Gå til innhold

Fri fra skolen for å besøke forelder...


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

Det er slike ting jeg lurer på.... det er her da snakk om kanskje en langhelg hver sjette uke - dvs fri fra skolen fredag+mandag hver sjette uke sånn ca.

Det blir mye fravær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    31

  • frosken

    16

  • Rhea Silvia

    12

  • EnolaGay

    7

Det vet jeg ikke, og jeg tror ikke nødvendigvis alle skoler har samme praksis på det. På VG nivå kan du glemme det, pjokken min må ha papirer på ALT. Ellers blir det notert fravær.

Men barne/ungdomsskole har garantert en del unger med samme problemstilling. Så de kan ha laget seg egne interne løsninger. Snakk med skolen deres!

Har overlatt det ansvaret til han som flytter - og prøver å la være å overta kontrollen - så derfor spør jeg bare her inne foreløpig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

De har iallefall lite fravær nå.... så får se om vi kan få dette som gyldig fravær (spesielt mht eldste som starter i 10.klasse til høsten).

Gyldig fravær blir det nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om å "ta fri", men om å få treffe sin far noen ganger i løpet av året - og hos ham gjøre det samme skolearbeidet som de ville gjort om de satt på skolebenken hjemme (alle tre er faglig sterke elever, så de vil ikke miste noe av den grunn).

Hvordan skal skolene praktisere dette i forhold til andre elever som ikke er like faglig sterke, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike ting jeg lurer på.... det er her da snakk om kanskje en langhelg hver sjette uke - dvs fri fra skolen fredag+mandag hver sjette uke sånn ca.

hver sjette uke er jo egentlig bare et problem i høstsemesteret, på våren er det jo fri stadig vekk med vinterferie, påske, himmelsprett og pinse.

Så hvis på høsten sender dem avgårde i høstferien, tar èn langhelg i november med fravær fra skole, så er det straks juleferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok... rart igrunnen....

Er det?

Er det ikke bedre at det finnes klare regler for hva som går inn under 10dagersregelen og hva som ikke gjør det. Tro meg, en del ullent er det nok i regelverket for skolene.

Så lenge fraværet er dokumentert ( nok med en melding fra foreldrene), så blir fraværet gyldig.

Heldigvis kan ikke læreren vurdere hvem som kan få dette trekt fra, Per er flink så han får trekke fra, mens Ole er litt dårligere så han må nok få det på fraværet. Hvordan hadde det blitt?

Så flinke elever får fravær når de er borte, på lik linje med svakere elever. Elever med migrene eller som mister foreldrene sine , bruker vi 10 dagers regelen. Og tro meg, vi tøyer den langt i slike tilfeller.

Jeg tenker du egentlig er enig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes ikke det var verken usaklig eller PUK.

Den voksne som har valgt å flytte så langt unna må ta ansvaret og konsekvensen av det. Ikke barnet.

''Ja, jeg synes ikke det var verken usaklig eller PUK. Den voksne som har valgt å flytte så langt unna må ta ansvaret og konsekvensen av det. Ikke barnet.''

Nemlig! Det er ingen som har O Den Store Fasiten på hva som er usaklig eller PUK her. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om å "ta fri", men om å få treffe sin far noen ganger i løpet av året - og hos ham gjøre det samme skolearbeidet som de ville gjort om de satt på skolebenken hjemme (alle tre er faglig sterke elever, så de vil ikke miste noe av den grunn).

''Det er jo ikke snakk om å "ta fri", men om å få treffe sin far noen ganger i løpet av året - og hos ham gjøre det samme skolearbeidet som de ville gjort om de satt på skolebenken hjemme (alle tre er faglig sterke elever, så de vil ikke miste noe av den grunn).''

Jeg synes ikke det går an å sammenligne det å ta fri for å reise på ferier ol med det å søke om fri for å gjennomføre samvær med far. Så lenge jentene dine går i ungdomsskolen, så kan jeg ikke skjønne annet enn at fri vil bli innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt på linje med deg.. men synes det er trist at barna skal få se så lite til faren sin dersom de kun får en hel lørdag sammen med ham ca hver sjette uke....

''Jeg er helt på linje med deg.. men synes det er trist at barna skal få se så lite til faren sin dersom de kun får en hel lørdag sammen med ham ca hver sjette uke.

Har far i det hele tatt tenkt på hvordan han skal få sett barna da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg vet lite om rettighetene her, men jeg hadde sagt til faren at så lenge han har valgt å flytte fra ungene sine, fikk han jaggu ta ferie og besøke dem selv. Han kan leie seg ei hytte eller kjøpe seg campingvogn.

Ville ikke tatt ungene ut av skolen på videregående eller i 10-ende. Mindre skeptisk når det gjelder barneskoleeleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overlatt det ansvaret til han som flytter - og prøver å la være å overta kontrollen - så derfor spør jeg bare her inne foreløpig :P

Har du forsøkt å snakke far fra dette? Han vil jo ikke lenger få ta del i deres 3 barns hverdag overhodet. Jeg sliter med å forstå hvorfor noen velger slik, men innser at jeg ikke har vært i samme sko, så skal være forsiktig med å dømme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet lite om rettighetene her, men jeg hadde sagt til faren at så lenge han har valgt å flytte fra ungene sine, fikk han jaggu ta ferie og besøke dem selv. Han kan leie seg ei hytte eller kjøpe seg campingvogn.

Ville ikke tatt ungene ut av skolen på videregående eller i 10-ende. Mindre skeptisk når det gjelder barneskoleeleven.

''Jeg vet lite om rettighetene her, men jeg hadde sagt til faren at så lenge han har valgt å flytte fra ungene sine, fikk han jaggu ta ferie og besøke dem selv. Han kan leie seg ei hytte eller kjøpe seg campingvogn.

Ville ikke tatt ungene ut av skolen på videregående eller i 10-ende. Mindre skeptisk når det gjelder barneskoleeleven.''

Signeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Det finnes nok ikke noe standardsvar på dette. Hovedregelen er vel at slik fri ikke gis, men det er nok opp til den enkelte skole å gi fri om de finner at situasjonen tillater det. En nær bekjents sønn (11 år) har fri en dag eller to i måneden til pappabesøk. Ikke som noen fast ordning, men de har ikke fått nei på søknader så langt. Han ligger helt ok an faglig, og foreldrene følger nok litt ekstra opp med lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet lite om rettighetene her, men jeg hadde sagt til faren at så lenge han har valgt å flytte fra ungene sine, fikk han jaggu ta ferie og besøke dem selv. Han kan leie seg ei hytte eller kjøpe seg campingvogn.

Ville ikke tatt ungene ut av skolen på videregående eller i 10-ende. Mindre skeptisk når det gjelder barneskoleeleven.

''Jeg vet lite om rettighetene her, men jeg hadde sagt til faren at så lenge han har valgt å flytte fra ungene sine, fikk han jaggu ta ferie og besøke dem selv. Han kan leie seg ei hytte eller kjøpe seg campingvogn.

''

Jeg er ikke nødvendigvis enig i det. Det må jo gjelde det samme for far som det ofte argumenteres med i skilsmissesaker, nemlig at fars trivsel også vil ha betydning for samværet han har med sine barn. Jeg tror både far og barn vil ha behov for å treffes i hans nye hjem, på hans arena. Jeg tror heller ikke det er verdens undergang med noen fridager fra skolen i løpet av året sålenge det er snakk om elever som er rimelig sterke faglig sett.

Jeg synes ikke far begår noen dødssynd ved å flytte nærmere sin egen familie (men kanskje jeg husker feil og at dette ikke var en del av begrunnelsen?); og såsant han ikke flytter 50 mil ut i ødemarken slik at det ikke finnes mulighet til å ta fly, så trenger det ikke få negative konsekvenser for kontakten mellom far og barn at han flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ikke noe standardsvar på dette. Hovedregelen er vel at slik fri ikke gis, men det er nok opp til den enkelte skole å gi fri om de finner at situasjonen tillater det. En nær bekjents sønn (11 år) har fri en dag eller to i måneden til pappabesøk. Ikke som noen fast ordning, men de har ikke fått nei på søknader så langt. Han ligger helt ok an faglig, og foreldrene følger nok litt ekstra opp med lekser.

''Hovedregelen er vel at slik fri ikke gis, ''

Hvor har du det fra? I Oslo-skolen får jo stort sett alle fri inntil 10 dager pr år såfremt ikke eleven ligger svært svakt an faglig. Det gis jo fri til ferier, konfirmasjoner og andre familiedramaer, mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Hovedregelen er vel at slik fri ikke gis, ''

Hvor har du det fra? I Oslo-skolen får jo stort sett alle fri inntil 10 dager pr år såfremt ikke eleven ligger svært svakt an faglig. Det gis jo fri til ferier, konfirmasjoner og andre familiedramaer, mm.

Jo, det er sant, men jeg tenkte det er sjelden det gis fri flere dager i måneden på fast basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hovedregelen er vel at slik fri ikke gis, ''

Hvor har du det fra? I Oslo-skolen får jo stort sett alle fri inntil 10 dager pr år såfremt ikke eleven ligger svært svakt an faglig. Det gis jo fri til ferier, konfirmasjoner og andre familiedramaer, mm.

''Det gis jo fri til ferier, konfirmasjoner og andre familiedramaer, mm.''

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er sant, men jeg tenkte det er sjelden det gis fri flere dager i måneden på fast basis.

Det er jeg enig i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Jeg vet lite om rettighetene her, men jeg hadde sagt til faren at så lenge han har valgt å flytte fra ungene sine, fikk han jaggu ta ferie og besøke dem selv. Han kan leie seg ei hytte eller kjøpe seg campingvogn.

''

Jeg er ikke nødvendigvis enig i det. Det må jo gjelde det samme for far som det ofte argumenteres med i skilsmissesaker, nemlig at fars trivsel også vil ha betydning for samværet han har med sine barn. Jeg tror både far og barn vil ha behov for å treffes i hans nye hjem, på hans arena. Jeg tror heller ikke det er verdens undergang med noen fridager fra skolen i løpet av året sålenge det er snakk om elever som er rimelig sterke faglig sett.

Jeg synes ikke far begår noen dødssynd ved å flytte nærmere sin egen familie (men kanskje jeg husker feil og at dette ikke var en del av begrunnelsen?); og såsant han ikke flytter 50 mil ut i ødemarken slik at det ikke finnes mulighet til å ta fly, så trenger det ikke få negative konsekvenser for kontakten mellom far og barn at han flytter.

Jeg er altså ikke enig med deg. Far har valgt å flytte langt avgårde for å komme nærmere familin sin (ikke pga. jobb) og jeg synes det er en dødssynd når en har valgt å få barn. Den nærmeste familien hans er barna, ikke foreldre og ikke søsken. Jeg klarer ikke å forstå foreldre som er slik skrudd sammen at de klarer å utsette barna sine for slikt.

Jeg sier det samme til mannen min som pendler også. Han har 14 dager fri i slengen og når han innbiller seg at ungene kan ta ferie for å reise med han, fordi han selv har ferie, så er det ikke slik at hele verden skal innrette seg etter han i hans søken etter det perfekte liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...