Gå til innhold

Utøyaofrene


Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Gjest Høstløv

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hvor lenge Utøya/Oslo-ofrene skal ha spesialbehandling? Ja, det er grusomt det som skjedde, og jeg har all mulig sympati med ofre og pårørende - men denne spesialbehandlingen og stakkarsliggjøringen forstår jeg ikke...

''men denne spesialbehandlingen og stakkarsliggjøringen forstår jeg ikke...''

Sannsynligvis fordi du ikke har mistet nære familiemedlemmer på tragisk vis.

Det finnes et utall av ungdommer som hver eneste dag får flashback av de grusomme opplevelser som de var involverte i på denne øya. Disse ungdommene strever med å komme seg videre i livet og trenger ikke å få slike påminnelser i ettertid, la dem få den tiden de trenger.

Det er sannelig nok av påminnelser i massemediene daglig, ABB får altfor mye spalteplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    17

  • Persille1365381127

    6

  • XbellaX

    5

  • frosken

    4

''Dermed synes jeg det blir en smule hult når det mediemessig blir så viktig å skjerme Utøyaoverlevende og -pårørende. Etter som jeg ser så til til den samme omsorgen for andre grupper i tilsvarende situasjoner''

Nei, noen ser sikkert ikke hvor makabert dette er før de ser en av sine nærmeste havner hardt kvestet på førstesiden av VG. DA kan det være at de reagerer.

''Nei, noen ser sikkert ikke hvor makabert dette er før de ser en av sine nærmeste havner hardt kvestet på førstesiden av VG. DA kan det være at de reagerer.''

Det er sant. Og enkeltpersoner som er kastet midt oppi det kan i stor grad være unnskyldt om de i en slik situasjon ikke (før en god stund) makter å løfte sin reaksjon opp på det mer prinsippielle og generelle.

Derimot synes jeg det blir dobbeltmoral når tyngre samfunnsdebatanter ikke ser ut til å ta inn over seg at Norge møter seg selv i døren mhp omverdenens billedbruk. Og at mange i Norge både før og etter Utøya opplever medieomtale og billedbruk som er minst like vond.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi kan ha en annen standard rundt saker som er nær i Norge. Og at andre land bør ha en annen standard i forhold til det som er nært for dem. I det minste i hva den enkelte av oss kan forholde seg til de nære forhold ved å la være å klikke på usladdete limker, for å skåne dem som er ekstra nært berørt rundt oss.

Jeg synes vi bør vise alle mennesker den samme mediemessige omtanke og respekt uavhengig av om de er ti meter eller ti timers flyreise unna.

At jeg er pessimist i forhold til at medien både i og utenfor Norge kommer til å besinne seg og vise mer hensyn, er en annen sak.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes vi bør vise alle mennesker den samme mediemessige omtanke og respekt uavhengig av om de er ti meter eller ti timers flyreise unna.

At jeg er pessimist i forhold til at medien både i og utenfor Norge kommer til å besinne seg og vise mer hensyn, er en annen sak.

mvh

''Jeg synes vi bør vise alle mennesker den samme mediemessige omtanke og respekt uavhengig av om de er ti meter eller ti timers flyreise unna''

Er det noen som hevder noe annet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes vi bør vise alle mennesker den samme mediemessige omtanke og respekt uavhengig av om de er ti meter eller ti timers flyreise unna''

Er det noen som hevder noe annet her?

Les innlegget jeg svarte på.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Jeg synes vi bør vise alle mennesker den samme mediemessige omtanke og respekt uavhengig av om de er ti meter eller ti timers flyreise unna''

Er det noen som hevder noe annet her?

Pielill har gått over til å diskutere med seg selv nå. Tror ikke hun helt har oversikten lenger, nå går det mest i å kverulere (satt på spissen) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Pielill har gått over til å diskutere med seg selv nå. Tror ikke hun helt har oversikten lenger, nå går det mest i å kverulere (satt på spissen) :-)

Det begynner å bli en del hakk i plata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hvor lenge Utøya/Oslo-ofrene skal ha spesialbehandling? Ja, det er grusomt det som skjedde, og jeg har all mulig sympati med ofre og pårørende - men denne spesialbehandlingen og stakkarsliggjøringen forstår jeg ikke...

Det har aldri vært vanlig i norsk presse å publisere bilder av døde personer i etterkant av drap. Hvis man bruker bilder, så pleier det å være av personen i levende live.

Jeg kan ikke se at norsk presses beslutning om å ikke publisere bildene innebærer noen spesialbehandling av utøyaofrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hvor lenge Utøya/Oslo-ofrene skal ha spesialbehandling? Ja, det er grusomt det som skjedde, og jeg har all mulig sympati med ofre og pårørende - men denne spesialbehandlingen og stakkarsliggjøringen forstår jeg ikke...

Hvilken spesialbehandling?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' I utgangspuktet er det ikke ofte at vi ser døde mennesker avfotografert på denne måten, og som regel blir vi advart om at slike innslag inneholder "sterke scener".''

Vi bombarderes av denne typen bilder fra rundt omkring i verden.

''I dette tilfelle er det ikke bare snakk om "sterke scener", men scener som kan ha personlig betydning for svært mange.''

Alle slike bilder fra over alt i verden har personlig betydning for noen mennesker. Hva gjør nordmenn så spesielle at vi skal ha en beskyttelse mot denne typen eksponering som vi ikke er villig til å gi til andre?

mvh

Det har aldri vært vanlig i norsk presse å publisere bilder av drapsofre. Kan ikke se noen grunn til å begynne å gjøre det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært vanlig i norsk presse å publisere bilder av drapsofre. Kan ikke se noen grunn til å begynne å gjøre det nå.

''Det har aldri vært vanlig i norsk presse å publisere bilder av drapsofre. Kan ikke se noen grunn til å begynne å gjøre det nå.''

Jeg kan spore få hemninger mhp hva som publiseres av døde og skadde mennesker fra rundt omkring i verden. Derfor reagerer jeg når utenlandske medier kritiseres for sin dekning av Utøya. Norske journalister gjør det samme når de er i utlandet.

Helt greit at de ikke viser disse bildene i norske medier.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det har aldri vært vanlig i norsk presse å publisere bilder av drapsofre. Kan ikke se noen grunn til å begynne å gjøre det nå.''

Jeg kan spore få hemninger mhp hva som publiseres av døde og skadde mennesker fra rundt omkring i verden. Derfor reagerer jeg når utenlandske medier kritiseres for sin dekning av Utøya. Norske journalister gjør det samme når de er i utlandet.

Helt greit at de ikke viser disse bildene i norske medier.

mvh

Jeg er enig med deg mht publisering av bilder fra utlandet.

Mitt poeng i denne tråden er egentlig bare at dette ikke er en spesialbehandling av utøyaofre; men du har rett i at man spesialbehandler nordmenn i forhold til folk fra andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det har aldri vært vanlig i norsk presse å publisere bilder av drapsofre. Kan ikke se noen grunn til å begynne å gjøre det nå.''

Jeg kan spore få hemninger mhp hva som publiseres av døde og skadde mennesker fra rundt omkring i verden. Derfor reagerer jeg når utenlandske medier kritiseres for sin dekning av Utøya. Norske journalister gjør det samme når de er i utlandet.

Helt greit at de ikke viser disse bildene i norske medier.

mvh

Du ror.

Dette handler Utøya-ofrene, som er på norsk jord. De bør bli behandlet som alle andre ofre i Norge.

Ofre fra "langt vekke" blir ofte vist, fordi sjansen for at noen kjenner dem er meget liten.

Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt denne inndelingen (Norge vs. "langtvekke") er fornuftig, men påstand om at Utøya-ofre blir positivt særbehandlet er selvsagt tøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg mht publisering av bilder fra utlandet.

Mitt poeng i denne tråden er egentlig bare at dette ikke er en spesialbehandling av utøyaofre; men du har rett i at man spesialbehandler nordmenn i forhold til folk fra andre land.

''Mitt poeng i denne tråden er egentlig bare at dette ikke er en spesialbehandling av utøyaofre; men du har rett i at man spesialbehandler nordmenn i forhold til folk fra andre land.''

Det siste er så absolutt sant.

Generelt, enda et stykke lengre fra hovedtemaet, har det fra myndighetenes side vært tendenser til spesialbehandling av Utøyaoverlevende i forhold til andre i tilsvarende vanskelige situasjoner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mitt poeng i denne tråden er egentlig bare at dette ikke er en spesialbehandling av utøyaofre; men du har rett i at man spesialbehandler nordmenn i forhold til folk fra andre land.''

Det siste er så absolutt sant.

Generelt, enda et stykke lengre fra hovedtemaet, har det fra myndighetenes side vært tendenser til spesialbehandling av Utøyaoverlevende i forhold til andre i tilsvarende vanskelige situasjoner.

mvh

Ja fra myndighetenes side, men jeg trodde vi diskuterte publiseringen av bildene fortsatt?

Jeg har ikke lest tråden systematisk, så det kan godt hende den har utviklet seg slik tråder på dol ofte gjør ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mitt poeng i denne tråden er egentlig bare at dette ikke er en spesialbehandling av utøyaofre; men du har rett i at man spesialbehandler nordmenn i forhold til folk fra andre land.''

Det siste er så absolutt sant.

Generelt, enda et stykke lengre fra hovedtemaet, har det fra myndighetenes side vært tendenser til spesialbehandling av Utøyaoverlevende i forhold til andre i tilsvarende vanskelige situasjoner.

mvh

Så når det viser seg at det altså ikke var spesialbehandling mtp bilder av ofre på Utøya, så skal man nå forsøke å "ta" dem på en annen måte?

Du får finne en sammenligbar sak i Norge med ca 80 drepte, og så kan du si noe om "forskjellsbehandling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Så når det viser seg at det altså ikke var spesialbehandling mtp bilder av ofre på Utøya, så skal man nå forsøke å "ta" dem på en annen måte?

Du får finne en sammenligbar sak i Norge med ca 80 drepte, og så kan du si noe om "forskjellsbehandling".

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fra myndighetenes side, men jeg trodde vi diskuterte publiseringen av bildene fortsatt?

Jeg har ikke lest tråden systematisk, så det kan godt hende den har utviklet seg slik tråder på dol ofte gjør ;-)

Det var ment som en digresjon.

Jeg er ikke sikker på at uvørn mediedeknint i inn- eller utland ville skapt så mye offentlig forargelse som Utøyasaken. Men dette er selvfølgelig vanskelig å vite etter som det er få saker av tilsvarende omfang.

Generelt virker det som pressen kan gjøre nesten hva som helst og komme ganske greit unna med det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...