Gå til innhold

Tannlege


Gjest HMS11

Anbefalte innlegg

Gjest Tannløs

Den ordningen Madelenemie skisserer, er opptrinnelig etablert med tanke på mennesker med store hjelpebehov fra kommunens omsorgstjenester. Typisk pasienter på sykehjem eller hjemmeboende eldre som er skrlpelige. Derfor er kriteriet at man har jevnlig hjelp fra kommunens omsorgstjenester (hjemmesykepleie og tilsvarende) kriteriet som må oppfylles.

Etterhvert som kommunene også tilbyr psykiatrisk sykepelie, så er det en del steder at de pasientene som har jevnlig kontakt med psykiatrisk sykepleier ansatt i kommunen, også gis gratis hjelp i den fylkeskommunale tannlegetjenesten. Det er noe forskjell på kriteriene for å få hjelp fra sted til sted; det kreves ofte at man minst han en samtale pr uke for å falle inn under ordninger.

Dette er en ulogisk ordning og har ikke noe med nav å gjøre, og det er heller ikke noe psykolog eller psykiater har noen innflytelse på.

Et helt annet regelverk som har blitt mye enklere de siste årene, er tannlegens mulighet til å gi refusjonsberettiget behandling som følge av munntørrhet fremkalt av medikamenter. Dette var tidligere en svært byråkratisk prosess, men nå er det tannlegen selv som foretar vurderingen mht grad av munntørrhet. Har du forhørt deg med nåvrærende tannlege om du kan falle inn under det regelverket?

Ja, det du sier er nettopp det jeg har erfart.

Så om jeg fikk timer med en psykiatrisk psykepleier ville det neppe hjelpe meg.

For som du beskriver, fikk jeg beskjed om at det ikke var nok å være knyttet til hjelpeapparatet.

Men siden noen tydeligvis får, så må det være opp til enhver kommune hvem som får og ikke får da.

Altså, jeg får iallfall ikke.

Men det er greit, jeg har slått meg til ro med å måtte gå for billigste alternativet som er proteser. Og at selv disse er dyre og gjør et grovt innhogg i økonomien min. ( 16000kr)

Men slik er det.

Jeg har aldri helt forstått rettferdigheten i systemet.

Naboen min som ikke hadde vært innom et tannlegekontor siden skoledagene fikk dekket tannlegeutgiftene, ved å søke på grunnlag av tannlegeskrekk. ( Vet det har blitt mye strengere, dette ligger en tid tilbake)¨

Jeg hadde også tannlegeskrekk, men mye smerter som tvinget meg inn i stolen, gjorde meg ikke bare utrygg men fattig.

Jeg har hatt tannlegeutgifter de siste ti årene på over ti tusen hvert eneste år.

Jeg har tatt vare på tennene mine, og gjort alt som har stått i min makt for å redde dem.

D.v.s.. Rotfylling, rotspissamputasjon, men smertene slapp ikke, så det endte med at jeg måtte trekke tennene alikevel, ( etter å ha lagt ut mange tusen pr tann)

Men nei, ingen vet hvorfor jeg har så vondt i tennene, og jeg har ingen diagnose, ikke et navn å henge dette på, derfor faller jeg på utsiden og har ikke krav på noe.

Det hjalp ikke at behandlerne mine mente jeg fikk større psykisk belastning av dette. Jeg fikk avslag.

Så nå er jeg tannløs, sliter med å tåle protesene,( Men siden jeg reagerer lokalt og det ikke slår ut på hudtest, hjelper det ikke å være allergisk heller) og lesper meg gjennom hverdagen, og har problemer med å tygge.

Det er 15 år siden jeg satt tennene i et eple feks.

Men hverken dårlig tenner eller dårlig økonomi hjelper i Norge.

Det er bare å bite kjøpetennene sammen og gå videre.

All ære til de som får hjelp av systemet. Jeg har gitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    14

  • Madelenemie

    13

  • Mandolaika

    8

  • Angustia

    5

Gjest Tannløs

Hei!

Jeg får vondt av at du har det sånn, prøver å finne regler, men har litt dårlig tid i dag, men på klara klok spurte en ungdom og fikk dette svar:

''Psykisk utviklingshemmede og eldre, langtidssyke og uføre i institusjon eller hjemmesykepleie har krav på gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Dersom du for eksempel har psykiatrisk hjemmesykepleie minimum en gang i uken vil du kunne får gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Om du er til behandling gjennom LAR kan du også få hjelp til tannbehandling. Gjennom sosialkontoret vil tannbehandling kunne dekkes, det er inntektsprøvd. Du bør også snakke med NAV om dette, men det finnes dessverre ingen ordninger som inntrer automatisk selv ved lav inntekt.''

Jeg har altså gratis tannlege fordi jeg har hatt psykiatrisk sykepleie, jeg syns i ditt tilfelle du både burde få det fordi å ha det slik som du har det må jo gjøre en dypt ulykkelig og syk.

Jeg har selv bare autisme og er ikke psykisk utviklingshemmet, fikk det kun pga av psykiatrisk sykepleie. Tror du skal argumentere med at du trenger det for din psykiske helse og ikke nevne det med tennene først for da kanskje de ikke prioriterer deg inn, det er et tips.

Lykke til.

hei

Jeg er nok enig med Frosken her. Jeg kan vanskelig se moralen i det med å bytte ut psykologen min med en pleier for å kunne få gratis tannlege.

Og jeg synes ikke ordningen er hverken rettferdig eller logisk.

Jeg gleder meg på alles vegne som får hjelp, men synes dette er noe alle burde få som trengte det.

Jeg ønsket å undersøke det du beskrev, for jeg trodde virkelig ikke det var mulig med en slik ordning, men du har jo helt rett.

Det finnes en slik ordning.

Se mer utfyllende svar til frosken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det du sier er nettopp det jeg har erfart.

Så om jeg fikk timer med en psykiatrisk psykepleier ville det neppe hjelpe meg.

For som du beskriver, fikk jeg beskjed om at det ikke var nok å være knyttet til hjelpeapparatet.

Men siden noen tydeligvis får, så må det være opp til enhver kommune hvem som får og ikke får da.

Altså, jeg får iallfall ikke.

Men det er greit, jeg har slått meg til ro med å måtte gå for billigste alternativet som er proteser. Og at selv disse er dyre og gjør et grovt innhogg i økonomien min. ( 16000kr)

Men slik er det.

Jeg har aldri helt forstått rettferdigheten i systemet.

Naboen min som ikke hadde vært innom et tannlegekontor siden skoledagene fikk dekket tannlegeutgiftene, ved å søke på grunnlag av tannlegeskrekk. ( Vet det har blitt mye strengere, dette ligger en tid tilbake)¨

Jeg hadde også tannlegeskrekk, men mye smerter som tvinget meg inn i stolen, gjorde meg ikke bare utrygg men fattig.

Jeg har hatt tannlegeutgifter de siste ti årene på over ti tusen hvert eneste år.

Jeg har tatt vare på tennene mine, og gjort alt som har stått i min makt for å redde dem.

D.v.s.. Rotfylling, rotspissamputasjon, men smertene slapp ikke, så det endte med at jeg måtte trekke tennene alikevel, ( etter å ha lagt ut mange tusen pr tann)

Men nei, ingen vet hvorfor jeg har så vondt i tennene, og jeg har ingen diagnose, ikke et navn å henge dette på, derfor faller jeg på utsiden og har ikke krav på noe.

Det hjalp ikke at behandlerne mine mente jeg fikk større psykisk belastning av dette. Jeg fikk avslag.

Så nå er jeg tannløs, sliter med å tåle protesene,( Men siden jeg reagerer lokalt og det ikke slår ut på hudtest, hjelper det ikke å være allergisk heller) og lesper meg gjennom hverdagen, og har problemer med å tygge.

Det er 15 år siden jeg satt tennene i et eple feks.

Men hverken dårlig tenner eller dårlig økonomi hjelper i Norge.

Det er bare å bite kjøpetennene sammen og gå videre.

All ære til de som får hjelp av systemet. Jeg har gitt opp.

Dette var en kjip historie :-(

Jeg synes systemet med tannhelsetjenester og hvem som får refundert hva, er usedvanlig lite gjennomarbeidet - og følger så avgjort ikke det vanlige krav om at like tilfeller skal behandles likt. Nødløsningen for en del er jo nav-sosial, men det er uhyre mye tilfeldigheter som spiller inn der også mht hvem som får refundert hva.

Moren min har hatt en tannhistorie som har mye til felles med din. Hun har riktignok også hatt kronisk betennelse i tannkjøttet, men har av en eller annen grunn ikke falt inn under de paragrafene som ga rett til dekning. Det året hun endte med å trekke alle tennene og få protese, så hadde hun utgifter til tannlege på nærmere 100 000,- og som etterlattepensjonist, så hadde hun så avgjort ikke spesielt god råd.

Når det gjelder problemene i forhold til tilvenning av protesene, er du sikker på at de er optimalt tilpasset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Helfo og forhør deg.

Har snakket med helfo.... di hadde ingenting med det og gjøre!!!! måtte ta kontakt med nav var svaret jeg fikk fra di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Har snakket med helfo.... di hadde ingenting med det og gjøre!!!! måtte ta kontakt med nav var svaret jeg fikk fra di

Jeg har gitt deg flere råd. Har du førsøkt å kontakte tannlegen din for hjelp?

Du må uttrykke deg ryddig og saklig for å komme gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det du sier er nettopp det jeg har erfart.

Så om jeg fikk timer med en psykiatrisk psykepleier ville det neppe hjelpe meg.

For som du beskriver, fikk jeg beskjed om at det ikke var nok å være knyttet til hjelpeapparatet.

Men siden noen tydeligvis får, så må det være opp til enhver kommune hvem som får og ikke får da.

Altså, jeg får iallfall ikke.

Men det er greit, jeg har slått meg til ro med å måtte gå for billigste alternativet som er proteser. Og at selv disse er dyre og gjør et grovt innhogg i økonomien min. ( 16000kr)

Men slik er det.

Jeg har aldri helt forstått rettferdigheten i systemet.

Naboen min som ikke hadde vært innom et tannlegekontor siden skoledagene fikk dekket tannlegeutgiftene, ved å søke på grunnlag av tannlegeskrekk. ( Vet det har blitt mye strengere, dette ligger en tid tilbake)¨

Jeg hadde også tannlegeskrekk, men mye smerter som tvinget meg inn i stolen, gjorde meg ikke bare utrygg men fattig.

Jeg har hatt tannlegeutgifter de siste ti årene på over ti tusen hvert eneste år.

Jeg har tatt vare på tennene mine, og gjort alt som har stått i min makt for å redde dem.

D.v.s.. Rotfylling, rotspissamputasjon, men smertene slapp ikke, så det endte med at jeg måtte trekke tennene alikevel, ( etter å ha lagt ut mange tusen pr tann)

Men nei, ingen vet hvorfor jeg har så vondt i tennene, og jeg har ingen diagnose, ikke et navn å henge dette på, derfor faller jeg på utsiden og har ikke krav på noe.

Det hjalp ikke at behandlerne mine mente jeg fikk større psykisk belastning av dette. Jeg fikk avslag.

Så nå er jeg tannløs, sliter med å tåle protesene,( Men siden jeg reagerer lokalt og det ikke slår ut på hudtest, hjelper det ikke å være allergisk heller) og lesper meg gjennom hverdagen, og har problemer med å tygge.

Det er 15 år siden jeg satt tennene i et eple feks.

Men hverken dårlig tenner eller dårlig økonomi hjelper i Norge.

Det er bare å bite kjøpetennene sammen og gå videre.

All ære til de som får hjelp av systemet. Jeg har gitt opp.

Jeg har kun lest så langt i tråden, og støtter både Madelenemie og frosken, begge har rett.

Men slik du beskriver problemene pr d.d. har både NAV, tannlege og evt kommune et ansvar for å hjelpe deg, kanskje HELFO også, fortrinnsvis sammen. Kan du be tannlegen eller NAV kalle inn til samarbeidsmøte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men hvorfor i alle dager skal en ha rett til gratis tannlege bare fordi man går til en psykiatrisk sykepleier?''

Jeg prøvde å gi uttrykk for at ordningen ikke er logisk. Den ble ikke etablert med tanke på folk som gikk til ukentlige samtaler hos psykiatrisk sykepleier, men for pleietrengende eldre. Fordi man ikke vil "diskriminere" noen pasientgruppe, så har man de fleste steder valgt å ikke utestenge de som kun går til samtaler - så lenge samtalene er med sykepleier ansatt i de hjemmebaserte tjenestene (dersom man snakke med en på dps, så gjelder ordningen ikke). Det varierer imidlertid hvilke krav som settes til omfanget av hjelp fra hjemmetjenestene som gir mulighet til hjelp fra den fylkeskommunale tannlegetjenesten.

Jeg mener dette er en dårlig ordning, da den gir helt tilfeldige resultater. Det bør selvfølgelig ikke være avgjørende hvor en samtalepartner er ansatt; og slik jeg ser det så kan jeg heller ikke skjønne hvorfor psykiatriske pasienter skal stå i noen særstilling i forhold til tannlegetjenester - unntatt når enten sykdommen eller medikamenter medfører økt behov for tannlege (og dette reguleres av annet regelverk).

''Jeg mener dette er en dårlig ordning, da den gir helt tilfeldige resultater.''

Enig (men ikke si det til noen!)

I trådstarters tilfelle syns jeg man bør begynne å samarbeide og leite etter legitime "smutthull"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener dette er en dårlig ordning, da den gir helt tilfeldige resultater.''

Enig (men ikke si det til noen!)

I trådstarters tilfelle syns jeg man bør begynne å samarbeide og leite etter legitime "smutthull"...

Jeg er også en varm tilhenger av de legitime smutthullene, særlig når behovet er stort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du, i så ung alder, har latt tennene dine forfalle så voldsomt? Har du spesielle tannsykdommer/tannkjøttsykdommer, så har du jo krav på refusjon fra Helfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ille ut. Helfo burde hjelpe deg å finne en løsning. Tidligere kunne man få dekket tannbehandling dersom en kunne dokumentere lav inntekt, og dette ble ordnet via sosialkontoret.

Har du rett og slett ringt tannlegen din og spurt om hjelp til å utrede din sak, om det finnes noen løsning? Det er kanskje greit at tannlegen tar dialogen med Nav, som pasient er det lett å gå seg vill i retningslinjene.

Er det noe i sykehistorien din som kan gi grunnlag for å få noe dekket? Skader i skoleårene eller på arbeidsplassen, nedsatt spyttsekresjon, medikamenter pga sykdom? som legen eller tannlegen din kan skrive attest på. Jeg er usikker på hvor mye av dette som kan gjøres over tlf, men ring hvertfall og forhør deg. Evt bruk litt tid på å skrive en mail / brev som forklarer saklig og ryddig hva du har behov for.

Tannlegen har laget en kostnadsoversikt, han kunne ikke søke, men måtte søke NAV sjøl, og dæm har æ jo fått svar hos... nei har ingen kjente sykdommer... det er vel bare sånn i Norge.. Har nu vært i kontakt med, Fastlege, han kunne ikke gjøre noe, sykemelde mæ, nav ville ikke hjelpe siden jeg hadde jobb, selv om jeg betaler nesten 5000 til NAV i bidrag, (bidrag og nedbetaling Til NAV innkreving) HELFO sa jeg måtte kontakte NAV, Tannlegen tok pris overslag (70250,-) Og jeg måtte søke NAV sjøl.han kunne ikke søke.. Så får vel bare vente til man blir så sjuk at man må på sykehuset, betennelsen er kommet ned i underkjeven, og litt hoven i halsen... regner med om noen dager så er det akutten som må hjelpe. Er innerforstått at det er bare slike det er.. ingen vil hjelpe så er bare og vente og se. .. skal nu sende inn papirene til nav, men har jo allerede fått avslag.. sååå. litt rart da NAV må selv betale jobb fraveret ettervært. STEM AP :) Så har gitt opp, gidder ikke skrive hær mere heller, har forklart hvordan det er. og har tatt kontakt med det som er mulig.... Og jeg er nok ikke den eneste som har det slik i norge.. Nei vær uten jobb og buk rus. da får man hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Tannlegen har laget en kostnadsoversikt, han kunne ikke søke, men måtte søke NAV sjøl, og dæm har æ jo fått svar hos... nei har ingen kjente sykdommer... det er vel bare sånn i Norge.. Har nu vært i kontakt med, Fastlege, han kunne ikke gjøre noe, sykemelde mæ, nav ville ikke hjelpe siden jeg hadde jobb, selv om jeg betaler nesten 5000 til NAV i bidrag, (bidrag og nedbetaling Til NAV innkreving) HELFO sa jeg måtte kontakte NAV, Tannlegen tok pris overslag (70250,-) Og jeg måtte søke NAV sjøl.han kunne ikke søke.. Så får vel bare vente til man blir så sjuk at man må på sykehuset, betennelsen er kommet ned i underkjeven, og litt hoven i halsen... regner med om noen dager så er det akutten som må hjelpe. Er innerforstått at det er bare slike det er.. ingen vil hjelpe så er bare og vente og se. .. skal nu sende inn papirene til nav, men har jo allerede fått avslag.. sååå. litt rart da NAV må selv betale jobb fraveret ettervært. STEM AP :) Så har gitt opp, gidder ikke skrive hær mere heller, har forklart hvordan det er. og har tatt kontakt med det som er mulig.... Og jeg er nok ikke den eneste som har det slik i norge.. Nei vær uten jobb og buk rus. da får man hjelp.

Jeg forstår frustrasjonen og oppgittheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløs

Jeg har kun lest så langt i tråden, og støtter både Madelenemie og frosken, begge har rett.

Men slik du beskriver problemene pr d.d. har både NAV, tannlege og evt kommune et ansvar for å hjelpe deg, kanskje HELFO også, fortrinnsvis sammen. Kan du be tannlegen eller NAV kalle inn til samarbeidsmøte?

Jeg har vært innom mange. Min egen tannlege, skoletannlege, spesialist, tannlegehøyskolen de kunne være behjelpelig med protese til redusert pris, men det hadde jeg allerede.

Jeg har snakket med Nav opptil flere ganger, og blir bare henvist søknadskjema som tannlege må fylle ut.

Men siden jeg ikke har noen diagnose, faller jeg på utsiden.

Tannlegen sier det ikke er noe grunnlag for støtte, NAV sier det, tannlegehøyskolen sier det, og spesialisten sier det,

Det er sårt og vanskelig, spesielt siden jeg er allergisk på stoffer i protesene. Men når jeg blir testet, blir det brukt tester på arm og ikke i munn. Testene slår ikke ut, fordi jeg reagerer lokalt i munnen.

Jeg takker for tilbakemelding, jeg har bare ikke flere steder å henvende meg. Det er dessverre slik at enkelte faller mellom to stoler, og det finnes ingen regelverk som kan hjelpe oss.

Dette er veldig sårt og vondt for meg, jeg har brutt sammen mer enn, en gang både hos tannlege og hjelpeapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener dette er en dårlig ordning, da den gir helt tilfeldige resultater.''

Enig (men ikke si det til noen!)

I trådstarters tilfelle syns jeg man bør begynne å samarbeide og leite etter legitime "smutthull"...

Jeg er mye dårligere på hvordan systemet fungerer etter at vi fikk nav, helfo og nav-sosial (eller nav i kommunen , eller hva det nå kalles).

Dersom en bruker henvender seg til nav med spørsmål om tannlegebehandling, tror du at nav da vil tenke at det finnes flere regelverk som vedkommende bør vurderes i forhold til? En ting er om man ikke oppfyller folketrygdlovens regler om refusjon av tannlege (om det nå fortsatt reguleres av folketrygdloven), en helt annen ting er vel å søke etter lov om sosial tjenester (om nå den loven fortsatt heter det...)

(Den gangen man skulle innføre nav så skulle jo alt bli så mye enklere for brukerne - alle skulle få ett kontor å forholde seg til. Den gangen var det mange av oss legfolk som hadde rimelig god oversikt - nå er det jo nesten komplett kaos for de fleste av oss - tror jeg. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært innom mange. Min egen tannlege, skoletannlege, spesialist, tannlegehøyskolen de kunne være behjelpelig med protese til redusert pris, men det hadde jeg allerede.

Jeg har snakket med Nav opptil flere ganger, og blir bare henvist søknadskjema som tannlege må fylle ut.

Men siden jeg ikke har noen diagnose, faller jeg på utsiden.

Tannlegen sier det ikke er noe grunnlag for støtte, NAV sier det, tannlegehøyskolen sier det, og spesialisten sier det,

Det er sårt og vanskelig, spesielt siden jeg er allergisk på stoffer i protesene. Men når jeg blir testet, blir det brukt tester på arm og ikke i munn. Testene slår ikke ut, fordi jeg reagerer lokalt i munnen.

Jeg takker for tilbakemelding, jeg har bare ikke flere steder å henvende meg. Det er dessverre slik at enkelte faller mellom to stoler, og det finnes ingen regelverk som kan hjelpe oss.

Dette er veldig sårt og vondt for meg, jeg har brutt sammen mer enn, en gang både hos tannlege og hjelpeapparat.

Det høres ut som om det er enighet om at dine problemer faller utenfor det regelverket som er følger av folketrygdlovens regler om hvem som skal få refundert tannlegebehandling.

Men har du også søkt nav-sosial om økonomisk støtte?

Tror kanskje jeg ville ha kontaktet helse- og sosialombudet (enten lokalt der du bor eller i Oslo - det er fritt valg mht hvilket ombudskontor man velger) og bedt om gjennomgang av saken.

http://www.ombudet.no/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Jeg er mye dårligere på hvordan systemet fungerer etter at vi fikk nav, helfo og nav-sosial (eller nav i kommunen , eller hva det nå kalles).

Dersom en bruker henvender seg til nav med spørsmål om tannlegebehandling, tror du at nav da vil tenke at det finnes flere regelverk som vedkommende bør vurderes i forhold til? En ting er om man ikke oppfyller folketrygdlovens regler om refusjon av tannlege (om det nå fortsatt reguleres av folketrygdloven), en helt annen ting er vel å søke etter lov om sosial tjenester (om nå den loven fortsatt heter det...)

(Den gangen man skulle innføre nav så skulle jo alt bli så mye enklere for brukerne - alle skulle få ett kontor å forholde seg til. Den gangen var det mange av oss legfolk som hadde rimelig god oversikt - nå er det jo nesten komplett kaos for de fleste av oss - tror jeg. )

Det var jo det som var hele intensjonen med innføring av NAV at brukerne ikke trengte å forholde seg til mer enn ett kontor og en saksbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom mange. Min egen tannlege, skoletannlege, spesialist, tannlegehøyskolen de kunne være behjelpelig med protese til redusert pris, men det hadde jeg allerede.

Jeg har snakket med Nav opptil flere ganger, og blir bare henvist søknadskjema som tannlege må fylle ut.

Men siden jeg ikke har noen diagnose, faller jeg på utsiden.

Tannlegen sier det ikke er noe grunnlag for støtte, NAV sier det, tannlegehøyskolen sier det, og spesialisten sier det,

Det er sårt og vanskelig, spesielt siden jeg er allergisk på stoffer i protesene. Men når jeg blir testet, blir det brukt tester på arm og ikke i munn. Testene slår ikke ut, fordi jeg reagerer lokalt i munnen.

Jeg takker for tilbakemelding, jeg har bare ikke flere steder å henvende meg. Det er dessverre slik at enkelte faller mellom to stoler, og det finnes ingen regelverk som kan hjelpe oss.

Dette er veldig sårt og vondt for meg, jeg har brutt sammen mer enn, en gang både hos tannlege og hjelpeapparat.

Jeg skjønner godt at du er fortvila og motløs, føler oppriktig med deg!

Du har virkelig stått på og opplever likevel å falle mellom alle stoler. I tillegg har du økonomiske utfordringer du opplever å ikke kunne råde over sjøl.

Råder deg fortsatt til å kontakte NAV. Send et brev der du ber om et møte med tema "Støtte til tannbehandling". Som 'saksopplysninger' eller 'bakgrunnsinformasjon' bør du sammenfatte det du har skrevet i denne tråden.

Legg ved all relevant dokumentasjon. Da må NAV respondere på henvendelsen din, og din saksbehandler får mulighet til å drøfte saken med relevante instanser i forkant av møtet.

Håper det løser seg på best mulig måte, lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløs

Jeg skjønner godt at du er fortvila og motløs, føler oppriktig med deg!

Du har virkelig stått på og opplever likevel å falle mellom alle stoler. I tillegg har du økonomiske utfordringer du opplever å ikke kunne råde over sjøl.

Råder deg fortsatt til å kontakte NAV. Send et brev der du ber om et møte med tema "Støtte til tannbehandling". Som 'saksopplysninger' eller 'bakgrunnsinformasjon' bør du sammenfatte det du har skrevet i denne tråden.

Legg ved all relevant dokumentasjon. Da må NAV respondere på henvendelsen din, og din saksbehandler får mulighet til å drøfte saken med relevante instanser i forkant av møtet.

Håper det løser seg på best mulig måte, lykke til :-)

Takk for tilbakemelding.

Ja, jeg har faktisk ikke søkt om støtte p.g.a økonomien min.

Det har kun gått på sykdom/ tabletter som kan gi støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløs

Det høres ut som om det er enighet om at dine problemer faller utenfor det regelverket som er følger av folketrygdlovens regler om hvem som skal få refundert tannlegebehandling.

Men har du også søkt nav-sosial om økonomisk støtte?

Tror kanskje jeg ville ha kontaktet helse- og sosialombudet (enten lokalt der du bor eller i Oslo - det er fritt valg mht hvilket ombudskontor man velger) og bedt om gjennomgang av saken.

http://www.ombudet.no/index.php

Dette er noe jeg ikke har tenkt på. Jeg takker for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye dårligere på hvordan systemet fungerer etter at vi fikk nav, helfo og nav-sosial (eller nav i kommunen , eller hva det nå kalles).

Dersom en bruker henvender seg til nav med spørsmål om tannlegebehandling, tror du at nav da vil tenke at det finnes flere regelverk som vedkommende bør vurderes i forhold til? En ting er om man ikke oppfyller folketrygdlovens regler om refusjon av tannlege (om det nå fortsatt reguleres av folketrygdloven), en helt annen ting er vel å søke etter lov om sosial tjenester (om nå den loven fortsatt heter det...)

(Den gangen man skulle innføre nav så skulle jo alt bli så mye enklere for brukerne - alle skulle få ett kontor å forholde seg til. Den gangen var det mange av oss legfolk som hadde rimelig god oversikt - nå er det jo nesten komplett kaos for de fleste av oss - tror jeg. )

''Dersom en bruker henvender seg til nav med spørsmål om tannlegebehandling, tror du at nav da vil tenke at det finnes flere regelverk som vedkommende bør vurderes i forhold til?''

Ja, NAV skal både tenke og finne ut av alternative regelverk i slike tilfeller. I noen tilfeller dekkes det via sosialbudsjettet som fortsatt (dessverre) er en del av kommunebudsjettet med de utfordringer det innebærer.

Tenker fortsatt at intensjonen med NAV-reformen er god, men det er 'forbedringspotensiale' og 'utfordringer' i systemet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom en bruker henvender seg til nav med spørsmål om tannlegebehandling, tror du at nav da vil tenke at det finnes flere regelverk som vedkommende bør vurderes i forhold til?''

Ja, NAV skal både tenke og finne ut av alternative regelverk i slike tilfeller. I noen tilfeller dekkes det via sosialbudsjettet som fortsatt (dessverre) er en del av kommunebudsjettet med de utfordringer det innebærer.

Tenker fortsatt at intensjonen med NAV-reformen er god, men det er 'forbedringspotensiale' og 'utfordringer' i systemet....

''Ja, NAV skal både tenke og finne ut av alternative regelverk i slike tilfeller. I noen tilfeller dekkes det via sosialbudsjettet som fortsatt (dessverre) er en del av kommunebudsjettet med de utfordringer det innebærer.''

Men tror du at det skjer i praksis?

Jeg er helt enig i at intensjonen er god, men stiller meg fortsatt tvilende til om endringen kommer til å bli en forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...