Gå til innhold

Fasetter på tennene


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Da jeg gikk til tannlegen med ønske om å sette på porselensfasetter på tennene, var tannlegen skeptisk til dette.

Hun fikk en til å komme inn som var enig, ikke bra å ødelegge så mye på friske tenner.

Hun kalte det å ødelegge tennene.

Så foreslo hun at vi skulle bytte noen misfargede fyllinger på baksiden av tennene, og dette driver jeg med nå.

Samt at hun justerte den ene hjørnetannen da jeg vil ha bue på den.

Hun er veldig fornøyd med jobben hun gjør og det blir sikkert fint, men jeg vil ha de frontene.

I dag igjen nevnte jeg dette, men hun hører ikke og sier bare at jeg har pene tenner som det er, men jeg vil jo ha de frontene!

Jeg vil ha store fortenner. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, for den andre tannlegen sa også at hun ikke var tilhenger av å ødelegge tenner og de må slipes ned mye for å sette på disse.

Jeg hører hva de sier, men jeg vil ha de frontene!

Nå må jeg sikkert betale masse for noe som må gjøres om igjen om noen år, da fyllinger blir misfargede etter noen år.

Jeg skjønner ikke hvorfor de er så skeptiske til at jeg vil ha dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    63

  • Colette

    13

  • Lillemus

    8

  • mariaflyfly

    7

Tannlegen min sa at fasetter gjerne gjør at man får mer ising i tennene. Jeg synes tannlegen din gjør helt riktig. Pene friske tenner er hundre ganger mer verdt og holdbare enn falske, de er rett og slett uerstattelige. Ingen ting vi lager til tennene kan gjøres like bra som friske opprinnelige tenner.

Husk også at fasetter ikke varer evig.

Så begynn å elsk tennene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Tannlegene vil ikke sette krone på friske tenner, det er bare noe som gjøres når alt annet ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Tannlegen min sa at fasetter gjerne gjør at man får mer ising i tennene. Jeg synes tannlegen din gjør helt riktig. Pene friske tenner er hundre ganger mer verdt og holdbare enn falske, de er rett og slett uerstattelige. Ingen ting vi lager til tennene kan gjøres like bra som friske opprinnelige tenner.

Husk også at fasetter ikke varer evig.

Så begynn å elsk tennene dine :)

Hei!

Ja men det bør jo være mitt valg.

Jeg vil altså ha dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Tannlegene vil ikke sette krone på friske tenner, det er bare noe som gjøres når alt annet ikke fungerer.

Hei!

Jo mange får satt på fasetter på tennene, mange som har sånn store hvite tenner, har fasetter, derfor er det rart at jeg ikke får det.

Det ser jo fint ut bare tennene er hvite, men jeg vil altså gjerne ha fasetter på, det er noe annet enn kroner forresten, det er bare å slipe et spor i tennene å sette på.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I dag er det helg.

Hei!

Ja men det bør jo være mitt valg.

Jeg vil altså ha dette!

Nå høres du ut som om du er i trassalderen. "vil vil vil", jeg forstår du vil ha dette men når den faglige vurderingen er dithen at dette er å ødelegge dine tenner så er det rett og slett noe du må godta og innfinne deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest I dag er det helg.

Hei!

Jo mange får satt på fasetter på tennene, mange som har sånn store hvite tenner, har fasetter, derfor er det rart at jeg ikke får det.

Det ser jo fint ut bare tennene er hvite, men jeg vil altså gjerne ha fasetter på, det er noe annet enn kroner forresten, det er bare å slipe et spor i tennene å sette på.

:)

Det er fordi fasetter og porselenskroner bør brukes der hvor tennene allerede er sterkt skadet, ikke på friske sunne tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dårlig løsning å sette fasetter på ellers friske tenner.

Hvorfor: Jo du skader tennene for godt ved at emaljen blir slipt vekk. Du kan få ising i tennene. Fasettene må byttes med jevne mellomrom fordi tannhalsene hever seg og fargen på tennene ellers forandrer seg med tid. Dette koster tid, penger og ubehag.

Jeg er så uheldig at jeg pga en kreftsykdom har fått skader på tennene. Ialt 6 kroner har jeg nå, og jeg skulle virkelig ønske jeg hadde sluppet. Det er dyrt selv om jeg får mye dekket. Det er er stadig kilde til engstelse, for kroner kan slippe tanna selv om alt er gjort riktig, og dette skjer gjerne når man minst ønsker det feks i en ferie. Det er ubehagelig å gå med plastikkproteser de to ukene det tar før de ferdige kronene kan settes på osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja men det bør jo være mitt valg.

Jeg vil altså ha dette!

Så om du ville ha trefot og det ville by deg på masse problemer så skulle legen skjære bort din friske og gi deg det?

Du finner garantert en tannlegge som vil gjøre dette for å tjene penger. Du vil da skjære i dine ekte tenner, og regne med å få ising i tennene(jeg har såre tannhalser det er dritvondt), samt kanskje bytte fasettene hvert tiende år.

Synes du skal høre på den tannlegen du har : ) Men det er ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det er fordi fasetter og porselenskroner bør brukes der hvor tennene allerede er sterkt skadet, ikke på friske sunne tenner.

Hei!

Okey, jeg skal sjekke opp en tannlege til, sende mail.

For jeg vet om mange som får gjort dette, unge mennesker, det er blitt vanlig, de har heller ikke stygge tenne i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Så om du ville ha trefot og det ville by deg på masse problemer så skulle legen skjære bort din friske og gi deg det?

Du finner garantert en tannlegge som vil gjøre dette for å tjene penger. Du vil da skjære i dine ekte tenner, og regne med å få ising i tennene(jeg har såre tannhalser det er dritvondt), samt kanskje bytte fasettene hvert tiende år.

Synes du skal høre på den tannlegen du har : ) Men det er ditt valg.

Hei!

Hvis du har ising og dritvondt :) skal jeg tenke meg om, for jeg hadde vondt i en uke etter den nye fyllingen på baksiden av tannen,

den skinte litt igjennom mente tannlegen, for jeg har vanlig hvite tenner, men syns den ene tannen så mørkere ut.

Takk for infoemasjonen, men egentlig kunne jo tannlegen forklart dette med ising da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Nå høres du ut som om du er i trassalderen. "vil vil vil", jeg forstår du vil ha dette men når den faglige vurderingen er dithen at dette er å ødelegge dine tenner så er det rett og slett noe du må godta og innfinne deg med.

Hei!

Ja jeg skjønner det.

Men det overrasker meg når tannleger jo gjør alt mulig annet rart, setter inn diamanter har jeg lest om, men sikkert er min tannlege av de som er skeptisk til det også.

Jeg vil bare ha sånne kanintenner, fordi jeg syns det ser pent ut.

Dessuten blir jeg kalt en kanin, men det er fordi jeg spiser så mye grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Hei!

Ja jeg skjønner det.

Men det overrasker meg når tannleger jo gjør alt mulig annet rart, setter inn diamanter har jeg lest om, men sikkert er min tannlege av de som er skeptisk til det også.

Jeg vil bare ha sånne kanintenner, fordi jeg syns det ser pent ut.

Dessuten blir jeg kalt en kanin, men det er fordi jeg spiser så mye grønnsaker.

''Jeg vil bare ha sånne kanintenner, fordi jeg syns det ser pent ut. ''

Du kan da ikke bare sette på fasetter på fortennene dine for å få "kanintenner". Tennene må jo passe i munnen din og til tannbittet ditt ellers kan du ikke bruke tennene til å bite med og det er jo derfor vi har tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Ja jeg skjønner det.

Men det overrasker meg når tannleger jo gjør alt mulig annet rart, setter inn diamanter har jeg lest om, men sikkert er min tannlege av de som er skeptisk til det også.

Jeg vil bare ha sånne kanintenner, fordi jeg syns det ser pent ut.

Dessuten blir jeg kalt en kanin, men det er fordi jeg spiser så mye grønnsaker.

''Jeg vil bare ha sånne kanintenner, fordi jeg syns det ser pent ut. Dessuten blir jeg kalt en kanin, men det er fordi jeg spiser så mye grønnsaker''

Det var det litt av et forbilde du hadde ,o) Hva blir det neste da? Kaninører?

Nei, du har fine tenner sier tannlegen, så hør på han du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har pene tenner, synes jeg du skal tenke deg nøye om! Men Tulinløkka tannlegesenter i oslo gjør mye kosmetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Jeg vil bare ha sånne kanintenner, fordi jeg syns det ser pent ut. ''

Du kan da ikke bare sette på fasetter på fortennene dine for å få "kanintenner". Tennene må jo passe i munnen din og til tannbittet ditt ellers kan du ikke bruke tennene til å bite med og det er jo derfor vi har tenner.

Hei!

Ja men det kan vel tannlegen ordne,

Jeg har ikke sagt det der med kanintenner til tannlegen, men jeg bad henne forlenge de nedover, men virker ikke som hun forstår, derfor skal jeg skrive en mail i helgen og virkelig forklare mitt ønske.

Men det med isingen hadde jeg ikke tenkt på.

Uansett jeg spiser mest grønnsaker så det er nok utmerkede tenner for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hvis du har pene tenner, synes jeg du skal tenke deg nøye om! Men Tulinløkka tannlegesenter i oslo gjør mye kosmetisk.

Hei!

Takk for tipset, jeg kan sende en mail og også forhøre meg om isingen noen skriver om her, det er sånt jeg ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Kan du ikke bare bleke dem da?

Hei!

nei for de er den hviteste fargen sier tannlegen, er ikke noen hvit naturlig farge som er lysere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Hei!

Ja men det kan vel tannlegen ordne,

Jeg har ikke sagt det der med kanintenner til tannlegen, men jeg bad henne forlenge de nedover, men virker ikke som hun forstår, derfor skal jeg skrive en mail i helgen og virkelig forklare mitt ønske.

Men det med isingen hadde jeg ikke tenkt på.

Uansett jeg spiser mest grønnsaker så det er nok utmerkede tenner for meg.

''Ja men det kan vel tannlegen ordne,''

Tannlegen kan ikke ordne med noe, hvis tennene blir for store til bittet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...