man reagere på alt, eller så får man akseptere at nyheter er nyheter, uansett hvilket land de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hadde du sagt det samme om det var din datter eller sønn som lå der?

Har du protestert på bilder fra krigsherjede områder der foreldre bærer rundt på sine skadeskutte barn? Bilder fra områder der vi vet at vi har flyktninger i Norge, som ser sine naboer, venner, familie og sambygdinger bli skutt ned, båret rundt i gatene og massakrert?

Disse bildene er ikke noe verre enn de bildene vi ser hver dag fra andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det må da kunne gå an å tenke akkurat det samme når vi får trykket bilder fra krigsherjede områder opp i alle aviser og nyhetssendinger??

Bare fordi DU kanskje kjenner noen her, så skal det tas bort?

Hva med alle flyktninger og innvandrere vi har her i landet som daglig får presentert bilder fra sine landsbyer, nabohus, venner og bekjente som fortsatt er igjen i hjemlandene sine? Skal vi ikke utvise samme omsorgen for dem?

Enten får man reagere på alt, eller så får man akseptere at nyheter er nyheter, uansett hvilket land de kommer fra.

''Bare fordi DU kanskje kjenner noen her, så skal det tas bort?''

Leser du hva jeg skriver? Jeg kjenner ingen her.

''Hva med alle flyktninger og innvandrere vi har her i landet som daglig får presentert bilder fra sine landsbyer, nabohus, venner og bekjente som fortsatt er igjen i hjemlandene sine? Skal vi ikke utvise samme omsorgen for dem?''

Jo, det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Bare fordi DU kanskje kjenner noen her, så skal det tas bort?''

Leser du hva jeg skriver? Jeg kjenner ingen her.

''Hva med alle flyktninger og innvandrere vi har her i landet som daglig får presentert bilder fra sine landsbyer, nabohus, venner og bekjente som fortsatt er igjen i hjemlandene sine? Skal vi ikke utvise samme omsorgen for dem?''

Jo, det synes jeg.

Jeg ser at du ikke kjenner noen her, men du skjønte hva jeg mente. Bare fordi noen her kan kjenne noen, så skal man ikke vise noe.

Og om du synes vi skal utvise samme omsorgen for alle så venter jeg i spenning på å lese det du har skrevet til pressen om å slutte å trykke sånne bilder.

I likhet med et par andre her synes jeg hele saken er blitt en parodi, vi skal ikke få se noe fordi noen kanskje kan føle at det er vanskelig. Det er mange som har det vanskelig med mye, Utøya-ofrene og deres pårørende har ikke enerett på den følelsen, likevel er det i stor grad dem vi må være varsomme med. Ikke voldtektsofre, ikke mishandlede, ikke flyktninger og ikke andre som har mistet barna sine i tragiske hendelser.

Det river i hjertet for alle som har opplevd noe vondt når de må lese om eller se noen andre som har opplevd det samme. Det betyr ikke at vi kan slutte å opplyse om det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blitt så vanvittig tandre når det gjelder Utøya.

Vi kan da se bilder derifra på linje med alle andre bilder.

Det hele har blitt en farse.

Å kun være i stand til å reagere med hjerte er ikke spesielt bra, men å kun evne å rasjonalisere eller intelektualisere er nok desverre samme sak. I utgangspuktet er det ikke ofte at vi ser døde mennesker avfotografert på denne måten, og som regel blir vi advart om at slike innslag inneholder "sterke scener". I dette tilfelle er det ikke bare snakk om "sterke scener", men scener som kan ha personlig betydning for svært mange. Saken er jo at et åttitalls unge mennesker fra mange samfunnslag og alle fylker er drept for mindre enn et halvt år siden, og det bør være mulig å ha to tanker i hodet samtidig: Ja - bistadsadvokater kjører tåpelige søksmål, men mange, mange har opplevd et kollektivt traume vi i norsk sammenheng ikke har sett sidestykke til siden 2vk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nøye vurdering har vi gjort en mellomting. Tråden som sådan er ikke slettet, men linken til bildene er fjernet.

Jeg har vært på dol i mange, mange år nå, og har aldri sett dere oppgi kilde ved sletting. Jeg greier derfor ikke å oppfatte slettingen anet enn som symbolsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg ser at du ikke kjenner noen her, men du skjønte hva jeg mente. Bare fordi noen her kan kjenne noen, så skal man ikke vise noe.

Og om du synes vi skal utvise samme omsorgen for alle så venter jeg i spenning på å lese det du har skrevet til pressen om å slutte å trykke sånne bilder.

I likhet med et par andre her synes jeg hele saken er blitt en parodi, vi skal ikke få se noe fordi noen kanskje kan føle at det er vanskelig. Det er mange som har det vanskelig med mye, Utøya-ofrene og deres pårørende har ikke enerett på den følelsen, likevel er det i stor grad dem vi må være varsomme med. Ikke voldtektsofre, ikke mishandlede, ikke flyktninger og ikke andre som har mistet barna sine i tragiske hendelser.

Det river i hjertet for alle som har opplevd noe vondt når de må lese om eller se noen andre som har opplevd det samme. Det betyr ikke at vi kan slutte å opplyse om det likevel.

Vet du hva, jeg forstår ikke at dette skal være noe å diskutere enn gang og jeg avslutter diskusjonen. Det var ikke min hensikt i det hele tatt og lage en diskusjon, da jeg skrev denne tråden og jeg er virkelig overrasket over at det ble det. Jeg håper bare jeg selv slipper å havne i media når jeg er dau, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vet du hva, jeg forstår ikke at dette skal være noe å diskutere enn gang og jeg avslutter diskusjonen. Det var ikke min hensikt i det hele tatt og lage en diskusjon, da jeg skrev denne tråden og jeg er virkelig overrasket over at det ble det. Jeg håper bare jeg selv slipper å havne i media når jeg er dau, for å si det slik.

I likhet med at jeg ikke forstår hvorfor man ber om å få en sånn link fjernet...

Jeg har sett bildene flere ganger, linken ligger jo ute mange steder - og jeg synes ikke de er så skrekkelige. Jeg forventet verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle som tåler det som skjedde på Utøya (og bildene gjør det enda værre) like "godt" som deg...som jeg sa, jeg kan bare svare for meg selv, ikke alle andre, det blir for nært.

Om man ikke ønsker eller tåler å se slike bilder, er det bare å la være å klikke på linken (som nå er slettet).

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Om man ikke ønsker eller tåler å se slike bilder, er det bare å la være å klikke på linken (som nå er slettet).

mvh

Merkelig at dette skal koke ned til hva vi tåler eller ikke å tåler å se.

For det første: Flere av barna som var på utøya var under 18 år gamle og det må nesten være opp de foresatte og bestemme om deres døde barn skal være med i en fotokonkuranse, synes jeg. Jeg ville ikke ha akseptert at andre tok den avgjørelsen for meg.

For det andre: Er det ingen som tenker på å respektere de døde?

Hva vet vi om hva de ønsket?Jeg vet ihvertfall at jeg ikke ønsker noe bilde publisert av meg i media etter min død og ihvertfall vil jeg ikke delta i noen fotokonkuranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at dette skal koke ned til hva vi tåler eller ikke å tåler å se.

For det første: Flere av barna som var på utøya var under 18 år gamle og det må nesten være opp de foresatte og bestemme om deres døde barn skal være med i en fotokonkuranse, synes jeg. Jeg ville ikke ha akseptert at andre tok den avgjørelsen for meg.

For det andre: Er det ingen som tenker på å respektere de døde?

Hva vet vi om hva de ønsket?Jeg vet ihvertfall at jeg ikke ønsker noe bilde publisert av meg i media etter min død og ihvertfall vil jeg ikke delta i noen fotokonkuranse.

Jeg har selv opplevd brå og til dels dramatiske dødsfall blant mine nærmeste og er sjeleglad fordi det aldri var noen mediesak.

Men media flommer over av film og foto av mennesker som er alvorlig skadet, lemlestet eller i andre forferdelige situasjoner. Uten at de det gjelder har blitt spurt om det er greit at bildene vises for en hel verden.

Dette kommer norske medier stort sett unna med uten vesentlig kritikk. (Jeg gremmer meg ofte, men har aldri klaget. Som kanskje mange andre.)

Når vi i Norge ser ut til å tåle så inderlig vel den mediedekningen som ikke rammer oss selv, blir det ganske dobbeltmoralsk å kreve oss selv (som land) fritatt når det er noen av våre det gjelder.

Skulle vi ha noen troverdighet, burde vi i det minste ta opp dette problemet på generelt grunnlag og ikke bare fokusere på skjermingen av ofre for en bestemt tragedie.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg har selv opplevd brå og til dels dramatiske dødsfall blant mine nærmeste og er sjeleglad fordi det aldri var noen mediesak.

Men media flommer over av film og foto av mennesker som er alvorlig skadet, lemlestet eller i andre forferdelige situasjoner. Uten at de det gjelder har blitt spurt om det er greit at bildene vises for en hel verden.

Dette kommer norske medier stort sett unna med uten vesentlig kritikk. (Jeg gremmer meg ofte, men har aldri klaget. Som kanskje mange andre.)

Når vi i Norge ser ut til å tåle så inderlig vel den mediedekningen som ikke rammer oss selv, blir det ganske dobbeltmoralsk å kreve oss selv (som land) fritatt når det er noen av våre det gjelder.

Skulle vi ha noen troverdighet, burde vi i det minste ta opp dette problemet på generelt grunnlag og ikke bare fokusere på skjermingen av ofre for en bestemt tragedie.

mvh

''Jeg har selv opplevd brå og til dels dramatiske dødsfall blant mine nærmeste og er sjeleglad fordi det aldri var noen mediesak''

Det har jeg også. Det var en bilulykke og det holder med bilde av den smadrete bilen om ikke bilder av de døde også skulle komme i media.

Og ja jeg er enig i at man bør ha en generell diskusjon rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Om man ikke ønsker eller tåler å se slike bilder, er det bare å la være å klikke på linken (som nå er slettet).

mvh

Ja, og det er vel en grunn til slettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen sier i tråden, det finnes tragedier over hele kloden som er nær for noen av oss. Det blir en litt pussig sak å sensurere alt som er innenfor Norges grenser og sitte å hyle om at "tenk om det var din datter eller sønn som lå der" jeg forstår selvsagt dere mener det godt men tragedier skjer hver eneste dag over hele verden. Bildene er sterke og dypt rystende, men viktige.

''Bildene er sterke og dypt rystende, men viktige.''

Hvorfor er de så viktige?

Jeg ser argumentet "Hvorfor er vi så tandre når det gjelder Utøya". Jeg vil heller spørre: "Hvorfor har vi blitt så avstumpet at vi synes det er greit, og faktisk ønskelig, å vise bilder av døde voldsofre på forsiden i alle media?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

''Bildene er sterke og dypt rystende, men viktige.''

Hvorfor er de så viktige?

Jeg ser argumentet "Hvorfor er vi så tandre når det gjelder Utøya". Jeg vil heller spørre: "Hvorfor har vi blitt så avstumpet at vi synes det er greit, og faktisk ønskelig, å vise bilder av døde voldsofre på forsiden i alle media?"

Akkurat hva jeg også tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...