Gå til innhold

Fasetter på tennene


Madelenemie

Anbefalte innlegg

''Ja, selvfølgelig får alle gjøre som de vil. Men det blir feil og forlange kosmetisk tannpleie hos en vanlig tannlege, så lenge det ikke er viktig for den generelle tannhelsen. Synes jeg da:-)''

Jeg synes tannleger gjør rett i å råde/fraråde i og med at de kan tenner.

''Som for tiden går hos en spesialist, og må betale kr. 150 000, for og bevare et normalt antall tenner og tilsvarende tyggeevne:-) Og som sliter med og måtte gå med 6 stk. plasttenner med metallklemmer og plastgum i flere mnd. framover:-)''

Huff, føler med deg. Jeg er i alder hvor det skjer altfor mye der inne selv og som virkelig koster penger å få fikset på.

''Huff, føler med deg. Jeg er i alder hvor det skjer altfor mye der inne selv og som virkelig koster penger å få fikset på.''

Utgiften er nesten det verste:-) Ellers er jo tannlegene i dag så flinke, og smerter er omtrent fraværende. Ikke vent for lenge. Det blir bare dyrere og dyrere jo lenger du venter:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    63

  • Colette

    13

  • Lillemus

    8

  • mariaflyfly

    7

Gjest grevelinglang

''Huff, føler med deg. Jeg er i alder hvor det skjer altfor mye der inne selv og som virkelig koster penger å få fikset på.''

Utgiften er nesten det verste:-) Ellers er jo tannlegene i dag så flinke, og smerter er omtrent fraværende. Ikke vent for lenge. Det blir bare dyrere og dyrere jo lenger du venter:-(

Jeg venter ikke, skal til tannlegen neste fredag :( Går årlig, men det skjer støtt og stadig ett eller annet inni der som gjør at jeg må innom en gang eller to ekstra i året. Usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter ikke, skal til tannlegen neste fredag :( Går årlig, men det skjer støtt og stadig ett eller annet inni der som gjør at jeg må innom en gang eller to ekstra i året. Usj!

Huff da....Jeg hadde ingen hull i løpet av 10 år. Kun at jeg hadde mistet et lite skall av en hjørnetann. Det er nå fikset, og tanna ble som ny:-) Jeg ønsker deg all mulig lykke til! Helfo dekker jo heldigvis mye av det som har med sykdom og gjøre. I mitt tilfelle rundt 70-80 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hei!

nei for de er den hviteste fargen sier tannlegen, er ikke noen hvit naturlig farge som er lysere.

Har du så stygge tenner at det er nødvendig å gå så drastisk til verks da? Hvis du har kritthvite tenner, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal få fasetter......

Faktisk synes jeg mennesker med helt perfekte tenner sjelden ser sjarmerende ut..... det er pent med et hvitt smil, men tennene skal ikke være 100 % perfekte etter mitt syn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grevelinglang

Huff da....Jeg hadde ingen hull i løpet av 10 år. Kun at jeg hadde mistet et lite skall av en hjørnetann. Det er nå fikset, og tanna ble som ny:-) Jeg ønsker deg all mulig lykke til! Helfo dekker jo heldigvis mye av det som har med sykdom og gjøre. I mitt tilfelle rundt 70-80 000.

Vi får huffe litt for hverandre :) Lykke til du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Ja, det er omfattende greier jeg driver med:-) Men jeg kan takke meg selv...Har utsatt alt for lenge:-) I mellomtiden har jeg trøstet meg med dine åpenhjertige innlegg om din tannlegeskrekk, og de var til veldig god hjelp:-)

Jeg skal til og med foreta en bentransplantasjon, men det foregår visstnok i narkose:-) Regner med og være ferdigbehandlet ved juletider.

Det er bare så godt og lese at et oppegående og "tøft" menneske som deg, kan være like irrasjonell og "dustete" som meg.-) Så takk, selv om du ikke har vært klar over det selv:-)

Det var koselig sagt :)

Huff, nå leste jeg innlegget ditt lenger ned her ordentlig. Og er kvalm. :( Du har min sympati, det er ihvertfall sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du så stygge tenner at det er nødvendig å gå så drastisk til verks da? Hvis du har kritthvite tenner, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal få fasetter......

Faktisk synes jeg mennesker med helt perfekte tenner sjelden ser sjarmerende ut..... det er pent med et hvitt smil, men tennene skal ikke være 100 % perfekte etter mitt syn...

''Faktisk synes jeg mennesker med helt perfekte tenner sjelden ser sjarmerende ut..... det er pent med et hvitt smil, men tennene skal ikke være 100 % perfekte etter mitt syn...''

Helt enig. Den dagen vi alle ser helt like ut blir verden kjedeligere. "Særpreg" er et ord jeg har sansen for:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Faktisk synes jeg mennesker med helt perfekte tenner sjelden ser sjarmerende ut..... det er pent med et hvitt smil, men tennene skal ikke være 100 % perfekte etter mitt syn...''

Helt enig. Den dagen vi alle ser helt like ut blir verden kjedeligere. "Særpreg" er et ord jeg har sansen for:-)

Ja, sant :)

Perfekte tenner ser ofte ikke ekte ut..... dessuten synes jeg "perfekte" tenner har en tendens til å se for store ut for munnen, og det er ikke pent.

Jeg får ofte høre at jeg har et flott smil. Tennene er hvite, men slett ikke perfekt beine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var koselig sagt :)

Huff, nå leste jeg innlegget ditt lenger ned her ordentlig. Og er kvalm. :( Du har min sympati, det er ihvertfall sikkert!

Det går så bra:-) Jeg har verdens søteste tannlege, penger på konto og full kontroll over mine restenede tenner. Det er slutt på en skjelvende og panikkartet kropp, og jeg er overlykkelig over og være i gang.

Det aller verste er alle smertene jeg har gått med i årevis, og ofte med høy feber. Og betennelser som jeg har døyvet med medisin kjøpt på nettet....Jeg har ikke skydd noen midler for og slippe unna tannlegebesøk. Ganske sykt, når det letteste var og oppsøke den hjelpen jeg trenger - hos en flink tannlege. Og der er jeg hedigvis nå. Og det er en fantastisk følelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant :)

Perfekte tenner ser ofte ikke ekte ut..... dessuten synes jeg "perfekte" tenner har en tendens til å se for store ut for munnen, og det er ikke pent.

Jeg får ofte høre at jeg har et flott smil. Tennene er hvite, men slett ikke perfekt beine ;)

Nåja...du har vel ikke akkurat verdens styggeste tenner:-) Men det har ikke jeg heller....Tannteknikeren lurte på hva som var i veien med mine tenner da jeg var hos han. Og det var ikke rent sjelden fremmede mennesker sa til meg på "gata" at jeg hadde så flotte tenner, og måtte ta vare på dem.

Men hva hjelper det - når de etter hvert løsner ut fra arv/genetikk? Pr. i dag har jeg 1 fylling i tennene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Du må ikke gjøre det. Det ser jo så kunstig ut! Du vil vel ikke se ut som Carola og pastor-eksen? Vil du...?

Hei!

Jeg vet ikke hvordan de ser ut.

Men jeg syns en del mennesker på TV med store hvite tenner, som er kunstige ser pene ut, men jeg vet nå at det er fasetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg synes det er bra at du har en fornuftig tannlege som ikke utfører arbeid hun finner faglig uforsvarlig.

Jeg får på følelsen at du har fått en "fiks ide" mht tennene dine.

Hei!

Ja det syns min mann også,

han syns tennene ser bra ut, og skjønner ikke hvorfor jeg vil ha store tenner som han syns ser til tider kunstig ut,

han syns også det er dårlig og sette på fasetter, men det han og dere ikke skjønner er at det er ganske så vanlig og hører til kosmetisk tannpleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Du er klar over at å sette på fasetter koster fra Kr 5000 per tann, og for at det ikke skal se helt unaturlig ut bør man sette på fasetter på alle tennene som synes (da snakker vi ca Kr 60000 totalt). I tillegg innbærer fasetter at man sliper ned helt friske tenner, med andre ord er det irreversibelt. Videre opplever de fleste ising i tennene, i tillegg til at fasetter ikke er så sterke som dine egne tenner, så sannsynligheten for at de knekker er mye større.

Også må de byttes ut hvert tiende(?) år.

Hei!

Selvfølgelig vet jeg hva det koster!

Når jeg likevel betaler og 2 tannleger ikke vil gjøre det så er det sikkert feil tannlegekontor. De er hyggelige, men det der med ising i tennene hadde jeg ikke tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Dette er et veldig godt eksmpel på at psykologen din har rett i at du noen ganger er umoden.

Tannlegene er eksperter på tenner. Når de ikke vil sette på fasetter, så skal du være glad for at de er mer opptatt av hva som er best for deg enn å tjene penger.

Hei!

Jeg har ingen psykolog!

Dessuten er det et ønske og man kan jo ikke kalle alle som vil gjøre et kosmetisk inngrep for umodne, hva da med alt annet av inngrep mennesker gjør, mange som er i mot det også.

Jeg ville kun ha større tenner, og like hvite som i colgate reklamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ja, det ødelegger jo tennene. ER det ikke så de må slipe tennene ned til bare stubbene før de setter på fasettene? Og fasettene må vel byttes opp med jevne mellomrom (noen få år sikkert).... så det koster jo litt å vedlikeholde og.

Skulle hatt fasetter selv, har for dårlig emalje til tannbleking og vil ha finere fasong på tennenene og. Nå er de gulaktige og gjennomsiktige....

Hei!

Nei de forklarte meg at når tennene er kraftige nok som mine så sliper de et spor i tennene som de setter fasettet fast i, hvis det er svakere tenner, slipes de helt ned og man setter på kroner, sånn er det, men likevel sier tannlegene at det er å ødelegge helt fine tenner, det er der vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Har du gjort dette selv? Min venninne som er tannlege har fortalt meg at tennene slipes ned?

Hei!

Det er ikke riktig, de slipes en del ned hvis de er store og sterke og man får godt feste, mine skulle kun slipes slik,

er de dårlige, mindre, svakere så slipes de helt ned, da er det ikke fasetter, men kroner man setter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Har du gjort dette selv? Min venninne som er tannlege har fortalt meg at tennene slipes ned?''

Tenker ikke du på krone nå - da sliper man ned tannen ganske heftig i alle fall. Men jeg har ikke noen erfaring med fasetter da.

Hei!

Fasetter setter man på tenner som er i god stand, da sliper man mindre enn ved krone, men tennene må da være store og friske nok så fasettene får godt feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det betyr ikke at de bare er en stubb da. Hvor tykk er en vanlig tann tror du?

Hei!

Du har helt rett jeg har selv fått forklart hvordan man sliper en del på tannene, men kun for å få feste.

Tennene må være friske og i grei stand, nettopp fordi det kun dreier seg om fasetter.

Mange her vil ikke høre hva jeg skriver en gang, de er helt fastlåst og blander med kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...