Gå til innhold

Ops... å snakke uten å tenke


Gjest poplepople

Anbefalte innlegg

Gjest poplepople

mye, i tilegg til å være seriøs. Er glad i galgenhumor... og sier ofte det første jeg tenker på. Men det blir noen uheldige kommentarer, og jeg hører det straks jeg har sagt det og gjør mitt beste for å ro meg i land evnt. be om unskyldning. Feks. "Hjelpe meg. Her trengs det en opprydding ja". "Oiii... det var en gul genser" o.s.v...

Noen triks for å unngå slikt? Flere som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    8

  • Katt-ja

    6

  • Bella Dotte

    6

  • tonie

    3

Eksemplene dine er vel typsik av de tingene som rett og slett er tåpelige og unødvendige kommentarer. Det er ikke sånn at man MÅ si alt som faller en inn, det får en ofte til å virke litt frekk og... dum.

For meg er galgenhumor noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest poplepople

Eksemplene dine er vel typsik av de tingene som rett og slett er tåpelige og unødvendige kommentarer. Det er ikke sånn at man MÅ si alt som faller en inn, det får en ofte til å virke litt frekk og... dum.

For meg er galgenhumor noe annet.

Vet det... :-/ Men jeg mener absolutt ikke noe vondt med det. Ser absolutt ikke ned på folk som har det rotete eller en festelig gul genser... Jeg tenker liksom "OI. Den var gul", og så har jeg sagt det høyt samtidig... Som regel tar ikke folk seg nær av det, men noen kan bli såret og det vil jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Folkeskikk

Kjenner igjen "typen" folk, som synes de har en rett til å kommentere alt og alle. Du skjønner jo at å kommentere f.eks. andres klær slik, kan virke sårende?

Dette er ikke humor, ikke galgenhumor en gang. Mangel på folkeskikk er et mer dekkende ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet det... :-/ Men jeg mener absolutt ikke noe vondt med det. Ser absolutt ikke ned på folk som har det rotete eller en festelig gul genser... Jeg tenker liksom "OI. Den var gul", og så har jeg sagt det høyt samtidig... Som regel tar ikke folk seg nær av det, men noen kan bli såret og det vil jeg ikke

Folk kan, som du selv er inne på, ta seg nær av ting selv om de _egentlig_ ikke er vondt ment. Det er vel sånn at du rett og slett må øve deg på å tenke deg om førdu knekker ut av deg ting.

Er liksom ingen unnskyldning at du bare er sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Noen triks kan være å tenke før du snakker.

''Noen triks kan være å tenke før du snakker.''

Det pleier å være ganske effektivt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest poplepople

Folk kan, som du selv er inne på, ta seg nær av ting selv om de _egentlig_ ikke er vondt ment. Det er vel sånn at du rett og slett må øve deg på å tenke deg om førdu knekker ut av deg ting.

Er liksom ingen unnskyldning at du bare er sånn. :)

Jeg bruker aldri å kommentere utseende til folk, uten at det er positivt og jeg mener det. Dessuten tenker jeg aldri at noen er stygg, tjukk... o.s.v. Men det er når jeg blir overrasket jeg kan plumpe ut med uheldige kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis snakker du generelt for mye. Alt du tenker på kommer ut av munnen. Du (og de rundt deg) vil sikkert ha mye å vinne på at du snakker mindre.

Det er forferdelig å omgås folk som ikke tenker seg om før de snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis snakker du generelt for mye. Alt du tenker på kommer ut av munnen. Du (og de rundt deg) vil sikkert ha mye å vinne på at du snakker mindre.

Det er forferdelig å omgås folk som ikke tenker seg om før de snakker.

''Det er forferdelig å omgås folk som ikke tenker seg om før de snakker.''

Det var da voldsomt... Jeg synes det kan være kjedelig å omgås dem som alltid er korrekte og har tenkt gjennom alt de sier. Om folk kan forsnakke seg med litt sjarm og man ikke er for hårsår kan det være ganske underholdende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest de som IKKE snakker

Sannsynligvis snakker du generelt for mye. Alt du tenker på kommer ut av munnen. Du (og de rundt deg) vil sikkert ha mye å vinne på at du snakker mindre.

Det er forferdelig å omgås folk som ikke tenker seg om før de snakker.

Det motsatte er også forferdelig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg tar tilbake mitt forrige svar. Det du beskriver er helt vanlig. Alle gjør det, i større eller mindre grad. Bare i forbindelse med bolig, har jeg oppigjennom fra tilsynelatende ellers helt oppegående mennesker, fått spørsmål/utsagn som "er hytta du bor i vinterisolert" (jeg bodde i en helt vanlig leilighet), "er det en hybel du bor på" (jeg bodde også da i en helt vanlig leilighet), "bor du i kommunal leilighet" (jeg leide privat da også), "du får snakke med huseier om dette" (etter at jeg hadde kjøpt leilighet). Jeg ble fornærmet, men mest paff, ikke lett å "svare for seg" da; men jeg tenker at alle er inne i hver sin lille boble og tenker ikke over om det de sier kan virke sårende. Samtidig er folk forskjellige og hvordan de tar det, kan variere med situasjonen og dagsformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er forferdelig å omgås folk som ikke tenker seg om før de snakker.''

Det var da voldsomt... Jeg synes det kan være kjedelig å omgås dem som alltid er korrekte og har tenkt gjennom alt de sier. Om folk kan forsnakke seg med litt sjarm og man ikke er for hårsår kan det være ganske underholdende :-)

Jeg ser at dette ble klosset skrevet. Jeg mente å formulere meg slik:

Det er forferdelig å omgås folk som snakker hele tiden, som lar hver eneste tanke og bagatell blir til lyd som kommer ut av munnen, og som ikke har den minste tanke om dette er interessant for de andre eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dette ble klosset skrevet. Jeg mente å formulere meg slik:

Det er forferdelig å omgås folk som snakker hele tiden, som lar hver eneste tanke og bagatell blir til lyd som kommer ut av munnen, og som ikke har den minste tanke om dette er interessant for de andre eller ikke.

Der var jeg helt enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Kjenner igjen "typen" folk, som synes de har en rett til å kommentere alt og alle. Du skjønner jo at å kommentere f.eks. andres klær slik, kan virke sårende?

Dette er ikke humor, ikke galgenhumor en gang. Mangel på folkeskikk er et mer dekkende ord.

Her må jeg si meg enig med deg, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Nei, jeg kjenner meg ikke igjen i dette.

Men har møtt mennesker som har dårlig filter, som jeg gjerne kaller det. Og kan bli ganske perpleks og noen ganger såret. Du må rett og slett trene på å tenke før du snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker med feks ADHD eller Aspergers syndrom, kan gjøre slikt (og selvsagt enkelte andre). De må rett og slett lære seg noen sosiale spilleregler, trene seg opp, feks trene seg på å si Stopp til seg selv før de handler (snakker), og ta noen sekunder til å tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar tilbake mitt forrige svar. Det du beskriver er helt vanlig. Alle gjør det, i større eller mindre grad. Bare i forbindelse med bolig, har jeg oppigjennom fra tilsynelatende ellers helt oppegående mennesker, fått spørsmål/utsagn som "er hytta du bor i vinterisolert" (jeg bodde i en helt vanlig leilighet), "er det en hybel du bor på" (jeg bodde også da i en helt vanlig leilighet), "bor du i kommunal leilighet" (jeg leide privat da også), "du får snakke med huseier om dette" (etter at jeg hadde kjøpt leilighet). Jeg ble fornærmet, men mest paff, ikke lett å "svare for seg" da; men jeg tenker at alle er inne i hver sin lille boble og tenker ikke over om det de sier kan virke sårende. Samtidig er folk forskjellige og hvordan de tar det, kan variere med situasjonen og dagsformen.

''Det du beskriver er helt vanlig. Alle gjør det, i større eller mindre grad.''

Det der er jeg helt uenig i! Folk flest har lært seg spilleregler i normal kommunikasjon, og lekser ikke opp om f.eks klærne til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri å kommentere utseende til folk, uten at det er positivt og jeg mener det. Dessuten tenker jeg aldri at noen er stygg, tjukk... o.s.v. Men det er når jeg blir overrasket jeg kan plumpe ut med uheldige kommentarer.

''Jeg bruker aldri å kommentere utseende til folk, uten at det er positivt og jeg mener det.''

De fleste greier da fint å la vær å si noe om utseende til folk. Det er ikke en bragd, det er normal folkeskikk blant folk.

''Dessuten tenker jeg aldri at noen er stygg, tjukk... o.s.v.''

Tenker aldri noe slikt? De fleste tenker da forskjellig, kunststykket er ikke å si alt man tenker.

''Men det er når jeg blir overrasket jeg kan plumpe ut med uheldige kommentarer.''

Da må du øve deg på å la vær å si alt mulig når du blir overrasket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...